Hanseat 69 schreef :
In de yachting monthly van een paar maanden geleden stond een test van staaldraadknippers.
conclusie: met zo'n schaar ga je het niet redden. precies wat al gezegd is, je hebt 4 handen nodig en het werkt alleen (was een 34 voeter geloof ik) als je met je volle gewicht op die schaar leunt.
Diamant ijzerzaag was de beste optie. goed hanteerbaar en toch snel de stagen doorgezaagd.
Ik heb em alleen nog niet gevonden bij de Karwei bij mij om de hoek....
Ik ben op zee al eens een mast verloren bij redelijk rustig weer. En mijn conclusie is inderdaad dat een betonschaar, of eigenlijk beter een draadschaar (deze hebben een haak bek in plaats van een platte bek en zijn veel beter in draad knippen) volkomen waardeloos is op zee en ook bij verstaging van meer dan 5mm. Ook met een diamantzaagje aan het werk gegaan daarna en ook dat werkte niet omdat de draad die je wilt door halen niet strak staat.
Ik garandeer je: de splitpen door knippen met een goede zijkniptang met lange handvatten en dan de borstbout eruit meppen met een hamertje of een hatvat van de tank gaat verreweg het snelste en met de minste moeite!
En verder is het daarbuiten precies zo als Svalk volkomen terecht omschrijft: zorg dat er niets kan gebeuren. Dat doe je niet door alles angstvallig te vermijden en in de haven te blijven als er 20 knopen of meer wind staat, maar dat doe je door je boot door en door te leren kennen en goed uit te rusten. En goede uitrusting word vaak weer gezien als in goede reddingsmiddelen aan te schaffen, maar begin eens met een goede stevige railing, stevige loopbanden aan dek, goede verdeling van de gewichten aanboord zoadat de boot rustiger beweegt, goede zeilvoering zodat de balans makkelijker te handhaven is, goed onderhoud zodat er minder stuk gaat. Pas daarna komen de reddingsmiddelen aan de beurt.
Net als in een ander draadje wil ik toch weer verwijzen naar de beroepsvaart regelementen. Rust je boot uit volgens die voorschriften en de kans op (een opeen stapeling van) fouten die catastrofale afloop kunnen hebben is drastisch geminimaliseerd.
Of gewoon eens door de reddingsrapporten van de KNRM of de RNLI lezen en nagaan hoe jij of jouw boot een situatie als dat wat je leest de baas had gekunt zonder hulp van buitenaf.
Het is inderdaad een zeer veel omvattend onderwerp waar men het nooit over eens zal worden.