Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Veiligheid. Een verzameling conventies

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 08:17 #324315

Hans60 schreef :
edlonnee schreef :
Wat denken jullie van een klein model betonschaar bij de ingang?

Ik zou gaan voor een staaldraadschaar, zo'n ding met een soortement 'snavelbek'. Schijnt een groter snijdend vermogen te hebben als een betonschaar.

ja, die werkt wel, want de staaldraad wordt aan twee kanten vast gehouden en het mes gaat er tussen door. kijk ook even naar de prijs en bedenk dat als je mast er naast ligt je boot een echte "speelbal" is van de golven. je hebt 4 handen nodig, twee om aan boord te blijven en twee om te knippen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 08:35 #324321

Nog beter lijkt me dit ding: "Shootit" www.shipshop.de/produkte/siche...wantenschneider.html
Supersnel en ik denk met één hand te bedienen.Maar ja , wel een beetje duur.
Hier trouwens ook een test : www.segeln-magazin.de/drahtbei...hneider-im-test/1028
Moet je heelaas wel voor betalen.
En dit videootje is ook wel aardig: www.facebook.com/video/video.php?v=427769305109
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 08:41 #324323

In de yachting monthly van een paar maanden geleden stond een test van staaldraadknippers.
conclusie: met zo'n schaar ga je het niet redden. precies wat al gezegd is, je hebt 4 handen nodig en het werkt alleen (was een 34 voeter geloof ik) als je met je volle gewicht op die schaar leunt.
Diamant ijzerzaag was de beste optie. goed hanteerbaar en toch snel de stagen doorgezaagd.
Ik heb em alleen nog niet gevonden bij de Karwei bij mij om de hoek....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 08:45 #324325

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14916
Evaluationcopy schreef :
MOB systeem dat de boot automatisch in de wind legt?? Hoe werkt dat?

De draadloze afstands bediening van mijn stuur automaat hangt om mijn nek. Deze stuurt een aantal keer per minuut een signaal naar de automaat. Als de automaat dit signaal niet krijgt omdat ik te ver weg ben van de boot (overboord) dan stelt de automaat zich in wind modus @ 0 graden (=in de wind.) en er is een mogelijkheid om het spul te koppelen aan bv. de motor zodat deze ook uitgezet wordt. En na een x aantal minuten kun je ook nog iets anders via een relais doen. Bv een noodzender activeren. Bij franse solo wedstrijden zoals mini transat zijn dit soort systemen al een aantal jaren verplicht.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 08:47 #324327

Hanseat 69 schreef :
In de yachting monthly van een paar maanden geleden stond een test van staaldraadknippers.
conclusie: met zo'n schaar ga je het niet redden. precies wat al gezegd is, je hebt 4 handen nodig en het werkt alleen (was een 34 voeter geloof ik) als je met je volle gewicht op die schaar leunt.
Diamant ijzerzaag was de beste optie. goed hanteerbaar en toch snel de stagen doorgezaagd.
Ik heb em alleen nog niet gevonden bij de Karwei bij mij om de hoek....

ht enige wat werkt is wat erik schrijft, trek de splitpen eruit en sla de pen eruit. ik had nogal wat makita gereedschap aan boord, 7,2 volt. daar heb ik ook een haakse slijper bij gekocht met een dun blad. mijn verstaging was 10 mm en het koste me een volle accu lading om een reserve stukje wat ik aan boord had twee keer door te slijpen, dus dat was ook geen oplossing. :sick:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 08:50 #324329

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14916
Hanseat 69 schreef :
In de yachting monthly van een paar maanden geleden stond een test van staaldraadknippers.
conclusie: met zo'n schaar ga je het niet redden. precies wat al gezegd is, je hebt 4 handen nodig en het werkt alleen (was een 34 voeter geloof ik) als je met je volle gewicht op die schaar leunt.
Diamant ijzerzaag was de beste optie. goed hanteerbaar en toch snel de stagen doorgezaagd.
Ik heb em alleen nog niet gevonden bij de Karwei bij mij om de hoek....

Als ervaring deskundige kan ik zeggen dat het mij wel is gelukt om met een dergelijke schaar mijn omgedonderde mast lost te knippen en het schip weer "vrij" te krijgen. Onder behoorlijk ruige omstandigheden. Volgens de brandaris 7. Het was boven Terschelling
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 08:54 #324331

3Noreen schreef :
Evaluationcopy schreef :
MOB systeem dat de boot automatisch in de wind legt?? Hoe werkt dat?

De draadloze afstands bediening van mijn stuur automaat hangt om mijn nek. Deze stuurt een aantal keer per minuut een signaal naar de automaat. Als de automaat dit signaal niet krijgt omdat ik te ver weg ben van de boot (overboord) dan stelt de automaat zich in wind modus @ 0 graden (=in de wind.) en er is een mogelijkheid om het spul te koppelen aan bv. de motor zodat deze ook uitgezet wordt. En na een x aantal minuten kun je ook nog iets anders via een relais doen. Bv een noodzender activeren. Bij franse solo wedstrijden zoals mini transat zijn dit soort systemen al een aantal jaren verplicht.

Noem eens een merk en type?
En liefst ook waar te koop?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 09:03 #324336

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14916
YELLOW BOAT schreef :
3Noreen schreef :
Evaluationcopy schreef :
MOB systeem dat de boot automatisch in de wind legt?? Hoe werkt dat?

De draadloze afstands bediening van mijn stuur automaat hangt om mijn nek. Deze stuurt een aantal keer per minuut een signaal naar de automaat. Als de automaat dit signaal niet krijgt omdat ik te ver weg ben van de boot (overboord) dan stelt de automaat zich in wind modus @ 0 graden (=in de wind.) en er is een mogelijkheid om het spul te koppelen aan bv. de motor zodat deze ook uitgezet wordt. En na een x aantal minuten kun je ook nog iets anders via een relais doen. Bv een noodzender activeren. Bij franse solo wedstrijden zoals mini transat zijn dit soort systemen al een aantal jaren verplicht.

Noem eens een merk en type?
En liefst ook waar te koop?
Ad

hier

Maar volgens mij zijn er ook nog wel andere merken
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 09:04 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 09:09 #324339

Hanseat 69 schreef :
In de yachting monthly van een paar maanden geleden stond een test van staaldraadknippers.
conclusie: met zo'n schaar ga je het niet redden. precies wat al gezegd is, je hebt 4 handen nodig en het werkt alleen (was een 34 voeter geloof ik) als je met je volle gewicht op die schaar leunt.
Diamant ijzerzaag was de beste optie. goed hanteerbaar en toch snel de stagen doorgezaagd.
Ik heb em alleen nog niet gevonden bij de Karwei bij mij om de hoek....
Ik ben op zee al eens een mast verloren bij redelijk rustig weer. En mijn conclusie is inderdaad dat een betonschaar, of eigenlijk beter een draadschaar (deze hebben een haak bek in plaats van een platte bek en zijn veel beter in draad knippen) volkomen waardeloos is op zee en ook bij verstaging van meer dan 5mm. Ook met een diamantzaagje aan het werk gegaan daarna en ook dat werkte niet omdat de draad die je wilt door halen niet strak staat.
Ik garandeer je: de splitpen door knippen met een goede zijkniptang met lange handvatten en dan de borstbout eruit meppen met een hamertje of een hatvat van de tank gaat verreweg het snelste en met de minste moeite!

En verder is het daarbuiten precies zo als Svalk volkomen terecht omschrijft: zorg dat er niets kan gebeuren. Dat doe je niet door alles angstvallig te vermijden en in de haven te blijven als er 20 knopen of meer wind staat, maar dat doe je door je boot door en door te leren kennen en goed uit te rusten. En goede uitrusting word vaak weer gezien als in goede reddingsmiddelen aan te schaffen, maar begin eens met een goede stevige railing, stevige loopbanden aan dek, goede verdeling van de gewichten aanboord zoadat de boot rustiger beweegt, goede zeilvoering zodat de balans makkelijker te handhaven is, goed onderhoud zodat er minder stuk gaat. Pas daarna komen de reddingsmiddelen aan de beurt.

Net als in een ander draadje wil ik toch weer verwijzen naar de beroepsvaart regelementen. Rust je boot uit volgens die voorschriften en de kans op (een opeen stapeling van) fouten die catastrofale afloop kunnen hebben is drastisch geminimaliseerd.

Of gewoon eens door de reddingsrapporten van de KNRM of de RNLI lezen en nagaan hoe jij of jouw boot een situatie als dat wat je leest de baas had gekunt zonder hulp van buitenaf.

Het is inderdaad een zeer veel omvattend onderwerp waar men het nooit over eens zal worden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 09:18 #324345

  • web
  • web's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5680
Splitpennen kunnen goed vervelend zijn. Je krijgt ze maar moeilijk echt 'glad' afgeknipt, dus dat wordt flink hameren om de pen er dan toch nog uit te krijgen.

Dit type borgringen:

Heb je er met 1 hand wel zo af.
Maar willen ook nog wel eens achter lijnen blijven haken en dan 'vanzelf' loskomen. Afschermen denk ik dan maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 09:22 #324346

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14916
Erikdejong schreef :
Ik ben op zee al eens een mast verloren bij redelijk rustig weer. En mijn conclusie is inderdaad dat een betonschaar, of eigenlijk beter een draadschaar (deze hebben een haak bek in plaats van een platte bek en zijn veel beter in draad knippen) volkomen waardeloos is op zee en ook bij verstaging van meer dan 5mm. Ook met een diamantzaagje aan het werk gegaan daarna en ook dat werkte niet omdat de draad die je wilt door halen niet strak staat.
Ik garandeer je: de splitpen door knippen met een goede zijkniptang met lange handvatten en dan de borstbout eruit meppen met een hamertje of een hatvat van de tank gaat verreweg het snelste en met de minste moeite!

Kennelijk brengt windkracht 7 en lagerwal ongekende krachten in mij los om de 8 mm verstaging door te knippen. In de bouw doen we dit natuurlijk dagelijks, hoogwaardig staal doorknippen. En bewapening staal is ook nog iets sterker dan RVS. Maar ik moet wel zeggen dat je ook een echte schaar moet hebben ± 120 cm lang. Een speelgoedje van 30 cm gaat het echt niet doen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 09:30 #324348

3Noreen schreef :
Maar volgens mij zijn er ook nog wel andere merken
Die van NKE heb ik wel eens getest voor de Round Brittain and Ireland race en de OSTAR (die laatste (nog) niet zelf gevaren) en het werkt echt geweldig!
Volgens mij heeft raymarine ook een module die je aan je stuurautomaat kan toevoegen, het zit bij de afstandsbediening in begrepen die je los kunt kopen. Wel heb je ook nog een ontvanger nodig.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 09:37 #324350

3Noreen schreef :
Maar ik moet wel zeggen dat je ook een echte schaar moet hebben ± 120 cm lang. Een speelgoedje van 30 cm gaat het echt niet doen.
Ik heb deze:
www.alloutdoor.co.uk/knives-mu...112-cable-cutter.htm
Slechts 80 of 90cm lang. Evengoed een redelijk grote jongen nog. Maar ik moet er met al mijn 60 kg op staan om een RVS draad van 8mm door te knippen op een stilstaande betonnenvloer. Op een bewegende boot richt je meer schade aan dan dat je problemen oplost en sneller dan de borstbouten eruit meppen ben je ook niet echt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 09:39 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 09:44 #324354

roozeboos schreef :
overigens dat urineren verhaal snap ik niet helemaal, dat kan toch gewoon binnen op de pot?
Je moet alleen je hele pak uittrekken, das alleen maar vervelend.
schopmezelf even naar boven, die draadknippers weten we nu wel..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 09:45 #324355

Ik ga ook gewoon altijd naar binnen op de plee, ongeacht de omstandigheden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 09:52 #324358

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
De beton schaar die ik aan boord heb zal ik eens testen.
Aan het eind van de winter een nieuw staand want monteren en dan zal ik een proef rest stukje proberen.
Dan zak ik er verslag van doen met foto's.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 09:54 #324360

  • heesterman
  • heesterman's Profielfoto
TAV knippen:
Ik moest een keer iets knippen en dat lukte niet.
Toen de tang andersom beetgepakt en toen lukte het wel, bleek meer kracht te kunnen zetten.

Dus in plaats van rechter hand op de rechter greep (en links op links) en dan samendrukken, doe je recherhand op de linker greep en links op rechts en trek je de handgrepen samen.

Ik dank dat je zo meer kracht zet omdat je dan je rugspieren kan gebruiken, in een natuurlijker stand.

En als je wil proberen te knippen, doe het zo dicht mogelijk tegen de terminal aan. Knippen wordt bemoeilijkt door het vervormen van de draad.
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 09:56 door heesterman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 10:53 #324402

  • Hans60
  • Hans60's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 410
roozeboos schreef :
roozeboos schreef :
overigens dat urineren verhaal snap ik niet helemaal, dat kan toch gewoon binnen op de pot?
Je moet alleen je hele pak uittrekken, das alleen maar vervelend.
schopmezelf even naar boven, die draadknippers weten we nu wel..

Ach, 'draadknippers voor verstaging' lijkt me in het kader van 'veiligheid aan boord' interessanter dan 'hoeveel manieren weet jij om onderweg te zeiken'?

Maar goed: i'll shut up......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 11:17 #324423

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14916
Erikdejong schreef :
Ik heb deze:
www.alloutdoor.co.uk/knives-mu...112-cable-cutter.htm
Slechts 80 of 90cm lang. Evengoed een redelijk grote jongen nog. Maar ik moet er met al mijn 60 kg op staan om een RVS draad van 8mm door te knippen op een stilstaande betonnenvloer. Op een bewegende boot richt je meer schade aan dan dat je problemen oplost en sneller dan de borstbouten eruit meppen ben je ook niet echt.

Alhoewel de schaar die je hier aanwijst een hele mooie schaar is moet je daarvoor teveel kracht zetten. Een betonijzerschaar heeft een vertraging in de werking van de bek waarmee dus veel meer kracht uitgeoefend kan worden. Als je er dan een zoekt waar de bekken van verwisselbare stukken is voorzien gaat het daarmee redelijk goed. Als je nieuwe bekjes hebt. En bij de zwaardere maten verstaging 8 mm 1 x 19 en groter. Anders zijn de afzonderlijke draden te dun. Eén greep tegen je borst aan en met twee armen de andere greep naar je toe halen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 11:52 #324439

hoe vaak gebeurt het nu dat iemand een mast verliest....
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 12:03 #324442

Chris, enkele keren bijna een mast verloren (keer of 5-6), maar door snelle acties het net op tjid weten te voorkomen.
In 2006 een mast total loss gevaren waarvan ik erg verbaasd was dat die er nog opstond, en in 2009 een mast echt overboord gevaren. Ik ben niet echt onvoorzichtig met materiaal in het algemeen en weet hoe ik met een boot om moet gaan.

Ik heb trouwens al vaker bossen met staalkabels aan mijn anker gehad. Elke keer in Noorwegen in een afgelegen baaitje. het is of ze het erom doen en de boel gewoon lekker in een fjord donderen om er vanaf te komen.

De enige manier om je anker los te krijgen is de ze door te knippen (nee het zijn geen electra kabels :side: )
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 12:05 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 12:04 #324443

roozeboos schreef :
hoe vaak gebeurt het nu dat iemand een mast verliest....

er is een boek, ik meen dat het "een keer is genoeg" die hebben het twee keer gehad, bijna op de zelfde plaats in de pacific bij de chileense kust.

maar het is mij (gelukkig afkloppen en vingers kruisen en geen zwarte kat in de buurt) niet gebeurt. heeft wel eens in een 7 staan "wiebelen" na een uitelkaar gesprongen running bakstag. (gaffel tuig heeft geen achterstag)
het leuke is dat zoiets gewoonlijk s nachts gebeurt. :sick: :sick:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 12:05 #324445

  • EdSea
  • EdSea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1141
je kunt over draadknippers zeiken maar ook over t zeiken, zeiken blijkt maar weer....

gebruik uit dit (een) topic wat voor jou van toepassing is of wat je interessant vindt.

en hoe zit t met die personal beacons? epirb oid?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 12:07 #324447

roozeboos schreef :
hoe vaak gebeurt het nu dat iemand een mast verliest....

Niet vaak hoop ik...

Maar over die beton scharen, ik heb wel is beton staal geknipt en bij die tang raakte de bekken elkaar niet als deze gesloten was. Bij het knippen van beton staal is dit geen probleem omdat het laatste stukje breekt gewoon, dit geeft ook een zingend geluid. Maar ik vraag mij af of zo een beton schaar geschikt is voor verstaging.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 12:11 #324449

  • EdSea
  • EdSea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1141
ik denk dat het gewoonweg zoals met alles op kwaliteit aankomt en of zo'n schaar niet al een heel leven in de bouw achter zich heeft.... of voor 5€ in de koopjesbak bij de praxis ligt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.166 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl