Orange Sunset schreef :
JeroenFemke schreef :
svalk schreef :
Orange Sunset schreef :
Zoals in vorige post nog eens herhaald dient je ook bewijs te hebben dat het schip zich op 31 december 1992 in de Europese Unie bevond...
Klopt, maar een paar rekeningen van de jachthaven waar je je jaarplaats hebt zijn hier voldoende voor.
Je bedoelt dan rekeningen van rond die tijd (1992)?
Ja precies, dat zou aannemelijk genoeg moeten maken dat de boot toen zich binnen de EU bevond.
Menno schreef :
H700 schreef :
Als mijn boot 44 jaar oud is, dan is het toch wel eens een keertje klaar?
Ik ken geen verhalen over boten van voor 1985 die na controle nog een fors bedrag BTW moesten betalen, kent iemand anders die wel?
Voor alles waar H700 een BTW factuur voor heeft en mee speelt in de waardebepaling van de boot, hoeft niet nogmaals BTW te worden betaald. H700 heeft ook aangegeven de boot te hebben gekocht voor €500,- en dat heeft hij netjes vast liggen op papier. Bij invoer kijken ze hier ook heen. De BTW facturen zijn bewijs dat de waardevermeerdering (refit) in Nederland heeft plaatsgevonden en daar netjes BTW over is betaald, dus dat zou niet mee moeten spelen. Ik verwacht dat het dus niet een niet al te hoog bedrag zal zijn dat nog moet afgetikt worden als het ooit tot dat punt komt.
We hebben het hier naar verwachting over €100-200, misschien zelfs minder om alles op orde te krijgen. Een volgende eigenaar krijgt echter hogere bedragen te horen (obv koopsom) als die niet alle BTW facturen en het vorige koopcontract meegeleverd krijgt.
Ik ga daar maar van uit.
Het is zo dat ik niet alles hoef mee te slepen, want de Douane laat je wel een tijdspanne om eea aan te tonen, de bewijslast ligt bij mij.
Het zou mij prima lijken om dan een controle te krijgen en wat euro's af te tikken over de prijs voor de refit.
De Douane doet er beter aan om actief te speuren naar jachten die smokkelen; hetzij mensen of drugs.
Of peperdure jachten die niet in verhouding staan tot het verdienmodel van de eigenaar.