Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zeiljacht slaat om schiermonnikoog

Zeiljacht slaat om schiermonnikoog 15 aug 2016 12:04 #759545

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
Dat die boot heeft liggen bonken lijkt me wel duidelijk.
Dat daar maar weinig boten tegen bestand zijn ook.
dus geen kwaad woord over de constructie van mij, tenzij tegendeel bewezen.

Maar, Wat mij eigenlijk wel verbaasd (en wat ik bij meer van dit soort schades heb gezien) is dat verbindingen tussen opgebouwde lagen glasvezel blijkbaar veel zwakker zijn dan het omliggende materiaal, het lijkt alsof die lagen gewoon van elkaar afgetrokken zijn. Ik had verwacht dat het meer één geheel zou vormen.
Ook op de plekken met vol laminaat kom je dat tegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht slaat om schiermonnikoog 15 aug 2016 12:09 #759547

Eclips schreef :
b100 schreef :
ik heb begrepen van de knrm dat ze met moeite 1 opstapper op het schip hebben kunnen krijgen ipv 2 . de knrm sprak over een behoorlijk zware zeegang.
lijkt mij toch dat dat schip een tijdje knap heeft liggen bonken.

Dat denk ik ook. Ik weet niet waar het precies gebeurd is, maar ik was gisteren bij N-W 3 Bft rond de laagwaterkentering in het Westgat en ter hoogte van de WG6-8 staan aan weerszijden van de geul ongenadige brekers. Aan de groene zijde zelfs vlak buiten de betonning.

Ze zijn er tussen de WG9 de WG11 vanaf gesleept... dus iets verder naar binnen.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht slaat om schiermonnikoog 15 aug 2016 12:13 #759549

HPV,

Dat is nou nét de bedoeling met composiet.....

Bij een isotroop materiaal (eigenschappen in alle richtingen gelijk) besteed je veel molecuulbindingen (gewicht!) aan als die richtingen. Bij anisotroop materiaal (bijvoorbeeld touw, of laminaat) is het maar in beperkte richtingen sterk.

Ik noem touw, want de vezeltjes van touw zitten niet eens aan elkaar en toch is het heel sterk.

Bedenk dan dat glasvezellaminaat eigenlijk héél veel glasvezeltouwtjes zijn, gebonden met een (isotroop!) materiaal (hars) dan weet je dat laminaat in de richting waarop het niet bedoeld is te belasten maar zo sterk is als het bindmiddel (de hars)

Bedenk vervolgens dat polyesterhars eigenlijk gewoon plastic is, met ook nog eens zeer matige sterkte-eigenschappen (het polyester waarvan wegwerpflessen is gemaakt is al veel sterker ;))....


En voordat men hier weer sterk "verbaasd" is dat dat allemaal maar kan en dat er niet betere materialen gebruikt worden; ik schrijf belasting in de richting waarop het niet bedoeld is IN HET LAMINAAT. Dat heeft in principe niks te maken met ho deze BOOT belast is. Maar als laminaat éénmaal scheurt, of delamineert, dan krijg je een pelkracht, en daar is het precies niet voor bedoeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht slaat om schiermonnikoog 15 aug 2016 12:49 #759561

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
Heey Bas, Dank voor je toelichting. Ben weer onder de indruk...

Vraag me daarbij dan wel een beetje af wat de toegevoegde waarde van de glasvezel is...
Mogelijk alleen maar om een laagdikte op te bouwen zonder dat de hars voor je voeten valt of zo...

Zou 100% hars in sommige gevallen sterker zijn dan een volglas laminaat?

(met natuurlijk weer andere negatieve bijverschijnselen zoals gewicht en misschien lage resistentie tegen puntbelasting)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht slaat om schiermonnikoog 15 aug 2016 13:32 #759573

Ik kan erg slecht uitleggen blijkbaar... ;)

Pak het voorbeeld van het touw er nog eens bij in je gedachten. Rafel alle vezeltjes uit en mix ze door elkaar zodat de vezeltjes in alle richtingen terecht komen. Trek er dan eens aan. Wat is sterker? Dat originele touw of die kluwen vezeltjes?

Glas is vele, vele malen sterker dan polyesterhars, maar enkel in de trekrichting. Leg je door middel van lamineren allemaal vezels kriskras in een VLAK, dan is dat in de trekrichting erg sterk (dus ook voor buiging). Want je trekt aan de glasvezeltjes.

Maar de laagjes laminaat kleven in veel mindere mate op elkaar. Want daar is alleen de sterkte van de hars. Dus je "pelt" de laagjes relatief makkelijk van elkaar. Dat is totaal niet erg, want de constructies worden zo ontworpen dat er in die richting nooit grote krachten komen. Daarom is het zinloos materiaal te nemen dat in alle richtingen sterk is, waardoor alles vele malen zwaarder wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht slaat om schiermonnikoog 15 aug 2016 13:42 #759575

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
owkee

ik lees polyesterhars en denk vezel...
niet t zelfde :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht slaat om schiermonnikoog 15 aug 2016 14:16 #759587

boarderbas schreef :

Maar de laagjes laminaat kleven in veel mindere mate op elkaar. Want daar is alleen de sterkte van de hars. Dus je "pelt" de laagjes relatief makkelijk van elkaar. Dat is totaal niet erg, want de constructies worden zo ontworpen dat er in die richting nooit grote krachten komen. Daarom is het zinloos materiaal te nemen dat in alle richtingen sterk is, waardoor alles vele malen zwaarder wordt.

Dan denk ik toch dat je je vergist.
Dat is misschien op bepaalde plaatsen van een boot het geval waar de krachten hoofdzakelijk in een bepaalde richting werken maar op de meeste plaatsen op de scheepshuid zelf werken die in alle richtingen bijv. bij een aanvaring . En ook de krachten op een kiel kunnen uit vrijwel alle richtingen komen , behalve misschien van achteren.
Zou je de ophanging van de kiel alleen op dwarskrachten berekenen zou ik niet graag met een flink vaartje aan de grond lopen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht slaat om schiermonnikoog 15 aug 2016 14:17 #759588

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Gedurende honderden jaren zijn vele, vele schepen groot en klein gebleven daar in de gronden.

Gemaakt van boom-dik eikenhout, ijzer en staal, zelfs is er een geval bekend van ferrocement, alles aan puin geramd door golven en zand.
Nu dus een Dehler van glas en plastic, in dat licht bezien niet heel raar dus.

Wel triest en jammer van een mooie boot.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht slaat om schiermonnikoog 15 aug 2016 14:40 #759597

Yellow Boat schreef :
boarderbas schreef :

Maar de laagjes laminaat kleven in veel mindere mate op elkaar. Want daar is alleen de sterkte van de hars. Dus je "pelt" de laagjes relatief makkelijk van elkaar. Dat is totaal niet erg, want de constructies worden zo ontworpen dat er in die richting nooit grote krachten komen. Daarom is het zinloos materiaal te nemen dat in alle richtingen sterk is, waardoor alles vele malen zwaarder wordt.

Dan denk ik toch dat je je vergist.
Dat is misschien op bepaalde plaatsen van een boot het geval waar de krachten hoofdzakelijk in een bepaalde richting werken maar op de meeste plaatsen op de scheepshuid zelf werken die in alle richtingen bijv. bij een aanvaring . En ook de krachten op een kiel kunnen uit vrijwel alle richtingen komen , behalve misschien van achteren.
Zou je de ophanging van de kiel alleen op dwarskrachten berekenen zou ik niet graag met een flink vaartje aan de grond lopen.
Ad

Ik denk dat je én niet goed leest én het niet helemaal snapt...
boarderbas schreef :
En voordat men hier weer sterk "verbaasd" is dat dat allemaal maar kan en dat er niet betere materialen gebruikt worden; ik schrijf belasting in de richting waarop het niet bedoeld is IN HET LAMINAAT. Dat heeft in principe niks te maken met ho deze BOOT belast is. Maar als laminaat éénmaal scheurt, of delamineert, dan krijg je een pelkracht, en daar is het precies niet voor bedoeld.

boarderbas schreef :
Glas is vele, vele malen sterker dan polyesterhars, maar enkel in de trekrichting. Leg je door middel van lamineren allemaal vezels kriskras in een VLAK, dan is dat in de trekrichting erg sterk (dus ook voor buiging). Want je trekt aan de glasvezeltjes.

Niemqnd heeft het over één richting.
Laatst bewerkt: 15 aug 2016 14:42 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht slaat om schiermonnikoog 15 aug 2016 15:37 #759607

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7381
ron b schreef :
Gedurende honderden jaren zijn vele, vele schepen groot en klein gebleven daar in de gronden.

Gemaakt van boom-dik eikenhout, ijzer en staal, zelfs is er een geval bekend van ferrocement, alles aan puin geramd door golven en zand.
Nu dus een Dehler van glas en plastic, in dat licht bezien niet heel raar dus.

Wel triest en jammer van een mooie boot.
Mee eens en klopt, niks nieuws onder de zon:







Laatst bewerkt: 15 aug 2016 15:38 door JeePee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht slaat om schiermonnikoog 15 aug 2016 15:48 #759609

  • H4O
  • H4O's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 698
Die kaarten zijn niet meer helemaal actueel zo te zien. ;)

Ben wel benieuwd hoe zo'n kaart er tegenwoordig uit zou zien. Geen schip met goud vermoedelijk (Lutine), maar wel veel plezierjachtjes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht slaat om schiermonnikoog 15 aug 2016 16:09 #759611

Met een grote concentratie bij de pollendam. :-)
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht slaat om schiermonnikoog 15 aug 2016 16:25 #759614

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7381
H4O schreef :
Die kaarten zijn niet meer helemaal actueel zo te zien. ;)

Ben wel benieuwd hoe zo'n kaart er tegenwoordig uit zou zien. Geen schip met goud vermoedelijk (Lutine), maar wel veel plezierjachtjes.
Nee niet echt Hieronder een site die wel actueel is, staan iéts meer wrakken op, je moet wel registreren voor de detailkaarten.
www.wrecksite.eu/chart.aspx?gK...WEQOSppqQ0TeXwiqQ%3d

Laatst bewerkt: 15 aug 2016 16:26 door JeePee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht slaat om schiermonnikoog 15 aug 2016 19:17 #759636

  • joostp
  • joostp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 662
Wij hebben de luxe van een oplopend zwaard uit dik aluminium en varen daar vaak. Ook buiten de geul, maar ook met een sterk, droogvallend schip wil je daar echt niet aan de grond zitten. Die platen zijn er hard en lopen snel op. Als je daar niet weet waar je vaart en met harde wind binnenloopt met 6-9 knoop is de eerste klap al een aanslag op de constructie en het stampen van de kiel op hard zand heeft het effect van een sloophamer. Ik wil geen oordeel vellen over de KNRM, maar vermoed dat de eerste klappen bij stranden al genoeg waren.

Vaar deze zeegaten nooit in slecht zicht alleen op je plotter aan:zelfs een verse zeekaart klopt onvoldoende voor wat de ligging van geulen en banken betreft! Betonning en je dieptemeter zijn je beste gids, plus een geoefend oog waarmee je aan waterkleur en golfpatroon de nare plekken leert herkennen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht slaat om schiermonnikoog 15 aug 2016 20:02 #759655

  • Zonsnel
  • Zonsnel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2031
Zonde van de Vriend. Heb deze mensen een paar jaar geleden ontmoet in Schotland. Fanatieke zeilers met een mooi snel schip.

Elke constructie begeeft het een keer als het telkens meters hoog op hard zand wordt gesmeten. Hoeveel keer per minuut? hoelang voor de KNRM eraan ging trekken. De boot was toen al ten dode opgeschreven.

In het Slijkgat heeft de KNRM eens een stalen zeiboot losgetrokken
Lek en de kiel helemaal in de romp geduwd.

Hoe sterk moet je een bootje maken om dit te overleven? Hoe zwaar wordt deze dan? Wat kost dat?

In de branding op de grond? Reddingsvlot klaarmaken!
Groet,

Zonsnel

zeilen is een manier van leven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht slaat om schiermonnikoog 16 aug 2016 06:51 #759708

  • Artemis
  • Artemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 522
Zonsnel schreef :

In de branding op de grond? Reddingsvlot klaarmaken!

Naar binnen komend vanaf Schier door vermoeidheid eens een stuk willen afsnijden bij Stortemelk.
Daar in de branding terecht gekomen.
Het was, al schuin op de grond liggend, al stampend en wrikkend best een intensieve ervaring.
Elke golf schoof de boot zo'n 50 cm op. Samenwerking zoeken tussen golven, zeilen strak zetten om plat te gaan en de motor bij. Eenmaal over de branding en de bank heen gewoon weer verder, geheel zonder schade. Het kan ook anders. Goed nieuws is doorgaans geen nieuws.
Laatst bewerkt: 16 aug 2016 06:52 door Artemis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht slaat om schiermonnikoog 16 aug 2016 08:23 #759727

Brrrr. Met "in de branding gekomen" bedoel je aan de grond gelopen? Ik snijd daar ook wel eens af, maar niet in stevige wind langs banken die aan lagerwal liggen. En bij 3m diepte verander ik echt wel koers, desnoods terug...

Als je met "stampen" klappen op de grond bedoeld, heb je geluk gehad. Voor hetzelfde geld was het nog ondieper geworden en had je er niet overheen gebobbeld. Was rustig weer neem ik aan?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht slaat om schiermonnikoog 16 aug 2016 09:18 #759739

  • Artemis
  • Artemis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 522
Idd aan de grond gelopen. Toen ik eenmaal de branding zag daankomen dacht/hoopte ik een opening te vinden, ik steek maar 1,12 diep. Vermoedheid laat je de risico's verkeerd inschatten. Het kon niet. Ik kwam in een soort branding fuik, maar wist en zag dat het een bank was. Ik nam aan dat ik er overheen zou kunnen en dat lukte. De wind was NW4, niet rustig, niet wild, zonnig rond 18:00

Wat ik wil duiden: ik ben blij dat mij deze fout is vergeven doordat ik kennelijk een stevige boot heb. Op het wad lijkt het mij te verwachten dat jer eens aan de grond loopt, te vergelijken met inparkeren van je auto, dan kom ook wel eens met je wiel tegen de stoeprand aan.

Dat de kiel zoals hier afbreekt en maar zo'n klein gat achterlaat in de romp ziet er voor mij verontrustend uit. Dan is er kennelijk niet veel verbinding met de rest geweest, is mijn aanname.
Laatst bewerkt: 16 aug 2016 12:48 door Artemis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht slaat om schiermonnikoog 16 aug 2016 09:38 #759743

Dat is een aanname, inderdaad.

Er is m.i. een groot verschil tussen vastlopen zoals je dat in Friesland of het IJsselmeer bij rustig weer doet, je boot droogzetten op een geschikte plek onder geschikte omstandigheden en, zoals hier, je boot laat standen op een betonharde plaat in een zeegat aan lagerwal. Totaal niet vergelijkbaar. Bij NW5 op die plek (het zeegat is NIET "het wad") zou ik dit niet gedurfd hebben - met geen enkele boot. Het "laten hobbelen" kan ook erg onvoorspelbare resultaten hebben omdat de stroming je boot kan laten draaien, er verder op zetten etc.

De kaart-achtergond die de plaatranden laat zien kan sterk verouderd zijn en wordt slechts elke 5 jaar ofzo (per nieuwe uitgave niet editie) opnieuw ingetekend. Je hebt dus geen flauw idee of je een fuik invaart, of het snel dieper wordt of alleen maar ondieper. Branding ontstaat als de zee stuk loopt van een diepte van 20 m naar 5 m, maar ook van 20 m naar 1.5 m...

Bij de bars van de Deben, Ore, Rye etc moet je vaak ook door de branding heen; ook al weet je daar wel dat het diep genoeg is (er wordt daar regelmatig gelood in ieder geval); het blijft onnatuurlijk voelen. Gelukkig maar!
Laatst bewerkt: 16 aug 2016 09:45 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht slaat om schiermonnikoog 16 aug 2016 10:45 #759756

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht slaat om schiermonnikoog 16 aug 2016 19:18 #759880

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7164
Opnieuw zeilschip vast in het Westgat.
Op vrijwel dezelfde positie als het onfortuinlijke jacht van vorige week donderdag, is er opnieuw een zeiljacht vastgelopen in het Westgat.
Het betrof een zeiljacht met een diepgang van 2.75 m aan de grond zelfde plek als zeilboot de Vriend van afgelopen donderdag. gelukkkig metopkomend water. De Koning Willem I kreeg alarm toen die ter plaatse was lag het schip op de ondiepte.
Besloten werd om de Annie Jacoba Visser en de Edzard Jacob erbij te halen.
De Annie Jacoba Visser heeft een sleepverbinding gemaakt.
Nadat de Edzard Jacob het schip aan de val heeft scheef getrokken, kwam het vrij.
Het schip wordt nu door de Annie Jacoba Visser naar Lauwersoog begeleid.
Weer een prima samenwerking van de stations Schiermonnikoog en Lauwersoog.

bron knrm
voor elke oplossing is er een probleem
Laatst bewerkt: 16 aug 2016 19:46 door b100.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht slaat om schiermonnikoog 16 aug 2016 20:00 #759899

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3262
Michieltje schreef :
Jacht is geborgen

Hier gezien vanaf de haven van Schiermonnikoog, afgelopen zaterdag.
BMS had het wrak tijdelijk benoorden de GvS 10 gelegd, in afwachting van het ponton dat op de foto te zien is.


Laatst bewerkt: 16 aug 2016 20:01 door Vlieter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht slaat om schiermonnikoog 16 aug 2016 20:37 #759921

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
Vlieter1 schreef :
Niet super belangrijk, maar de KNRM ziet het anders.
www.knrm.nl/reddingboten/reddi...-annie-jacoba-visser

Inderdaad:

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht slaat om schiermonnikoog 16 aug 2016 20:38 #759922

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
Vlieter1 schreef :
Michieltje schreef :
Jacht is geborgen

Hier gezien vanaf de haven van Schiermonnikoog, afgelopen zaterdag.
BMS had het wrak tijdelijk benoorden de GvS 10 gelegd, in afwachting van het ponton dat op de foto te zien is.



Vanachter de 1 mast tjalk Eendracht gezien ;)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeiljacht slaat om schiermonnikoog 16 aug 2016 20:44 #759924

  • Vlieter1
  • Vlieter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3262
Klopt! (en wij hebben elkaar weer net weten te missen geloof ik; wij net thuis van D en NL Wad, jij al wat langer terug, zag ik op het platbodemforum?)
Laatst bewerkt: 16 aug 2016 20:45 door Vlieter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl