Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: lifelines

lifelines 12 jan 2018 12:50 #906814

Volgens mij laten veel mensen zich meeslepen door sentiment
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 12 jan 2018 12:52 #906815

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
Ja maar het merendeel toch wel door de lifelines hoor!
May sauce be upon you.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 12 jan 2018 13:07 #906819

Buitengaats draag ik altijd ( nou ja , bijna ;) ) een reddingvest met lifeline.
Een met twee lengtes , een voor in de kuip zodat ik net overal bij kan zonder overboord te kunnen en ongeveer halverwege de lijn nog een haak voor buiten de kuip zodanig op lengte dat ik niet over de reling kan kieperen .
Tenminste , zo zou het moeten werken maar echt "getest" heb ik het nog nooit :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 12 jan 2018 13:07 #906820

  • foxman
  • foxman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 76
Solozeiler Eilco Kasemier sleepte een lijn achter z'n boot aan met een handgreep. Lijn had ie bevestigd aan het pendulumroer van de zelfstuur. Als de lijn belast wordt klapte dat roer op, waardoor de boot in de wind zou moeten draaien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 12 jan 2018 13:28 #906824

  • Pjetrow
  • Pjetrow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1863
foxman schreef :
Solozeiler Eilco Kasemier sleepte een lijn achter z'n boot aan met een handgreep. Lijn had ie bevestigd aan het pendulumroer van de zelfstuur. Als de lijn belast wordt klapte dat roer op, waardoor de boot in de wind zou moeten draaien.

Vraag is: hoe lang is de lijn? Hoeveel seconden heb je dan om in het zog van de boot te komen en aan de lijn te trekken? Hoeveel langzamer gaat de boot erdoor? en, op binnenwater (waar je ook goed kan verdrinken): hoeveel schroeven van andere schepen hebben er al in die lijn gezeten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 12 jan 2018 14:07 #906827

Zoiets moet tegenwoordig toch best te maken zijn met een afstandsbediening. Iets dergelijks als die MOB dingen. En dan ook bijv. de motor mee uitzetten en/of andere zaken.
Misschien iets voor Roozeboos :lol:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 12 jan 2018 14:25 #906829

foxman schreef :
Solozeiler Eilco Kasemier sleepte een lijn achter z'n boot aan met een handgreep. Lijn had ie bevestigd aan het pendulumroer van de zelfstuur. Als de lijn belast wordt klapte dat roer op, waardoor de boot in de wind zou moeten draaien.

Je vaart 7 knopen das afgerond 13km/h das 13000 meter per uur / 3600=3,6 m/s

36 meter lijn geeft je 10 sec dus afgerond

Das best lang
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 12 jan 2018 14:52 #906834

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2398
Jeroen-pion schreef :
36 meter lijn geeft je 10 sec dus afgerond

Das best lang


Dat is waar, maar dan moet je al wel op aardig ruim water varen. Voor IJsselmeer niet geschikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 12 jan 2018 17:43 #906875

De focus ligt nu op de lifeline maar uiteindelijk is het slachtoffer met zijn reddingsvest aan in het water terecht gekomen. Toen hij weer aan boord was gehaald na 36 minuten was hij al overleden. Een reddingsvest biedt misschien ook minder marge dan er gedacht wordt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 12 jan 2018 17:48 #906881

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1787
Die lijn van Kasemier heb ik overwogen, maar ik schat de kans dat je die tijdig pakt niet echt hoog in. Een vergelijkbare lijn van windvaan of autohelm bevestiging naar je lichaam lijkt me dan beter, als je daarmee bewerkstelligd dat je boot stil komt te liggen als je aan je lifeline overboord gaat. Word praktisch wel lastig bewegen met lifeline en "ontkoppel lijn" bevestigd. Ik zie even niet hoe ik dat zou moeten uitvoeren?
Elektronische oplossing??? Ik vertrouw meer op houtje-touwtje oplossingen als het er op aan komt.....maar dat zal wel leeftijd zijn :)
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 12 jan 2018 18:49 #906899

Pjetrow schreef :
foxman schreef :
Solozeiler Eilco Kasemier sleepte een lijn achter z'n boot aan met een handgreep. Lijn had ie bevestigd aan het pendulumroer van de zelfstuur. Als de lijn belast wordt klapte dat roer op, waardoor de boot in de wind zou moeten draaien.

Vraag is: hoe lang is de lijn? Hoeveel seconden heb je dan om in het zog van de boot te komen en aan de lijn te trekken? Hoeveel langzamer gaat de boot erdoor? en, op binnenwater (waar je ook goed kan verdrinken): hoeveel schroeven van andere schepen hebben er al in die lijn gezeten?

Ik heb het eens geprobeerd met de lijn van een life sling. Die blijft altijd drijven en komt dus niet in je schroef. Maar toen ik voor de 5e keer door anderen er op werd gewezen dat ik een touwtje buitenboord had, ben ik er maar mee gestopt.
Betere oplossing is lijntje aan jezelf vastmaken die verbonden is met je stuurautomaat. En dan op zo’n manier dat de automaat wordt losgetrokken van de helmstok, of dat je dat vanuit het water zelf kunt doen.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 12 jan 2018 19:47 #906912

dat van die lijn is natuurlijk een idee, maar ja, je trekt dus de helmstok naar een kant, de boot gaat als het goed is rondjes varen.

een keer zal hij de lijn kruisen met de boeg, geen idee of je de lijn nog houd als hij bij de kiel is.

Ik vind het een echt goed bedachte oplossing, maar twijfel bij de werking.

Zou het graag eens testen........
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 12 jan 2018 20:13 #906921

  • foxman
  • foxman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 76
de reddingslijn loopt niet naar de helmstok, maar naar het pendulumroer. zie vooral de bijlage met pre-#metootijdperkexplicatie. Lijn was dus 50 meter lang.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 12 jan 2018 20:15 #906922

Vraag me af of 1 aanpak de beste is.
De omstandigheden hebben volgens mij nogal wat invloed:
- op het ijsselmeer of op zee ver uit de kust?
- windkracht 3 of 7+?

Voor mij, solo op t ijsselmeer, kies ik voor een reddingsvest + PLB. Hier heb ik de illusie dat hier een goede kans is om, in het geval dat, gevonden te worden voordat je, in je reddingsvest, door kou oid t loodje legt.

Zou ik verder op zee gaan, dan zou ik gaan kiezen voor lifelines, omdat de reddingskans van buitenaf veel lager is.

Het streamen van een lijn vindt ik op t ijsselmeer niet praktisch en vraag me af of dit op zee heel erg werkt. En als je door bv de giek overboord gemept wordt dan helpt t voor geen meter.

Voor de duidelijkheid, ik ben een prima zwemmer, maar heb geen enkele illusie over het inhalen van mn boot, ook bij windkracht 2. Dus ook bij weinig reddingsvest aan en plb.
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 12 jan 2018 20:27 #906924

foxman schreef :
de reddingslijn loopt niet naar de helmstok, maar naar het pendulumroer. zie vooral de bijlage met pre-#metootijdperkexplicatie. Lijn was dus 50 meter lang.

Hij loopt daar heen om de windvaan uit te schakelen , de windvaan bestuurd de helmstok ;)

Voor een boot zonder windvaan gaat hij dus direct naar de helmstok
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Laatst bewerkt: 12 jan 2018 20:27 door AccountVerwijderd4.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 13 jan 2018 08:28 #906978

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Rob10 schreef :
De focus ligt nu op de lifeline maar uiteindelijk is het slachtoffer met zijn reddingsvest aan in het water terecht gekomen. Toen hij weer aan boord was gehaald na 36 minuten was hij al overleden. Een reddingsvest biedt misschien ook minder marge dan er gedacht wordt.

Je overlevingskansen hangen in grote mate af van twee dingen: hoe lang hou je je hoofd boven water en hoe warm is het water (of beter gezegd: hoe lang kan je je lichaamstemperatuur op peil houden). Als je binnen de tijd van die twee weer aan boord weet te komen red je het w.s.

Alles wat daar bij helpt voegt tijd toe aan je kansen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 13 jan 2018 08:40 #906983

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Leuk die helmstok, maar een stuurwiel levert wel een andere oplossingsrichting. Misschien een dodemansknop op de 12v vd stuurautomaat
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 13 jan 2018 09:05 #906995

Gregor schreef :
Leuk die helmstok, maar een stuurwiel levert wel een andere oplossingsrichting. Misschien een dodemansknop op de 12v vd stuurautomaat

Die "simpelste" stuurwielautomaat van Raymarine ( die met de aandrijving op het stuurwiel) heeft een hendeltje waarmee je de automaat ontkoppelt. Daar zou je ook een lijntje aan kunnen knopen. Alleen hangt het wel van het soort stuurlinrichting af of het roer dan snel genoeg om gaat . Bij mijn stangenbesturing met een tandwieloverbrenging in de kop van de stuurkolom kun je dat vergeten want daarvoor gaat draaien vanaf het roer behoorlijk zwaar. Bij een kabelbesturing gaat het waarschijnlijk wel.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 13 jan 2018 09:16 #906999

Er is een duitser die stuurautomaten maakt die het roer hard over zetten als de bluetoothverbinding met je mobiel wegvalt. Het ding legt gelijk ook de motor stil.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 13 jan 2018 09:22 #907003

We hebben het hier zelfs ook wel eens gehad om de verstaging op te blazen op afstand.... :unsure:


niet overboord gaan. Dat is de enige oplossing.

Maar echt, niet overboord gaan.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 13 jan 2018 09:27 #907005

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Tulipe schreef :
Er is een duitser die stuurautomaten maakt die het roer hard over zetten als de bluetoothverbinding met je mobiel wegvalt. Het ding legt gelijk ook de motor stil.
Denk je de BCalmXP bedoelt? NKE heeft dit al heel lang...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 13 jan 2018 09:38 #907010

Tulipe schreef :
Er is een duitser die stuurautomaten maakt die het roer hard over zetten als de bluetoothverbinding met je mobiel wegvalt. Het ding legt gelijk ook de motor stil.

Eerste gedachte........Leuk als je mobiel leeg is :laugh: :laugh: :laugh:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 13 jan 2018 09:43 #907014

roozeboos schreef :
We hebben het hier zelfs ook wel eens gehad om de verstaging op te blazen op afstand.... :unsure:

niet overboord gaan. Dat is de enige oplossing.
Maar echt, niet overboord gaan.
Volgens mij gaat dit topic daar over . Hoe voorkom je dat? Met :whistle: een lifeline.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 13 jan 2018 09:44 #907015

dat klopt.
maar nu gaat het erover wat te doen als je toch overboord gaat.

Wat mij betreft is dat geen optie.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

lifelines 13 jan 2018 09:53 #907020

roozeboos schreef :
dat klopt.
maar nu gaat het erover wat te doen als je toch overboord gaat.

Wat mij betreft is dat geen optie.

Have always a plan B
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.195 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl