Waterrimpels schreef :
Leerzaam. Ook het gesleept worden zonder roer geeft te denken.
Realiseer mij twee klampen op het voordek te hebben,
een sleepspruit is geen overbodige luxe!
Hier wordt de sleeptros belegd op de ankerlier,
je leest weleens ‘beleggen op de mast’ maar dat zou
op ons huidige bootje geen optie zijn, gezien de enkele mastbout.
Wat een noodroer betreft, daar ga ik eens over nadenken,
een drijfanker is aan boord, evenals een stevige puts …
Dubbele sleeptros in je bakskist ,drijvende lijn, beleggen op je schootlieren, samen laten lopen over je boeg... het gebrek aan sturen is desnoods op te lossen met een touwtje en een zeilbroek en een knoop in de pijpen.
Een noodroer, nou, ik zou mijn roer(en) toch vooral blijven behandelen als single point of failure. Dus er vooral heel erg zeker van zijn dat het roer als laatste stuk zou gaan. Stuurwerk kan nog eens falen, en een noodhelmstok is dan ook zeker noodzakelijk in het geval van stuurwiel(en). Wat mij blijft verbazen: elk jaar zie je wel een paar kielen, met of zonder matrix, het hele interieur naar binnen drukken, maar roeren krijgen weinig, en veel minder aandacht. Roeren worden veel slechter gebouwd dan welke matrix constructie dan ook, en zie je dan ook veel vaker bij de jachtwerf op de werkbank liggen. Het zijn veelal roerkoningen omgeven door PU schuim en een laag of wat polyester, al dan niet geholpen door wat vezelpasta. Als booteigenaren iets beter geïnformeerd hadden geweest, hadden veel roeren het eerste geweest wat vervangen zou worden, voordat er eens gedacht zou worden aan ondermaatse verstaging, slecht gesneden zeilen, goedkope lijnen, zwakke motoren , kleine lieren, etc, etc.