Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 'Macht' van een sluismeester

'Macht' van een sluismeester 19 dec 2015 19:41 #690653

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
MvN schreef :
Dit is volgens mij ook de insteek die de KNRM aanhoud met hun niet gekeurde Furuno radar.

Simrad 2 voet scanner met 12" EVO scherm, met installatie verklaring....

;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 19 dec 2015 21:11 #690666

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Ik wacht met belangstelling de officiële communicatie af, want voor zover mij bekend staat "maritieme omgeving" gelijk aan "zee". Ik zie de ruimte voor non-SOLAS op de binnenwateren dan ook niet terug de de huidige regelgeving voor de binnenwateren.
(Dat was geregeld in de geschrapte "KSR"?)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 19 dec 2015 22:19 #690677

  • jouzers
  • jouzers's Profielfoto
JeePee schreef :
Ach, wanneer sluismeesters niks meer te zeggen hebben...



Leuk!!!


Verder stom lang topic, waar maken we ons druk om met zijn allen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 20 dec 2015 07:18 #690698

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
jouzers schreef :


Verder stom lang topic, waar maken we ons druk om met zijn allen...

(De indruk van) ambtelijke willekeur.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 20 dec 2015 21:17 #690922

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
WADnWIND schreef :
MvN schreef :
Dit is volgens mij ook de insteek die de KNRM aanhoud met hun niet gekeurde Furuno radar.

Simrad 2 voet scanner met 12" EVO scherm, met installatie verklaring....

;)
2 voet wist ik.


Wat wordt verstaan onder "installatie verklaring"? Een modern jachtradar heeft zijn netwerkkabel er inzitten of niet.
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 20 dec 2015 21:22 #690924

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
JotM schreef :
Ik wacht met belangstelling de officiële communicatie af, want voor zover mij bekend staat "maritieme omgeving" gelijk aan "zee". Ik zie de ruimte voor non-SOLAS op de binnenwateren dan ook niet terug de de huidige regelgeving voor de binnenwateren.
(Dat was geregeld in de geschrapte "KSR"?)

Binnenwater zie ik ook niet gebeuren, maar er is ook nog zoiets als ruime binnenwater (oa IJsselmeer en wadden) en daar is nu de hoop op gevestigd
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 21 dec 2015 11:00 #691010

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
La Mavare schreef :
Dus als ik alles goed begrijp: als er een goedgekeurde (niet-solas) en goed geïnstalleerde zeeradar aan boord is en we zijn op ruim vaarwater
- mag mijn zeer RADAR-ervaren zeilschool-collega er niet mee varen en
- mag ik dat wel omdat ik mijn stuurmanspatent grote zeilvaart heb?
- mogen we beiden niet op klein vaarwater met RADAR varen?

Om precies te zijn:
- mag de zeer ervaren radar collega niet 'op radar' varen maar voldoet waarschijnlijk wel aan de eis van het tweede crewlid dat bekend is met varen op radar.
- ik ben niet bekend met het 'stuurmanspatent grote zeilvaart' maar als voor het behalen daarvan een vereiste is dat je het diploma radarnavigator (STCW enz.) hebt dan klopt het: anders klopt het wellicht niet.
-op klein vaarwater mag bij slecht zicht niet 'op radar' gevaren worden (het lijkt muggenziften maar 'op radar' varen is echt iets anders dan 'met radar' varen bij normaal zicht)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 21 dec 2015 13:59 #691038

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Waarom eigenlijk de regel dat je wel op groot water maar niet op klein water mag radar varen?

Op klein water (lees ik als een kanaal oid) heb je toch veel minder opties waar 'gevaar' vandaan kan komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 21 dec 2015 14:19 #691046

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Ik *denk* (maar ben natuurlijk geen expert) dat het te maken heeft met:
- de minimum range van een Rijn radar is anders dan een normaal puls radar (FCWM daargelaten)
- het scheidend vermogen is hoger bij een Rijn radar, waardoor er meer kleine details zichtbaar zijn

Allebei best fijn op een kronkelige vaarweg met veel objecten langs de kant, voor groot open water dan weer wat minder belangrijk.
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 21 dec 2015 14:25 #691048

  • BartWNL
  • BartWNL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 820
Oke ligt aan de technische kant dus, niet aan de opleiding kant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 21 dec 2015 14:41 #691058

  • MvN
  • MvN's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
ja, klopt want ik weet inmiddels door dit draadje dat een Rijnradar patent gelijkgesteld is aan een radar waarnemer diploma. Ik ben inmiddels druk met inschrijven voor het laatste
Victoire 1044
Spirit 28
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 21 dec 2015 15:17 #691068

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7381
MvN schreef :


Allebei best fijn op een kronkelige vaarweg met veel objecten langs de kant, voor groot open water dan weer wat minder belangrijk.

Alternatief voor kleine vaarwegen is er ook:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 21 dec 2015 21:08 #691178

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
en 'op' welke radar vaart dit schip? :)

Laatst bewerkt: 21 dec 2015 21:10 door Belmar2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 21 dec 2015 21:26 #691188

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
BartWNL schreef :
Waarom eigenlijk de regel dat je wel op groot water maar niet op klein water mag radar varen?

Op klein water (lees ik als een kanaal oid) heb je toch veel minder opties waar 'gevaar' vandaan kan komen.


Toegegeven: dit is wat freaky aan het worden maar toch: geeft je te denken waarom deze radar wél geïntegreerd kan worden in een SOLAS systeem van een tanker om b.v. een haven op de Maasvlakte in te laten varen en af te meren maar niet op de staande mast route....
Maar laten we dat maar bewaren voor en volgende 'ronde' met de beleidsmakers stel ik voor. :)
Laatst bewerkt: 21 dec 2015 21:51 door Belmar2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 21 dec 2015 22:12 #691214

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Hans V schreef :
Belmar2 schreef :
Link naar het begin van dit 'draadje': (kort door de bocht) schippers die volgens de regels 'op radar' mogen varen mogen niet stil gelegd worden ook al zijn het 'maar' recreatieschippers.

En bruine vloot zonder enige vorm van radar mag niet worden doorgelaten als het op goedgekeurde radars en patenten vast zou zitten, om nog maar eens wat te noemen. Over de radarplicht bij het zicht op 1 november en over hoe de verantwoordelijkheid van de sluismeester/vaarwegbeheerder (voor de veilige vaart van een schip) zich verhoudt tot de verantwoordelijkheid van de schipper zijn de deskundigen het vooralsnog ook niet eens.

Nu er op het jachtenradar front enige beweging lijkt te komen door jouw enorme vasthoudendheid ben ik benieuwd wat de officiële antwoorden van RWS worden op jouw vragen.

Hans,
Ik ben het met je eens: ligt die grens voor radarplicht écht in dit geval bij het Naviduct bij <1000 meter? Ik blijf daar grote vraagtekens bij hebben. De grens voor veilig varen trekken is denk ik primair een verantwoordelijkheid van de schipper maar, los daarvan, kan ik me voorstellen dat, de 'handhavers' een richtlijn willen hebben om voor de 'handhaving' eenduidig een grens te trekken van 'stil gaan liggen' en/of een boete geven. Maar of ze dat dan moeten doen met de huidige richtlijn ongeacht of je een AIS transceiver en goede radarreflector aan boord hebt? Vraagt de praktijk niet om net iets meer nuance dan "< 1000 meter zicht = stil gaan liggen voor de 'recreatievaart' (zonder radar :) ) ? Waar zou die 'grens' dan wél getrokken moeten worden?
Laatst bewerkt: 21 dec 2015 22:13 door Belmar2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 22 dec 2015 00:27 #691234

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Belmar2 schreef :
Hans V schreef :
En bruine vloot zonder enige vorm van radar mag niet worden doorgelaten als het op goedgekeurde radars en patenten vast zou zitten, om nog maar eens wat te noemen. Over de radarplicht bij het zicht op 1 november en over hoe de verantwoordelijkheid van de sluismeester/vaarwegbeheerder (voor de veilige vaart van een schip) zich verhoudt tot de verantwoordelijkheid van de schipper zijn de deskundigen het vooralsnog ook niet eens.

Nu er op het jachtenradar front enige beweging lijkt te komen door jouw enorme vasthoudendheid ben ik benieuwd wat de officiële antwoorden van RWS worden op jouw vragen.

Hans,
Ik ben het met je eens: ligt die grens voor radarplicht écht in dit geval bij het Naviduct bij <1000 meter? Ik blijf daar grote vraagtekens bij hebben. De grens voor veilig varen trekken is denk ik primair een verantwoordelijkheid van de schipper maar, los daarvan, kan ik me voorstellen dat, de 'handhavers' een richtlijn willen hebben om voor de 'handhaving' eenduidig een grens te trekken van 'stil gaan liggen' en/of een boete geven. Maar of ze dat dan moeten doen met de huidige richtlijn ongeacht of je een AIS transceiver en goede radarreflector aan boord hebt? Vraagt de praktijk niet om net iets meer nuance dan "< 1000 meter zicht = stil gaan liggen voor de 'recreatievaart' (zonder radar :) ) ? Waar zou die 'grens' dan wél getrokken moeten worden?

Ja, het is logisch dat handhavers een richtlijn willen hebben. Maar de in gebruik zijnde Richtlijn Slecht Zicht is geen onderdeel is van de regelgeving (wet) en moet dat volgens deskundigen ook niet worden omdat de definitie van slecht zicht afhangt van de situatie en dus niet in een simpel getal is uit te drukken. Zo kan er bij een afvarend schip op een drukke rivier al boven de 1000 meter sprake zijn van slecht zicht terwijl er op ruim en stilstaand water bij een fractie daarvan (met passende maatregelen) nog veilig kan worden gevaren.

De verantwoordelijkheid of er nog veilig gevaren kan worden ligt primair bij de schipper (BPR 1.02 en 1.05). De OVD (officier van dienst) moet goede (wettige) redenen hebben om schepen stil te leggen. De motieven van RWS en hun wettelijke basis komen hopelijk in het antwoord op jouw vragen helder aan bod. De twee reacties die wij tot nu toe op onze drie vragen hebben gehad gaan niet in op alle vragen, zijn deels aantoonbaar onjuist en naar mijn idee ook inconsistent.

Maar naar ik begrepen heb werkt RWS nu aan een serieuze beantwoording van jouw vragen, dus we wachten nog even geduldig af.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 22 dec 2015 01:34 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 28 jan 2016 12:29 #700748

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
We zijn nu ruim een maand verder. Ik ben benieuwd of je inmiddels de beloofde reactie op je vragen hebt ontvangen Remko?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 09 feb 2016 17:38 #704355

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Hans V schreef :
We zijn nu ruim een maand verder. Ik ben benieuwd of je inmiddels de beloofde reactie op je vragen hebt ontvangen Remko?

Nou, nee ik heb nog geen spontane reactie mogen ontvangen. Maar ik heb vandaag een herinnering aan onze afspraak verstuurd. To be continued :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 11 feb 2016 16:28 #704923

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Ik heb telefonisch antwoord van RWS (de woordvoerder) gehad.
Het ministerie is midden in het proces om de regelgeving voor het gebruik van de non-Solas ( jachten) radar aan te passen. De verwachting is nog steeds dat dit voor 1 april afgerond is (ja,ja, 2016).
De bevoegdheid van de sluismeester c.q. de vraag op welke wijze die moet 'handhaven' bij slecht zicht is onderwerp van een gesprek binnen RWS op het juiste niveau met een aantal juristen erbij. Ik begrijp dat dit in ieder geval tot duidelijke richtlijnen voor ons én de sluismeester gaat leiden. Maar ook op dit ei wordt nog gebroed.
Er komt een folder van Varen doe je samen aan waar ingegaan wordt over hoe te handelen bij slecht zicht: die zou er over een aantal weken al moeten zijn en zal de kreet 'goedgekeurde radar' bevatten en voor 1 april weten we dus wat daaronder verstaan wordt. Kortom er wordt aardig gebroed bij RWS en het ministerie, ze zijn ons niet vergeten en ik zal de broedende kippen verder niet storen. Nu maar hopen dat de uitgebroede eieren te eten zijn zometeen iets prachtigs blijken te bevatten.... :)
Wordt vervolgd
Laatst bewerkt: 11 feb 2016 16:45 door Belmar2. Reden: culinair onvermogen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 11 feb 2016 16:37 #704924

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27557
Belmar2 schreef :
Kortom er wordt aardig gebroed bij RWS en het ministerie, ze zijn ons niet vergeten en ik zal de broedende kippen verder niet storen. Nu maar hopen dat de eieren te eten zijn zometeen.... :)

Bebroede eieren eet je niet op, natuurlijk. Je wacht af wat eruit te voorschijn komt en gaat daar vervolgens verantwoord mee om..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 11 feb 2016 16:40 #704926

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12591
Ben benieuwd wat er uit komt en vooral of het keurslijf nog wat strakker aangehaald wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 11 feb 2016 16:41 #704927

  • Belmar2
  • Belmar2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 121
Bebroede eieren eet je niet op, natuurlijk. Je wacht af wat eruit te voorschijn komt en gaat daar vervolgens verantwoord mee om..

Dat is een afweging van culinaire aard waarmee ik het helemaal eens kan zijn: excuses voor mijn dwaling!
Laatst bewerkt: 12 feb 2016 21:27 door Faran.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 11 feb 2016 18:09 #704948

Ik vraag me dan wel weer af waarom de term non-Solas erbij gehaald word. Dat heeft hier namelijk helemaal niets mee van doen. Geen enkel binnenschip is namelijk Solas compliant. Dus bij definitie iedere boot die op het ijsselmeer vaart, beroeps inclusief is 'non-solas'.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 11 feb 2016 18:25 #704950

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
Erikdejong schreef :
Ik vraag me dan wel weer af waarom de term non-Solas erbij gehaald word. Dat heeft hier namelijk helemaal niets mee van doen. Geen enkel binnenschip is namelijk Solas compliant. Dus bij definitie iedere boot die op het ijsselmeer vaart, beroeps inclusief is 'non-solas'.

Dank dat jij reageert, ik verbaasde me ook al.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

'Macht' van een sluismeester 11 feb 2016 18:41 #704954

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
1 april, mmmm geeft te denken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.228 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl