Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Je verliest je roer, en dan??

Je verliest je roer, en dan?? 24 dec 2021 15:22 #1352884

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
In het topic over de verlaten Hanse plaatste Kock1964 een film van een stel dat zijn roer verloor. Het stel heeft veel zaken gefilmd en best goed in beeld gebracht. Na 4 dagen, zes pogingen en een sleep van de kustwacht zijn ze in een haven die op het moment van roerverlies zo’n 90 mijl varen was.
Ik geloof dat Murphy’s law bestaat en met de wijsheid opgedaan bij het kijken van deze film (bijna een uur) denk ik dat je jezelf enorm helpt door van te voren je strategie te bepalen en voorbereidingen te treffen.
Dit stel heeft een aantal zaken goed voor elkaar. Er is gereedschap, er is montagemateriaal, ze zijn vaardig en slim in oplossingen bedenken maar stuiten telkens op zwakke mogelijkheden het noodroer goed vast te zetten.
Terwijl dat met met een winkel in de buurt, op een lekker daggie in de haven en een goed plan zonder twijfel eenvoudig en fluitend was opgelost.

Bij mijn eigen boot zou ik bijvoorbeeld simpel bevestigingen kunnen maken aan de spiegel en deze aan de binnenkant echt goed stevig kunnen uitvoeren.

Bekijk het filmpje eens en welke oplossingen bedenk jij voor jouw boot?
Kock1964 schreef :

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je verliest je roer, en dan?? 24 dec 2021 16:01 #1352893

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5257
Denk ook na over gesleept worden op zee, dat is ingewikkelder dan je denkt.
Bij dit stel sneuvelde er van alles voorop en brak de sleeplijn bij binnenvaren, niet handig zonder roer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je verliest je roer, en dan?? 24 dec 2021 16:02 #1352894

Zeezeilen is ook vooruitzien. Niet te verwarren met planning.

Na mijn gebroken roer ervaring neem ik nu een compleet reserve roer mee, inclusief de ophanging daarvan. Aan een noodhelmstok wordt nog gewerkt voor het geval de overbrenging tussen stuurwiel en roer het begeeft. Enige wat niet voorzien is zijn gebroken (carbon) vingerlingen. Die kans lijkt mij eerlijk gezegd nihil maar mogelijk nog wel met een bindsel op te lossen.

Zoals in dat filmpje ook wordt aangetoond, is het reuze handig om een paar sets spanbanden bij je te hebben. Die zijn multifunctioneel in te zetten.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je verliest je roer, en dan?? 24 dec 2021 16:03 #1352896

Leerzaam. Ook het gesleept worden zonder roer geeft te denken.
Realiseer mij twee klampen op het voordek te hebben,
een sleepspruit is geen overbodige luxe!

Hier wordt de sleeptros belegd op de ankerlier,
je leest weleens ‘beleggen op de mast’ maar dat zou
op ons huidige bootje geen optie zijn, gezien de enkele mastbout.

Wat een noodroer betreft, daar ga ik eens over nadenken,
een drijfanker is aan boord, evenals een stevige puts …
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 24 dec 2021 16:04 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je verliest je roer, en dan?? 24 dec 2021 16:10 #1352898

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Bij mijn weten is het beleggen van een sleeplijn aan de mastvoet juist niet goed. De krachten van het slepen zijn te groot. Een mast en de boot er onder is immers sterk voor verticale krachten, niet voor horizontale.

Lijstje:
Spanbanden
Sleepspruit
Zeeanker
???
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je verliest je roer, en dan?? 24 dec 2021 16:11 #1352900

Zit te denken aan 2 bevestingspunten aan de spiegel voor een noodroer. Simpel redcedar noodroer maken is een mooi winterklusje. Als je eentje mee hebt gebeurd er vast niets onderweg! Mijn boot had wel een noodhelmstok, alleen het gat waar die in moest heb ik zelf geboord! :(
geen sponsor alhier
Laatst bewerkt: 24 dec 2021 16:12 door helmsman 38.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je verliest je roer, en dan?? 24 dec 2021 16:17 #1352902

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Eenmaal op zee gesleept. Spruit op de schootlieren en over de boegrol. Dat ging goed.
Vervolgens werd mijn kleine bootje met een knoopje of 7-8 naar Scheveningen gesleurd. Ging ook goed, maar vereiste geconcentreerd sturen van mijn kant. Gesleept worden zonder functionerend roer lijkt me een heel avontuur.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je verliest je roer, en dan?? 24 dec 2021 17:57 #1352924

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
helmsman 38 schreef :
Zit te denken aan 2 bevestingspunten aan de spiegel voor een noodroer. Simpel redcedar noodroer maken is een mooi winterklusje. Als je eentje mee hebt gebeurd er vast niets onderweg! Mijn boot had wel een noodhelmstok, alleen het gat waar die in moest heb ik zelf geboord! :(

Zelf een volledig standalone noodroer maken en klaar leggen aan boord is natuurlijk de beste manier om Murphy buiten te houden.
Waar zou jij je roerblad aan vast maken? Ik zou namelijk ook dat onderdeel voorbereid willen hebben klaarliggen.
Hoe groot zou het roer moeten zijn denk je om enige richting te kunnen geven bij een acceptabele snelheid, zeg 4kts?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je verliest je roer, en dan?? 24 dec 2021 18:40 #1352929

De bevestigings punten alvast aanbrengen, zitten onder de zwem trap, niet in de weg.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je verliest je roer, en dan?? 24 dec 2021 18:47 #1352934

koko schreef :
Hoe groot zou het roer moeten zijn denk je om enige richting te kunnen geven bij een acceptabele snelheid, zeg 4kts?
Op het Ijsselmeer ongeveer 0.3% van je normale aandewindse zeiloppervlak. Op openzee het dubbele.

Als je een reserve roer maakt houd dan rekening met het feit dat je een aangehangen roer niet aan kunt hangen op een boot die beweegt. Je bent in dat geval beter af een cassette te maken die volledig bovenwater zit. Dan kun je die aan de spiegel hangen en dan een steekzwaard er doorheen naar beneden duwen om een roer te creeeren.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je verliest je roer, en dan?? 24 dec 2021 20:11 #1352945

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Dank je Erik!

Is 0,3% voor een noodroer of ook het normale roer?

In een cassette, die snap ik inderdaad. In het filmpje gebruiken ze de spiboom waar ze een houten plaat aan vast schroeven. Ik was verbaasd dat het na wat pogingen toch heel bleef. Ze hadden profijt van het zwemplateau, waardoor ze vlak bij het water konden komen voordat het roerblad het water in ging.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je verliest je roer, en dan?? 24 dec 2021 20:27 #1352948

Een normaal roer is ongeveer 0.8 tot 1.2% van het aan de windse zeiloppervlak, eea afhankelijk van aspect ratio's van zowel het tuig als kiel en roer. De kleinere boten met vinkielen en toptuigages zitten snel aan de 1.2%, maar met half die maat kun je de boot nog sturen, groter is uiteraard beter. Het probleem is dat je een te klein roer overtrekt waardoor het profiel gaat stallen en je geen lift meer opwekt. Je moet het roer dan even rechtzetten zodat de stroming weer op kan bouwen en dan weer het roer omzetten. Dat is gekloot en een stuurautomaat kan er bijvoorbeeld niet mee overweg.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je verliest je roer, en dan?? 24 dec 2021 21:06 #1352951

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Helder Erik, dank je wel!

Ik heb op de meetbrief gekeken en het zeiloppervlak van het grootzeil en genua2 bij elkaar opgeteld. 54m2 kom ik dan op. X 0,3% is dat 0,17m2 ongeveer. Dat zou een roer opleveren van 1mtr X 20cm als ik er wat bij smokkel. Die meter diepte lijkt me fijn, maar ook kwetsbaar vanwege de krachten. Immers extra hefboomlengte.

Maar eens op me in laten werken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je verliest je roer, en dan?? 24 dec 2021 22:02 #1352967

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5159
Waterrimpels schreef :
Leerzaam. Ook het gesleept worden zonder roer geeft te denken.
Realiseer mij twee klampen op het voordek te hebben,
een sleepspruit is geen overbodige luxe!

Hier wordt de sleeptros belegd op de ankerlier,
je leest weleens ‘beleggen op de mast’ maar dat zou
op ons huidige bootje geen optie zijn, gezien de enkele mastbout.

Wat een noodroer betreft, daar ga ik eens over nadenken,
een drijfanker is aan boord, evenals een stevige puts …

Dubbele sleeptros in je bakskist ,drijvende lijn, beleggen op je schootlieren, samen laten lopen over je boeg... het gebrek aan sturen is desnoods op te lossen met een touwtje en een zeilbroek en een knoop in de pijpen.

Een noodroer, nou, ik zou mijn roer(en) toch vooral blijven behandelen als single point of failure. Dus er vooral heel erg zeker van zijn dat het roer als laatste stuk zou gaan. Stuurwerk kan nog eens falen, en een noodhelmstok is dan ook zeker noodzakelijk in het geval van stuurwiel(en). Wat mij blijft verbazen: elk jaar zie je wel een paar kielen, met of zonder matrix, het hele interieur naar binnen drukken, maar roeren krijgen weinig, en veel minder aandacht. Roeren worden veel slechter gebouwd dan welke matrix constructie dan ook, en zie je dan ook veel vaker bij de jachtwerf op de werkbank liggen. Het zijn veelal roerkoningen omgeven door PU schuim en een laag of wat polyester, al dan niet geholpen door wat vezelpasta. Als booteigenaren iets beter geïnformeerd hadden geweest, hadden veel roeren het eerste geweest wat vervangen zou worden, voordat er eens gedacht zou worden aan ondermaatse verstaging, slecht gesneden zeilen, goedkope lijnen, zwakke motoren , kleine lieren, etc, etc.
Laatst bewerkt: 24 dec 2021 22:04 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je verliest je roer, en dan?? 24 dec 2021 22:15 #1352969

Roeren een wat ondergeschoven kindje? Het zou mij niet verbazen.

Ik kan mij nog een zinker herrinneren door een lekkage via de hennegatskoker ….
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je verliest je roer, en dan?? 25 dec 2021 01:27 #1352983

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18117
Een leerzame video. Meteen ook maar een kleine bijdrage naar ze overgemaakt via PayPal. Mag ik hier een oproep doen dat meer mensen dat doen? Voor zeilers, door zeilers!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je verliest je roer, en dan?? 25 dec 2021 07:14 #1352996

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5173
ilCigno schreef :
Een leerzame video. Meteen ook maar een kleine bijdrage naar ze overgemaakt via PayPal. Mag ik hier een oproep doen dat meer mensen dat doen? Voor zeilers, door zeilers!

Zou ik even mee wachten, hun laatste video op YT is 11 maanden geleden. Geen idee waar ze zijn.
René

Ps, ze zijn gestopt met zeilen voorlopig ivm baby op komst.
Laatst bewerkt: 25 dec 2021 07:19 door Kock1964.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je verliest je roer, en dan?? 25 dec 2021 07:28 #1352998

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Ik heb dit meegemaakt met de Kolibri, het beslag was niet berekend op een windpilot windvaan stuur en dagenlang aan de wind varen. Tijdens de terugweg van de smallshipsrace brak het roerbeslag de bovenste vinger af eigenlijk zelfde situatie want nog 80 mijl te varen. Hij brak al eerder maar we hebben nog tijd, de nacht, door kunnen varen met het roer door hem vast te knopen van boven maar uiteindelijk ging ie de andere dag onder ook. Een geluk is dat mijn boot ook kan sturen met de motor bovendien was er zat brandstof dus was het uiteindelijk op te lossen door de boot zo over de laatste 80 mijl terug te varen.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je verliest je roer, en dan?? 25 dec 2021 08:19 #1353005

Erikdejong schreef :
Als je een reserve roer maakt houd dan rekening met het feit dat je een aangehangen roer niet aan kunt hangen op een boot die beweegt. Je bent in dat geval beter af een cassette te maken die volledig bovenwater zit. Dan kun je die aan de spiegel hangen en dan een steekzwaard er doorheen naar beneden duwen om een roer te creeeren.

Goh, dat is een goede tip! Nooit over nagedacht, maar klinkt logisch dat dit niet lukt op een bewegende boot...(ik zou daar alleen achterkomen als het te laat is denk ik... :unsure: )

Ik ga iets verzinnen met een cassette...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je verliest je roer, en dan?? 25 dec 2021 08:25 #1353007

Pip Hare deed het kunstje midden op de oceaan met het reserve roer.

Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 25 dec 2021 08:28 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je verliest je roer, en dan?? 25 dec 2021 10:38 #1353047

In de tijd dat ik nog in NL zeilde werd me wel eens gevraagd een schip voor iemand naar een andere haven te brengen.
Wanneer dat een haven is zonder openbaar vervoer was dat lastig met weer terug komen.

Dat ging dan slepend, zonder bemanning op het te slepen schip en alleen op het eigen schip,

Langszij het te slepen schip, achter bolders van beide schepen aan elkaar (lange lijn), voorbolder van te slepen schip aan mijn midden bolder (ook lange lijn).

De haven uit en dan de schepen op afstand brengen door de lijnen uit te vieren.

De lijn tussen se achterbolders diende als aandrijving van het gesleepte schip.
De lijn op mijn middenbolder diende om het gesleepte schip te sturen.
Die lijn moest op mijn middenbolder om zelf bestuurbaare te blijven,
De lijnen zo stellen dat het gesleepte schip wat van het slepende schip af wilde wijken.
Met vast gezet roer op het gesleepte schip ging dat wat makkelijker dan zonder roer.

Bij de bestemmingshaven, schip langszij en afmeren in de box door eigen schip tegen de palen van de buurboxen te leggen en het gesleepte in de eigen box te schuiven.

Wanneer het alleen om te verplaatsen is best leuk om te doen.
En natuurlijk niet met teveel wind en golfslag.

Voor de Portugese kust een keer een schip met droog gemotorde brandstoftank zo binnen gesleept.Een deelnemer aan een rally.

Met sturen op het gesleepte schip ging het erg oncomfortabel. Maar met de beide lijnen ging het een stuk beter.
De haven en ingang waren ruim genoeg om ook zo, met de lijnen wat korter dan op zee, binnen te varen en daar in alle rust een plekje te vinden.

Er was druk marifoonverkeer, maar geen van de andere rally deelnemers reageerde op de oproepen van het "droge" schip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je verliest je roer, en dan?? 25 dec 2021 12:10 #1353072

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Zou je eigenlijk iets met de buitenboordmotor kunnen indien aanwezig?
Ik ben erop teruggevaren maar zou je m in geval van nood van een iets kunnen voorzien waarmee je kan sturen?

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je verliest je roer, en dan?? 25 dec 2021 12:28 #1353077

freek1970 schreef :
Zou je eigenlijk iets met de buitenboordmotor kunnen indien aanwezig?
Ik ben erop teruggevaren maar zou je m in geval van nood van een iets kunnen voorzien waarmee je kan sturen?

Freek

Op onze boot kun je prima sturen met de BB, ik heb een keer iets gelezen van een F31 die zich geloof ik moesten kwalificeren voor round Britain en daar in hun roer kwijt raakte en de rest van de 40 mijl die ze nog moesten met de BB gestuurd hebben en zo toch gekwalificeerd hadden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je verliest je roer, en dan?? 25 dec 2021 14:36 #1353113

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
F32Thriller schreef
Op onze boot kun je prima sturen met de BB, ik heb een keer iets gelezen van een F31 die zich geloof ik moesten kwalificeren voor round Britain en daar in hun roer kwijt raakte en de rest van de 40 mijl die ze nog moesten met de BB gestuurd hebben en zo toch gekwalificeerd hadden

Nou het ding zit wel uit het midden en heeft zo te weinig oppervlakte om te sturen of hij zou aan moeten. Als er een blad aan te bevestigen is zo je kan sturen?

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Je verliest je roer, en dan?? 25 dec 2021 14:46 #1353117

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
freek1970 schreef :
F32Thriller schreef
Op onze boot kun je prima sturen met de BB, ik heb een keer iets gelezen van een F31 die zich geloof ik moesten kwalificeren voor round Britain en daar in hun roer kwijt raakte en de rest van de 40 mijl die ze nog moesten met de BB gestuurd hebben en zo toch gekwalificeerd hadden

Nou het ding zit wel uit het midden en heeft zo te weinig oppervlakte om te sturen of hij zou aan moeten. Als er een blad aan te bevestigen is zo je kan sturen?

Freek

Helemaal niet zo’n gekke gedachte. De hoofdmotor voor de voortstuwing en de motor van de bijboot om mee te sturen door hem mee te laten draaien en in de gewenste richting laten stuwen.
Of als enige motor. Dat is een oplossing die je kan voorbereiden door een in diepte stelbare motorsteun op je spiegel te plaatsen, of de plaatsing er van voor te bereiden natuurlijk. Is iets anders dan een roer, maar je kan er misschien toch enigzins mee vooruit komen in de gewenste richting. Golfslag Volente, dat dan weer wel.
Laatst bewerkt: 25 dec 2021 14:47 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl