Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 'Macht' van een sluismeester

'Macht' van een sluismeester 17 dec 2015 09:20 #690036

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
La Mavare schreef :
Faran schreef :
Lijkt mij op het verschil uitmaken tussen Marcom A en Marcom B.
Voor de jachtjes moet er dus iets anders komen!


Ik zou eerder zeggen het verschil tussen Marcom B en SRC of Marcom A en LRC.

RYA biedt ééndaagse cursus aan zonder examen. Lijkt me ook voldoende.

Feit blijft dat de wetgever het niet voldoende vindt en je dus met een RYA diploma niet 'op radar' mag varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 17 dec 2015 09:27 #690038

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
Belerion II schreef :
In mijn opinie is het onmogelijk om een goedgekeurde binnenvaart radar gelijk te stellen aan de "jachten radar". Niet alleen de technische en operationele mogelijkheden liggen mijlen ver uit elkaar, maar ook de betrouwbaarheid. Ik zie de radars op onze "jachies" nog niet aan een noodstroomvoorziening hangen. Ook de omgeving en plaatsing van de radar is van belang. Om over keuringen en onderhoud nog maar niet te spreken.

De trainingen en opleidingen die o.a. door de STC worden geven zijn duur maar zéér leerzaam. Erg jammer dat soortgelijke trainingen er niet zijn voor de pleziervaart.

Dan de regelgeving aanpassen...

Marcom A en B
AIS A en B
Radar A en B
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 17 dec 2015 09:28 #690039

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Belerion II schreef :
In mijn opinie is het onmogelijk om een goedgekeurde binnenvaart radar gelijk te stellen aan de "jachten radar". Niet alleen de technische en operationele mogelijkheden liggen mijlen ver uit elkaar, maar ook de betrouwbaarheid. Ik zie de radars op onze "jachies" nog niet aan een noodstroomvoorziening hangen. Ook de omgeving en plaatsing van de radar is van belang. Om over keuringen en onderhoud nog maar niet te spreken.

De trainingen en opleidingen die o.a. door de STC worden geven zijn duur maar zéér leerzaam. Erg jammer dat soortgelijke trainingen er niet zijn voor de pleziervaart.

Niemand beweert dat een 'jachtenradar' gelijk gesteld is aan een binnenvaartradar. Net zo min als een 'jachtenradar' gelijk gesteld is aan een SOLAS radar.

De radaropleiding van STC waarover je het hebt zijn, voor zover ik weet, gewoon door VB1/2 schippers te volgen. Ik ben het helemaal met je eens dat het zeer leerzaam is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 17 dec 2015 09:30 #690040

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
Belmar2 schreef :
WADnWIND schreef :
Belmar2 schreef :
Het verschil tussen Marcom A en B is heel klein als je dat bedoelt

Dat is uit jou mond een zeer merkwaardige uitspraak.
Je hebt allang de exameneisen vergeleken en het verschil in lesstof bestudeerd.
Hoe kan je dan uberhaupt tot zo'n uitspraak komen??????

Nee ik heb het verschil niet bestudeerd. Ik dacht dat het verschil klein was maar blijkbaar heb ik dat mis.

Dat vindt de EZS ook, daarom bieden ze alleen Marcom-A aan.
Ik heb ooit beide gedaan en A voegt nog meer niet dagelijks te gebruiken info toe :woohoo:
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 17 dec 2015 09:36 #690042

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
Faran schreef :
Belerion II schreef :
In mijn opinie is het onmogelijk om een goedgekeurde binnenvaart radar gelijk te stellen aan de "jachten radar". Niet alleen de technische en operationele mogelijkheden liggen mijlen ver uit elkaar, maar ook de betrouwbaarheid. Ik zie de radars op onze "jachies" nog niet aan een noodstroomvoorziening hangen. Ook de omgeving en plaatsing van de radar is van belang. Om over keuringen en onderhoud nog maar niet te spreken.

De trainingen en opleidingen die o.a. door de STC worden geven zijn duur maar zéér leerzaam. Erg jammer dat soortgelijke trainingen er niet zijn voor de pleziervaart.

Dan de regelgeving aanpassen...

Marcom A en B
AIS A en B
Radar A en B

Je blijft de boel verwarren Faran.
Marcom A en B is zijn professionele opleidingen, in NL hebben we geen alternatief voor pleziervaart. Alternatief LRC en SRC, wat AT moet erkennen.
AIS A en B zegt iets over de apparatuur, voor beide is geen specifieke opleiding (nodig).
RADAR A en B bestaat niet. RADAR opleidingen zijn voor professionals of hebben geen status.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 17 dec 2015 09:39 #690043

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Interessante wending. Ik ben zelf ook aan het rondkijken voor een goede radar opleiding. De STC is natuurlijk super, maar iets daar tussen in lijkt te ontbreken. Het is óf een volledig radar patent, óf een soort basis cursus van een dag, waarvan ik me sterk afvraag of die iets toevoegt na mijn zelfstudie en achtergrond in electro magnetisme.
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 17 dec 2015 09:41 #690044

Misschien moeten we niet blijven hangen in alle bestaande goedkeuringen en diploma's.
Een jacht met een jachtradar is in de mist altijd nog een stuk veiliger te varen dan een jacht zonder.
Een jacht met VHF (los van de papiertjes) is veiliger dan eentje zonder. Enzovoorts.

Misschien is het goed om aan RWS voor te leggen (ze zijn adviseur van de wetgever, neem ik aan) dat er ook andere mogelijkheden zijn dan vasthouden aan alleen de bestaande beschrijvingen en definities.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 17 dec 2015 09:45 #690046

  • Faran
  • Faran's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14868
La Mavare schreef :
Faran schreef :
Belerion II schreef :
In mijn opinie is het onmogelijk om een goedgekeurde binnenvaart radar gelijk te stellen aan de "jachten radar". Niet alleen de technische en operationele mogelijkheden liggen mijlen ver uit elkaar, maar ook de betrouwbaarheid. Ik zie de radars op onze "jachies" nog niet aan een noodstroomvoorziening hangen. Ook de omgeving en plaatsing van de radar is van belang. Om over keuringen en onderhoud nog maar niet te spreken.

De trainingen en opleidingen die o.a. door de STC worden geven zijn duur maar zéér leerzaam. Erg jammer dat soortgelijke trainingen er niet zijn voor de pleziervaart.

Dan de regelgeving aanpassen...

Marcom A en B
AIS A en B
Radar A en B

Je blijft de boel verwarren Faran.
Marcom A en B is zijn professionele opleidingen, in NL hebben we geen alternatief voor pleziervaart. Alternatief LRC en SRC, wat AT moet erkennen.
AIS A en B zegt iets over de apparatuur, voor beide is geen specifieke opleiding (nodig).
RADAR A en B bestaat niet. RADAR opleidingen zijn voor professionals of hebben geen status.

Ik zaai geen verwarring, denk ik.

De regelgeving volgt de praktijk niet, zoals wel vaker het geval is.
Jeanneau Sun Odyssey 37

Gecertificeerd werkloos
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 17 dec 2015 10:01 #690048

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
MvN schreef :
Interessante wending. Ik ben zelf ook aan het rondkijken voor een goede radar opleiding. De STC is natuurlijk super, maar iets daar tussen in lijkt te ontbreken. Het is óf een volledig radar patent, óf een soort basis cursus van een dag, waarvan ik me sterk afvraag of die iets toevoegt na mijn zelfstudie en achtergrond in electro magnetisme.

Er zit een behoorlijk verschil tussen de opleiding voor een radarpatent (binnenvaart) en IMO/STCW Radar Navigation Operationeel Level. De focus van de laatste is gericht op ruim water, shipping lanes, BVA toepassen etc. Die laatste opleiding zit dicht bij het soort toepassingen van de pleziervaart op zee of ruim binnenwater. De theoriecomponent in de opleiding is relatief klein. De focus ligt op het praktijk deel. Bij het praktijkdeel gaat het om het afstellen en goed afgesteld houden van de radar en het varen op radar in en tussen drukke shipping lanes. Ik durf de weddenschap wel aan dat je na die cursus vindt dat het een hoop heeft toegevoegd (wedden om een fles lekkere wijn :) ). Ik denk niet dat de cursus veel korter kan zonder onderwerpen minder goed te behandelen of aan te leren.
Laatst bewerkt: 17 dec 2015 10:02 door Belmar2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 17 dec 2015 10:07 #690049

Baasklusje schreef :
Misschien moeten we niet blijven hangen in alle bestaande goedkeuringen en diploma's.
Een jacht met een jachtradar is in de mist altijd nog een stuk veiliger te varen dan een jacht zonder.
Een jacht met VHF (los van de papiertjes) is veiliger dan eentje zonder. Enzovoorts.

Misschien is het goed om aan RWS voor te leggen (ze zijn adviseur van de wetgever, neem ik aan) dat er ook andere mogelijkheden zijn dan vasthouden aan alleen de bestaande beschrijvingen en definities.

En geen jachten op het water tijdens mist is nog veiliger.

Stel dat jachtenradars worden toegestaan maar dan wel met de eis dat minimaal 1 persoon aan boord een radarpatent of radarwaarnemer opleiding en marifoon heeft gedaan en de ander vaarbewijs, hoeveel procent van de zeilers in het BPR gebied zouden hier dan aan voldoen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 17 dec 2015 10:09 #690052

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Belmar2 schreef :
Die RM heeft denk ik een certificaat dat ie voldoet aan de ETSI EN 302 248 V1.1.2. norm: dan komt het waarschijnlijk goed. Zorg ook voor een certificaat van installatie.
www.etsi.org/deliver/etsi_en/3...30219401v010102v.pdf

www.etsi.org/deliver/etsi_en/3...30219402v010102p.pdf
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 17 dec 2015 10:10 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 17 dec 2015 10:15 #690056

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Baasklusje schreef :
Misschien moeten we niet blijven hangen in alle bestaande goedkeuringen en diploma's.
Een jacht met een jachtradar is in de mist altijd nog een stuk veiliger te varen dan een jacht zonder.
Een jacht met VHF (los van de papiertjes) is veiliger dan eentje zonder. Enzovoorts.

Misschien is het goed om aan RWS voor te leggen (ze zijn adviseur van de wetgever, neem ik aan) dat er ook andere mogelijkheden zijn dan vasthouden aan alleen de bestaande beschrijvingen en definities.

Helemaal eens met jouw opmerking over de goedkeuringen en diploma's. Als we niet uit kijken gaan we zelf nog verzinnen dat er nog strengere eisen moeten komen. Maar ik wil wel de kanttekening maken dat niet het apparaat de veiligheid brengt maar degene die het apparaat oordeelkundig gebruikt om veilig te varen.

De wetgever is het Ministerie van I&M. Ik heb gemerkt dat het best veel moeite kost om de gaten in de bestaande regelgeving voor het nieuwe vaarseizoen gedicht te krijgen. Het lijkt dus meer een kwestie van kleine stapjes dan van grote veranderingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 17 dec 2015 10:18 #690057

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
JotM schreef :
Belmar2 schreef :
Die RM heeft denk ik een certificaat dat ie voldoet aan de ETSI EN 302 248 V1.1.2. norm: dan komt het waarschijnlijk goed. Zorg ook voor een certificaat van installatie.
www.etsi.org/deliver/etsi_en/3...30219401v010102v.pdf

www.etsi.org/deliver/etsi_en/3...30219402v010102p.pdf

Leuk die link maar dit is de ETSI norm voor binnenvaartradars: daar verwees ik niet naar. Ik verwees naar de ETSI norm voor non-SOLAS radars www.etsi.org/deliver/etsi_en/3...n_302248v010102v.pdf
Maar begin er maar niet eens aan om het te lezen: het gaat er om dat het op je Conformiteitsverklaring staat: je kunt het op internet zo bekijken bij de radome radars van Raymarine, Simrad, B&G en Koden (verder heb ik niet gezocht)
Laatst bewerkt: 17 dec 2015 10:28 door Belmar2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 17 dec 2015 10:27 #690060

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Michieltje schreef :
Baasklusje schreef :
Misschien moeten we niet blijven hangen in alle bestaande goedkeuringen en diploma's.
Een jacht met een jachtradar is in de mist altijd nog een stuk veiliger te varen dan een jacht zonder.
Een jacht met VHF (los van de papiertjes) is veiliger dan eentje zonder. Enzovoorts.

Misschien is het goed om aan RWS voor te leggen (ze zijn adviseur van de wetgever, neem ik aan) dat er ook andere mogelijkheden zijn dan vasthouden aan alleen de bestaande beschrijvingen en definities.

En geen jachten op het water tijdens mist is nog veiliger.

Stel dat jachtenradars worden toegestaan maar dan wel met de eis dat minimaal 1 persoon aan boord een radarpatent of radarwaarnemer opleiding en marifoon heeft gedaan en de ander vaarbewijs, hoeveel procent van de zeilers in het BPR gebied zouden hier dan aan voldoen?

Nu, op het moment dat men denkt toch illegaal bezig te zijn als het slecht zicht wordt, of in de toekomst als men weet dat het op bepaalde vaarwegen mag ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 17 dec 2015 10:28 #690061

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Belmar2 schreef :
Er zit een behoorlijk verschil tussen de opleiding voor een radarpatent (binnenvaart) en IMO/STCW Radar Navigation Operationeel Level. De focus van de laatste is gericht op ruim water, shipping lanes, BVA toepassen etc. Die laatste opleiding zit dicht bij het soort toepassingen van de pleziervaart op zee of ruim binnenwater. De theoriecomponent in de opleiding is relatief klein. De focus ligt op het praktijk deel. Bij het praktijkdeel gaat het om het afstellen en goed afgesteld houden van de radar en het varen op radar in en tussen drukke shipping lanes. Ik durf de weddenschap wel aan dat je na die cursus vindt dat het een hoop heeft toegevoegd (wedden om een fles lekkere wijn :) ). Ik denk niet dat de cursus veel korter kan zonder onderwerpen minder goed te behandelen of aan te leren.

Kijk dat is verhelderend, ik was die andere nog niet tegen gekomen en ben met je eens dat die waarschijnlijk interessanter is. Mijn punt is juist dat ik denk dat die ééndaagse cursussen weinig toevoegen. Ik durf wel te zeggend dat ik de basis van het instellen en zeker de technische kant nu al beheers. Ik ben met name opzoek naar een gedegen operationele kant, het interpretatie deel dus.

Die fles wijn heb je wat mij betreft, misschien wel namens het ZF, allang verdient met je actie naar onze wetgever.

Off topic: Duik jij? Ik zag dat we via linkedIn een gemeenschappelijke kennis hebben. Reactie anders even verder via PB?
Victoire 1044
Spirit 28
Laatst bewerkt: 17 dec 2015 10:29 door MvN.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 17 dec 2015 10:44 #690067

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
MvN schreef :
Belmar2 schreef :
Er zit een behoorlijk verschil tussen de opleiding voor een radarpatent (binnenvaart) en IMO/STCW Radar Navigation Operationeel Level. De focus van de laatste is gericht op ruim water, shipping lanes, BVA toepassen etc. Die laatste opleiding zit dicht bij het soort toepassingen van de pleziervaart op zee of ruim binnenwater. De theoriecomponent in de opleiding is relatief klein. De focus ligt op het praktijk deel. Bij het praktijkdeel gaat het om het afstellen en goed afgesteld houden van de radar en het varen op radar in en tussen drukke shipping lanes. Ik durf de weddenschap wel aan dat je na die cursus vindt dat het een hoop heeft toegevoegd (wedden om een fles lekkere wijn :) ). Ik denk niet dat de cursus veel korter kan zonder onderwerpen minder goed te behandelen of aan te leren.

Kijk dat is verhelderend, ik was die andere nog niet tegen gekomen en ben met je eens dat die waarschijnlijk interessanter is. Mijn punt is juist dat ik denk dat die ééndaagse cursussen weinig toevoegen. Ik durf wel te zeggend dat ik de basis van het instellen en zeker de technische kant nu al beheers. Ik ben met name opzoek naar een gedegen operationele kant, het interpretatie deel dus.

Die fles wijn heb je wat mij betreft, misschien wel namens het ZF, allang verdient met je actie naar onze wetgever.

Off topic: Duik jij? Ik zag dat we via linkedIn een gemeenschappelijke kennis hebben. Reactie anders even verder via PB?

Voorbeeld: www.novacollege.nl/radar-navig...erational-level-stcw

verder zie PB
Laatst bewerkt: 17 dec 2015 10:45 door Belmar2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 17 dec 2015 11:48 #690079

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Belmar2 schreef :
Leuk die link maar dit is de ETSI norm voor binnenvaartradars: daar verwees ik niet naar. Ik verwees naar de ETSI norm voor non-SOLAS radars [...]
Dat zag ik wel. En van welk deel van wetten.overheid.nl/BWBR0007588..._17-12-2015#Artikel3 , 3de lid, ga je dan uit voor het gebruik van een non-SOLAS radar in de bediscussieerde situatie?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 17 dec 2015 13:26 #690099

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Michieltje schreef :

En geen jachten op het water tijdens mist is nog veiliger.

Stel dat jachtenradars worden toegestaan maar dan wel met de eis dat minimaal 1 persoon aan boord een radarpatent of radarwaarnemer opleiding en marifoon heeft gedaan en de ander vaarbewijs, hoeveel procent van de zeilers in het BPR gebied zouden hier dan aan voldoen?

Zou de vraag niet moeten zijn: ......aan gaan voldoen?


Het zou voor mij zeker een optie zijn om een dergelijk diploma te gaan behalen, maar de prijs speelt daar wel een rol bij. De kosten van een dergelijk grapje liegen er op dit moment niet om.
Dat is voor velen een flinke drempel denk ik zo.
Laatst bewerkt: 17 dec 2015 13:26 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 17 dec 2015 13:47 #690105

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Radarwaarnemer voor de watersport WSRW
Doelgroep

Watersporters die een radar aan boord hebben of van plan zijn een radar te kopen. De overheid vereist op bepaalde (ruime) binnenwateren een bevoegdheidsverklaring om met een (op)radar te mogen varen. Hierbij worden twee bevoegdheden onderscheiden:

Radarwaarnemer (ruime wateren en open zee);
Radarpatent Rijn- en Binnenvaart.
stc.tdplz.com

blijkbaar weten zij al meer dan de overheid zelf...

edit: een cursus van 5 volle dagen voor 1000,-. Is zeker geld, maar per dag eigenlijk ook wel realistisch
Victoire 1044
Spirit 28
Laatst bewerkt: 17 dec 2015 13:49 door MvN.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 17 dec 2015 14:42 #690114

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
MvN schreef :
Radarwaarnemer voor de watersport WSRW
Doelgroep

Watersporters die een radar aan boord hebben of van plan zijn een radar te kopen. De overheid vereist op bepaalde (ruime) binnenwateren een bevoegdheidsverklaring om met een (op)radar te mogen varen. Hierbij worden twee bevoegdheden onderscheiden:

Radarwaarnemer (ruime wateren en open zee);
Radarpatent Rijn- en Binnenvaart.
stc.tdplz.com

blijkbaar weten zij al meer dan de overheid zelf...
Ik zie voor BPR-wateren maar één verwijzing: wetten.overheid.nl/BWBR0003628...oofdstuk4_Artikel406 , eerste lid, onder b.
Ik hou me aanbevolen voor een verwijzing naar de andere optie.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 17 dec 2015 15:28 #690138

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
3. Op de daartoe aangewezen vaarwegen mag een schip, in plaats van met een radarinstallatie als bedoeld in het eerste lid, onder a, zijn uitgerust met een voor het varen op deze vaarwegen geschikte radarinstallatie die goed functioneert en die van een type is dat voor het varen op die vaarwegen door de in het eerste lid, onder a, bedoelde instantie is goedgekeurd volgens de daaromtrent vastgestelde voorschriften.

Is ook interessant, er is dus ruimte voor een ander soort installatie
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 17 dec 2015 16:38 #690166

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
MvN schreef :
Is ook interessant, er is dus ruimte voor een ander soort installatie
Yep.
Zie wetten.overheid.nl/BWBR0007588..._17-12-2015#Artikel3 , 3de lid.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 17 dec 2015 19:26 #690210

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Belerion II schreef :
(...) Ik zie de radars op onze "jachies" nog niet aan een noodstroomvoorziening hangen. (...)

Uit ervaring kan ik vertellen dat op een groot zeeschip de radar ook niet aan de noodstroom zit. :pinch: (of dat dan wel zou moeten weet ik eerlijk gezegd niet) Maar alleen de gmdss apparatuur deed het. En die hangen ook nog aan accu's voor als de noodgenerator er mee stopt.


Belmar2, lekker bezig!


Radaropleiding voor €1000,- ik zeg doen!
Duizend is een heel normale prijs voor een cursus van een week, Ik heb er de laatste tijd verschillende doorlopen voor de zeevaart. allemaal rond die prijs. BST,AFF,PSC,HV,MFA,MC (mijn schoolgeld al 5 keer terug verdiend dus :whistle: )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 17 dec 2015 21:20 #690237

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
200,-- voor een dag is best realistisch, dat vind ik ook. Maar voor ik 1000,-- bij elkaar heb om weg te tikken heb ik me ook heel wat keertjes achter de oren gekrabt. Het zijn me nogal bedragen........
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 17 dec 2015 21:43 #690244

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Ook interessant?

ANWB Wateralmanak 1 - Regelgeving en tips - 2015/2016 - blz 716/717
"Watersport en de wet"
[...]
Een radar aan boord heeft voordelen als er 's nachts of met slecht zicht gevaren wordt. Een schip mag slechts van een radar gebruik maken als:
  • een typegoedgekeurde radar aan boord is. Afhankelijk van het type radar wordt door het Agentschap Telecom goedkeuring verleend voor gebruik op zee of zee en binnenwateren;
  • er een marifoon aanwezig is. Voor radargebruik door de pleziervaart moet een vergunning worden aangevraagd bij het Agentschap Telecom. Deze wordt bijgeschreven op de marifoonregistratie;
  • zich aan boord een persoon bevindt die in het bezit is van een geldig radardiploma. Deze verplichting geldt uitsluitend voor de bedrijfsmatige vaart, die naast het groot vaarbewijs tevens in het bezit moet zijn van een radardiploma.
Jachtradars vallen in de groep radars voor gebruik op zee en zijn daarom niet goedgekeurd voor gebruik op de binnenwateren.
Meer informatie over deze en andere onderwerpen is te krijgen bij de afdeling Watersport [...]

Ik ben zelf niet voorzien van een bewust niet-afgeschermde magnetron tijdens het varen, dus vraagje aan degenen die dat wel zijn: wat staat er namens A.T. op de goedkeuring/vergunning/marifoonregistratie gestempeld?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.212 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl