Belmar2 schreef :
Hans V schreef :
En bruine vloot zonder enige vorm van radar mag niet worden doorgelaten als het op goedgekeurde radars en patenten vast zou zitten, om nog maar eens wat te noemen. Over de radarplicht bij het zicht op 1 november en over hoe de verantwoordelijkheid van de sluismeester/vaarwegbeheerder (voor de veilige vaart van een schip) zich verhoudt tot de verantwoordelijkheid van de schipper zijn de deskundigen het vooralsnog ook niet eens.
Nu er op het jachtenradar front enige beweging lijkt te komen door jouw enorme vasthoudendheid ben ik benieuwd wat de officiële antwoorden van RWS worden op jouw vragen.
Hans,
Ik ben het met je eens: ligt die grens voor radarplicht écht in dit geval bij het Naviduct bij <1000 meter? Ik blijf daar grote vraagtekens bij hebben. De grens voor veilig varen trekken is denk ik primair een verantwoordelijkheid van de schipper maar, los daarvan, kan ik me voorstellen dat, de 'handhavers' een richtlijn willen hebben om voor de 'handhaving' eenduidig een grens te trekken van 'stil gaan liggen' en/of een boete geven. Maar of ze dat dan moeten doen met de huidige richtlijn ongeacht of je een AIS transceiver en goede radarreflector aan boord hebt? Vraagt de praktijk niet om net iets meer nuance dan "< 1000 meter zicht = stil gaan liggen voor de 'recreatievaart' (zonder radar
) ? Waar zou die 'grens' dan wél getrokken moeten worden?
Ja, het is logisch dat handhavers een richtlijn willen hebben. Maar de in gebruik zijnde Richtlijn Slecht Zicht is geen onderdeel is van de regelgeving (wet) en moet dat volgens deskundigen ook niet worden omdat de definitie van slecht zicht afhangt van de situatie en dus niet in een simpel getal is uit te drukken. Zo kan er bij een afvarend schip op een drukke rivier al boven de 1000 meter sprake zijn van slecht zicht terwijl er op ruim en stilstaand water bij een fractie daarvan (met passende maatregelen) nog veilig kan worden gevaren.
De verantwoordelijkheid of er nog veilig gevaren kan worden ligt primair bij de schipper (BPR 1.02 en 1.05). De OVD (officier van dienst) moet goede (wettige) redenen hebben om schepen stil te leggen. De motieven van RWS en hun wettelijke basis komen hopelijk in het antwoord op jouw vragen helder aan bod. De twee reacties die wij tot nu toe op onze drie vragen hebben gehad gaan niet in op alle vragen, zijn deels aantoonbaar onjuist en naar mijn idee ook inconsistent.
Maar naar ik begrepen heb werkt RWS nu aan een serieuze beantwoording van jouw vragen, dus we wachten nog even geduldig af.