Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Veiligheid. Een verzameling conventies

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 27 sept 2012 20:00 #324211

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18129
Ik had nog zo'n groot mes liggen, ooit van mijn vader gekregen. Het is vlijmscherp geslepen. Ik heb het opgehangen bij de kajuitingang, grijpklaar:

Dat een mes nuttig is om bij de hand te hebben blijkt ook uit deze ervaring van enkele jaren geleden: we liepen de Grevelingensluis binnen, vrij druk als altijd in het hoogseizoen. We konden mooi vastmaken aan een zeiljacht, ongeveer even groot als wij. Het duurde even voordat er geschut ging worden, dus onze buurman had zijn landvasten losjes om de kikkers geslagen tijdens het wachten. Helaas lette hij even niet op en door het zakkende water liep zijn achterlandvast klem en werd steeds vaster getrokken. Zijn boot kwam scheef te hangen en er werd steeds panischer geprobeerd om de lijn te lossen, kansloos natuurlijk. Ik ben toen op zijn boot gesprongen en heb met mijn zeilmes in één haal (gaat best makkelijk onder spanning!) het landvast doorgesneden. De boot zwiepte even maar verder geen schade gelukkig.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 27 sept 2012 20:00 #324212

heesterman schreef :
Ik heb voor mijn persoonlijke afwatering een ankerbolletje met een gat er in. Heel toepasselijk, zo'n gele....
Touw er aan, om te spoelen even overboord smijten. Alleen op zee natuurlijk, alleen daar mag toiletwater overboord.

Aanvullende tip (bron PBO), fles van wasmiddel/wasverzachter. Heeft gelijk een handvat.
Wel even in de winkel de maat checken :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 27 sept 2012 21:57 #324229

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Er wordt hier voornamenlijk over uitrusting gepraat en 1 of 2 dingen die je vooral moet laten.
Veiligheid is veel meer omvattend dan dit.
Veiligheid is niet een mesje hier en een plasvoorziening daar, het is iets waar je voortdurend mee bezig bent.
Veiligheid is procedures inslijpen en bijhouden, bootonderhoud, planning van de tocht, zo goed mogelijk je conditie op pijl houden voor en tijdens de tocht, liefst met militaire precizie de boot tidy houden, anticiperen, anticiperen, anticiperen, situaties nabootsen waarin alle electriciteit is uitgevallen, waarin de motor het niet meer doet, opleidingen, enzovoorts.
(en dit van een zeiler die nog een hoop heeft te leren! :-) )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 04:06 #324233

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
Effe 1 opmerking over een betonschaar: Ideaal om verstaging door te knippen, maar zie je jezelf al met 2 handen aan de schaar kracht zetten, terwijl je boot met de mast in het water bij windkracht 9 dwars op de golven is terechtgekomen, en met het einde van de mast beukend tegen je romp?
Op dat moment gaat 1 basisregel al fout: 1 hand voor jezelf, 1 hand voor het schip.

Ik heb eens een Duits bedrijf gezien op de METS wat naast allerhande slim gereedschap, ook een gadget had welke in basis een buis was met binnenbuis, welke met 1 hand verstaging tot ik geloof 12mm kon kappen. Weet enkel geen merknaam of bedrijfsnaam meer, en ik heb ze de vorige editie ook niet meer op de METS gezien...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 04:43 #324239

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Heb zelf een Leatherman wave aangeschaft. Het voordeel van de Wave is dat je de messen met 1 hand kan open en weer sluiten. Er zit een gewoon en een kartelmes op. Met name het kartelmes is bijzonder effectief. Verder is tie natuurlijk ook erg handig als je gewoon in de haven ligt.

Met zo'n uitrolbare sleutelhanger zorg ik ervoor dat ik hem niet kan verliezen.


Overigens helemaal eens dat veiligheid begint bij het in de hoek drijven van Murphy, door goede voorbereiding en planning.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 04:51 #324241

op de eerste of tweede metz stond ook iemand met borstbouten waar een explosief in zat, ging je mast overboord, knopje drukken en weg borstbouten. lijkt een slim idee, not. er zal maar een of andere idioot bij je aanboord (of jij zelf) het verkeerde knopje indrukken.
ook nooit meer iets van gehoord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 05:06 #324244

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Airgead schreef :
Er wordt hier voornamenlijk over uitrusting gepraat en 1 of 2 dingen die je vooral moet laten.
Veiligheid is veel meer omvattend dan dit.
Veiligheid is niet een mesje hier en een plasvoorziening daar, het is iets waar je voortdurend mee bezig bent.
Veiligheid is procedures inslijpen en bijhouden, bootonderhoud, planning van de tocht, zo goed mogelijk je conditie op pijl houden voor en tijdens de tocht, liefst met militaire precizie de boot tidy houden, anticiperen, anticiperen, anticiperen, situaties nabootsen waarin alle electriciteit is uitgevallen, waarin de motor het niet meer doet, opleidingen, enzovoorts.
(en dit van een zeiler die nog een hoop heeft te leren! :-) )
+1

Veiligheid baseer ik meestal op 3 dingen:
1) Voorkomen dat er iets fout kan gaan
2) Incalculeren dat je niet alles kunt voorkomen, en zorgen dat de dingen die fout kunnen gaan niet kunnen escaleren
3) Veiligheden inbouwen voor het geval iets toch escaleert of er iets volstrekt onverwachts gebeurt

Toch loop je op een gegeven moment tegen het gevaar van de routine aan. Eigenlijk moet je zo nu en dan een bijna-misser ervaren om scherp te blijven. Als alles op een gegeven te goed/makkelijk gaat, dan gebeurt alles "op de automatische piloot" en zakt je alertheid.

Als het met op/aftuigen allemaal veel te makkelijk/snel gaat word ik al een beetje argwanend en komt er zo'n "wat ben ik vergeten gevoel". Dan loop ik een rondje, maar besef tegelijkertijd dat ik dan toch niets zie. Dan pak ik maar weer even de checklist af die ik daarvoor heb gemaakt. En 99 van de 100 keer is alles OK en als ik iets vergeet dan is het een kleinigheid. Het grootste gevaar komt bij mij als je met een flink gezelschap zeilt, dan slokt dat veel energie op en worden je vaste handelingen steeds onderbroken of afgeleid. Zo wilde ik toch echt een keer de box uitvaren terwijl de landvasten voor nog gewoon vast zaten. Ik zag dat op het moment dat ik mijn voet op de gashendel zette om achteruit te slaan. :blush: Daar heb ik van geleerd, ik zorg dat er voordat we afvaren, aanleggen, zeilen hijsen/strijken, een sluis of brug naderen en dergelijke dingen, altijd even een rustmoment inlassen waarin ik even met mezelf of een andere ervaren zeiler heel even de te nemen handelingen doorneem, óók als we die box al tig keer zijn ingevaren.
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 05:07 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 05:54 #324255

  • EdSea
  • EdSea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1141
Ik voel hier twee kampen, gadget minded en getuigend van 'Goed Zeemanschap'?
Het is als een venn-diagram waarbij de spullen onderdeel zijn van het grotere begrip 'Goed Zeemanschap' Het een kan niet zonder (of is onderdeel) van het ander..

Het worden dan drie of meer lijsten? voorbereiding? gereedschap? en onverwachte gebeurtenissen, zoals ziekte?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 05:59 #324256

Kasjelowe schreef :
edlonnee schreef :
Handheld marifoon, waterdicht model en in borstzak. Je zal niet gek ver kunnen zenden als je in t water ligt, maar toch...

Pissen aan een stag, zeker solo vindt ik 'not done'. Hou even een bakje of grote mok oid paraat...

Ik gebruik hiervoor een grote lege pot van oploskoffie. Nescafé Gold heeft een heel goed model met zeer brede opening ;-) en nee dat is niet vanwege enige grootheidswaanzin, maar dan kan je eventueel één hand loslaten zonder dat het in je zeillaarzen loopt :-D

Nog beter , koop zo'n urinaal die ze ook in ziekenhuizen gebruiken. Kun je ook niet morsen. :sick: :woohoo:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 06:03 #324257

Polybri schreef :
edlonnee schreef :
Wat denken jullie van een klein model betonschaar bij de ingang?
heb ik. plus mes, ijzerzaagje, en geloof het of niet, een popnageltang met nagels in diverse maten (sinds ik ooit zomaar een popnagel uit de mast zag springen)...

Ik heb er ook een 12volt accuboormachine bij ( kan eventueel ook op het boordnet ) om die popnagels ook bij andere reparaties te kummen gebruiken. En een paar rvs en aluminium plaatstukken.
Als eens een keer een gescheurde mastvoet mee gerepareerd. Wel monel; nagels nemen want die zijn veel sterker en corroderen niet.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 06:08 #324260

  • Beauty
  • Beauty's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6972
Uitrusting (incl. proviand en basis medische kennis)
Training (incl. gezondheid en conditie etc)
Procedures (incl. checklists)

De grootste makke is en blijft echter de mens zelf. Wie kent dat filmpje niet waarbij je toch echt zou zweren dat je die man in apenpak niet door het beeld hebt zien lopen. Of deze




Awarness, als je hersenen denken dat iets goed zit (of we het direct herkennen) dan besteden we er geen tijd meer aan. We zouden namelijk anders teveel impulsen krijgen waar we niet mee om kunnen gaan. (focus) Daarom is het werken met checklists zo belangrijk als het er echt op aan komt. De risico's van zeilen in de big picture zo klein dat we er nauwelijks aandacht aan schenken. In de vliegwereld kent men niet anders, en ook daar gaat er nogal eens iets fout. Tot en met op het VERKEERDE vliegveld landen aan toe.

Als je je al realiseert dat je NOOIT altijd alles ziet wat je zou moeten zien en dat ook datgene wat je DENKT te zien er in werkelijkheid mogelijk niet eens (meer) is ..... ben je al een heel eind.

Daarom voel ik ook altijd 3 keer voor de zekerheid of het wel echt mijn vrouw is die naast me ligt, je weet het maar nooit! :laugh:


Groet Michel & Hellen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 06:22 #324265

keeszeiler schreef :
heesterman schreef :
Ik heb voor mijn persoonlijke afwatering een ankerbolletje met een gat er in. Heel toepasselijk, zo'n gele....
Touw er aan, om te spoelen even overboord smijten. Alleen op zee natuurlijk, alleen daar mag toiletwater overboord.

Aanvullende tip (bron PBO), fles van wasmiddel/wasverzachter. Heeft gelijk een handvat.
Wel even in de winkel de maat checken :)

In de winkel de maat checken?? Hoe doe je dat, volgens mij is het niet zo gewenst om je leuter uit je broek te halen in een supermarkt :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 06:46 #324271

  • hypervisor
  • hypervisor's Profielfoto
mijn kuip heeft zelflozers.. :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 06:46 #324272

je grootste veiligheids gadget is je gezonde verstand, niet die dure dingen die je in de watersport winkel kunt kopen. ook niet de dingen die we nu achter de pc zitten te verzinnen. leuk, ook bij een borrel en we steken er wel wat van op. maar kun je die dure dingen die je hebt aangeschaft ook gebruiken, koop eens een stuk rvs kabel en probeer die, niet gespannen, met die mooie tang van je door te knippen. kun je een goeie knoop , een die je altijd gebruikt ook met je ogen dicht maken.

probeer eens of die veiligheids lijn die je hebt gekocht samen met het harnas wel echt jouw gewicht kan houden (en hoeveel pijn dat doet) ik herinner me nog , heel lang geleden , de test die de toen nog goede zeilen heeft gedaan, mannetje van zand in een zeilpak. alleen de goed gekeurd voor de bergsport, ook nog de goedkoopsten hielden het.

ga eens onder weg met niet te veel wind je mast in, gek he, maar het zal maar een keer nodig zijn, weet je of het kan .

als je het vlot laat keuren eis dan dat je erbij mag zijn, kost misschien iets extra, maar dan weet je ook hoe verdomd klein het is.

zo zijn er zoveel kleine dingen die beter zijn dan de , in mijn ogen, dure valse veiligheids gevoel gevende gadgets .

gouden regel: zorg dat je niet overboord kunt gaan en dat je boot onzinkbaar is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 06:48 #324273

  • Herman
  • Herman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2127
In de winkel de maat checken?? Hoe doe je dat, volgens mij is het niet zo gewenst om je leuter uit je broek te halen in een supermarkt
En vervolgens in de wasverzachter te hangen, er weer uit te vissen, dop weer dicht, en terugzetten, ondertussen de aangesnelde supermarktmanager terloops mededelen: "deze past niet, heeft u ook grotere?"
Of je schoonmoeder betrapt je, terwijl je bij haar thuis de wasverzachter "past". :)

----
Uiteraard bestaat veiligheid uit procedures / training / materiaal en gereedschap in verschillende situaties, van in de haven tot op het punt dat e.e.a. compleet mis is gegaan, ondanks alles.

Je kan er een piramide-achtig schema van maken: De normale (potentieel gevaarlijke) zaken doe je vele malen per jaar (aan boord stappen, zeilen hijsen, etc). Dit is de onderkant van de piramide.

In het midden heb je dan zaken als "ongelukje in de haven of sluis". Komt wel eens voor, maar niet wekelijks (hoop ik...)

De top zijn de echt ernstige zaken, man overboord bij slecht weer, mast overboord, brand, etc.
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 06:50 door Herman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 06:57 #324276

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Voor urineren hebben we allemaal toch gewoon een puts aan boord? Die past heus wel. Ja zelfs bij jou (wie voelt zich nu aangesproken? :whistle: ). En als er genoeg water over komt is de kuip idd zelflozend.
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 06:58 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 06:59 #324277

De echt domme dingen, zoals overboord bij plassen aan de hekstag moet je gewoon niet doen.
Daarnaast kan je gewoon domme pech hebben door over een container te varen.

Wanneer zouden de meeste ongelukken gebeuren?
Het lijkt mij bij een klapgijp.

Ik had er ook nog een bij de 200 myls. Nou kan ik toch wel een beetje zeilen, en ook wel een klapgijp aan zien komen. Maar toch klapte de giek een keer om. Nou heb ik maar een klein bootje dus de klap was niet zo hard, en alles bleef heel. Ik zat netjes in de kuip, dus in dit geval kostte het alleen een vloek.
Het rak was maar een anderhalf uur, dus zet je er geen bulletalie op.
Nou had ik ook net gehoord dat mn dochter was geslaagd voor haar rijbewijs, dus zat ik meer te kijken naar mn samsung dan naar de omgeving. En dus ben je afgeleid.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 07:01 #324278

overigens dat urineren verhaal snap ik niet helemaal, dat kan toch gewoon binnen op de pot?
Je moet alleen je hele pak uittrekken, das alleen maar vervelend.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 07:04 #324280

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14896
Een inschatting van de potentieel fatale risico's die er zijn is een vereiste.

In mijn amateuristische inschatting liggen de grootste risico's in;

Indirect:
oververmoeidheid
zeeziekte
onachtzaamheid

direct:
overboord kiepen.
kiek tegen je kop.
zinken of omslaan
Gas explosie

Bij ons aan boord dus altijd zwemvest - vaak aanlijnen - MOB systeem wat de boot automatisch in de wind legt.
ruimwinds altijd een bulle talie
op tijd reven
geen gas aan boord
Maar helaas moet ik er ook bij zeggen dat door onachtzaamheid zwemvest en aanlijnen "vergeten" worden.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 07:06 #324282

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
roozeboos schreef :
Wanneer zouden de meeste ongelukken gebeuren?
Het lijkt mij bij een klapgijp.

Ik had er ook nog een bij de 200 myls. Nou kan ik toch wel een beetje zeilen, en ook wel een klapgijp aan zien komen. Maar toch klapte de giek een keer om. Nou heb ik maar een klein bootje dus de klap was niet zo hard, en alles bleef heel. Ik zat netjes in de kuip, dus in dit geval kostte het alleen een vloek.
Het rak was maar een anderhalf uur, dus zet je er geen bulletalie op.
Nou had ik ook net gehoord dat mn dochter was geslaagd voor haar rijbewijs, dus zat ik meer te kijken naar mn samsung dan naar de omgeving. En dus ben je afgeleid.

Afleiding is inderdaad een factor. Maar vermoeidheid ook. Je bent minder alert, je reageert trager, neemt verkeerde niet-weloverwogen beslissingen enzovoorts. In het moderne leven moeten we alles (werk, privé, zeilen, sport, vrienden) maar op de één of andere manier zien te combineren en dat kan fataal zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 07:07 #324283

MOB systeem dat de boot automatisch in de wind legt?? Hoe werkt dat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 07:17 #324288

Feit is ook, denk ik, dat je bij een wedstrijd net even een stapje verder gaat dan normaal. Zit je op het ijsselmeer voor je pezier te varen en je zou erg moe worden, wat al onwaarschijnlijk is , kan je zo een haven in duiken.
Met een wedstrijd als der 200 myls gaan er velen toch heel wat stappen verder dan dat ze normaal zouden doen. Niet alleen het langer doorvaren, maar ook met later reven enzo. Toch nog maar die spi erop! Lees het verhaal van Arie, die gaat zeilen, dan werken , en dan weer de wedstrijd in . En 22 uur bezig is, 3 uur slaapt en weer doorgaat. (solo!), Misschien kan hij er erg goed tegen, maar ik zou dat niet zo gauw doen hoor.

In mijn geval ging het alleen om uitzeilen, Als het zo hard waait als deze week kan je op je gemak 60-70 mijl per dag varen en snachts gewoon 8 uur slapen. Ben je nog ruim op tijd binnen op zondag.
Als er weinig wind is moet je langer varen, maar dan is het varen zelf ook minder vermoeiend.
Bij de triple 8 was er hooguit een windje 3 BFT met zonnetje, dat was een heerlijkheid. En kwam ik uitgeruster aan dan dat ik wegging.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 07:18 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 07:31 #324294

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 657
Mijn vriendin kreeg laatst een klapgijp op haar hoofd. die kreeg mooi een hersenschudding en dat was een 5bft op een randmeer. helaas hadden wij niets anders om te koelen dan een doek in het water gedrenkt. nu kan ik geen koelpack koud houden, maar heb wel altijd een breekzakje gevaletje aan boord om mijn handen op te warem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 07:53 #324305

  • Hans60
  • Hans60's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 410
edlonnee schreef :
Wat denken jullie van een klein model betonschaar bij de ingang?

Ik zou gaan voor een staaldraadschaar, zo'n ding met een soortement 'snavelbek'. Schijnt een groter snijdend vermogen te hebben als een betonschaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 08:06 #324308

Evaluationcopy schreef :
MOB systeem dat de boot automatisch in de wind legt?? Hoe werkt dat?

Echt automatisch in de wind is wat lastig maar als in ieder geval een stuurautomaat los wordt gekoppeld en/of een stuurwiel een ruk krijgt zal de boot in ieder geval niet gewoon doorvaren maar in de wind schieten en zo heen en weer blijven kruisen.Alleen bij zwaar weer misschien ook wel weer gevaarlijk.
En daarvoor is altijd wel wat te verzinnen in de vorm van een touwtje eraan of zoiets .
Er bestaan ook electronische apparaten waarmee je electrische stuurautomaten kunt beinvloeden , ik weet alleen zo gauw niet hoe die heten.
maar veel beter is natuurlijk gewoon altijd strak aangelijnd. dan maar kruipend naar voren maar je gaat in ieder geval niet over de reling. Daarom hoort een veiligheidslijn ook uit twee delen te bestaan , een korte en een wat langere voor in de kuip.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl