Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: lifelines

lifelines 10 jan 2018 00:36 #906021

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
Bij deze een link van de Engelsen.

Kort en bondig: clip jezelf bvk vast aan je zelf, niet aan de lifeline, maar om de lifeline.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 10 jan 2018 06:37 #906028

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Nog veiliger: niet vasthaken. Kom je ook niet vast te zitten.
Note: Geen enkele Vendee Globe zeiler gebruikt er 1 en ook die komen allemaal veilig terug van een race rond de wereld in de zwaarst mogelijke omstandigheden met golven zo hoog dat ze niet eens voorkomen op de Noordzee..

Maar goed, een ieder moet het doen zoals het hem/haar goed dunkt :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 10 jan 2018 07:38 #906037

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Geen enkele Vendee Globe zeiler gebruikt er 1 en ook die komen allemaal veilig terug van een race rond de wereld in de zwaarst mogelijke omstandigheden met golven zo hoog dat ze niet eens voorkomen op de Noordzee..

Merendeel zijn ook wel fitte gasten en niet te vergelijken met ons postuur/ motoriek/ staat van fitheid....misschien toch wel goed om je vast te binden al was het maar om je thuis te brengen :laugh: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 10 jan 2018 07:48 #906038

La Mavare schreef :
Bij deze een link van de Engelsen.

Kort en bondig: clip jezelf bvk vast aan je zelf, niet aan de lifeline, maar om de lifeline.

Naar mijn idee creëer je zo weer een ander zwak punt, namelijk schuurslijtage op de 180 graden hoek waar de lifeline om het bevestigingspunt op de boot heen zit. Ook vraag ik me af hoe makkelijk de lifeline dan nog mee schuift wanneer je jezelf verplaatst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 10 jan 2018 08:21 #906045

ZeeZin schreef :
Nog veiliger: niet vasthaken. Kom je ook niet vast te zitten.
Note: Geen enkele Vendee Globe zeiler gebruikt er 1 en ook die komen allemaal veilig terug van een race rond de wereld in de zwaarst mogelijke omstandigheden met golven zo hoog dat ze niet eens voorkomen op de Noordzee..

Maar goed, een ieder moet het doen zoals het hem/haar goed dunkt :)


Ga even met de familie van Hans Horrevoets kletsen zou ik zeggen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 10 jan 2018 08:36 #906049

  • boeiend
  • boeiend's Profielfoto
Veel beter kan de metafoor niet zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 10 jan 2018 09:14 #906059

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Wat ik me al enige tijd afvraag, hoe komt het dat er bij Clipper toch met regelmaat ongelukken gebeuren. Inmiddels de 3e dode in 21jr CV en dan nog los van het aantal dat over boord is gegaan. Een van de overgenomen maatregelen is dat er een ervaren Yacht master watch mate wordt toegevoegd aan de crew.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 10 jan 2018 09:28 #906064

Simpel, die kunnen geen van allen zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 10 jan 2018 09:32 #906067

Hier een completer verhaal www.practical-sailor.com/blog/...-Update-12345-1.html

Ik denk dat het slachtoffer vooral heel veel pech heeft gehad in dit geval. Aan de andere kant verbaas ik me over de ondoordachtheid van de veiligheidslijnen in de zeilwereld. De karabiners zijn vreselijk onhandig in gebruik, de opening van de karabiner is vaak veel te klein en de sterktes zijn te laag.

Strength testing of karabiners is not required by ISO 12401!

De sterkte van de carabiner is niet voorgeschreven in ISO 12401. M.a.w. de producenten doen maar wat. In het bericht van LaMavare wordt gesproken over een sterkte van de carabiner van >1 ton in lengterichting. WTF? 1 ton maar? Iedere klimkarabiner kan al minstens 2 ton aan en in de breedterichting en met open gate vaak nog 7kn. De getoonde karabiners in het onderzoek lijken wel van pisbakkenstaal. Trek je eigen conclusies.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 10 jan 2018 09:34 #906068

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
boarderbas schreef :
ZeeZin schreef :
Nog veiliger: niet vasthaken. Kom je ook niet vast te zitten.
Note: Geen enkele Vendee Globe zeiler gebruikt er 1 en ook die komen allemaal veilig terug van een race rond de wereld in de zwaarst mogelijke omstandigheden met golven zo hoog dat ze niet eens voorkomen op de Noordzee..

Maar goed, een ieder moet het doen zoals het hem/haar goed dunkt :)


Ga even met de familie van Hans Horrevoets kletsen zou ik zeggen...

Of kijk zondag as naar Andere tijden Sport. Gaat over helemaal over hem en omgetwijfeld ook over het ongeluk dat hem zijn leven heeft gekost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 10 jan 2018 10:15 #906080

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
boarderbas schreef :
Simpel, die kunnen geen van allen zeilen.
De mensen worden intensief getraind voordat ze aan deze tochten beginnen. De stelling dat ze geen van allen kunnen zeilen is me iets te kort door de bocht. Ik denk wel dat leercurve en het inzicht in hoe te handelen een rol speelt.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 10 jan 2018 10:35 #906084

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
boarderbas schreef :


Ga even met de familie van Hans Horrevoets kletsen zou ik zeggen...
Dat schoot precies ook door mijn hoofd.
Of onze eigen Sietse natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 10 jan 2018 10:46 #906089

Een enigszins vergelijkbare ervaring,

Wij gebruiken op een aantal punten U-bolts voor de lifelines.
Op gegeven moment schoot er een lijn los. Mij bleek dat als je de haak op een bepaalde manier klem trekt langs de U-bolt, de haak los kan.
Is opgelost door een stuk webbing aan de U-bolt te maken en daar de lifline aan de klippen.
Helaas geen foto's.


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 10 jan 2018 10:48 #906090

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Philip schreef :
boarderbas schreef :


Ga even met de familie van Hans Horrevoets kletsen zou ik zeggen...
Dat schoot precies ook door mijn hoofd.
Of onze eigen Sietse natuurlijk.
Van Sietse weten we, voor zover mij bekend, niet wat er is gebeurd en of het een relatie heeft met aangelijnd zijn.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 10 jan 2018 10:50 #906091

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Als je het rapport leest, dan gaat het over het zijdelings buigen van de clip. Kan een ander ontwerp hier een oplossing bieden?
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 10 jan 2018 11:24 #906098

Ik vind een life-line een absolute must, zeker als je solo vaart. Wel zijn er enorme kwaliteit- en bruikbaarheidsverschillen. Nadat ik meerdere lijnen heb geprobeerd, zweer ik nu bij een eenvoudige riem met haak. Komt uit de sportwereld. Ik heb even geen plaatje helaas.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 10 jan 2018 11:27 #906101

off topic, zit je nu op je eigen site een positieve reactie te geven? :laugh:
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 10 jan 2018 11:45 #906107

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
boarderbas schreef :
ZeeZin schreef :
Nog veiliger: niet vasthaken. Kom je ook niet vast te zitten.
Note: Geen enkele Vendee Globe zeiler gebruikt er 1 en ook die komen allemaal veilig terug van een race rond de wereld in de zwaarst mogelijke omstandigheden met golven zo hoog dat ze niet eens voorkomen op de Noordzee..

Maar goed, een ieder moet het doen zoals het hem/haar goed dunkt :)


Ga even met de familie van Hans Horrevoets kletsen zou ik zeggen...

Dat is en full crew zeiler geen shorthanded zeiler; houden er andere filosofie op na over reële veiligheid. Maw: slechte vergelijking.

(Maar nog veel belangrijker; er zijn sterke geruchten dat het niet helemaal een ongeluk was aan boord daar...)

Lees eens wat door de uitgebreide jaarverslagen van de US coast guard; aantallen doden en gewonden door wel / geen reddingsvlot, lifeline etc. Wellicht dat je door die feiten deze zaak in een ander licht gaat zien. (en dan ook even kijken naar het aantal verwondingen (incl beenbreuken, hersenletsel etc.) door het dragen van reddingsvest/lifeline/... (ivm blijven haken etc.).

Anyway, iedereen moet het fijn doen zoals hij / zij denkt dat het voor hem / haar goed is. Het staat je vrij :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 10 jan 2018 11:48 #906108

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8203
Dit onderwerp is een jaar of 2 geleden eens aan bod gekomen in de Yachting Monthly. De insteek was: wat is nu je kans op overleven bij MOB? Dus, gegeven het feit dat je overboord gaat, wat zijn je kansen. De data waren redelijk verbijsterend: Kans op overleven MOB met lifeline, orde 40%. Zonder lifeline orde 60%.

M.a.w. Een lifeline helpt alleen als het je helpt binnen de railing te blijven. Daarna is het zelfs een extra risico.

Mijn persoonlijke oplossing, gegeven het vaak solo of met onervaren bemanning zeilen: ALTIJD een zwemvest dragen! In dat zwemvest: PLB. Niet aanlijnen.

De geschiedenis van Hans Horrevoets... Tja, dat is weer van een heel andere orde. Ten tijde van dat ongeluk was de crew één voor één naar binnen om spullen aan te trekken. Hij was één van de laatsten, toen hij door een redelijk onverwachtte golf van dek werd gespoeld. Wanneer je hier toe overgaat is altijd een beoordeling. In dit geval duidelijk te laat, dus.


Overigens is hij niet verdronken, of omgekomen door onderkoeling, maar door een hoofdwond die hij opliep onderweg naar t achterschip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 10 jan 2018 11:49 #906109

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
Er zijn in de bergsport carabiners die perfect vergrendelen en onder alle omstandigheden gesloten blijven. Alleen gaat dat niet zo heel snel of met een hand. Er moet dus een keuze worden gemaakt tussen gemakkelijk en veilig.
In de watersport wordt dus veelal gekozen voor een snel en handig systeem, met waarschijnlijk als motivatie: anders wil niemand het gebruiken.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:lifelines 10 jan 2018 12:02 #906111

Zeilzin schreef :
Er zijn in de bergsport carabiners die perfect vergrendelen en onder alle omstandigheden gesloten blijven. Alleen gaat dat niet zo heel snel of met een hand. Er moet dus een keuze worden gemaakt tussen gemakkelijk en veilig.
In de watersport wordt dus veelal gekozen voor een snel en handig systeem, met waarschijnlijk als motivatie: anders wil niemand het gebruiken.

Inderdaad en keuze uit 2 systemen :)




Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 10 jan 2018 12:14 #906112

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7637
La Mavare schreef :
Bij deze een link van de Engelsen.

Kort en bondig: clip jezelf bvk vast aan je zelf, niet aan de lifeline, maar om de lifeline.

Dat is ook de methode die wij aangeleerd kregen bij de marine als we ons moesten zekeren bij het werken in de mast. Of in slechte weersomstandigheden op bvb het voordek moesten werken.
Je hebt daarvoor een langere lifeline nodig, maar je hebt meer bewegingsvrijheid, en de haak komt bijna nooit vast te zitten achter dekbeslag.
Beschadiging van de lifeline moet je nakijken voor gebruik. Niet meegemaakt dat een lifeline tijdens normaal gebruik beschadigd werd.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 10 jan 2018 14:04 #906148

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2164
Tony2920 schreef :
La Mavare schreef :
Bij deze een link van de Engelsen.

Kort en bondig: clip jezelf bvk vast aan je zelf, niet aan de lifeline, maar om de lifeline.

Dat is ook de methode die wij aangeleerd kregen bij de marine als we ons moesten zekeren bij het werken in de mast. Of in slechte weersomstandigheden op bvb het voordek moesten werken.
Je hebt daarvoor een langere lifeline nodig, maar je hebt meer bewegingsvrijheid, en de haak komt bijna nooit vast te zitten achter dekbeslag.
Beschadiging van de lifeline moet je nakijken voor gebruik. Niet meegemaakt dat een lifeline tijdens normaal gebruik beschadigd werd.

Lijkt me een goed advies. En qua bergsportkarabiners: Die gaan ook kapot als je ze bij een val op buiging belast, of het nou het vergrendelbare type is of niet. Klimmers zijn zich er alleen wat bewuster van dat hun leven letterlijk aan een touwtje hangt, en zullen dus over het algemeen wat beter opletten hoe ze hun zekeringen plaatsen.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 10 jan 2018 15:17 #906167

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
Shit happens. 100% Veiligheid is een illusie.

Wat je wel kunt doen:
1. zorg dat je lifeline van goede kwaliteit is (breeksterkte)
2. zorg dat je lifeline met één hand te open/sluiten is, zodat je niet (met beide handen) met je sluiting staat te prutsen
3. zorg dat je lifeline makkelijk aan te haken is (grote opening)

Als punt 2 en 3 niet in orde zijn gebruik je de lifeline niet wanneer het er op aan komt. Schroefcarabiners werken alleen goed als je onderweg niet over hoeft te haken aan een ander punt. Bij veel zeiljachten kan dat vooralsnog alleen door een lange webbing in het gangboord, maar dat is een slecht idee, want last but not least:

4. zorg dat je lifeline zo verankerd zit dat je niet buiten de reling kunt komen. Meegesleurd worden is in veel gevallen ook verdrinken.

Er zijn wel ontwikkelingen die de kans op verdrinking bij het meesleuren verminderen, maar de meeste zeilers beschikken hier niet over en je kunt ook op je rug nog steeds verdrinken. Een andere optie is om een sluiting te nemen die ook onder spanning te openen is, maar dat werkt alleen als de MOB bij bewustzijn is en het verhoogt het risico op spontaan losgaan als je ergens achter blijft hangen.

Toch naar mijn idee een nuttig aandachtspunt van de MAIB. Als je hierdoor in je eigen systeem aan boord iets kunt verbeteren is dat winst. Als producenten met een sluiting kunnen komen die beter tegen hoge en zijdelingse belasting kan (met handhaving van punt 2 en 3) is dat ook mooi.

Nog wat leesvoer voor wie zich er iets meer in wil verdiepen:

Is it safe to use a tether?
MOB myth busted
MOB lifesaving lessons learned at sea
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 10 jan 2018 16:47 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 10 jan 2018 15:57 #906178

  • bronco
  • bronco's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
La Mavare schreef :
Bij deze een link van de Engelsen.

Ik moet zeggen dat dit er sowieso wel fragiel uitziet. Kijkende naar de karabiners die er in klettersteigsets worden gebruikt denk ik toch dat het sterker kan mét behoud van "aanklipsnelheid"...
Laatst bewerkt: 10 jan 2018 16:06 door bronco.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.196 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl