Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Veiligheid. Een verzameling conventies

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 12:11 #324450

EPIRBS zijn aanboord, ook de kleintjes om op de persoon te dragen.
Maar ook dit is weer een middel voor als het eigenlijk al te laat is.
Boot onzinkbaar, onbrandbaar en een voldoende stevige en hoge railing zouden moeten voorkomen dat je dergelijk zaken nodig hebt.
Dat zou dus hoger op mijn lijstje staan dan de aanschaf van een EPIRB (zj het dat die laatste gek genoeg verplicht is als je comemrcieel vaart en de eerder genoemde zaken niet :unsure: )
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 12:12 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 12:23 #324455

  • Tist
  • Tist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 594
roozeboos schreef :
overigens dat urineren verhaal snap ik niet helemaal, dat kan toch gewoon binnen op de pot?
Je moet alleen je hele pak uittrekken, das alleen maar vervelend.
en voor de wind misschien gevaarlijk want ..klapgijp ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 12:26 #324456

  • EdSea
  • EdSea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1141
dat ben ik helemaal met je eens Erik, maar dat geldt voor zwemvesten eigenlijk ook. je moet gewoon niet over boord kunnen donderen. lifeline dus goed vast! Maar ja stel je voor dat je platslaat en kentert, dan wil je heel snel uit de 'veilige kuip' en los vd boot, toch!? wat een geluk dat je dan een zwemvest draagt en maybe mazzel dat je er een epirb in heb zitten!?

met respect, ed
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 12:27 door EdSea.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 12:32 #324460

Helemaal waar Ed,
En voor elke situatie is er wel een scenario te bedenken waarbij een "redmiddel" je juist in de problemen brengt. Net zo als dat er ook wel mensen zijn die zijn overleden omdat ze juist WEL een autogordel droegen.

Gezond verstand, respect voor de zee, kennis van je boot en proberen altijd de omstandigheden in te schatten door risco inschattingen te maken. Niet alle risico's zijn onder alle omstandigheden even groot of in dezelfde volgorde gerangschikt. Je "ongeluk preventie mode" moet dus ook telkens andere prioriteiten hebben die aan de omstandigheden aangepast moeten (kunnen) worden.

Al met al een moeilijk onderwerp waar je nooit over uitgepraat raakt :)
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 12:33 #324461

maar als er kans is dat je platslaat en kentert wat doe je dan op het water (in het licht van de 200 mijls)????

Ik ga echt niet met 7+ bft de zee op hoor, en ja ik kijk ook naar alle weersvoorspellingen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 12:34 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 12:42 #324465

roozeboos schreef :

Ik ga echt niet met 7+ bft de zee op hoor, en ja ik kijk ook naar alle weersvoorspellingen.

chris, dat zou je nu juist wel moeten doen, dan kun je de boel voor bereiden en je maatregelen nemen. plus dat je weet wat het is.
dan kom je niet in een paniek situatie als je tijdens een reisje naar engeland toevallig dat weer treft wat NIET was voorspeld.

daarom waren die "wildwater " vaar lessen die ik hier gaf ook zo leerzaam, je kwam gecontroleerd in een situatie die je nooit vrijwillig zou opzoeken. maar je leerde wel wat je moest gaan doen als.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 12:46 #324467

  • EdSea
  • EdSea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1141
dit topic gaat toch niet specifiek over de 200 mijls? kenteren met een gemiddelde mast lengte op t Ijsselmeer gaat geloof ik ook niet echt lukken, misschien met een Optimist oid!? en dan weet ik best wel dat er diverse tracks over de Noorzee lopen.... of zie ik dat verkeerd?

Langere reizen hebben wel een mogelijkheid dat er zich bijvoorbeeld plots een depressie zich uitdiept die je niet meer kan vermijden, en dan? is het dan slecht zeemanschap als je daarin zit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 12:51 #324470

sietse-ten schreef :
roozeboos schreef :

Ik ga echt niet met 7+ bft de zee op hoor, en ja ik kijk ook naar alle weersvoorspellingen.

chris, dat zou je nu juist wel moeten doen, dan kun je de boel voor bereiden en je maatregelen nemen. plus dat je weet wat het is.

oh ik heb wel wat trips gevaren inmiddels, waaronder de CAM race en tientallen trips op zee. Met meerdere boten tussen 7 de 10 meter. Zeker de CAM race is langer, en dan kan je van alles op je nek krijgen. En dat is ook gebeurd. Ik weet wat ik moet doen, en weet ook hoe de Loper reageert.
Daarnaast hoef je het niet op te zoeken.

Laatste jaren vaar ik wat meer solo, het enige waar ik me wat zorgen om maak is de vermoeidheid, omdat ik meestal al vol in de stres vanuit mn werk de boot in rol en losgooi. Ik heb nu eenmaal niet zoveel tijd.
Ook is mijn boot maar 27 voet en die is een stuk vermoeiender dan een 50 voeter.
Dus heb ik dit jaar geprobeerd daar wat meer op te trainen, met als hoogtepunt de 200 myls. Dat ik meteen al door mn rug ga is jammer, en wellicht toch ook een punt van aandacht.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 12:52 #324472

edlonnee schreef :
dit topic gaat toch niet specifiek over de 200 mijls? kenteren met een gemiddelde mast lengte op t Ijsselmeer gaat geloof ik ook niet echt lukken, misschien met een Optimist oid!? en dan weet ik best wel dat er diverse tracks over de Noorzee lopen.... of zie ik dat verkeerd?

Langere reizen hebben wel een mogelijkheid dat er zich bijvoorbeeld plots een depressie zich uitdiept die je niet meer kan vermijden, en dan? is het dan slecht zeemanschap als je daarin zit?

Nee dat is ook wel zo, maar het is wel net nu opgestart. De veiligheid hangt dus ook sterk af van je vaargebied. Alhoewel je op de Kaag ook kan verzuipen, is dat toch anders dan op een zuidelijke oceaan.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 12:56 #324474

En, ik ga zeilen voor mn plezier. Ik ben ook wel es bij ijmuiden naar buiten gevaren voor een oversteek en dat er zo een rottige golfslag stond dat ik na twee uur bedacht , hé dit is helemaal niet leuk, ik ga ergens anders heen, bijvoorbeeld scheveningen.
Je blijft wel leren ondertussen, iedere omstandigheid en bij iedere wind wordt bij mij nog steeds opgeslagen hoe de boot reageert, en hoe ik mn zeilvoering moet aanpassen. en ook hoe ik zelf reageer.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 12:57 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 13:06 #324477

  • EdSea
  • EdSea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1141
roozeboos schreef :
En, ik ga zeilen voor mn plezier. Ik ben ook wel es bij ijmuiden naar buiten gevaren voor een oversteek en dat er zo een rottige golfslag stond dat ik na twee uur bedacht , hé dit is helemaal niet leuk, ik ga ergens anders heen, bijvoorbeeld scheveningen.
Je blijft wel leren ondertussen, iedere omstandigheid en bij iedere wind wordt bij mij nog steeds opgeslagen hoe de boot reageert, en hoe ik mn zeilvoering moet aanpassen. en ook hoe ik zelf reageer.

doe je dat opslaan dan ook letterlijk in je log oid? of in je hoofd?

en flexibiliteit in bestemming is natuurlijk ook een heel belangrijk gegeven!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 13:09 #324478

roozeboos schreef :
Alhoewel je op de Kaag ook kan verzuipen, is dat toch anders dan op een zuidelijke oceaan.

ik wil hier wel een aantekening bij maken, op de kaag zijn er heel veel verzopen omdat ze ten eerste dachten dat je bijna overal lopend naar de kant komt en er vaak ook het woordje be verwisseld kon worden met ver.

nu ga ik knuppelen, er varen er tussen andijk en staveren genoeg boten met meer veigheids, navigatie en beveiligings aparaten dan sommige boten aan boord hebben die op de zuidelijke oceanen zitten. ik geef hier geen oordeel over, iedereen neemt zijn eigen beslissingen, nog wel gelukkig.

maar ik zeg dit nogmaals, erik heeft het ook aan gehaald, veiligheid zit tussen je oren, de grijze massa moet willen en kunnen werken.
dus situaties kunnen inschatten en zorgen dat je niet over vermoeid raakt, soms kun je daar zelf niets aan doen.

voorbeeld: ik wil van cartagene naar aruba, net voor het orkaan seizoen. dat is dus helemaal aan de wind, maar als je onder de kust blijft heb je MEESTAL wel wat gunstiger wind en een "omgekeerde " stroming. na 48 uur bijna geen slaap en ik hoorde de branding op de kust 100 graden gedraaid, automaat erop en ik ben gaan slapen, het kon me allemaal helemaal niets meer schelen, dwars door de scheepvaart, so what. die oververmoeidheid is veel gevaarlijker dan wat dan ook, want je KUNT niet meer denken, de boel zit op slot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 13:11 #324480

edlonnee schreef :
roozeboos schreef :
En, ik ga zeilen voor mn plezier. Ik ben ook wel es bij ijmuiden naar buiten gevaren voor een oversteek en dat er zo een rottige golfslag stond dat ik na twee uur bedacht , hé dit is helemaal niet leuk, ik ga ergens anders heen, bijvoorbeeld scheveningen.
Je blijft wel leren ondertussen, iedere omstandigheid en bij iedere wind wordt bij mij nog steeds opgeslagen hoe de boot reageert, en hoe ik mn zeilvoering moet aanpassen. en ook hoe ik zelf reageer.

doe je dat opslaan dan ook letterlijk in je log oid? of in je hoofd?

en flexibiliteit in bestemming is natuurlijk ook een heel belangrijk gegeven!

Nee in mijn hoofd :) , Er wordt al heel veel data van de boot via gprs doorgestuurd en opgeslagen, maar ik heb nog geen windmeter jammer genoeg.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 13:12 #324481

ik kwam nog een mooie uitspraak tegen van niet de eerste de best:
zeilen.nl/nieuws/knox-johnston...ewoon_aan_het_zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 13:14 #324482

sietse-ten schreef :
roozeboos schreef :
Alhoewel je op de Kaag ook kan verzuipen, is dat toch anders dan op een zuidelijke oceaan.
nu ga ik knuppelen, er varen er tussen andijk en staveren genoeg boten met meer veigheids, navigatie en beveiligings aparaten dan sommige boten aan boord hebben die op de zuidelijke oceanen zitten. ik geef hier geen oordeel over, iedereen neemt zijn eigen beslissingen, nog wel gelukkig.
daar tegenover zijn er ook heel veel van die zeilers tussen staveren en andijk die nog niet eens weten wat bakboord is bij wijze van spreken. En het dan compenseren met een epirb of wat dan ook.
Een cursus is dan beter zodat je de ellende kan voorkomen, als ook al eerder vermeld. Voorkomen is beter dan genezen.

Die in de zuidelijke oceanen kunnen wel varen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 13:28 #324485

  • EdSea
  • EdSea's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1141
sietse-ten schreef :
ik kwam nog een mooie uitspraak tegen van niet de eerste de best:
zeilen.nl/nieuws/knox-johnston...ewoon_aan_het_zeilen

mijn vlieg-instructeur hamerde er destijds ook op TRIMMEN!
als het in balans is kun je het af en toe aan zich zelf overlaten mits 1 vd factoren niet te gek veranderd.

op de Hiswa heb ik een tijdje met Dick Huges zitten praten, hij heeft een mooi e- boekje geschreven over t sheet to tiller principe!

watersport-e-boek.luondo.nl/14...len-met-losse-handen
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 13:29 door EdSea.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 15:39 #324503

edlonnee schreef :
sietse-ten schreef :
ik kwam nog een mooie uitspraak tegen van niet de eerste de best:
zeilen.nl/nieuws/knox-johnston...ewoon_aan_het_zeilen

mijn vlieg-instructeur hamerde er destijds ook op TRIMMEN!
als het in balans is kun je het af en toe aan zich zelf overlaten mits 1 vd factoren niet te gek veranderd.

op de Hiswa heb ik een tijdje met Dick Huges zitten praten, hij heeft een mooi e- boekje geschreven over t sheet to tiller principe!

watersport-e-boek.luondo.nl/14...len-met-losse-handen

ja ik heb al verschillende keren een pdf link hier gepost, over een systeem met een extra voorzeiltje, een schoot en elastiek aan de helmstok. De `surgical tubing` heb ik inmiddels (in twee diktes), en een extra voorzeiltje ook, maar heb nog geen gelegenheid gehad om het te testen. Moest nog wel mijn vrouw uitleggen wat ik had gekocht bij rubber.nl :unsure: :unsure:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 15:45 #324507

roozeboos schreef :
Moest nog wel mijn vrouw uitleggen wat ik had gekocht bij rubber.nl :unsure: :unsure:
Misschien zat ze wel met smart ergens op te wachten :whistle:
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 15:59 #324516

Erikdejong schreef :
roozeboos schreef :
Moest nog wel mijn vrouw uitleggen wat ik had gekocht bij rubber.nl :unsure: :unsure:
Misschien zat ze wel met smart ergens op te wachten :whistle:

tja solo zeilers zijn veel van huis, zij alleen, hij alleen...
maar nu heeft chris ook nog last van zijn rug, moet hij nog meer uitleggen. :dry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 16:06 #324519

:laugh: :laugh: :laugh:
jaja okee... :laugh:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 16:52 #324535

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Jongens, dit draadje werd opgestart naar aanleiding van een tragisch ongeval..
Laatst bewerkt: 28 sept 2012 16:52 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 28 sept 2012 17:01 #324538

excuses
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 29 sept 2012 06:24 #324645

Hoe snel wordt er eigenlijk gereageerd bij een PLB alarm?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 29 sept 2012 07:01 #324657

  • Discus
  • Discus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14
Het alarm komt snel binnen bij een rcc. Vaak wordt er wel gebeld naar het opgegeven telefoonnummer om uit te sluiten dat het een vals alarm is. Als er een kustwacht vliegtuig of heli in de buurt is zal ze gevraagd worden te gaan kijken.
Als er een reddingsoperatie opgestart moet worden kan het natuurlijk langer gaan duren. Alarmeren, aanrijden van de redders, wegvaren, eventueel zoeken..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Veiligheid. Een verzameling conventies 01 okt 2012 08:26 #325324

  • BenK
  • BenK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 657
www.alibaba.com/product-gs/601...able_cutter.html?s=p

hydrolische schaar, ben niet technisch genoeg om te bekijken of deze geschikt genoeg is maar wie weet gaat zo'n ding verplicht worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.165 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl