Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: lifelines

lifelines 13 jan 2018 09:54 #907021

Jeroen-pion schreef :
Tulipe schreef :
Er is een duitser die stuurautomaten maakt die het roer hard over zetten als de bluetoothverbinding met je mobiel wegvalt. Het ding legt gelijk ook de motor stil.

Eerste gedachte........Leuk als je mobiel leeg is :laugh: :laugh: :laugh:

Lijkt me op een stalen schip ook nogal problematisch maar ook op een polyester schip zal de telefoon dan toch zich in de buurt van de ontvanger moeten bevinden.
Lijkt me erg gevoelig voor niet bedoelde activering.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 13 jan 2018 09:55 #907022

Op Camelot wordt een tweede set jackstays gemaakt. De originele gaan vanaf de hekstoel buiten de stagen om naar voren. De nieuwe set gaat vanaf de zijkant van de kajuit naar de mastvoet. Bij ons aan boord zijn er steeds permanent lifelines aangehaakt, als je aan dek wilt dan haak je de dek-lifeline aan en dan haak je de kuip-lifeline los.

Op die manier kunnen we kiezen: bij langere oversteken heb je erg vaak genoem om bij de mast te komen. In die situatie is een jackstay die buiten de stagen om loopt erg onhandig, je hebt dan een lange lifeline nodig. Bij een jackstay naar de mastvoet kun je met een korte lifeline veel doen aan de mast (bij ons oa reven).

Op die manier proberen we overboord vallen te minimaliseren.

Sjoerd
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 13 jan 2018 09:56 #907023

Blauwe tanden kennende, creeer je meer problemen dan die ene keer....... ooit dat je in je eentje vaart en overboord gaat.
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 13 jan 2018 21:23 #907262

Nog een vraag:

60% kans zonder lifeline en 40% kans op overleven met lifeline. Die cijfers zeggen toch niks omdat onduidelijk is hoeveel mensen niet overboord zijn gegaan juist omdat ze een lifeline aan hadden, de reden waarvoor je zo 'n ding draagt.

Of is dit geen issue ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 13 jan 2018 21:44 #907272

Daarom zeg ik ook dat je niet overboord moet vallen.
Al die bedachte oplossingen voor " wat als" kunnen ook tegen je werken.
Het middel moet niet erger zijn dan de kwaal.
Zeker als je de kwaal kunt uitsluiten.
Daar moet de focus op liggen. Uitsluiten van de kwaal.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 13 jan 2018 22:48 #907294

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1787
roozeboos schreef :
dat klopt.
maar nu gaat het erover wat te doen als je toch overboord gaat.

Wat mij betreft is dat geen optie.

+1
Ik heb ooit eens gelezen over een onderzoek naar MOB situaties (UK?)
Zelfs op volbemande jachten is de kans op signaleren en tijdig oppikken van de drenkeling onder normale omstandigheden op zee al veel kleiner als iedereen denkt. Het word opvallend vaak niet eens opgemerkt en bij 6kn vaar je heel snel iemand uit zicht.
Onderkoeling is ook bij 15gr zeewater al een serieus probleem binnen een half uur en zelfs bij MOB acties vlgs het boekje komt iemand al zwaar onderkoeld aan boord.
Solo heb je overboord gevallen zonder schip of jacht in nabijheid vrijwel geen overlevingskans (whatever gadget je ook draagt)
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 14 jan 2018 03:16 #907311

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Bij mob acties volgens het boekje kan je iemand binnen 2 minuten aan boord hebben.
Punt is dat volgens boekje vaak niet op (zal)gaan.

Gepost met de officiƫle Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 14 jan 2018 05:10 #907312

ZeeZin schreef :
Note: Geen enkele Vendee Globe zeiler gebruikt er 1 en ook die komen allemaal veilig terug van een race rond de wereld
Waar haal je die kennis vandaan? Lifelines worden wel degelijk gebruikt, en niet alle Vendee zeilers komen terug van zee.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 14 jan 2018 05:39 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 14 jan 2018 05:22 #907314

Gregor schreef :
De mensen worden intensief getraind voordat ze aan deze tochten beginnen. De stelling dat ze geen van allen kunnen zeilen is me iets te kort door de bocht.
In theorie natuurlijk wel ja, in de praktijk is het volgens mij maar zo zo.
Ik heb over de jaren 3 zeilers aanboord gehad die aan de Clipper Race mee gedaan hebben. Alle drie konden niet zeilen en hadden absoluut geen inzicht. Geen van allen heeft van mij zelfstandig een wacht mogen lopen want ik vertrouwde ze simpelweg niet om de juiste beslissingen te maken. Afegelopen zomer zou er een Clipper Zeiler mee gaan aanboord van Arctic Mission, die heb ik naar huis gestuurd nog voor we vertrokken zijn.
Daar staat wel tegenover dat de Clipper Venture ook enkele grote namen voort gebracht heeft. Denk daarbij aan Alex Thompson (kon al zeer goed zeilen voor vertrek en was aangenomen als schipper) de CV was voor hem de grote springplank voor het oceaan racen. Sean McCarter idem ditto. Gavin Reid was een Clipper Amateur die nog nooit gezeild had toen hij deelnam. Enkele jaren geleden heb ik hem mogen ontmoeten in de New York Yacht Club. Er was een bemanningslid op een andere boot (geen deelnemer) die in de mast zat en verstrengeld was in enkele vallen. De rest van de beamnning was te incompetetnt of te zeeziek om te helpen. Gavin is overboord gesprongen, naar die andere boot toegezwomen, is hand over and de mast ingeklommen, heeft het bemanningslid bevrijd en is weer terug gezwomen naar zijn eigen boot.

Al met al is er best intensieve training voor de start, maar voor de een werkt dat beter dan voor de ander.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 14 jan 2018 05:43 #907315

Wat betreft het ontkoppelen van de stuurautomaat op afstand bediening: NKE heeft dat al zeker 20 jaar in al hun automaten ingebouwd. Er zit een afstandsbediening bij de automaat met knopjes erop voor koers correcties. Zodra die afstandsbediening meer dan een X aantal meters van de computer verwijderd is gaat de automaat in standby mode en loeft de boot in kwestie vanzelf tegen de wind in. Dit hebben we ook getest op metalen boten en lijkt prima te werken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 14 jan 2018 10:26 #907384

Een tri is te breed om over boord te kunnen vallen, mits op de juiste wijze aangelijnd rond de middenromp. Is wel een prettig gevoel :)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 14 jan 2018 11:06 #907405

Noballast schreef :
Een tri is te breed om over boord te kunnen vallen, mits op de juiste wijze aangelijnd rond de middenromp. Is wel een prettig gevoel :)

Op een trimaran ben je superveilig www.theguardian.com/us-news/20...lor-lost-mid-pacific
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 14 jan 2018 12:07 #907426

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5264
Ik vaar ook wel solo en experimenteer op een lang stuk wel met een lifeline die hoger vastgemaakt kan worden.
Twee lijnen op giekhoogte (=boven mijn hoofd staand in de kuip) van achterstagen naar de mast op lummelhoogte.
Voor de wind komt schoot/neerhouder hiermee in aanraking maar kruisen naar Engeland werkt het goed.
Achter kan ik nog over de railing (en om de buiskap) maar verder naar voren niet en ik kom nooit in het water! Misschien mijn voeten.
Voor de mast een lijn over midden dek laag, hoog gaat niet ivm voorzeil.

Experiment vlot niet omdat ik zelden uit de kuip kom met rolzeilen, alleen bij aanleggen en gennakeren bij licht weer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 14 jan 2018 12:15 #907429

Rob10 schreef :
Noballast schreef :
Een tri is te breed om over boord te kunnen vallen, mits op de juiste wijze aangelijnd rond de middenromp. Is wel een prettig gevoel :)

Op een trimaran ben je superveilig www.theguardian.com/us-news/20...lor-lost-mid-pacific

Inderdaad !

Maar serieus, de lifelijn problematiek speelt niet of veel minder bij een grote breedte van de boot.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 14 jan 2018 12:22 #907431

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Er zullen altijd ongelukken zijn, ook op manieren die je niet verwacht of plekken waar je er geen rekening mee houdt. Murphy is altijd in de buurt en daar moet je rekening mee houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 15 jan 2018 16:26 #907870

Sterker nog. Bij ons waren de veertjes van de haak doorgeroest!sloten dus niet meer vanzelf. Binnen 2 maanden terwijl er allerlei iso en ece normen genoteerd stonden. Dealer gemaild zonder reactie.
Tip: een RvS karabijnhaak werkte beter.

Sta achter de reactie van Rob10
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 28 juni 2018 21:23 #955922

koko schreef :
Er zullen altijd ongelukken zijn, ook op manieren die je niet verwacht of plekken waar je er geen rekening mee houdt. Murphy is altijd in de buurt en daar moet je rekening mee houden.

Bij de Clipper race heten er wel heel veel Murphy www.yachtingmonthly.com/news/m...acht-grounding-66057
Eigenlijk schokkend laag niveau op die boten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.161 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl