Nachtvlinder schreef :
Maar er zijn inderdaad meer oplossingen mogelijk; een startkabel zal ook wel voldoen als minimum. Dan stáán ze maar even parallel; in zo’n geval is de prio vaak om je motor aan te krijgen.
Afgelopen zomer een akkefietje met de motor en startaccu gehad tussen de pieren van Blankenberge. Binnen 10 s kunnen starten op de service accu toen terwijl men buiten al een aanleg onder zeil aan het voorbereiden was. Geeft wel extra complexiteit, kosten en ruimte.
Die
accukeuzeschakelaar is er bij ons om diezelfde reden gekomen: snel kunnen starten met een alternatieve stroombron als de startaccu om wat voor reden dan ook uitvalt.
Bij ons wat dat een exploderende startaccu in de voorhaven van Scheveningen. Uiteraard in niet-optimale condities: stijve 7Bft N met draaiwinden rondom de bebouwing daar. Gelukkig lukte het om de pieren vrij te zeilen. Vervolgens op een hobbelige zee het accuzuur opgedweild, aansluitingen startaccu losgehaald en met geïmproviseerde startkabel de service accu's gebruikt om (bij de Scheldemonding) de motor weer te starten. Dat had nog wel wat voeten in de aarde; er moest iets van 5-6 meter overbrugd worden. Uiteindelijk wel gelukt, maar ik heb me toen voorgenomen om die alternatieve startoptie in één handomdraai beschikbaar te maken. Met kabels binnendoor, dus veel korter. En sneller dan een losse startkabel. Hoewel die met accu's dicht bij elkaar en in ok condities ook voldoet, standaard geen montageruimte inneemt èn de goedkoopste optie is. Mocht de startaccu sluiting maken dan kun je die voordat je de startkabel naar de service accu's aansluit nog afkoppelen, hoewel daar ook wel weer tijd mee verloren gaat.
Alle essentiële zaken bij ons aan boord ontwerp ik voor de slechtst denkbare omstandigheden: vermoeide crew, zeer hobbelige zee, duisternis, natte handen en zeilpak, etc. In MAIB verslagen lees je regelmatig hoe theorie en praktijk op cruciale momenten verschillen, en zelf hebben we in de loop der jaren ook de nodige ervaring opgedaan met de weerbarstige praktijk op zee. Een simpele draaischakelaar is door elk crewlid onder de meest ongunstige omstandigheden nog wel te bedienen. Maak je louter dagtochten op beschut water dan voldoen oplossingen die in slecht weer op zee al snel door de mand vallen ook prima. Je kunt zelf het beste inschatten wat voor je eigen situatie de beste optie is.
100% Failproof is overigens een illusie, je kunt de kans op verrassingen wel zo klein mogelijk maken.
Als noodstroomvoorziening hebben we een
DC-DC converter, die voor accuscheiding zorgt, bij draaiende motor de LFP-accu's van de juiste laadstroom voorziet (en de alternator beschermt) maar ook een stabiele spanning op het boordnet houdt als de servicebank mocht uitvallen. Het
schema in deze post is - op een extra keuzeschakelaar tussen MPPT en servicebank c.q. startaccu na - nog steeds van toepassing. We testen binnenkort een noodstroom optie voor als de motor niet loopt, daarover t.z.t. meer in een afzonderlijk project draadje.