Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Epirb vs PLB

Epirb vs PLB 04 juli 2017 19:25 #849380

Nog een verschil bedenk ik me:

PLB zend geen MMSI uit.

Dit kan een voordeel zijn (als je op een andere boot vaart kan je hem gewoon meenemen), maar ook een nadeel want ze weten niet wat ze zoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 04 juli 2017 20:01 #849400

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
Een EPIRB is gekoppeld aan de boot (zend MMSI van de boot uit), een PLB is gekoppeld aan een persoon (zend uniek MMSI van de PLB uit). Ook een EPIRB moet je handmatig activeren, tenzij je een hydrostatische release erbij koopt. Op een kleiner zeiljacht is het bijna onmogelijk om deze buiten op een juiste plaats te monteren, dus dat doet vrijwel niemand.

Een EPIRB heeft meestal wel meer functies dan alleen het satellietsignaal verzenden, zoals bv gps, homing signaal, flitslicht. En uiteraard een veel grotere accu en naar ik aanneem een hoger zendvermogen. En een EPIRB drijft dus kan altijd uitzenden. Een PLB drijft niet en moet op je zwemvest zitten o.i.d. om boven water te blijven en te kunnen zenden.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 04 juli 2017 20:08 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 04 juli 2017 20:37 #849415

Ik heb beiden. Epirb in de boot, PLB in m'n zwemvest.
Misschien een paar onduidelijkheden wegnemen:
Epirb moet je handmatig activeren, tenzij je een automaat koopt. De meeste Epirb's zijn dat niet.
PLB moet ook handmatig geactiveerd worden. Mijn PLB blijft overigens wel drijven.
MMSI is niet een bootgebonden nummer. Ik heb 18 verschillende boten gehad en maar 1 MMSI nummer.
Bij verkoop van de boot hou je gewoon je eigen MMSI....

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 04 juli 2017 21:26 #849438

Ik weet dat MMSI niet boot gebonden is in de zin dat het altijd bij dezelfde boot blijft, maar wat ik bedoel is dat als het noodsignaal uitgezonden wordt de ontvanger weet welke boot in nood is, en dus waar ze naar moeten zoeken.

Als je PLB signaal ontvangt kan het op een boot zijn (maar welke?) of iemand die in het water ligt, maar het zoeken toch iets lastiger.

Een met GPS lijkt me wel het beste, maakt ook de sterkte van de zender minder belangrijk, als het signaal ontvangen wordt weten ze waar je bent, hoeft geen peiling te gebeuren.
Toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 04 juli 2017 21:29 #849439

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Bas van Dijk schreef :

Ik was aan het kijken of ik een EPIRB of een PLB zou aanschaffen.

Vaar je (veel) alleen zou ik een epirb/plb nemen (zoiets : oceansignal.com/products/plb1/) , als je (veel) met anderen vaar dan een AIS/DSC MOB in ieder reddingsvest ? (zoiets : oceansignal.com/products/mob1/ ) als je tenminste AIS en DSC aan boord hebt

de MOB1 kun je zo in/aan je reddingsvest maken dat hij automatisch afgaat als je reddingsvest zich opblaast , en je merkt niet dat hij er in zit

en je zou er natuurlijk voor kunnen kiezen beide in je reddingsvest te proppen ?
AIS/DSC voor schepen (en je eigen schip) in de directe omgeving , komt er na een tijd niemand kun je de epirb inschakelen ?

maar ja .. budget en wat is wijsheid ? , we zijn met z'n 4en en alleen degene die wacht lopen (volwassenen 's nachts) hebben een MOB1 in het reddingsvest , voor de kinderen heb ik nog een set raymarine lifetags
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 04 juli 2017 21:47 #849443

Alternatief is de aanschaf van een Spot:
www.findmespot.eu/en/index.php?cid=100
Rond de € 150 in aanschaf en met een jaarabonnement van € 138 waarschijnlijk een van de beste en goedkoopste trackers voor op je boot. Ook geschikt voor het versturen van een noodbericht of om het thuisfront even te laten weten dat alles ok is.
In tegenstelling tot AIS doet deze tracker het wel als je iets verder van huis gaat. Een AIS is uiteraard geen tracker.
Via Marinetraffic kun je een beetje zien waar iedereen zit maar dat bereik (en betrouwbaarheid) is zeer beperkt.
Ik overweeg de aanschaf van zo'n Spot. Zijn er al forummers die er ervaring mee hebben?

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 04 juli 2017 22:04 #849447

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Ik heb een spot overwogen maar toch vanaf gezien , Het is geen dedicated alarm system, geen enkele SART organisatie houd spot alarm in de gaten dus je bent afhankelijk van de partij die het alarm ontvangt en doorstuurt . Verder is een SPOT met abbo niet veel goedkoper , of zelfs duurder na 2 / 3 jaar, dan een epirb

een een spot is (mijn mening) absoluut geen MOB / PLB vervanger , het is een leuke maar erg dure tracker met wat extra functies

p.s. AIS werkt prima , ook als je 'iets verder van huis bent' , dat de wal ontvangers de AIS niet ontvangen , en je dus niet zichtbaar bent op marinetraffic, doet niets af aan het feit dat ze wel werken en doen waar ze voor gemaakt zijn
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Laatst bewerkt: 04 juli 2017 22:07 door ReneK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 04 juli 2017 22:16 #849450

Als je goed leest, dan is duidelijk dat ik bedoel dat de AIS als tracker niet meer functioneert als je iets verder van huis bent.
Een Spot is een tracker die zichtbaar is, waar je ook heen vaart.
Dat een AIS onmisbaar is bij iets langere tochten lijkt me evident. Dat hij overal doet waarvoor ie gemaakt is lijkt me
me ook geen discussiepunt. Marinetraffic is een geinige bijvangst voor short range tracking. Als AIS gebruiker op zee heb je er niets aan!

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 04 juli 2017 22:21 #849451

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
har.vogel schreef :
Als je goed leest, dan is duidelijk dat ik bedoel dat de AIS als tracker niet meer functioneert als je iets verder van huis bent.

oh.. het was me niet duidelijk dat het over trackers ging ? dan zou ik een yellow brick nemen
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 05 juli 2017 06:43 #849480

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
har.vogel schreef :
Ik overweeg de aanschaf van zo'n Spot. Zijn er al forummers die er ervaring mee hebben?

H

Wij hebben zón Spot aan boord met een handig draaghoesje, steeds meer bleef deze spot in het kastje liggen.

Gezien het drama voor de Belgische kust ga je toch je persoonlijke veiligheid aanscherpen.

Een Spot is in principe geen maritiem instrument, een PLB welke zichzelf activeert indien je te water gaat is een betere optie.
Een spot werkt op 4 kleine standaard batterijen dus geen peperdure speciale accu

Abonnements prijs is natuurlijk ook stevig.

Solozeilers zijn voorzichtige mensen maar niet onfeilbaar :)
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 05 juli 2017 06:46 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 05 juli 2017 08:11 #849498

mijn voorzichtige conclusie van het hele verhaal voor nu:

Ik vaar vooralsnog alleen gebieden waar ik GSM en Marifoon(DSC) bereik heb en meestal andere boten in de buurt, kust en binnenwater (als ik ooit echt open zee op zoek zien we wel verder).

Dus PLB/EPIRB is voornamelijk voor als de nood zo hoog is dat ik niet meer om hulp kan roepen met marifoon.

Een PLB EPIRB lijkt me voor nu de beste oplossing, aangezien het voornaamste voordeel van een grotere EPIRB is dat de batterij langer kan zenden maar ik vaar (vooralsnog) nergens waar ik niet binnen 24 uur bereikt kan worden.

Voordeel van de PLB is dat je die altijd bij je hebt en dus niet in nood je EPRIB hoeft te gaan pakken.

Als ik met vrouw en kinderen zeil dan kan ik alarm slaan als ik overboord zou gaan, de rest weet hoe ze de marifoon moeten gebruiken, de genua in moeten rollen en de motor starten.

Persoonlijke (AIS) tracking tbv MOB situaties voor de rest van de bemanning is weer een ander verhaal natuurlijk. Maar dat was niet mijn originele vraag. Kinderen zitten sowiezo altijd aangelijnd zodra we de haven uit zijn.

Bedankt voor alle input.
Groet
Bas


Bedankt voor de input.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 05 juli 2017 10:54 #849550

har.vogel schreef :
MMSI is niet een bootgebonden nummer. Ik heb 18 verschillende boten gehad en maar 1 MMSI nummer.Bij verkoop van de boot hou je gewoon je eigen MMSI....

Dat ligt aan de station identity (onderdeel man de MMSI). Er zijn persoonsgebonden MMSI's bijvoorbeeld in een AIS-SART waarvan de MMSI fabrikant gebonden is en in principe ook door de fabrikant beheerd wordt, vaak in samenwerking met een nationale organisatie. Maar er zijn ook station identities die door een nationale autoriteit beheerd worden, en via hen ook internationaal door de ITU. Die laatste groep van MMSI's is in principe schip gebonden en vind je in je Marifoon en je EPIRB. Dat de AT, in tegenstelling tot haar voorganger de RCD, niet gehinderd wordt door technische detail kennis, heeft er toe geleid dat het in Nederland nog al een zooitje is geworden.

Vrienden van me uit de USA krijgen altijd een nieuwe MMSI als ze een nieuwe boot kopen. Daar moeten alle boten geregistreerd worden tot een kleine kano aan toe, en de MMSI is net als het brandmerk onderdeel van die boot registratie. Het is daar absoluut niet mogelijk de MMSI mee te nemen naar een andere boot. De meeste landen hebben een vergelijkbaar beleid. Nederland is het buitenbeentje.

Zelf ben ik het slachtoffer van het Nederlandse wanbeleid. De MMSI van mijn boot is kennelijk eerder gebruikt geweest op een andere boot. De huidige eigenaar van die boot heeft een nieuwe MMSI maar kan dat kennelijk niet in zijn apparatuur inbrengen. Mijn MMSI is nu dus ook twee maal zichtbaar op bijvoorbeeld Marine Traffic. De gedachte was dat als je je boot verkoopt je ook de apparatuur er bij verkoopt, dus alles blijft bij elkaar. Vergelijk het MMSI met het kenteken van je auto, dat blijft ook bij de auto als je hem verkoopt. Dat jij je MMSI meeneemt is internationaal gezien eerder een uitzondering dan dat het regel is. Helaas is de website van de AT niet zo ingericht dat je makkelijk je MMSI kunt overdragen en een nieuwe aanvragen. Kennelijk behandelen ze de MMSI hetzelfde als een call sign. Een call sign is wel persoonlijk en is verbonden aan jou zendlicentie en niet met de boot.

En nog even OT:
Het bovenstaand impliceert ook dat een in Engeland gekochte AIS-SART in Engeland geregistreerd wordt. Als je daarmee in NL overboord valt moeten de SART organisaties eerst in Engeland gaan uitzoeken wie of wat je bent. Met een EPIRB hoeft dat niet, die is internationaal bekend en de gegevens zijn direct beschikbaar. Ik heb geen idee hoe efficiënt die procedure is.
Behalve de gegarandeerde minimale operationele werkduur, die van een EPIRB veel groter is, is een in Nederland gekochte en in Nederland gebruikte PLB dus net zo goed als een EPIRB. In het buitenland werkt een in Nederland geregistreerde PLB ook maar met obstakels voor de SART diensten.

Er is een Engelstalige Wiki die e.e.a. uitlegt hoewel een aantal details nog ontbreken, maar als je de links in die wiki volgt kom je daar wel uit.
Laatst bewerkt: 05 juli 2017 11:59 door Joshua Slocum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 05 juli 2017 14:19 #849592

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
har.vogel schreef :
Alternatief is de aanschaf van een Spot:
www.findmespot.eu/en/index.php?cid=100
Rond de € 150 in aanschaf en met een jaarabonnement van € 138 waarschijnlijk een van de beste en goedkoopste trackers voor op je boot. Ook geschikt voor het versturen van een noodbericht of om het thuisfront even te laten weten dat alles ok is.
In tegenstelling tot AIS doet deze tracker het wel als je iets verder van huis gaat. Een AIS is uiteraard geen tracker.
Via Marinetraffic kun je een beetje zien waar iedereen zit maar dat bereik (en betrouwbaarheid) is zeer beperkt.
Ik overweeg de aanschaf van zo'n Spot. Zijn er al forummers die er ervaring mee hebben?

H

Heb op mijn Azorentocht een Spot meegehad (die overigens op marktplaats een stuk goedkoper te vinden zijn). Voordeel was dat we met een druk op de knop gewone positieberichten naar de wal konden sturen. Zeker doordat de SSB installatie op de heenreis niet goed werkte was dat heel fijn: de thuisblijvers kregen elke 2 uur een bericht met positie, maar dat zei ze ook dat alles goed was. De alarm functie is een andere knop en zou denk ik niet gebruikt worden, of eventueel naast de EPIRB die ook aan boord was. Overigens vaar ik solo altijd met een PLB in mijn reddingsvest, mede naar aanleiding van het overlijden van een mede solo-zeiler een aantal jaren geleden tijdens de 200 mijl solo. Ik had nog naast de man in de sluis gelegen, een paar uur later was hij overboord en overleden. Dat zette mij toen wel aan het denken, alhoewel we nooit zullen weten of in dat geval een PLB geholpen had...
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 05 juli 2017 14:21 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 05 juli 2017 17:14 #849628

  • Tricolor
  • Tricolor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 385
Een alternatief voor een MOB zou de Ocean Signal RescueME EPIRB1 (klasse 2 GPS EPIRB) kunnen zijn, kost zo'n 400 Euro.

Klein 180 bij 90 mm en weegt net géén halve kilo.
Ranulph Fiennes — 'There is no bad weather, only inappropriate clothing.'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 05 juli 2017 20:04 #849690

Joshua Slocum schreef :
Het bovenstaand impliceert ook dat een in Engeland gekochte AIS-SART in Engeland geregistreerd wordt. Als je daarmee in NL overboord valt moeten de SART organisaties eerst in Engeland gaan uitzoeken wie of wat je bent. Met een EPIRB hoeft dat niet, die is internationaal bekend en de gegevens zijn direct beschikbaar. Ik heb geen idee hoe efficiënt die procedure is.
Behalve de gegarandeerde minimale operationele werkduur, die van een EPIRB veel groter is, is een in Nederland gekochte en in Nederland gebruikte PLB dus net zo goed als een EPIRB. In het buitenland werkt een in Nederland geregistreerde PLB ook maar met obstakels voor de SART diensten.
Je kan hem rustig in het buitenland kopen, mits je hem daar gelijk laat programmeren voor Nederland.
Daarme kan (en moet) je hem gewoon in Nederland registreren.
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 06 juli 2017 05:39 #849739

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Bas van Dijk schreef :
Nog een verschil bedenk ik me:

PLB zend geen MMSI uit.

Dit kan een voordeel zijn (als je op een andere boot vaart kan je hem gewoon meenemen), maar ook een nadeel want ze weten niet wat ze zoeken.

Een DSC/AIS PLB zend wél MMSI uit..............

Een 121,5 PLB inderdaad niet, maar die is ook beslist niet bestemd voor de maritieme gebruiker!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 06 juli 2017 05:41 #849740

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Bas van Dijk schreef :
Ik weet dat MMSI niet boot gebonden is in de zin dat het altijd bij dezelfde boot blijft, maar wat ik bedoel is dat als het noodsignaal uitgezonden wordt de ontvanger weet welke boot in nood is, en dus waar ze naar moeten zoeken.

Als je PLB signaal ontvangt kan het op een boot zijn (maar welke?) of iemand die in het water ligt, maar het zoeken toch iets lastiger.

Hoe ontvang jij een PLB? 121,5MHz en 406b kan je niet ontvangen aan boord.
Een DSC of AIS epirb ontvang je wel aan boord, en die hebben altijd een GPS ingebouwd.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 06 juli 2017 05:47 #849742

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
har.vogel schreef :
Als je goed leest, dan is duidelijk dat ik bedoel dat de AIS als tracker niet meer functioneert als je iets verder van huis bent.
Een Spot is een tracker die zichtbaar is, waar je ook heen vaart.
Dat een AIS onmisbaar is bij iets langere tochten lijkt me evident. Dat hij overal doet waarvoor ie gemaakt is lijkt me
me ook geen discussiepunt. Marinetraffic is een geinige bijvangst voor short range tracking. Als AIS gebruiker op zee heb je er niets aan!

H

AIS wordt door ongeveer 35 satellieten ontvangen op de wereld. Uit testen is gebleken dat van de 8 PLB uitzendingen per minuut er minimaal 2 door komen. één uitzending bevat alle gegevens al.
Die satelliet informatie kan gekocht worden, de kustwacht doet dat al.

Het enige dat de kustwacht nog moet leren is dat ze moeten reageren op een AIS-PLB nummer 970 / 972 / 974.
Op marine traffic kan je die satelliet info ook krijgen als een betaald account hebt, bij SIItech of vesseltracker etc.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 06 juli 2017 05:54 #849744

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Het grote verschil zit hem in:
- Zelfredzaam systeem of
- Niet zelfredzaam systeem

Ik heb daar al jaren geleden een levend informatie document over geschreven voor de industrie en reddingvest leveranciers.

Bijlage:

Bestandsnaam: PLB-inform...t-12.pdf
Bestandsgrootte:1,714 KB


of hier:

t.me/zeilersforum/19

Naar aanleiding van dit voorval in 1995:
www.nrc.nl/nieuws/1995/01/03/g...massa-7251633-a13437

Ben ik al, i.s.m. KNRM, beroepsmatig betrokken bij de ontwikkeling van PLB's en alle tests etc. dat onderzoek is in 2007 afgerond. Nu adviseer ik Nautische industrieën over dit soort mogelijkheden.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 06 juli 2017 05:59 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 06 juli 2017 06:21 #849749

  • bert pit
  • bert pit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 76
Afgelopen weekend is voor de Zeeuwse kust nog een catamaranzeiler opgepikt door de reddingsdienst. Hij had een PLB op zijn reddingsvest.

Het werkt dus wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 06 juli 2017 07:34 #849770

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
goed verhaal met duidelijk onderscheid tussen de diverse system en gebruik

zeilersforum.nl/media/kunena/a...atie-document-12.pdf
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 07 juli 2017 19:04 #850392

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29156
Bas van Dijk schreef :
Voordeel EPIRB:
- Gaat vanzelf aan als je boot zinkt. (PLB moet je zelf activeren, dus als je dat al niet meer kan heb je er niks aan).
- Langere zend duur op batterij, en langere standby levensduur.

Voordeel PLB:
- Werkt ook als je overboord valt
- Voordeliger
- Kleiner

En PLB-EPIRB zoals de PLB1 die je dus in je reddingvest kan hebben, moet je ook handmatig aan zetten.
Een 'echte' epirb had in geval van de Capella mogelijk niets gedaan, omdat de container pas open gaat bij 1,5-4 meter water. Als een EPIRB binnen hangt, moet je nog wel de gelegenheid krijgen om hem te kunnen pakken. In de houder gaat hij nooit af.

Er is nog een "dingetje".

De PLB1 is als EPIRB wel erkend als internationaal noodsignaal door elke kustwacht en instantie.
Een AIS-PLB is formeel geen noodsignaal en er wordt ook niet altijd actie op ondernomen door de instanties :( :(
Voordeel is wel dat de AIS-PLB door zeeschepen op zomaar 10 mijl gezien wordt op de ECDIS, dat heeft de EPIRB versie weer niet.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 07 juli 2017 19:05 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 07 juli 2017 19:13 #850396

  • reuv
  • reuv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 370
WADnWIND schreef :
Voordeel is wel dat de AIS-PLB door zeeschepen op zomaar 10 mijl gezien wordt op de ECDIS, dat heeft de EPIRB versie weer niet.

Ik ging uit van een vergelijkbaar "zichtcontact" als bij een handheld marifoon in het water, dus max 5NM.

Nu zal de VHF antenne bij zeeschepen hoger staan, maar vanuit het water 10NM?

Met een 3m antenne voor de AIS kon ik al geen schepen zien verder dan ca. 5NM (daarna is deze verplaatst naar de top v/d mast).
Laatst bewerkt: 07 juli 2017 19:15 door reuv.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 07 juli 2017 19:47 #850401

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7641
Delorme inreach tracker is overgenomen door Garmin; hier een recent artikel erover: www.panbo.com/archives/2017/07...antics_hands_on.html
Voor $65 per maand onbeperkt tracker en berichtjes versturen.
En verhaal over trans-Atlantisch OSTAR drama met zo'n ding: www.garmin.com/en-US/blog/mari...tlantic-competition/
Laatst bewerkt: 07 juli 2017 20:03 door Sunday.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Epirb vs PLB 08 juli 2017 07:05 #850478

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
reuv schreef :
WADnWIND schreef :
Voordeel is wel dat de AIS-PLB door zeeschepen op zomaar 10 mijl gezien wordt op de ECDIS, dat heeft de EPIRB versie weer niet.

Ik ging uit van een vergelijkbaar "zichtcontact" als bij een handheld marifoon in het water, dus max 5NM.

Nu zal de VHF antenne bij zeeschepen hoger staan, maar vanuit het water 10NM?

Met een 3m antenne voor de AIS kon ik al geen schepen zien verder dan ca. 5NM (daarna is deze verplaatst naar de top v/d mast).

Zou dat komen doordat stemgeluid ingewikkelder is om te zetten in verstaanbare radiogolven en de digitale informatie minder gevoelig is voor ruis?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.204 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl