Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 04 okt 2021 18:32 #1330568

Ik heb indertijd iets minder als €800 betaald (2006: geregistreerd als casco in aanbouw, 2009: aangepast naar zeegaand vaartuig en zeebrief ontvangen).
Ze hebben toen niets gemeten, maar vertrouwden dat ik als ontwerper en bouwer de maten van de boot wel wist. Ze waren alleen geintereseerd in lengte, breedte en diepgang. Daarnaast hebben ze het motornummer opgeschreven en een woordelijke omschrijving van de indeling van de boot.
Dat was inclusief het aanbrengen van twee brandmerken op de boot, super netjes met een bijteltje uit het staal gehakt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 04 okt 2021 18:34 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 04 okt 2021 18:44 #1330573

BvdA schreef :
Moet de boot op de kant staan voor zo’n kadastrale meting?
Wat zijn nu eigenlijk de totale kosten van dit verhaal (ligplaats NL)?
Welke tijd neemt dit in beslag (aanvraag en ontvangen van Zeebrief)?

Het kadaster kostte €605 incl meten en microdots. De boot lag gewoon in het water. De zeebrief is een aanvullend product waar je wereldwijd kan aantonen dat het een Nederlands schip is en jouw eigendom. Daar gaat het ons om. Die werd geleverd door het IL&T. Dat was €533. In mijn geval heel netjes afgehandeld. En ik vind het van grote meerwaarde om de documenten in eigen persoon bij het kadaster te brengen, dat scheelt veel vragen op en neer en heb je direct duidelijkheid.
Laatst bewerkt: 04 okt 2021 18:46 door I am Roaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 04 okt 2021 18:53 #1330576

  • BP05
  • BP05's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 113
Mijn opsomming eerder dit jaar, zonder microdots en via de post:
zeilersforum.nl/index.php/foru...er?start=350#1274056
Boot op het droge, even klimmen voor de ambtenaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 04 okt 2021 18:57 #1330577

  • Tilia
  • Tilia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 445
BvdA schreef :
Moet de boot op de kant staan voor zo’n kadastrale meting?
Wat zijn nu eigenlijk de totale kosten van dit verhaal (ligplaats NL)?
Welke tijd neemt dit in beslag (aanvraag en ontvangen van Zeebrief)?

Boot hoeft niet op de kant te staan.

Kadastrale registratie € 485
Nationaliteitsverklaring circa € 130
Zeebrief en meetbrief € 370

Bij mijn boot heeft het hele proces circa vier maanden geduurd. Zeebrief heb ik tien dagen geleden ontvangen.

Ik ben de formulieren en originele scheepspapieren zelf gaan afleveren op het kadasterkantoor R’dam.
Laatst bewerkt: 04 okt 2021 18:58 door Tilia.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 27 nov 2021 23:42 #1345104

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
Ik heb na ong. 4 weken de boel teruggekregen van Kadaster, incl. Nationaliteitsverklaring (kosten daarvan € 192). Brandmerken had deze week al gekund, kon zelf niet, maak een nieuwe afspraak. Redelijk vlot dus!
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 22 jan 2022 00:00 #1361766

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
Vandaag is schip gebrandmerkt, plastic plaatje op zichtbare plaats én één plaatje binnenin verstopt. Op mijn verzoek is nieuwe plaatje over de gehavende ondergrond van het verwijderde plaatje gekit :) … scheelt weer reparatiewerk.

Totale kosten incl. (Nog te ontvangen) Zeebrief zijn uitgekomen op om en nabij de € 980.

Volgens de Kadasterman is het inderdaad even drukker geweest, maar nu weer rustig.


V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 22 jan 2022 08:26 #1361786

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1748
Sailabout schreef :
Vandaag is schip gebrandmerkt, plastic plaatje op zichtbare plaats én één plaatje binnenin verstopt. Op mijn verzoek is nieuwe plaatje over de gehavende ondergrond van het verwijderde plaatje gekit :) … scheelt weer reparatiewerk

Bij mij komen ze ook binnenkort. En ik heb ook een plaatje van een oude (binnenvaart) registratie. Hoe heb je die verwijderd? Zou graag de nieuwe zeevaartregistratie ook daar aanbrengen….
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 22 jan 2022 09:25 #1361803

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
Kendu, dat was nog het meeste werk! Waarmee dat ooit bevestigd is weet ik niet, maar je kon de boot er aan op tillen, denk ik B)

Met een scherp geslepen smal plamuurmes en klein hamertje stukje voor stukje weggestoken, het plaatje versplinterd namelijk. Er kwamen ook hele stukken gelcoat mee, dus ik eindigde niet met een mooie gladde ondergrond - gelukkig kon het nieuwe plaatje (precies even groot) er met vullende kit overheen.

V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 22 jan 2022 11:09 #1361832

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1696
En toch zie ik (voor mij) niet de voordelen om €. 1.000,= uit te geven om de boot op te nemen in het kadaster. Wij gaan geen wereldreis maken en hebben geen financiële verbindingen met onze boot.
Mijn vorige boten waren wel kadaster geregistreerd omdat destijds overschrijven (veel) goedkoper was dan uitschrijven.
Ik gebruik het ICP, net weer verlenging aangevraagd, en als ik zie wat ik nu moet indienen voor de verlenging lijkt me dat voldoende om aan te tonen dan onze boor ook echt van ons is. Ik weet dat een inschrijving in het kadaster juridisch veel sterker is, maar dat scheelt wel €. 950,=.
Overigens bleek afgelopen zomer in Frankrijk het ICP voldoende, er werd verder niets meer gevraagd dan dat.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 22 jan 2022 11:15 #1361835

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5173
Als je niet verder komt dan Frankrijk zou 8k me er ook niet druk over maken. Maar er zijn landen waar ICP niet word erkend.
René
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 22 jan 2022 11:34 #1361840

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1748
Sailabout schreef :
Kendu, dat was nog het meeste werk! Waarmee dat ooit bevestigd is weet ik niet, maar je kon de boot er aan op tillen, denk ik B)

Ja daar ging ik al vanuit. Eroverheen plakken is ook een optie voor mij maar ik weet niet of ze dat doen. En anders ga ik ook jouw aanpak hanteren!
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 22 jan 2022 15:04 #1361919

Reed schreef :
En toch zie ik (voor mij) niet de voordelen om €. 1.000,= uit te geven om de boot op te nemen in het kadaster. Wij gaan geen wereldreis maken en hebben geen financiële verbindingen met onze boot.
Idem!
[…]
Overigens bleek afgelopen zomer in Frankrijk het ICP voldoende, er werd verder niets meer gevraagd dan dat.
Hmm dit staat haaks op wat door iemand anders gemeld was een tijdje terug. Hij had geen boete gekregen omdat het schip een zeebrief had, maar had gevraagd tijdens de controle in Franse wateren of ze het ICP accepteerden. Bleek ‘nee’ te zijn. Ik kan het topic niet meer vinden.

Officieel accepteert Frankrijk het ICP ook niet in kustwateren, alleen binnenwateren. Voer je in de kustwateren?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 22 jan 2022 17:17 #1361950

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1696
Was in Dieppe.
Maar ook voorgaande jaren, is bij mij een ICP (of toenmalige vlaggenbrief) altijd voldoende geweest.
Was toen overigens ook kadaster geregistreerd maar daar heeft nog nooit iemand naar gevraagd.
Begrijp de moeilijkheid ook niet want als je met een dikke Audi van 2 ton de grens over komt hoor je niemand daar over. Echter de andere kant is, je zal maar de pech hebben dat ze tegen jou moeilijk doen.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 22 jan 2022 18:03 #1361964

  • petje
  • petje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 100
Wij zitten op dit moment ook op deze tweesprong, dus gisteren maar eens gebeld met het watersportverbond. Een heel vriendelijke mevrouw vertelde dat er een tijdje door de Fransen wat moeilijk gedaan is mbt het ICP, (waarschijnlijk omdat Nederland het franse vaarbewijs niet accepteerde) maar ze hadden pas nog contact gehad met het ministerie van buitenlandse zaken, en die hebben bevestigd dat het ICP gewoon geldig is op de Franse binnenwateren, maar ook op de kustwateren. Daarom besloten om weer een nieuwe ICP aan te vragen, mede ook omdat we geen plannen hebben om verder dan halverwege Frankrijk te gaan varen. UK en de Scandinavische landen accepteren de ICP ook gewoon.
Peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 22 jan 2022 18:22 #1361974

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16751
Als je de verkopers van het document naar zoiets vraagt is het antwoord natuurlijk dubieus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 22 jan 2022 19:04 #1361988

  • petje
  • petje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 100
Het is inderdaad een wc eend verhaal, maar ik heb met de mevrouw afgesproken dat zij de eventuele boete betaald :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 22 jan 2022 19:50 #1361997

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
Kendu schreef :

Ja daar ging ik al vanuit. Eroverheen plakken is ook een optie voor mij maar ik weet niet of ze dat doen. En anders ga ik ook jouw aanpak hanteren!

Check dat even, want deze ambtenaar gaf inderdaad aan dat hij er overheen had kunnen plakken!

Ik was uitgegaan van wat ik eerder gelezen had, dat alles verwijderd moest zijn. Had voor deze ambtenaar niet gehoeven ….
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 22 jan 2022 21:10 #1362022

  • Kendu
  • Kendu's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1748
Sailabout schreef :

Check dat even, want deze ambtenaar gaf inderdaad aan dat hij er overheen had kunnen plakken!

Ik was uitgegaan van wat ik eerder gelezen had, dat alles verwijderd moest zijn. Had voor deze ambtenaar niet gehoeven ….

Ga ik doen als hij/zij belt voor een afspraak! Dank voor je tips.
www.zeilbelevenissen.nl

Heb begrip, geen oordeel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 22 jan 2022 22:02 #1362032

Reed schreef :
Was in Dieppe.
Maar ook voorgaande jaren, is bij mij een ICP (of toenmalige vlaggenbrief) altijd voldoende geweest.
Was toen overigens ook kadaster geregistreerd maar daar heeft nog nooit iemand naar gevraagd.
Begrijp de moeilijkheid ook niet want als je met een dikke Audi van 2 ton de grens over komt hoor je niemand daar over. Echter de andere kant is, je zal maar de pech hebben dat ze tegen jou moeilijk doen.

Ok dat is een zeehaven, dan zou ik inderdaad verwachten dat ze toch het ICP accepteren in kustwateren (daar maakt een zeehaven deel van uit).
petje schreef :
Wij zitten op dit moment ook op deze tweesprong, dus gisteren maar eens gebeld met het watersportverbond. Een heel vriendelijke mevrouw vertelde dat er een tijdje door de Fransen wat moeilijk gedaan is mbt het ICP, (waarschijnlijk omdat Nederland het franse vaarbewijs niet accepteerde) maar ze hadden pas nog contact gehad met het ministerie van buitenlandse zaken, en die hebben bevestigd dat het ICP gewoon geldig is op de Franse binnenwateren, maar ook op de kustwateren. Daarom besloten om weer een nieuwe ICP aan te vragen, mede ook omdat we geen plannen hebben om verder dan halverwege Frankrijk te gaan varen. UK en de Scandinavische landen accepteren de ICP ook gewoon.
Peter

Das mooi! Dus reikwijdte ICP via zee is naar het westen Frankrijk, naar het noorden Noorwegen en naar het oosten Litouwen. Dat is meer vaarwater dan de meeste hier gebruik van maken ;)
holtere schreef :
Als je de verkopers van het document naar zoiets vraagt is het antwoord natuurlijk dubieus.

De uitgebreide uitleg door de mevrouw van het watersportverbond, lijkt het mij geen verkoopverhaal te zijn. Het zijn zowieso geen verkopers holtere. Het is het orgaan wat zich voor ons watersporters inzet om onze boten gemakkelijker internationaal te kunnen varen en in opdracht van de overheid het ICP uitgeeft. Sterker nog, er staat het volgende op hun site:
Hoe kan ik varen in Europese landen die het ICP niet accepteren?

Varen in landen die het ICP niet officieel accepteren, maar waar het gebruik van het ICP voorheen niet tot problemen leidde, is geheel op eigen risico.

Op dit moment is het enige alternatief voor een ICP een zeebrief. Wij dringen bij het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat aan met een alternatief te komen voor de zeebrief voor landen die het ICP niet accepteren.

Om €1000 neer te leggen voor een papiertje van het kadaster is ook wel stevig voor recreatie en dat vindt het watersportverbond dan ook ;)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 23 jan 2022 10:07 #1362083

Reed schreef :
En toch zie ik (voor mij) niet de voordelen om €. 1.000,= uit te geven om de boot op te nemen in het kadaster. Wij gaan geen wereldreis maken en hebben geen financiële verbindingen met onze boot.
Mijn vorige boten waren wel kadaster geregistreerd omdat destijds overschrijven (veel) goedkoper was dan uitschrijven.
Ik gebruik het ICP, net weer verlenging aangevraagd, en als ik zie wat ik nu moet indienen voor de verlenging lijkt me dat voldoende om aan te tonen dan onze boor ook echt van ons is. Ik weet dat een inschrijving in het kadaster juridisch veel sterker is, maar dat scheelt wel €. 950,=.
Overigens bleek afgelopen zomer in Frankrijk het ICP voldoende, er werd verder niets meer gevraagd dan dat.

Ik verbaas me er wel over dat het in FR nog wel werkt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 23 jan 2022 10:09 #1362084

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16751
Dat is een voorbarige conclusie en niet in overeenstemming met een aantal berichten hier.
Klinkt als "het komt mij goed uit dat" ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 23 jan 2022 10:11 #1362086

"De uitgebreide uitleg door de mevrouw van het watersportverbond, lijkt het mij geen verkoopverhaal te zijn. "

Misschien niet, maar toch vertrouw ik hier het watersportverbond nog niet helemaal. Ik ben benieuwd naar praktijkverhalen van mensen die FR aan doen met een ICP. Zijn alle Franse beambten hier van op de hoogte (op de MED bijv.)? En als het alleen in kustwater werkt: wat is daar dan de definitie van?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 23 jan 2022 10:27 #1362092

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14889
Het is verstandig om er vanuit te gaan dat een ambtenaar die jou controleert niet alle regelgeving tot in de haarvaten kent. Zeker als de regels kort geleden veranderd zijn. Zo maakt de NL douane onderscheid tussen juridische status (eigendom) en fiscale status . Als leek raak ik daar de draad kwijt.

Zo denk ik dat je komende uit de UK als jacht er verstandig aan doet geen rode diesel in je tank te hebben.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Laatst bewerkt: 23 jan 2022 10:31 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 23 jan 2022 10:28 #1362093

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16751
Ons praktijkverhaal in de herhaling dan.
We varen met kennissen terugkomend uit Boulogne langs Calais en zij worden opgeroepen per marifoon. Een groot douaneschip naast zich op 50 meter afstand. Zij worden gevraagd naar papieren en de mededeling dat ze bezoek krijgen in Dunkerque. Ze lagen daar net aangemeerd en mochten dat bezoek verwelkomen. De douanemevrouw inspecteerde het ICP en zij dat dit onvoldoende was en na veel heen en weren zou ze zich de volgende morgen weer melden met een definitief oordeel. Onze kennissen zijn voor dag en dauw vertrokken.
Lamavare vertelde meen ik, dat hij midden op zee een bekeuring heeft gehad vanwege het ontbreken van een deugdelijk bewijs zijnde het ICP.
Nou mag je zelf je conclusies trekken maar dit geneuzel is al de zoveelste herhaling van blijde vogels die op grond van berichten van de verkopers van dat ICP denken dat ze volledig voldoen aan de wetgeving in andere landen. Laat je verrassen zou ik zeggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vragen over kadastrale inschrijving / zeebrief 23 jan 2022 12:35 #1362138

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7512
Ervaring uit het verleden. Had toen een B registratie met een certificaat voor varen in Frankrijk.

Douaneboot in de buurt. Mijn vrouw zwaaide nog naar de douane. Rubberboot ging overboard met een aantal douane mensen, die bij mij aan boord sprongen. Vraag naar de documenten. Gewezen op de B registratie en het brandmerk. Was niet voldoende komend vanaf zee. Opgebracht naar Duinkerken en afgemeerd aan de douanesteiger.

Boete gekregen. Met een douane auto naar een betaalautomaat gebracht om geld te trekken, dit om de boete direct te kunnen betalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.201 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl