Airgead schreef :
Er wordt hier voornamenlijk over uitrusting gepraat en 1 of 2 dingen die je vooral moet laten.
Veiligheid is veel meer omvattend dan dit.
Veiligheid is niet een mesje hier en een plasvoorziening daar, het is iets waar je voortdurend mee bezig bent.
Veiligheid is procedures inslijpen en bijhouden, bootonderhoud, planning van de tocht, zo goed mogelijk je conditie op pijl houden voor en tijdens de tocht, liefst met militaire precizie de boot tidy houden, anticiperen, anticiperen, anticiperen, situaties nabootsen waarin alle electriciteit is uitgevallen, waarin de motor het niet meer doet, opleidingen, enzovoorts.
(en dit van een zeiler die nog een hoop heeft te leren!
)
+1
Veiligheid baseer ik meestal op 3 dingen:
1) Voorkomen dat er iets fout kan gaan
2) Incalculeren dat je niet alles kunt voorkomen, en zorgen dat de dingen die fout kunnen gaan niet kunnen escaleren
3) Veiligheden inbouwen voor het geval iets toch escaleert of er iets volstrekt onverwachts gebeurt
Toch loop je op een gegeven moment tegen het gevaar van de routine aan. Eigenlijk moet je zo nu en dan een bijna-misser ervaren om scherp te blijven. Als alles op een gegeven te goed/makkelijk gaat, dan gebeurt alles "op de automatische piloot" en zakt je alertheid.
Als het met op/aftuigen allemaal veel te makkelijk/snel gaat word ik al een beetje argwanend en komt er zo'n "wat ben ik vergeten gevoel". Dan loop ik een rondje, maar besef tegelijkertijd dat ik dan toch niets zie. Dan pak ik maar weer even de checklist af die ik daarvoor heb gemaakt. En 99 van de 100 keer is alles OK en als ik iets vergeet dan is het een kleinigheid. Het grootste gevaar komt bij mij als je met een flink gezelschap zeilt, dan slokt dat veel energie op en worden je vaste handelingen steeds onderbroken of afgeleid. Zo wilde ik toch echt een keer de box uitvaren terwijl de landvasten voor nog gewoon vast zaten. Ik zag dat op het moment dat ik mijn voet op de gashendel zette om achteruit te slaan.
Daar heb ik van geleerd, ik zorg dat er voordat we afvaren, aanleggen, zeilen hijsen/strijken, een sluis of brug naderen en dergelijke dingen, altijd even een rustmoment inlassen waarin ik even met mezelf of een andere ervaren zeiler heel even de te nemen handelingen doorneem, óók als we die box al tig keer zijn ingevaren.