Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: CATCH and LIFT Rescue system

CATCH and LIFT Rescue system 03 mrt 2017 16:37 #814422

Een probleem is het zeker wel om iemand in een flinke zeegang weer terug aanboord te krijgen zonder het slachtoffer nog meer te verwonden. Maar dit systeem is zeker niet de oplossing, voegt veel te veel risico op ernstige ongelukken toe.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CATCH and LIFT Rescue system 03 mrt 2017 17:03 #814425

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
is het in alle gevallen ideaal? misschien niet, maar ik weet zeker dat er situaties zijn waar iemand echt niet meer aan boord kan komen en dan is dit zeker een optie.
Niet overboord lazeren is altijd beter, maar verzuipen omdat iemand je niet meer aan boord krijgt is op zn minste vervelend.
zoals alles, het is niet zaligmakend maar opent zeker mogelijkheden
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CATCH and LIFT Rescue system 03 mrt 2017 18:45 #814439

Onderkoeling is in veel gevallen, zelfs al in NL waarschijnlijk. Ik zeg niet dat ik boter op mijn hoofd heb, maar ik zal altijd een poging doen tot horizontaalk bergen, dan wel direct de drenkeling horizontaal houden.

Ik heb gelukkig een boot met een redelijk "haalbare" zwemtrap achterip en een overbrugbaar vrijboord. In nood zal ik zeker even de spioom inpikken met een val om de renkeling aan boord te halen. Een takelsysteem met een arbitraire, niet controleerbare inertie hoef ik niet. Ik denk dat het veel oefening kost om een drenkeling hier mee goed te bergen. Iets wat in de praktijk bijna niemand doet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CATCH and LIFT Rescue system 03 mrt 2017 19:59 #814457

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8415
Ik herinner me vaag een systeem waarbij gebruik werd gemaakt van een soort surfplankje dat achter de boot sleepte. De drenkeling moest het plankje zien te grijpen en werd dan automatisch terug naar de boot getrokken.
Geen idee hoe het heet.
Is van een jaar of 15 geleden...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CATCH and LIFT Rescue system 04 mrt 2017 06:44 #814511

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Dit systeem zie ik zeker niet als veilig. Er zijn veel te veel kansen op extra verwondingen onderweg.
Daarbij kan verticaal hijsen tot verdrinking leiden en is horizontaal aan te bevelen.

Ik ben meer voorstander van de producten van deze Duitser: www.seacurity.de/rescue-hoister
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CATCH and LIFT Rescue system 04 mrt 2017 06:57 #814512

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
Jedre schreef :
Dit systeem zie ik zeker niet als veilig. Er zijn veel te veel kansen op extra verwondingen onderweg.
Daarbij kan verticaal hijsen tot verdrinking leiden en is horizontaal aan te bevelen.

Ik ben meer voorstander van de producten van deze Duitser: www.seacurity.de/rescue-hoister

oprolbare 'zwem"trap?
Error: nee, toch niet, had niet alles gelezen :whistle:
"Life is too short to own an ugly boat"
Laatst bewerkt: 04 mrt 2017 06:59 door DavidS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CATCH and LIFT Rescue system 04 mrt 2017 09:10 #814530

Is er ooit iemand met Bft 6-7 horizontaal aan boord gehesen?
Met andere woorden, ik hecht weinig waarde aan al dat soort systemen.
Ik kom bij mijn mob niet verder dan aan boord hijsen met een val, of ze kunnen nog zelfstandig via de zwemtrap aan boord komen.
Andere methoden zijn volgens mij allemaal spielerei voor in de zomer bij Bft 3.
Tips zijn gaarne welkom, want ik heb geen ander idee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CATCH and LIFT Rescue system 04 mrt 2017 09:13 #814532

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
CaptainRob schreef :
...of ze kunnen nog zelfstandig via de zwemtrap aan boord komen.
Andere methoden zijn volgens mij allemaal spielerei voor in de zomer bij Bft 3.

Iemand bij Bft 6-7 via de zwemtrap veilig aan boord laten klimmen kun je bij de meeste zeiljachten vergeten. Daarvoor klapt het achterschip veel te veel op en neer, ronduit gevaarlijk.

Dat horizontaal uit het water hijsen bij flinke zeegang zie ik ook niet zo snel gebeuren, alle hulpmiddelen ten spijt. Zeker als de MOB buiten bewustzijn is mag je al blij zijn als je hem of haar terug aan boord krijgt.

Een hulpmiddel dat zelden genoemd wordt maar de kans op aanhaken van een bewusteloze MOB flink verhoogt is de Lifesaver, ontwikkeld door de Britse zeilinstructeur Duncan Wells. Dit hulpmiddel is met een stuk felgekleurd Dyneema lijn en restje slang ook goed zelf te maken.

P.S: Het achtergrondmuziekje van de instructieclip suggereert dat een MOB hiermee een aangename onderbreking van de dagelijkse sleur wordt. Ik hou het maar op een staaltje Britse humor.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 04 mrt 2017 10:39 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CATCH and LIFT Rescue system 04 mrt 2017 10:39 #814551

Erikdejong schreef :
In theorie een leuk systeem, in de praktijk levensgevaarlijk.
De drenkeling gaat twee keer zo snel door het water als de boot zelf door het toepassen van dat blok, 2 knopen is al te hard voor een drenkeling om nog goed het hoofd boven water te kunnen houden. De boot mag dus niet de 1 knoop boot snelheid halen want dan verdrinkt je slachtoffer.

Dat lijkt me helemaal juist.
Vroeger wel eens (met 30 graden en bijna geen wind) aan een lijntje achter de boot gehangen (los, geen tuigje om). Dat is met 1 kts snelheid al gevaarlijk.
Tijd geleden (15 jaar?) is er bij Lemmer nog een student verdronken achter een Lemmeraak of zo.
Idee was met een lijn om de borst leuk achter de boot te 'boarden'.
Maar met de lijn trekkend aan de borst (voorkant) wordt het een soort omgekeerd vliegeren, en dat terwijl water 1000 keer meer dichtheid heeft dan water.
Die arme jongen had geen schijn van kans: hoofd vooruit met paar kts snelheid naar de bodem, daar nog even rondstuiteren, en zijn maten maar zich afvragen waarom hij toch zo lang onder kon blijven.
Deze reddingscontraptie zal precies hetzelfde doen....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 04 mrt 2017 10:40 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CATCH and LIFT Rescue system 04 mrt 2017 10:55 #814552

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Er zijn vele draadjes waarin MOB-systemen besproken worden.
Vaak worden deze vanuit kennis en ervaring terecht afgebrand.

Dan denk ik, en wellicht velen met mij, is het dan niet mogelijk met alle kennis en ervaring hier op ZF zelf een goed werkend MOB-systeem te ontwikkelen?

Ik zie een traject ala de Roosmux.
Met input van velen is dit een fantastisch product geworden.

Is zoiets nou niet mogelijk voor een MOB-systeem?

Zomaar een ideetje hoor.....

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CATCH and LIFT Rescue system 04 mrt 2017 11:12 #814554

Die lifesaver is er alleen om de mob te pakken te krijgen zover ik zie.
Dat is nog het makkelijke deel van de operatie, het wordt pas echt serieus om hem aan boord te krijgen.

Het klopt dat de zwemtrap in de meeste gevallen nog afvalt, in mijn geval ook door de draaiende schroef in de nabijheid.

Dus bij mij blijft nog steeds de val als enige optie open.
De schoot van de giek zie ik ook niet zitten, heb je zo'n zwaaiend kreng over je kuip. Is wachten dat #2 overboord ligt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CATCH and LIFT Rescue system 04 mrt 2017 12:20 #814562

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
CaptainRob schreef :
Die lifesaver is er alleen om de mob te pakken te krijgen zover ik zie.
Dat is nog het makkelijke deel van de operatie, het wordt pas echt serieus om hem aan boord te krijgen.

Ik schat dat toch wat anders in. Een bewusteloze MOB te pakken krijgen zonder zelf ook te water te gaan is uiterst moeilijk. De kleine lus of ring aan een reddingsvest of harnas krijg je vanaf een slingerend schip heel moeilijk te pakken. En de kans is groot dat je met de pikhaak bij een beetje zeegang de MOB verwondt. Een vrijdrijvende lus waaraan je de MOB ook aan boord kunt hijsen helpt enorm.

Als je een bullentalie klaar hebt liggen kun je de giek naar lij trekken. Wij hebben een handy billy om aan de giek of spinnakerval te bevestigen. Dat omhoog takelen gaat dan wel.

Horizontaal, of zonder dat de MOB tegen of half onder de romp komt is nog een heel ander verhaal. Een bewusteloze MOB krijgt bij slecht weer snel water binnen. Onze focus ligt in dergelijke situaties meer op snelheid dan op comfort of horizontaal hijsen. Je hebt niets aan het volgens het boekje hijsen van een inmiddels verdronken MOB.

Bij een bewusteloze MOB verlies je (te) veel tijd met de meeste MOB systemen (die bij zeegang en een slingerend schip plots een stuk onhandiger blijken dan in de mooi weer filmpjes). Is de MOB bij kennis of de zee vlak dan is de situatie heel anders, maar wij gaan voor een MOB systeem uit van een worst-case scenario.

Beste plek om iemand weer aan boord te krijgen is meestal aan de lijzijde van een jacht: het vrijboord is daar het laagst, je hebt geen schroef of stampend achterschip in de buurt en bij wat grotere jachten is het water aan de lijzijde iets rustiger dan elders.
Een alternatief is om je reddingsvlot te gebruiken om de MOB tijdelijk veilig in te stellen. Je koopt dan tijd voor de tweede fase, maar bent wel je reddingsvlot kwijt voor de rest van de tocht.

@Vincent Leuk idee, maar niet heel waarschijnlijk dat we op het ZF een ultieme oplossing verzinnen voor een probleem waar generaties zeilers en maritieme organisaties intensief over hebben nagedacht. Het moet dus wel heel out of the box zijn.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CATCH and LIFT Rescue system 04 mrt 2017 16:27 #814601

Er zijn eigenlijk geen systemen die echt een goede hulp zijn, ik denk ook niet dat die ooit zullen bestaan.

Ik ben zelf wat aan het experimenteren geweest in zeegang en er zijn maar een paar dingen die je kunt doen die niet te veel tijd vergen.

De eerste is de boot dwars op de golven leggen en dan de drenkeling aanboord laten klimmen via de zwemtrap. Dit is gevaarlijk voor de boot, maar de snelste en veiligste manier om een drenkeling aan boord te krijgen als die zelf nog in staat is om de trap op te komen.

De optie voor een bewusteloze drenkeling is de railing stuk snijden (ik gebruik bindsels om de railing op te spannen) dan zoveel mensen als je kwijt kunt plat op de buik in het gangboord. Zijwaarts driftend naar de drenkeling toe en je grijpt de kleding van de drenkeling waar je maar kunt en gezamelijk trek je de drenkeling op dek. Daarna uiteraard de railing weer vastknopen zodat er niet weer iemand overboord gaat. In golfslag gaat dit verbazingwekkend makkelijk omdat de drenkeling, mits je zijwaarts op de golven ligt) op bijna iedere golf al bijna op dekhoogte komt.

Als je niet genoeg mensen aanboord hebt, je hebt twee of meer sterke personen nodig om iemand aanboord te trekken, dan ga je aan andere opties denken om personen op te hijzen. Waarschijnlijk zou ik daar in mijn geval gewoon een spival voor gebruiken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 04 mrt 2017 16:30 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CATCH and LIFT Rescue system 04 mrt 2017 17:52 #814612

  • Tist
  • Tist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 594
De bevestiging aan een van de wanten met een prusikknoop vind ik wel iets hebben maar verder denk ik aan een eenvoudige werplijn, die voor het grijpen klaar hangt aan de hekstoel, om de MOB vast te pikken volgens de manier zoals getoond in het filmpje, dus door rond de MOB te varen, en hem dan naast de stilliggende boot te brengen. Een afzonderlijke talie die specifiek voor dit doel aan boord is met een niet te lange lijn (stuk oude val) kan dan aan de prusikknoop in het wand geklikt worden en de andere kant aan het harnas van de MOB of een snel in de werplijn gelegde lus, dan hijsen maar op de lier. Eventueel nog een blokje aan de voetrail om de lijn beter te geleiden naar de lier. Volgens mij veiliger en goedkoper. Grootschoot blijft beschikbaar. Boot blijft zeilklaar. Motor kan in vrij of uit.

Voor het geval dat de MOB niet in staat is de werplijn zelf aan te haken is een combinatie met de Livesaver ideaal.

Voordeel van de prusikknoop op het wand is, zeker bij een kleinere boot, beter dan de val te gebruiken want naast het feit dat het zeil moet gestreken worden om de val vrij te maken trek je de boot makkelijker schuin/om gezien de val aan de top van de mast trekt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CATCH and LIFT Rescue system 04 mrt 2017 18:02 #814616

Met een blokkensysteem ga je het niet redden.

Laten we zeggen dat je 20 kg trekken kunt aan de halende lijn. Voor een 80kg persoon met water in de kleding moet je dan al op 100kg rekenen. Voeg daar nog 10% bij voor de versnellingen door het bewegen van de boot en de weerstand van de schijven en de klem op je blokken.
Om die 110kg te kunnen trekken moet je dus 6x vertraagde blokken hebben, 3 schijven aan iedere kant dus. Vrijboord, railing hoogte en drenkeling lengte plaatsen de blokken 4m boven het water opppervlak, je moet dus 30m lijn hebben. Die moet je dan zonder twisten uit weten te trekken en naar de drenkeling weten te krijgen zonder een enkele twist of slag erin te maken. Met mooi weer zal je dat lukken, met een beetje zeegang kun je dat vergeten.

Edit:
Even als voorbeeld. Afgelopen winter ben ik regelmatig te vissen geweest voor zeekomkommers. Die komen dan boven in netten die gevuld ongeveer 120-130 kg per stuk wegen. De hydraulische lier op de kraan stopte er mee, maar ik had nog een 1:6 takel liggen die we opgetuigd hebben. We moesten met 2 man aan het halende part hangen om de netten boven het vrijboord te krijgen. Met mooi weer kregen we het niet met 1 man boven, en we zijn niet bepaald in een slechte fysieke conditie.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 04 mrt 2017 18:05 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CATCH and LIFT Rescue system 04 mrt 2017 18:06 #814618

Ineens bedenk ik dat de bakstagen wellicht goed bruikbaar zijn om een drenkeling naar binnen te hijsen.

Dat is een 1 op 4 takel, onderste blok zit met een snapsluiting aan de voetrail.
Lengte van de takel (helemaal maximaal) is meer dan 3 meter, dus meer dan genoeg om een drenkeling aan de snapsluiting vast te maken. Kan aan loef en aan lij, waar nodig.
Optakelen: 1 op 5, want de takel zelf is 4 en je trekt ook nog direct een keer omhoog.
De schootlier is vlakbij.
Enige is dat de bakstag door het gewicht verticaal wil gaan staan en de drenkeling dus naar voren (tot naast de mast) zal gaan.
Dat is eenvoudig op te lossen met een lijntje van het bovenste blok naar achteren.
Onzeker wel of je de drenkeling hoog genoeg krijgt; dat zal afhangen van de ruimte in zijn vest c.q. harnas. In ieder geval wel boven water!

How about that!


"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CATCH and LIFT Rescue system 04 mrt 2017 18:14 #814619

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Benieuwd hoe jullie er over denken.
We zijn met z'n tweeen. Iemand alleen uit het water halen is een illusie en ik zie eigenlijk maar een manier om het snel te doen en op een wijze die iedereen wel zou moeten kunnen.
Een lange aluminium stok (i.v.m. gewicht en sterkte) met een haak en een oog. Je knoopt een val aan het oog en haakt je drenkeling waar de haak maar wil pakken en dan oplieren.
Bloedneus, blauwe plek of nog erger op de koop toe als het maar binnenboord komt



Tis voor schapen maar wel toepasselijk aanduiding als je overboord gaat :laugh:
schapenhoeve.nl/kluutschopjes-en-vanghaken/
Laatst bewerkt: 04 mrt 2017 18:16 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CATCH and LIFT Rescue system 04 mrt 2017 18:32 #814625

Wat is de veilige werkbelasting van die haak? Buigt die niet open met 100+ kg aan die haak?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CATCH and LIFT Rescue system 04 mrt 2017 18:34 #814626

@baasklusje:
Met de bakstag en dan op de lier moet het wel lukken denk ik. Inderdaad goed naar achteen houden.
Zelfs als maar een deel van de drenkeling boven het dek is dan lukt het je wel om die weer terug aanboord te krijgen. Het moeilijkste is om laag genoeg naar de drenkeling te reiken om de bakstag aan het harnas te bevestigen.
Eenmaal ongeveer op dek hoogte trek je de benen wel in het gangboord en gaat de rest bijna vanzelf. Je zult wel de railing moeten kappen, dus touwlusjes om de draden te spannen en een scherpmes bij de hand.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CATCH and LIFT Rescue system 04 mrt 2017 18:40 #814628

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Wat is de veilige werkbelasting van die haak? Buigt die niet open met 100+ kg aan die haak?
Die is zo sterk als je hem zelf maakt. Voor de kopers onder ons: Die schapenhaken zijn van rvs en lijken zeer stabiel. De link staat er bij. Je moet iets hebben om de drenkeling te pakken, je kunt niet met een shackeltje aan de zwemtrap gaan hangen lijkt me.
Hoe meer ik er over denk hoe handiger het me lijkt!
Laatst bewerkt: 04 mrt 2017 18:41 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CATCH and LIFT Rescue system 04 mrt 2017 19:12 #814635

Of een grote opblaasbare grijplus dat geintegreerd onderdeel is van je reddingvest kraag? Krijg je iig een bewusteloze mob te pakken
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CATCH and LIFT Rescue system 04 mrt 2017 19:23 #814640

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3375
of gewoon iedereen aan boord aan de lifeline?
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CATCH and LIFT Rescue system 04 mrt 2017 19:34 #814642

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
of gewoon iedereen aan boord aan de lifeline?
Ja, is natuurlijk vanzelfsprekend maar wat als jij of de ander over de reling hangt aan die lifeline? Er zijn zat verhalen over dat je niet zomaar weer aan boord bent. Een haak aan een val kan dan wel je redding betekenen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CATCH and LIFT Rescue system 04 mrt 2017 20:26 #814655

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5261
In scandinaviƫ gebruikt men haken om aan een boei te gaan liggen zijn die lang genoeg om de drenkeling te vissen?

Toch is een stuk lijn die de drenkeling al bij zich heeft (drijven) wel veiliger als je gaat haken.

Ik heb een haak met lijn zonder steel die op de pikhaak zit en los komt na aanhaken.
Omdat je lijn dan al te voren aan je val kan knopen ben je sneller. Haak is stevig genoeg.

Link: www.swisstech-benelux.nl/a-400...en-berghaak-tot-8-t/

Ik heb dat lijntje waarmee je de haak lost ingekort naar 10 cm met een ring eraan die ik met de pikhaak aantrek dus daar heeft de drenkeling geen last van.
Laatst bewerkt: 04 mrt 2017 20:28 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

CATCH and LIFT Rescue system 07 mrt 2017 23:11 #815601

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3303
Ik ben enigzins verrast door de hoeveelheid kritiek op dit systeem. Ik was zelf aardig positief, maar zie inderdaad de genoemde negatieve kanten wel. met name het potentiele onder water trekken van de drenkeling. Toch zou ik een paar dingen tegen elkaar afzetten, zeker voor de dual-handed situatie waarin wij altijd varen:

- een val aan een drenkeling haken is niet of haast niet te doen. Je krijgt de boot alleen al bijna niet gecontroleerd naast de drenkeling, je moet vervolgens een valklem lossen, naar voren met een val (dus roer loslaten), einde val niet laten schieten, niet overboord gaan, in het gangboord gaan liggen en een val aanrijken aan een laag liggende drenkeling. In de situatie met golven die jullie schetsen als problematisch voor het nieuwe systeem, is dit volgens mij minstens net zo erg.

- Single-handed overgebleven denk ik er niet aan om zonder motor de drenkeling te gaan halen. Ja, het is een risico, maar zeilend in je eentje lukt het vrijwel zeker niet. Die motor is dus toch aan.

- Als de zeilen er af zijn (of deels) is het risico op lijn in de motor niet (veel) groter dan bij het gebruik van een lifesling, die we wel allemaal aan boord hebben.

Al met al vind ik de combinatie lifesling + hijsoplossing best geniaal, maar ik vrees inderdaad voor de demonstructie "iets te hard de drenkeling binnenhalen". Ik denk dat ik eens ga kijken of ik aan onze lifesling eenvoudig een val aan kan haken vanuit het gangboord - in dat geval kun je eerst de drenkeling op de hand binnenhalen en daarna wat gecontroleerder aanhaken en ophijsen met een val.

En ten slotte is de prijs (500+ EUR) wel een aardige dooddoener.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl