Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: lifelines

lifelines 11 jan 2018 06:49 #906320

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Gregor schreef :
Philip schreef :
boarderbas schreef :


Ga even met de familie van Hans Horrevoets kletsen zou ik zeggen...
Dat schoot precies ook door mijn hoofd.
Of onze eigen Sietse natuurlijk.
Van Sietse weten we, voor zover mij bekend, niet wat er is gebeurd en of het een relatie heeft met aangelijnd zijn.

Van Sietse is alleen zijn boot terug gevonden. Als hij overboord was gegaan terwijl hij vast zat aan de lifeline was daar zeker bewijs van geweest.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 11 jan 2018 09:12 #906362

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1775
Wat is wijsheid??
Ik vaar meestal solo en gebruik paar "wijsheden" die ik in de loop der jaren heb opgepikt:
1 Kans op overleven MOB is volbemand al klein en solo nihil.
2 Solo is dus een zwemvest zinloos als je overboord gaat....tenzij je langer wilt kunnen nadenken over de komende dood. Heb ik nooit aan.
3 Aan boord blijven is cruciaal: lifeline dus vast in de kuip (U-bout) aan dek (lijnen) en altijd (dus ook bij overboord pissen bf2).
4 Ik geloof niet in stksel-banden, dus heb redelijk strakke lijnen in het gangboord van 12mm valtouw geknoopt aan stevige ogen centraal op voordek en achterin het gangboord naast de kuip.
5 En verder brede veiligheids gordel met geplitst touw en beveiligde carabijnhaak en geen verborgen/geintegreerde/getunnelde gordels die ik niet kan controleren.

NB: op zee ben ik hier erg consequent mee...op Haringvliet bij 1-4 Bf helemaal niet (!?) terwijl ik daar net zo hard verzuip overboord.

Dus wat is wijsheid ??
Marieholm IF
Laatst bewerkt: 11 jan 2018 09:16 door Watermaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 11 jan 2018 09:15 #906364

Watermaat schreef :
Wat is wijsheid??
Ik vaar meestal solo en gebruik paar "wijsheden" die ik in de loop der jaren heb opgepikt:
1 Kans op overleven MOB is volbemand al klein en solo nihil.
2 Solo is dus een zwemvest zinloos als je overboord gaat....tenzij je langer wilt kunnen nadenken over de komende dood. Heb ik dus nooit aan.
3 Aan boord blijven is dus cruciaal: lifeline dus vast in de kuip (U-bout) aan dek (lijnen) en altijd (dus ook bij overboord pissen bf2).
4 Ik geloof niet in stksel-banden, dus heb redelijk strakke lijnen in het gangboord van 12mm valtouw geknoopt aan stevige ogen centraal op voordek en achterin het gangboord naast de kuip.
5 En verder brede veiligheids gordel met geplitst touw en beveiligde carabijnhaak en geen verborgen/geintegreerde/getunnelde gordels die ik niet kan controleren.

NB: op zee ben ik hier erg consequent mee...op Haringvliet bij 1-4 Bf helemaal niet (!?) terwijl ik daar net zo hard verzuip overboord.

Dus wat is wijsheid ??

Kleine aanvulling. Voordeel van een toch een reddingsvest is dat je lijk sneller wordt gevonden. Prettig voor je nabestaanden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 11 jan 2018 09:24 #906368

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Op wateren als Haringvliet zou een zwem/reddingsvest met fluorescerende capuchon wel degelijk een verschil kunnen maken in mijn beleving.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 11 jan 2018 09:26 #906370

Solo overboord met reddingsvest en PLB vergroot je kansen in vergelijking tot solo overboord zonder reddingsvest. Mocht ik solo overboord gaan dan ben ik nog niet van plan om gelijk het loodje te leggen dus dan kan een reddingsvest en PLB helpen. Een portofoon of mobiele telefoon kan ook helpen. Je moet het niet zo snel opgeven als je overboord gaat www.telegraph.co.uk/news/world...lling-overboard.html
Laatst bewerkt: 11 jan 2018 09:39 door Account op verzoek verwijderd 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 11 jan 2018 10:17 #906396

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1775
Pimpel schreef :
Op wateren als Haringvliet zou een zwem/reddingsvest met fluorescerende capuchon wel degelijk een verschil kunnen maken in mijn beleving.

Op een doordeweekse dag buiten het hoogzeizoen? Ik kom dan vrijwel niemand tegen.

De boodschap is natuurlijk dat je vooral solo moet voorkomen dat je overboord gaat omdat je daarmee in onmiddelijk levensgevaar komt. Zolang je de boot drijvend houdt en je zit erop overleef je de meeste ellende wel. Ik vind die basis veiligheid (aan boord blijven, drijvend kunnen houden, zelfredzaamheid) veel belangrijker als alle elektronische gadgets om "hulp" te kunnen roepen. Als je overboord gaat bij bv een klapgijp/broach omdat je niet aangelijnd was op een boot met marifoon, ais en epirb ben je vlgs mij verkeerd bezig.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 11 jan 2018 10:25 #906400

Rob10 schreef :
Solo overboord met reddingsvest en PLB vergroot je kansen in vergelijking tot solo overboord zonder reddingsvest. Mocht ik solo overboord gaan dan ben ik nog niet van plan om gelijk het loodje te leggen dus dan kan een reddingsvest en PLB helpen. Een portofoon of mobiele telefoon kan ook helpen. Je moet het niet zo snel opgeven als je overboord gaat www.telegraph.co.uk/news/world...lling-overboard.html

Inderdaad op korte afstand van de kust moet je het niet meteen als einde oefening zien

100 mijl uit de kust begint het al iets vervelender te worden , kans is zeer groot dat jij de helicopter wel ziet maar zij jou niet.......
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 11 jan 2018 10:50 #906410

Jeroen-pion schreef :
Rob10 schreef :
Solo overboord met reddingsvest en PLB vergroot je kansen in vergelijking tot solo overboord zonder reddingsvest. Mocht ik solo overboord gaan dan ben ik nog niet van plan om gelijk het loodje te leggen dus dan kan een reddingsvest en PLB helpen. Een portofoon of mobiele telefoon kan ook helpen. Je moet het niet zo snel opgeven als je overboord gaat www.telegraph.co.uk/news/world...lling-overboard.html

Inderdaad op korte afstand van de kust moet je het niet meteen als einde oefening zien

100 mijl uit de kust begint het al iets vervelender te worden , kans is zeer groot dat jij de helicopter wel ziet maar zij jou niet.......

Met dat soort details ga ik me nu niet vermoeien. Ik zie het als een fase in een proces tussen veilig op de boot zitten en een bezoek aan de eeuwige jachtvelden. Zolang ik adem maak ik een kans. Een reddingsvest verlengt die fase. Een PLB of marifoon kan me zelfs helpen om iemand te alarmeren. Als ik niet eerst die maatregelen had genomen was ik nooit in de fase gekomen dat een helikopterpiloot me eventueel niet ziet. Ik ben positief ingesteld. Die helikopterpiloot heeft dan gewoon een goede dag en ziet me gelijk :) Het allerbelangrijkste is natuurlijk niet van de boot vallen.
Laatst bewerkt: 11 jan 2018 10:56 door Account op verzoek verwijderd 5.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 11 jan 2018 11:36 #906429

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1775
Het droomscenario is natuurlijk met je plb om en handmarifoon in de hand overboord vallen in water van 20gr........maar dromen zijn ? .......meestal is solo MOB einde verhaal.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 11 jan 2018 11:44 #906434

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
koko schreef :
Gregor schreef :
Philip schreef :
boarderbas schreef :


Ga even met de familie van Hans Horrevoets kletsen zou ik zeggen...
Dat schoot precies ook door mijn hoofd.
Of onze eigen Sietse natuurlijk.
Van Sietse weten we, voor zover mij bekend, niet wat er is gebeurd en of het een relatie heeft met aangelijnd zijn.

Van Sietse is alleen zijn boot terug gevonden. Als hij overboord was gegaan terwijl hij vast zat aan de lifeline was daar zeker bewijs van geweest.
Stel voor dat we die discussie niet gaan voeren.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 11 jan 2018 11:52 #906436

keeszeiler schreef :
Kleine aanvulling. Voordeel van een toch een reddingsvest is dat je lijk sneller wordt gevonden. Prettig voor je nabestaanden.

Dat wel, maar het redvest is naderhand dan weer minder goed te verkopen dan eentje die gewoon binnen is blijven liggen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 11 jan 2018 13:06 #906465

Baasklusje schreef :
keeszeiler schreef :
Kleine aanvulling. Voordeel van een toch een reddingsvest is dat je lijk sneller wordt gevonden. Prettig voor je nabestaanden.

Dat wel, maar het redvest is naderhand dan weer minder goed te verkopen dan eentje die gewoon binnen is blijven liggen.

Dat is ook weer waar, blijft lastig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 11 jan 2018 13:28 #906470

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Philip schreef :
boarderbas schreef :

Ga even met de familie van Hans Horrevoets kletsen zou ik zeggen...Dat schoot precies ook door mijn hoofd.
Of onze eigen Sietse natuurlijk.

Beide opmerkingen kloppen niet in relatie tot de opmerking van zeezin. Vind het bijna respectloos ook.
In het geval van hans is er geen inbreuk gedaan op safety aan boord. Sterker nog, ze varen nog steeds op die manier rond.
Daarbij is het ook niet zeker of die lifeline hem had gered. En nee ik ga hier niet over in discussie.
Bij sietse weet ik het niet, maar kan me voorstellen dat je solo tot windje 5 / 6 niet gezekerd rondloopt. En ja een ongeluk zit met of zonder lifeline in een klein hoekje.

Snap de achterliggende gedachte wel, maar snap ook de opmerking van zeezin.
Voor beide gedachtes zijn valide argumenten en 1 ieder zal voor zichzelf moeten bepalen wat hem of haar past.




Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 11 jan 2018 13:31 #906471

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
keeszeiler schreef :
Watermaat schreef :Wat is wijsheid??
Ik vaar meestal solo en gebruik paar "wijsheden" die ik in de loop der jaren heb opgepikt:
1 Kans op overleven MOB is volbemand al klein en solo nihil.
2 Solo is dus een zwemvest zinloos als je overboord gaat....tenzij je langer wilt kunnen nadenken over de komende dood. Heb ik dus nooit aan.
3 Aan boord blijven is dus cruciaal: lifeline dus vast in de kuip (U-bout) aan dek (lijnen) en altijd (dus ook bij overboord pissen bf2).
4 Ik geloof niet in stksel-banden, dus heb redelijk strakke lijnen in het gangboord van 12mm valtouw geknoopt aan stevige ogen centraal op voordek en achterin het gangboord naast de kuip.
5 En verder brede veiligheids gordel met geplitst touw en beveiligde carabijnhaak en geen verborgen/geintegreerde/getunnelde gordels die ik niet kan controleren.

NB: op zee ben ik hier erg consequent mee...op Haringvliet bij 1-4 Bf helemaal niet (!?) terwijl ik daar net zo hard verzuip overboord.

Dus wat is wijsheid ??
Kleine aanvulling. Voordeel van een toch een reddingsvest is dat je lijk sneller wordt gevonden. Prettig voor je nabestaanden.
De meesten kiezen voor een snellere manier om heen te gaan en ik zou daar als nabestaande meer vrede mee hebben dan het terugvinden van het lichaam. Het is een lange lijdensweg.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 11 jan 2018 13:43 #906475

Ik denk dat de hele life line discussie een beetje lijkt op de autogordel destijds, in veel gevallen werkt het klaar.

Inderdaad staat je auto in de fik en krijg je de gordel niet los, erg veel pech, of met de auto in de plomp, ook meestal een dingetje als je hem niet op tijd los krijgt.

Met jezelf volhangen van plb's etc wordt vaak uit het persoon gedacht, dan vinden ZE me, juist, dat dat vaak nog tegen valt lees je oa bij de knrm en hun zoek acties.

reden om het dus niet te doen? niet echt alles helpt, maar bied geen garantie, en dat willen we vaak, zeker hierin, en verkroppen het vaak moeilijk dat we dat niet krijgen.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 11 jan 2018 13:44 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 11 jan 2018 13:44 #906476

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Jedre schreef :
keeszeiler schreef :
Watermaat schreef :Wat is wijsheid??
Ik vaar meestal solo en gebruik paar "wijsheden" die ik in de loop der jaren heb opgepikt:
1 Kans op overleven MOB is volbemand al klein en solo nihil.
2 Solo is dus een zwemvest zinloos als je overboord gaat....tenzij je langer wilt kunnen nadenken over de komende dood. Heb ik dus nooit aan.
3 Aan boord blijven is dus cruciaal: lifeline dus vast in de kuip (U-bout) aan dek (lijnen) en altijd (dus ook bij overboord pissen bf2).
4 Ik geloof niet in stksel-banden, dus heb redelijk strakke lijnen in het gangboord van 12mm valtouw geknoopt aan stevige ogen centraal op voordek en achterin het gangboord naast de kuip.
5 En verder brede veiligheids gordel met geplitst touw en beveiligde carabijnhaak en geen verborgen/geintegreerde/getunnelde gordels die ik niet kan controleren.

NB: op zee ben ik hier erg consequent mee...op Haringvliet bij 1-4 Bf helemaal niet (!?) terwijl ik daar net zo hard verzuip overboord.

Dus wat is wijsheid ??
Kleine aanvulling. Voordeel van een toch een reddingsvest is dat je lijk sneller wordt gevonden. Prettig voor je nabestaanden.
De meesten kiezen voor een snellere manier om heen te gaan en ik zou daar als nabestaande meer vrede mee hebben dan het terugvinden van het lichaam. Het is een lange lijdensweg.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Behalve dat het zonder lijk tot wel 5 jaar kan duren voordat het overlijden erkend wordt. En dat brengt weer lastige zaken mee als belasting (blijven) betalen, verzekeringen, erfenis afhandelen, etc.
Niet leuk, maar wellicht dus wel praktisch als ze je lichaam makkelijkere kunnen vinden.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 11 jan 2018 14:45 #906507

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1775
Heb nu al weer spijt van mijn bijdrage, zeker in combinatie met eraan geplakte citaten van anderen. Kunnen we ons hier niet tot het onderwerp beperken of moeten het wederom in oeverloze en in dit geval weinig smaakvolle discussies verzanden?
Lifelines; kwaliteit, zin of onzin was hier het onderwerp vlgs mij ?
Hoe en of je stoffelijke overschotten zou moeten vinden lijkt me lijkt me nauwelijks relevant, is zeker niet onze expertise en onnodig kwetsend voor mensen die dit hebben moeten meemaken.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 11 jan 2018 14:59 #906517

Watermaat schreef :
oeverloze

Dat is dan weer een zeer on-topic opmerking ;-)

De kern van de draad is:
SAFETY LESSON To prevent the strength of a safety harness tether becoming compromised in-service due to lateral loading on the tether hook, the method used to anchor the end of the tether to the vessel should be arranged to ensure that the tether hook cannot become entangled with deck fittings or other equipment.

Dus:
- geen goedkope platte haken meer gebruiken, maar dikke ronde
- altijd alleen in de richting van de haak belasten (ook terwijl je overboord valt :woohoo: )
- nooit aanhaken aan een U-beugel, die kan de haak zomaar losklikken
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 11 jan 2018 14:59 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 11 jan 2018 15:07 #906523

Baasklusje schreef :
Watermaat schreef :
oeverloze

Dat is dan weer een zeer on-topic opmerking ;-)

De kern van de draad is:
SAFETY LESSON To prevent the strength of a safety harness tether becoming compromised in-service due to lateral loading on the tether hook, the method used to anchor the end of the tether to the vessel should be arranged to ensure that the tether hook cannot become entangled with deck fittings or other equipment.

Dus:
- geen goedkope platte haken meer gebruiken, maar dikke ronde
- altijd alleen in de richting van de haak belasten (ook terwijl je overboord valt :woohoo: )
- nooit aanhaken aan een U-beugel, die kan de haak zomaar losklikken

behalve bij een goede ;) kan zo 30 piek verschil in zitten, dus onbetaalbaar voor de gemiddelde AWB schipper :whistle:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 11 jan 2018 16:08 #906537

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8203
Watermaat schreef :
Heb nu al weer spijt van mijn bijdrage, zeker in combinatie met eraan geplakte citaten van anderen. Kunnen we ons hier niet tot het onderwerp beperken of moeten het wederom in oeverloze en in dit geval weinig smaakvolle discussies verzanden?
Lifelines; kwaliteit, zin of onzin was hier het onderwerp vlgs mij ?
Hoe en of je stoffelijke overschotten zou moeten vinden lijkt me lijkt me nauwelijks relevant, is zeker niet onze expertise en onnodig kwetsend voor mensen die dit hebben moeten meemaken.

Volgens mij, sammvattend, is het al gezegd:

Solo of zonder crew die de boot onmiddellijk stil kan leggen, is n lifeline alleen nuttig als die ook echt voorkomt dat je over de railing heen gaat. Als je dat wèl doet, issie van reddingsmiddel ineens een risico geworden.

Dat bestrijdt hier niemand.

Dat geeft dus te denken over de plaatsing van aanhaakpunten, lengte van de lifeline.

In t algemeen kan geconcludeerd worden dat je kansen beperkt zijn, als je overboord gaat. Met of zonder reddingsvest, lifeline of plb.

In tegenstelling tot de situatie bij veiligheidsgordels in de auto, hebben we aan boord geen uitgeëngineerde omgeving, die aan regels en testen moet voldoen. Een algemeen vergelijk gaat daardoor mank.

Mbt Sietse: hij heeft een weloverwogen keuze gemaakt om geen Epirb aan boord te hebben. Wat daar werkelijk is voorgevallen, zullen we nooit weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 11 jan 2018 18:32 #906588

Joop er gaat niets mank aan mijn vergelijking met auto gordels, de anti gordel beweging komt altijd met dezelfde voorbeelden.

Net als de anti life line beweging niet verder komt door steeds te zeggen, ja maar als de lijn te lang is sleep je naast de boot mee.........

Meer zeggen ze niet
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 11 jan 2018 19:14 #906600

Beter naast de boot meeslepen dan naast de auto
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 11 jan 2018 22:28 #906677

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1775
Korte (meter) lijn aan strakke lijn langs opbouw werkt redelijk handig en houdt je aan lei binnen de railing (mits je aan loef inhaakt) Af en toe vervloek je hem als ie blijft haken, maar je zit in ieder geval vast.
Ik denk trouwens dat ik hangend aan een lijn overboord toch meer kans heb het te overleven, dan dat ik mijn boot van me weg zie varen op stuurautomaat?
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 11 jan 2018 22:42 #906679

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Watermaat schreef :
Korte (meter) lijn aan strakke lijn langs opbouw werkt redelijk handig en houdt je aan lei binnen de railing (mits je aan loef inhaakt) Af en toe vervloek je hem als ie blijft haken, maar je zit in ieder geval vast.
Ik denk trouwens dat ik hangend aan een lijn overboord toch meer kans heb het te overleven, dan dat ik mijn boot van me weg zie varen op stuurautomaat?

Er is niks over te zeggen.
We kennen het ongeval van 200mijls, waarbij de zeer ervaren zeiler naast de boot werd teruggevonden.
Minder bekend is een ongeval op het Eemmeer waarbij een solozeiler uit zijn boot viel, achter zijn boot aanzwom en uitgeput verdronk. Voor de ogen van zijn beoogd redder, die 1 minuut te ver bij hem vandaan was toen het ongeluk plaatsvond. Niet een lifeline maar een reddingsvest had hem gered.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 12 jan 2018 05:47 #906697

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Of je aan loef of aan lei over boord dondert, hangend aan een lifeline heb je m.i. niets meer te vertellen. Zie ook de testen die in PDO hebben gestaan. Ik vraag me serieus af of je niet beter er aan doet door de looplijn buiten langs te spannen en je daaraan te clippen. Mogelijk heb je dan bij overboord gaan de kans aan de achterzijde te komen. Als je zorg je je aan de achterzijde ook kunt aan clippen, denk ik dat je meer kans hebt binnen te komen. Wel trappetje los laten.....
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl