Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Volle havens op het wad en Veiligheid

Volle havens op het wad en Veiligheid 06 jan 2010 18:15 #107890

  • Hooger
  • Hooger's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 130
Ik lees de laatste tijd veel over volle havens op het wad. Nu vraag ik mij af wat dit betekent voor de veiligheid en de reisplanning. Stel je hebt het goed uigemikt wind en stoom mee op een eiland af. Aldaar: Haven vol. En nu wind tegen stroom tegen terug? Ik heb al heel wat literatuur maar Hierover heb ik nog niets gelezen

Groet,

Hooger
Laatst bewerkt: 06 jan 2010 18:26 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volle havens op het wad en Vieligheid 06 jan 2010 18:19 #107893

  • Stoffel
  • Stoffel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 497
Voor anker / droogvallen op het wad?
Volgens mij is het gebruik dat de laatkomers onder het eiland kunnen ankeren.
Waar een wil is, is een weg
www.stichtinggips.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volle havens op het wad en Vieligheid 06 jan 2010 18:45 #107896

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Stel je hebt het goed uigemikt wind en stoom mee op een eiland af.

Daar is nu net de kern van het probleem, neem ik jou niet kwalijk hoor, maar zo denkt dus (bijna)iedereen.
Met voornoemd gevolg, zeker op mooie vakantiedagen in het hoogseizoen.

Je zou dus eens kunnen overwegen een deel van de route een flinke tegenstroom te nemen, het is voor vele een vies woord, maar het zeilt vaak geweldig.
Het gevolg is dat je meer tegenliggers hebt dan meelopers en dat kan al aardig wat plaatsjes uitmaken.

Ook een iets minder mooie dag scheelt al de helft.

Overigens is het zo dat de meeste problemen in de populaire 9 tot 12 meter ligplaatsen zit, ben je kleiner dan valt het nog wel eens mee.

Op Terschelling is het dan vaak wel zo, dat >9 vaak op de <8 steiger gaan liggen en een havenmeester die dat goed lijkt te vinden.

Op Vl en TX zijn de kleine boxje,s vaak nog wel vrij.

Ankeren met verkeerde wind is ook niet altijd een pretje, de Waddenhavens hebben dus wel iets te regelen, hier loopt ook al een lange discussie over op Zilt.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volle havens op het wad en Veiligheid 06 jan 2010 19:49 #107907

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2835
Hooger schrijft:
Ik lees de laatste tijd veel over volle havens op het wad. Nu vraag ik mij af wat dit betekent voor de veiligheid en de reisplanning.
Inderdaad. Als je terug komt van een verre reis (Noorwegen, Denemarken) mag je er niet op rekenen dat je terecht kunt in Vlievland, of zelfs Terschelling. Je kunt er maar beter van tevoren rekening mee houden dat je door moet naar Harlingen of Kornwerderzand.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Volle havens op het wad en Vieligheid 06 jan 2010 19:53 #107908

  • Hooger
  • Hooger's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 130
Ik ben blij dat de kern van het probleem helder is. Het is niet mijn bedoeling om met dit topic de duscusie zoals deze in Zilt gevoerd wordt over te doen. Ik orienteer mij ook meer op de oplossing die ik zelf in de hand heb dan te denken aan zaken die een ander zou kunnen/moeten regelen. Daarom spreekt mij het idee van varen buiten de gebruikelijke routines ook wel aan.

Het wordt hiermee voor de onervaren wadvaarder wel een extra uitdaging. Ik bedoel dat dagen waarop je als beginner je eerste tochtje zou willen maken je direct kunt gaan voorbereiden op ankeren of droogvallen. Niet zo erg als je je er op instelt iets minder als je er door laat verrassen.

Groet

Hooger
Laatst bewerkt: 06 jan 2010 20:04 door Hooger.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volle havens op het wad en Veiligheid 06 jan 2010 20:04 #107911

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
De topic is volle havens én veiligheid...
Als ik bijna bij de haven ben en voor MIJN veiligheid terug varen niet als optie zie vaar ik gewoon de haven in en knappe jongen die mij daar weer weg krijgt!

Oke, uitvallen van Terschelling naar Vlieland is altijd een optie natuurlijk en daar dien je van te voren al rekening mee te houden trouwens. Maar als de omstandigheden niets anders toelaten laat ik me niet tegen houden door iemand die zegt dat de VEILIGE haven 'vol' is.

Aan de andere kant hoor je waarschijnlijk al uren van te voren dat een haven vol is dus ga je er al niet heen lijkt mij toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volle havens op het wad en Veiligheid 07 jan 2010 07:26 #107981

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Het lijkt mij dat je dit voor iedere haven kan gelden, niet alleen op het Wad, en daarom moet je in principe altijd een 'plan B' hebben. Op het Wad betekent dat dan meestal droogvallen of voor anker gaan en dus ook voldoende water en voedsel aan boord hebben.
Overigens kan het ook zo zijn dat je je helemaal suf hebt gerekend en dat halverwege de wind dermate veranderd dat je hele plan de soep in loopt. Ook dan zul je alternatieven moeten hebben in de vorm van een uitwijk- of ankermogelijkheid. Valt imho overigens allemaal onder de noemer 'zelfredzaamheid'.
Verder ben ik het ook wel eens met ronin: in geval van echte calamiteiten ga je een haven in, de kans dat je dan weggestuurd wordt is minimaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volle havens op het wad en Veiligheid 07 jan 2010 08:34 #107991

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
In een tussendoor weekje vrij is het wad nogwel te doen. Maar in de drukke vakantie periode kun je beter elders heengaan. Of het moet heel lang en heel slecht weer zijn, dan is er ruimte zat.
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volle havens op het wad en Veiligheid 07 jan 2010 11:29 #108029

Nou dan was het afgelopen zomer kennelijk heel slecht weer.
Wij zijn tussen 16 juli en 4 augustus op het wad geweest en hebben alle NL eilanden aangedaan (begonnen bij Texel en toen via harlingen naar Vlieland, Terschelling, Ameland, Schiermonnikoog, Ameland en toen terug naar Harlingen. We hebben altijd plek gehad.

Ik denk dat je grofweg kunt stellen dat het gros van de mensen na 10 uur pas aan varen gaat denken. Als jij nu zorgt op dat moment een haven in te willen maak je het meeste kans. Dat betekend dus inderdaad soms op belachelijke tijden opstaan en gaan varen, maar dan is het wel vaak juist heel rustig en heb je veel kans op het zien van bijvoorbeeld zeehonden.

Als het gunstige tij in de ochtend valt (tussen 7 en 12 uur) dan kun je rekenen op het varen in een hele armada. Je ziet dan aan het zakken van de zeilen welke mensen het bangst zijn om geen plekkie te vinden....
Men moet zeilen terwijl de wind waait.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volle havens op het wad en Veiligheid 07 jan 2010 12:10 #108030

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
Even bellen of de marifoon gebruiken, geeft je al gauw een paar uur eerder een antwoord op de vraag of er een plekkie voor je is.
Ankeren op het wad is prima voor boten die kunnen droogvallen, anders slaap ik niet erg rustig.
@ronin: Brutaal een volle haven binnenvaren lijkt me niet dé oplossing ...
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volle havens op het wad en Veiligheid 07 jan 2010 12:18 #108033

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
La Mavare schrijft:
Even bellen of de marifoon gebruiken, geeft je al gauw een paar uur eerder een antwoord op de vraag of er een plekkie voor je is.
Ankeren op het wad is prima voor boten die kunnen droogvallen, anders slaap ik niet erg rustig.
@ronin: Brutaal een volle haven binnenvaren lijkt me niet dé oplossing ...

Ben ik helemaal met je eens maar in de omstandigheden die ik daarbij voor ogen heb zal de haven vast niet vol liggen. Als het zo druk is in de haven is het vast heerlijk weer en kan je makkelijk uitwijken naar elders. Als ik het door omstandigheden onverantwoord vind ook maar een uur verder te varen ben ik gewoon brutaal en vaar binnen hoor.

Met een kieljacht dat niet kan droogvallen zou ik ook niet graag ankeren nee, dus vandaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volle havens op het wad en Veiligheid 07 jan 2010 14:47 #108055

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
ronin schrijft:
Met een kieljacht dat niet kan droogvallen zou ik ook niet graag ankeren nee, dus vandaar.

Net op de rand van de geul of op een stuk waar genoeg water staat zou dat geen probleem mogen zijn natuurlijk. Wel twee ankers gebruiken en vertuid ankeren, dan maak je ook niet zo'n grote draai.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volle havens op het wad en Veiligheid 07 jan 2010 16:08 #108066

  • Rijn-Rat
  • Rijn-Rat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 471
sigdock, maar veel mensen, onder andere ik hebben maar 1 anker, moet je in zoon geval dan een ton pakken?
ik weet niet of u wel eens met een aanhanger van een berg afgesprongen bent, maar dat vergeet je niet zo gauw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volle havens op het wad en Veiligheid 07 jan 2010 16:21 #108071

bert` schrijft:
....moet je in zoon geval dan een ton pakken?
Volgens mij mag dat niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volle havens op het wad en Veiligheid 07 jan 2010 16:46 #108075

  • Marcel
  • Marcel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
bert` schrijft:
sigdock, maar veel mensen, onder andere ik hebben maar 1 anker, moet je in zoon geval dan een ton pakken?
nee, ankerwacht houden
"Only two sailors, in my experience, never ran aground. One never left port and the other was an atrocious liar."
-Don Bamford-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volle havens op het wad en Veiligheid 07 jan 2010 17:35 #108080

  • ronin
  • ronin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Om het voor mezelf duidelijk te krijgen:
met 2 ankers 'vertuid' ankeren? Da's dat je ze onder een hoek van zo'n 30 a 40 graden uitzet?

En bij de ankerwacht kan ik me in de nacht op de Wadden (of elsers met stroming etc.) niet veel voorstellen eigenlijk. Hoe makkelijk, of juist moeilijk, zie je in het donker of je niet langzaam wordt weggezet? Weinig referentiepunten lijkt me... Geen ervaring mee dus vraag het me af...

groet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volle havens op het wad en Veiligheid 07 jan 2010 17:41 #108081

Ach afgelopen kerst was er nog voldoende ruimte op Terschelling. Dit in tegenstelling tot vorig jaar toen de haven vol lag rond de kerstdagen, nu dus beduidend rustiger.

Zal van de zomer ook best wel meevallen schat ik zo in met de huisige economie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volle havens op het wad en Veiligheid 07 jan 2010 18:15 #108083

  • Hooger
  • Hooger's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 130
ronin schrijft:

En bij de ankerwacht kan ik me in de nacht op de Wadden (of elsers met stroming etc.) niet veel voorstellen eigenlijk. Hoe makkelijk, of juist moeilijk, zie je in het donker of je niet langzaam wordt weggezet? Weinig referentiepunten lijkt me... Geen ervaring mee dus vraag het me af...

groet

Neem een(eenvoudige)GPS met een ankerfunctie. Dit is een functie die een geluidssignaal geeft als je van je ankerplaats dirft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volle havens op het wad en Veiligheid 07 jan 2010 20:42 #108117

  • Marcel
  • Marcel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 248
Hooger schrijft:
ronin schrijft:

En bij de ankerwacht kan ik me in de nacht op de Wadden (of elsers met stroming etc.) niet veel voorstellen eigenlijk. Hoe makkelijk, of juist moeilijk, zie je in het donker of je niet langzaam wordt weggezet? Weinig referentiepunten lijkt me... Geen ervaring mee dus vraag het me af...

groet

Neem een(eenvoudige)GPS met een ankerfunctie. Dit is een functie die een geluidssignaal geeft als je van je ankerplaats dirft.
Of zonder ankerfunctie, regelmatig positie controleren met GPS

In het donker zijn er vaak duidelijke referentiepunten: boeien, vuurtorens, en andere lichten.
"Only two sailors, in my experience, never ran aground. One never left port and the other was an atrocious liar."
-Don Bamford-
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volle havens op het wad en Veiligheid 07 jan 2010 20:53 #108122

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
In het donker zijn er vaak duidelijke referentiepunten: boeien, vuurtorens, en andere lichten.

Klopt, het is vaak makkelijker dan overdag.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volle havens op het wad en Veiligheid 07 jan 2010 21:30 #108136

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27506
bert` schrijft:
sigdock, maar veel mensen, onder andere ik hebben maar 1 anker, moet je in zoon geval dan een ton pakken?

Met alle respect, maar dan heb je er tenminste 1 te weinig.

Het valt niet mee met de kennis en ervaring als het over ankeren gaat op het zeilersforum, moet ik zeggen.

Iedereen die op getijdewater, zoals het Wad en de Zeeuwse stromen vaart, zou tenminste 2 niet al te ongelijkwaardige ankers moeten hebben.
1 voorop en 1 (de lichtste) achterop.
Een hekanker kun je in noodgevallen ook als rem gebruiken. Op getijdewater kan vertuid ankeren (waarbij je bij het wisselen van stroomrichting ook achter een ander anker komt te hangen en bovendien je zwaairuimte beperkt wordt).

Kortom: er zijn tal van reden om twee ankers te hebben.

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volle havens op het wad en Veiligheid 07 jan 2010 21:36 #108140

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
ronin schrijft:
Om het voor mezelf duidelijk te krijgen:
met 2 ankers 'vertuid' ankeren? Da's dat je ze onder een hoek van zo'n 30 a 40 graden uitzet?

Niet helemaal. Je zet 2 ankers uit met een lijn ertussen (over de bodem, in het midden van die lijn maak je je ankertros/ketting vast. Doordat deze lijn over de bodem loopt kan je schip helemaal van de ene naar de andere kant zwenken zonder met de ankerlijn(en) in de knoop te komen. Ook dwarsstrooms trekken, bijvoorbeeld als de wind rond doodtij de baas wordt is geen probleem.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volle havens op het wad en Veiligheid 07 jan 2010 21:46 #108144

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Het valt niet mee met de kennis en ervaring als het over ankeren gaat op het zeilersforum, moet ik zeggen.

Zo, stegman, dat zijn boute uitspraken man.
Nou wil ik niet zeggen dat ik alles over ankeren en het gebruik van het edele grondtakel beheers, maar een kompleet onbenul voel ik me nou ook weer niet.

Er is volgens mij in het verleden ook al heel wat afgeschreven over dit onderwerp hier op ZF, en daar zit volgens mij toch wel wat parate kennis en ervaring achter.

Dat niet iedere nieuwe gebruiker op de hoogte is met de materie is begrijpelijk, daar is het forum voor om ook deze personen wat wijzer te maken.

Maar als je ons allen het een en ander kan bijbrengen, dan houdt ik mij van harte aanbevolen :cheer: .

@FMJ doodtij is iets anders dan kentering, en dat is denk ik wat jij bedoelt.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Laatst bewerkt: 07 jan 2010 21:48 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volle havens op het wad en Veiligheid 07 jan 2010 21:51 #108146

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27506
ronin schrijft:
Om het voor mezelf duidelijk te krijgen:
met 2 ankers 'vertuid' ankeren? Da's dat je ze onder een hoek van zo'n 30 a 40 graden uitzet?

En bij de ankerwacht kan ik me in de nacht op de Wadden (of elsers met stroming etc.) niet veel voorstellen eigenlijk. Hoe makkelijk, of juist moeilijk, zie je in het donker of je niet langzaam wordt weggezet? Weinig referentiepunten lijkt me... Geen ervaring mee dus vraag het me af...

groet

Twee ankers uitzetten onder een hoek van 30 tot 40 graden ten opzichte van elkaar noemt men 'ankeren in span' als ik me niet vergis. Ook nuttig, bij veel wind, maar niet op getijdewater.

'Vertuid ankeren' doe je op getijdewater. Je hebt daarbij, vanaf de boeg, een anker naar voren en een anker naar achter uitstaan. Ankers en boot liggen daarbij zoveel mogelijk in 1 lijn, die evenwijdig loopt aan de stroomrichting. Bij het kenteren van het tij zwaait de boot om van het ene naar het andere anker en heeft daarbij bovendien een kleine draaicirkel. Handig op een ankerplaats waar meerdere boten dicht bij elkaar liggen.
Overigens lukt ankeren met 1 anker op getijdewater vaak ook best. In theorie loop je bij de kentering een groter risico op een krabbend anker, omdat het anker ook moet draaien, maar in de praktijk valt dit vaak mee. Ik doe het zelf regelmatig, waarbij ik 's nachts dan wel altijd even de wekker zet op de tijd van de kentering om even te kijken of het goed gaat. Is de kentering achter de rug en blijft de boot op z'n plek, dan ga ik met een gerust hart weer naar kooi.

Zowel bij Vlieland als Terschelling zijn prima ankerplaatsen. Heb je het geluk dat LW zo'n beetje midden in de nacht valt, dan lig je 's nachts ook vaak rustig, omdat je luwte hebt van de banken. In het ergste geval lig je een beetje te klotsen, maar als je wat vertrouwen in je anker(s) hebt opgebouwd, dan slaap je daar ook nog wel doorheen.

Dat ankerwachtprobleem hebben anderen al voor je opgelost, maar het peilkompas heeft nog niemand genoemd, geloof ik. Zowel Vlieland als Terschelling hebben een vuurtoren. Als je met tussenpozen van een paar minuten een peiling neemt op de de vuurtoren en de peiling blijft zo'n beetje constant, dan zit er geen beweging in de boot.
Peilkompassen zij ook erg handig om op volle zee (zonder de wal op de achtergond) te bepalen of je op ramkoers ligt met andere schepen. Heb je er al 1?

--
stegman
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Volle havens op het wad en Veiligheid 07 jan 2010 21:59 #108150

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
lodewijk stegman schrijft:
'Vertuid ankeren' doe je op getijdewater. Je hebt daarbij, vanaf de boeg, een anker naar voren en een anker naar achter uitstaan. Ankers en boot liggen daarbij zoveel mogelijk in 1 lijn, die evenwijdig loopt aan de stroomrichting. Bij het kenteren van het tij zwaait de boot om van het ene naar het andere anker en heeft daarbij bovendien een kleine draaicirkel.

Heb je dan niet last dat je boot in de lijnen draait? Doordat je boot ook op de stroomrichting zal draaien heb je op deze manier een ankerlijn onder boot (of toch niet). In theorie kan ik je volgen, maar in de praktijk lijkt me dit wat tricky.
Laatst bewerkt: 11 jan 2010 20:40 door ron b.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl