— De Astrid nam onnodig risico
VLISSINGEN - Het negeren van de internationale veiligheidsregels is de belangrijkste oorzaak van de stranding van het Zeeuwse tallship Astrid. Sterker nog: het schip had niet op zee mogen zijn.
Dat concludeert de Marine Casualty Investigation Board (MCIB), de Ierse instantie die het scheepsongeval heeft onderzocht. De Nederlandse Onderzoeksraad voor Veiligheid was hierbij betrokken.
Het uitvallen van de motor werd veroorzaakt door een vermenging van brandstof met drinkwater. Door een ‘menselijke fout’ was op 12 juli in Brighton duizend liter drinkwater in een van de brandstoftanks gepompt. Die is weliswaar direct gereinigd, maar daarbij is over het hoofd gezien dat er ook water in een van de andere brandstoftanks was beland.
Toch is dit volgens de Ierse onderzoeksraad niet de enige en belangrijkste oorzaak geweest van het ongeval. De instantie constateert een groot aantal tekortkomingen en overtredingen:
Het schip voer, zeker gezien de harde wind die dag, te dicht langs de kust. De route leek vooral ingegeven door de wens mooie ‘fotomomenten’ te bieden.
De Astrid beschikte niet over de vereiste papieren voor internationale reizen.
Volgens de Ierse onderzoekers onttrok het schip zich ten onrechte aan de eisen van Solas, het internationale verdrag voor veiligheid op zee. Een deel van de wel aanwezige certificaten was bovendien verlopen.
De bemanning was onvoldoende gekwalificeerd. Een deel van de papieren was verlopen. De onderhoudstermijn van de reddingsvlotten was verstreken. De staat van het schip en de wijze waarop ermee werd gevaren, voldeden niet aan de Solasnormen. Het schip, de opvarenden en het milieu werden daarmee in gevaar gebracht. De juiste procedure voor noodsignalen werd niet gevolgd, anders hadden hulpdiensten tien minuten eerder kunnen worden opgeroepen.
Schipper/eigenaar Pieter de Kam uit Kamperland - die zich gesteund weet door de Nederlandse Scheepvaartinspectie - heeft tegenover de MCIS steeds bestreden dat de Astrid onder de Solas-regelgeving valt. In Europa is er al jarenlang discussie over welke veiligheidseisen voor zeilcharterschepen moeten gelden.
blendle.com/i/pzc---walcheren/...27747945?medium=read