Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: BTW verklaring oud schip

BTW verklaring oud schip 25 sept 2024 13:51 #1587162

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1321
Nee. Het is volkomen onduidelijk.
Als ze geen verklaring willen afgeven, sta je met lege handen en kun je een probleem hebben.
Zie o.a:
hertoghsadvocaten.nl/wp-conten...leziervaartuigen.pdf
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW verklaring oud schip 25 sept 2024 14:22 #1587171

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1589
Tsja, herhaling:
Herhaling van de (hier niet gewenste) (eventueel vrijwillige) oplossing laat ik achterwege.
(Zoekfunctie “herhaling:”)
Laatst bewerkt: 25 sept 2024 14:22 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW verklaring oud schip 25 sept 2024 14:23 #1587172

Vanuit de ogen van de douane gezien:
H700 schreef :
Hoezo de documentatie niet op orde hebben?
Dit moet maar kunnen.
Dit kan dus ook, zolang je maar binnen Nederland blijft, anders kun je problemen verwachten, dat is ook geen probleem, maar iets wat je gewoon in je achterhoud moet houden.
Mijn boot, uit 1980, heeft als enig bewijs dat deze in Nederland is gebouwd een typeplaatje.
Het typeplaatje is aanwezig, met popnagels bevestigd en goed leesbaar.
Waar iets geproduceerd is zegt niets over waar BTW betaald is. De boot kan namelijk in Nederland geproduceerd zijn en daarna ge-exporteerd (zonder BTW ooit betaald is) naar bijv het VK. BTW wordt pas betaald door de daadwerkelijke koper van de boot. Niet de fabrikant, exporteur, importeur of handelaar.
Maar we zijn 44 jaar verder; waarschijnlijk is de boot diverse malen verhandeld en verschillende eigenaren passeerden de revue.
Dat die allemaal nog leven is zelfs niet aannemelijk!
Aangenomen mag verder wel dat de boot NL niet naar het buitenland is verkocht.
Waar baseer je op dat die boot altijd in Nederland is geweest? Zoals gezegd kan de eerste eigenaar de boot in het VK, of Noorwegen gekocht hebben. Sterker nog, als de boot zich op 31-12-1992 niet binnen de EU bevond, dan is het schip effectief geëxporteerd.
Wel is ze voor tochten naar het VK geweest.
Aan boord lag namelijk een oud haventicket uit 2001 en een oud 20P muntje!

Dus zijn er, behalve dat typeplaatje, geen bewijzen in de vorm van facturen of iets dergelijks.
Een BTW verklaring krijg ik dus niet, ondanks het verzoek hiertoe.
Zoals al gezegd, zegt dit typeplaatje alleen indirect iets over de productiedatum van de boot. Niet waar deze boot zich bevond op 31-12-1992. De toenmalige eigenaar had toen een BTW verklaring kunnen laten maken zoals de eigenaar bij onze vorige boot van 1978, of bewijs aan de documentie kunnen toevoegen om aannemelijk te maken dat de boot op 31-12-1992 in Nederland lag. Bijv contract voor stalling of ligplaats.

De waarde destijds was Fl.29.600 nieuw.
BTW was destijds 18%, pas in 1984 ging het omhoog.
Dat was dus Fl.5.328,00 aan BTW voor de schatkist.
Omgekeerd zou dit dus te vinden moeten zijn in de boekhouding van Vadertje Staat, maar wat wil je; er is geen bewaarplicht noch was dat destijds volledig gedigitaliseerd.

De Douane kan (of wil) mij geen BTW ontheffing geven. Ik neem de gok dus maar.
Op Marktplaats worden Hurley´s 700 van €100 tot €4000 aangeboden.
Wie of wat dan de waarde bepaald is mij niet helder.
Zelf heb ik €500 betaald, dat staat zelfs op een soort koopcontractje.
Dat heb ik bij me aan boord, 21% over €500 tik ik ter plaatse wel af.

Maar de boot is uiteraard meer waard.
Ik heb wel van de opknapbeurten, verven, lijnen, nieuwe zeilen, motor etc etc alle facturen.
Waarover al 21% BTW is betaald...
Dus ben ik bereid BTW te betalen over €500 bij controle en dan wel graag een verklaring.
Maar ik weiger dit te betalen over de refit die ik heb gedaan. Waarvan ik immers de BTW bewijzen heb!

Zou je de boot niet pro-actief kunnen importeren met de koopcontractje en dus gewoon die €100 aftikken? Dan is je documentatie rondom BTW weer compleet.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 25 sept 2024 14:25 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW verklaring oud schip 25 sept 2024 14:27 #1587174

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1589
BTW wordt altijd betaald en staat ook vermeld als deze zakelijk wordt terug gevraagd.
Je kan het namelijk, alleen terugvragen als er een BTW-factuur is èn de BTW betaald is en afgedragen.

Het hebben van een factuur met BTW met een stempel voldaan wordt gelukkig geaccepteerd, maar de bewijsvoering is volledig lek.
(Hoe ik dit weet….. ?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW verklaring oud schip 25 sept 2024 14:52 #1587182

Booty24 schreef :
BTW wordt altijd betaald en staat ook vermeld als deze zakelijk wordt terug gevraagd.
Je kan het namelijk, alleen terugvragen als er een BTW-factuur is èn de BTW betaald is en afgedragen.

Het hebben van een factuur met BTW met een stempel voldaan wordt gelukkig geaccepteerd, maar de bewijsvoering is volledig lek.
(Hoe ik dit weet….. ?)

Hoe je dit weet weet ik niet, maar als ik als bedrijf iets verkoop aan een bedrijf buiten Nederland, dan staat er geen BTW op de factuur. Volgens mij is dit BTW verlegging ofzo.

Maar ook in het geval van exporteren van goederen naar buiten de EU kan met het 0% btw-tarief.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 25 sept 2024 14:55 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW verklaring oud schip 25 sept 2024 16:34 #1587204

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1321
Orange Sunset schreef :
Vanuit de ogen van de douane gezien:
H700 schreef :
Hoezo de documentatie niet op orde hebben?
Dit moet maar kunnen.


Zou je de boot niet pro-actief kunnen importeren met de koopcontractje en dus gewoon die €100 aftikken? Dan is je documentatie rondom BTW weer compleet.

Een boot van (omgerekend) nieuwwaarde in 1980 van €13.000 en nu 44 jaar verder...
De boot is ontegenzeggelijk van 1980 en BTW is afgedragen want alleen in Nederland te koop.
Niet voor niets is er ontheffing/vrijstelling van BTW van oude boten en ik wil alleen een bewijs dat de mijne is vrijgesteld.
Vooralsnog vaar ik, buiten de 12mijls zone, zonder AIS en een plotter heb ik sowieso niet.
Ambtenaren....
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW verklaring oud schip 25 sept 2024 16:48 #1587207

H700 schreef :

De boot is ontegenzeggelijk van 1980 en BTW is afgedragen want alleen in Nederland te koop.

Het is je al uitgelegd: dat zegt niets.

Boot kan gekocht zijn door een (buitenlands) leasebedrijf. ING Parijs was er groot mee.
Dat leasebedrijf vraagt dan de BTW terug (geen particulier, immers).
De boot wordt geleased aan de zeiler.
Na een aantal jaren kan die zeiler de boot uit de lease overnemen voor een klein bedrag. Zonder BTW.

Over die boot is dan dus geen BTW betaald (want teruggekregen).

Deze manier van leasekoop was (is?) zeer gebruikelijk, bijv. bij Spirit en Contest.
Een kennis van mij met een Contest 44 vertelde me ooit dat hij de enige was die BTW had betaald bij een grote bijeenkomst van Contesten....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW verklaring oud schip 25 sept 2024 17:32 #1587217

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3585
Precies waar het om gaat, als eerder uitgelegd.

En dan zijn ambtenaren ambtenaren, soms naar, maar wij hebben zo ook de regels afgesproken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW verklaring oud schip 25 sept 2024 17:36 #1587219

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6327
JB-NL schreef :
wij hebben zo ook de regels afgesproken.
wie zijn "wij" eigenlijk?
Ik heb daar in elk geval geen actieve herinnering aan.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW verklaring oud schip 25 sept 2024 17:40 #1587220

TuuLeVi schreef :
JB-NL schreef :
wij hebben zo ook de regels afgesproken.
wie zijn "wij" eigenlijk?
Ik heb daar in elk geval geen actieve herinnering aan.

Lees je de Staatscourant dan niet?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW verklaring oud schip 25 sept 2024 17:41 #1587221

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16731
@ Tu,

Joh, ga gewoon verhuizen :dry:
Laatst bewerkt: 25 sept 2024 17:42 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW verklaring oud schip 25 sept 2024 17:49 #1587225

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6327
Baasklusje schreef :
Lees je de Staatscourant dan niet?
staan daar afspraken in dan? :whistle:
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW verklaring oud schip 25 sept 2024 18:15 #1587229

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13603
niet voor Soevereinen
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW verklaring oud schip 25 sept 2024 18:28 #1587233

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Soevereinen dient het gebruik van de Nederlandse infrastructuur en publieke voorzieningen ontzegt te worden, die erkennen ze immers niet.

[/size]
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 25 sept 2024 21:23 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW verklaring oud schip 25 sept 2024 18:40 #1587237

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8391
Ik begrijp het probleem van btw betalen niet zo.
Je betaalt op alles btw, zelfs op eten en zeker op je fancy wagen.
Maar op je boot? Ho maar! Boeven, wat denken ze wel!

Hier hou je toch gewoon rekening mee bij aanschaf? :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW verklaring oud schip 25 sept 2024 18:43 #1587239

Calidris schreef :
Soevereinen dient het gebruik van de Nederlandse infrastructuur ontzegt te worden, die erkennen ze immers niet.

Precies.
Niet meer de straat op, ook de stoep niet.
Geen elektra, gas, water, telefoon, glasvezel meer in huis.
Niet meer de WC doorspoelen.
Geen boodschappen doen, en ook niet laten bezorgen.

Dan zal het wel gauw stoppen met die autonomie ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW verklaring oud schip 25 sept 2024 20:05 #1587272

Ik dacht dat soevereinen iets uit de VS was? Hebben wij die ook in Nederland? :sick:
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 25 sept 2024 20:05 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW verklaring oud schip 25 sept 2024 21:30 #1587291

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Orange Sunset schreef :
Ik dacht dat soevereinen iets uit de VS was? Hebben wij die ook in Nederland? :sick:

Soevreinen blinken niet uit door originaliteit. Maar doen ook trekjes van egoïsme na.

Ontopic maar weer....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW verklaring oud schip 25 sept 2024 21:41 #1587294

Dat soort wappies hebben we hier ook helaas.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW verklaring oud schip 25 sept 2024 22:21 #1587300

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1589
Orange Sunset schreef :
Booty24 schreef :
BTW wordt altijd betaald en staat ook vermeld als deze zakelijk wordt terug gevraagd.
Je kan het namelijk, alleen terugvragen als er een BTW-factuur is èn de BTW betaald is en afgedragen.

Het hebben van een factuur met BTW met een stempel voldaan wordt gelukkig geaccepteerd, maar de bewijsvoering is volledig lek.
(Hoe ik dit weet….. ?)

Hoe je dit weet weet ik niet, maar als ik als bedrijf iets verkoop aan een bedrijf buiten Nederland, dan staat er geen BTW op de factuur. Volgens mij is dit BTW verlegging ofzo.

Maar ook in het geval van exporteren van goederen naar buiten de EU kan met het 0% btw-tarief.

Dan het lange verhaal. Ik dacht dat je dit wel wist.

Als de boot naar het buitenland gaat en daar wel of geen btw betaalt krijg je sowieso nooit een Nederlandse BTW verklaring. Die krijg je alleen als je, volgens de richtlijnen van Vlissingen, Nederlandse BTW betaald en niet langer dan 3 jaar uit de EU aantoont of ouderdom voor voor de datum en aanwezigheid in de EU aantoont. En anders niet. Zie extract “Vlissingen” enige reacties terug.

Dus na een Franse lease constructie krijg je alleen een btw verklaring als je die nadien weer naar privé haalt in Nederland en dan hier in Nederland de BTW afdraagt over jouw aankoop naar privé uit de lease.
Als ze in Frankrijk een ander BTW regime hebben dan kan je dat ook in Frankrijk doen en dan moet je een Franse BTW voldaan verklaring verzorgen. Als de boot Frans registreert was, dan is ook de BTW status geregistreerd geweest, gewijzigd naar voldaan en dan vraag je een uitschrijfbewijs met daarop BTW voldaan in het rayon van de registratie. Zie enige draadjes terug.

Is je boot een zeeschip dan zeurt en niemand over de BTW want op zeeschepen zit een BTW-tarief 0%. Bij de consument onbekend, maar dat is het tarief waar je met je eerste-levensbehoeften-boot mee wegvaart als deze groot genoeg is.
Je verkoop de boot ex BTW omdat je niet verantwoordelijk gehouden wil worden voor een grote politieke omwenteling, maar het bedrag is inclusief BTW hetzelfde. Dit kost bij zeeschepen meestal een halve dag uitleg en een pagina tekst in het contract.

Nu hoe ik dit weet:
Voor wie nooit BTW heeft teruggevraagd. Hier een koopcharter voorbeeld omdat het on topic is maar zo werkt het voor een thuis-onbalans-batterij of andere btw-vrije actie ook. Met een btw-terugvraag actie wordt je ondernemer in privé. Daar worden meestal bureautjes voor ingehuurd en die strijken een deel van het voordeel op. Je kan het ook prima zelf.

Nu de gewone koopchartervloot van vele verhuurbedrijven in Nederland. Die hebben meestal alleen nieuwe dan wel recente boten liggen.
Die koop je bij de Nederlandse importeur met een BTW factuur. De BTW vraag je op een aangevraagd persoonlijk-zakelijk BTW-nummer terug. Op dat moment heb je dus een origineel aankoopfactuur met btw met een stempel btw voldaan.

De boot gaat in de verhuur. Met het verhuurcontract vraag je de btw einde kwartaal terug en wordt bijna per ommegaande teruggestort. Die terugstorting is op geen enkele manier aan de aankoopbon verbonden. Onthoud, Vlissingen vraagt alleen het papieren origineel voldaan getekende bewijs.

Alle kosten lopen ex BTW en alle opbrengsten ook. Blijf je onder de kleinbedrijvenaftrek dan krijg je het restant per jaar weer terug. Is de boot en de opbrengst te hoog. Dan deel je dit met je partner en heb je twee kleine bedrijven.
Na x jaar, bijvoorbeeld 5 jaar is de verhuurder jouw boot zat, want te oud voor de huurders of jij vindt zeilen plotseling ook leuker dan er geld mee verdienen.

Dan verkoop je de boot aan een derde of je verkoopt hem aan jezelf, dat heet, je haalt hem naar privé.
Je spreekt een bedrag af met de inspecteur. Normaal heb je daar een taxatie van een beëdigde taxateur voor nodig.
Dan krijg je vervolgens een factuur van de inspecteur die je vervolgens voldoet. Je betaling met de factuur is nu je daadwerkelijke btw-betaald bewijs.

Dat laatste levert erg veel kopschuw op bij eerst de makelaar (oh ja, ik begrijp het nu) en vervolgens de koper (hè, dus dit is het bewijs dat de btw maar voor xx% is voldaan; hoe krijg ik nu een btw-betaald verklaring bij Vlissingen want die vertellen dat het zo en zo zit. Dat klopt zo is het meestal en dit controleren ze niet. Maar je moet de belasting factuur erbij doen. Over de bedrijfsmatige werkelijke economische afschrijving wordt geen btw geheven).

Lijkt voordelig: boot in 5 jaar 40% afschrijven dus 8% minder btw. De Contest eigenaar zal zich rot gevoeld hebben en in de zeik gezet. Maar, in privé is je boot geen vermogen en zakelijk wel. Valt nu in “overig” dwz rond de 2% vermogensbelasting per jaar. Keer 5 jaar dwz 10%. Met een beetje handige timing 8%.
Maar koop je een hele waardevaste boot zoals een Bavaria (ja, de financiële kwaliteit van de handel is ongekend), dan gaat dit sommetje niet op. De afschrijving is lager en kan niet op tegen de vermogensrendementheffing.
Kortom, de belastingdienst is echt niet gek en die proberen de uitkomsten langs verschillende financiele trajecten gelijk te trekken.

En op basis van bovenstaande meen ik dat de praktische documentatie die Vlissingen vraagt en die veelal voldoende is, geen garantie is op een btw-betaalde boot. En juist niet van een praktisch nieuwe. Gelukkig is daar veelal de historie wel van terug te vinden. Dus doe je eigen Google onderzoek want een boot laat overal sporen achter. Verhuurfeestjes, marifooninschrijving, verzekering, ligplaats, eigenaars trots op facebook, elkaars bootjes schieten etc

Met Google en ChatGPT kun je tegenwoordig geen onwetendheid meer veinzen.

En daarom, tot slot, bij herhaling, hebben we een eigendomsbewijs nodig als het kenteken van een snelle motorboot (ja, eigendom, zie de website welke, anders dan bij een auto, voor een snelle motorboot de kentekenhouder als eigenaar verondersteld, ondanks de afwijkende lering hier) en btw status registratie op kenteken zoals bij een auto of zoals bij registraties in vele buitenlanden, waaronder o.a. Frankrijk.
Een brandmerk aanbrengen is totaal overbodig want pleziervaartuigen zonder hull-nummer mogen überhaupt niet meer in de EU geleverd worden.
Je kan dit vrijwillig houden; je kan het verplichten voor iedereen met een hull-nummer (lijkt duur, maar je boot wordt met een btw registratie meer waard in een veel groter marktgebied: het is dus penny-foolish, maar pound-wise) eventueel na een inloopperiode van x jaar.
Dubieuze of ongedocumenteerde boten kunnen zonder brandmerk en zonder documentatie niet worden geregistreerd. Daar verandert niets voor. Het wordt alleen door niet-registratie en aparte zichtbare groep. Niets mis mee. Alleen praktisch en helder. Net zoiets als zonder marifooncertificaat. Die ken je ook alleen maar als ze zich melden.

Ok. Einde van een mantra. Maar over 21% van je duurste aankoop wil je toch wel zekerheid. Het ligt te grijpen met een blikken slotje in een perspex ruit. Mag dat eenmalig 55€ kosten?
Of is het jullie allemaal niks waard?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW verklaring oud schip 26 sept 2024 08:52 #1587366

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6698
H700 schreef :
De boot is ontegenzeggelijk van 1980 en BTW is afgedragen want alleen in Nederland te koop.
Niet voor niets is er ontheffing/vrijstelling van BTW van oude boten en ik wil alleen een bewijs dat de mijne is vrijgesteld.

Daar ben ik het dus volledig mee eens! Waarom geven ze die verklaring niet af als vaststaat dat de boot voor 1 januari 1985 in de EU in de vaart was? Dan ben je bij controle gedekt. Wat heb je aan een vrijstelling als 'ie niet op papier staat?

Binnen NL blijven, wat door sommigen hier als oplossing wordt aangedragen, vind ik persoonlijk niet echt een bruikbare work-around. Want je hebt toch een boot om er mee op pad te gaan... :S
Roald

Never follow a Southerly!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW verklaring oud schip 26 sept 2024 09:45 #1587372

Eclips schreef :
H700 schreef :
De boot is ontegenzeggelijk van 1980 en BTW is afgedragen want alleen in Nederland te koop.
Niet voor niets is er ontheffing/vrijstelling van BTW van oude boten en ik wil alleen een bewijs dat de mijne is vrijgesteld.

Daar ben ik het dus volledig mee eens! Waarom geven ze die verklaring niet af als vaststaat dat de boot voor 1 januari 1985 in de EU in de vaart was? Dan ben je bij controle gedekt. Wat heb je aan een vrijstelling als 'ie niet op papier staat?

Binnen NL blijven, wat door sommigen hier als oplossing wordt aangedragen, vind ik persoonlijk niet echt een bruikbare work-around. Want je hebt toch een boot om er mee op pad te gaan... :S

Die verklaring geven ze niet omdat je niet aan voldoende bewijslast voldoet. Lees nog eens de reactie van de douane hieronder...
“ Goedemiddag,

Indien u van open zee Nederland binnenkomt en u krijgt douanecontrole dan dient u de fiscale status (BTW betaald) te kunnen aantonen middels fiscale bescheiden (factuur).
Kunt u dit niet aantonen dan ontstaat er op dat moment een heffingsmoment voor de omzetbelasting.

Er is een Richtlijn 92-111EEG van de Raad van 14 december 1992: vaartuigen die aantoonbaar vóór 1 januari 1985 in gebruik werden genomen en op 31 december 1992 in de Europese Unie, daarvan wordt geacht dat de BTW voor deze vaartuigen werd voldaan. U zult in deze dat ook dienen te kunnen bewijzen middels de historie van betreffend vaartuig, zoals bouwcertificaat (merk, type, bouwnummer, door wie afgegeven, wanneer); eigenaren.

Met vriendelijke groet,

Verzonden door: J. van Weerd


Douane Breda
Landelijk Team Jachten

H700 heeft volgens mij geen enkel bewijs anders dan merk, type, bouwnummer. Wanneer het schip in gebruik is genomen is niet duidelijk, eigenaren zijn niet duidelijk, binnen of buiten de EU op 31 december 1992 is niet duidelijk. Dus waarom zouden ze de boot dan moeten vrijstellen?

Ik weet niet hoe H700 bewijs heeft voor "...BTW is afgedragen want alleen in Nederland te koop". Dan moet H700 bewijs hebben dat de werf nooit zaken heeft gedaan met een buitenlandse klant of een bedrijsmatige constructie zoals Booty24 bescrijft.

Maar dat alles is niet relevant voor H700, want hij heeft niet de originele aankoopfactuur. Relevant zijn 2 dingen: bewijs dat de boot vóór 1 januari 1985 in gebruik is genomen en het andere dat de boot op 31 december 1992 zich in de Europese Unie bevond. Dan is de boot vrijgesteld.

Zonder deze twee opties is het voorkomen een heffingsmoment voor de omzetbelasting alleen mogelijk door binnen Nederland te blijven varen of geluk hebben.

Ik zou gaan voor pro-actief over de boot de BTW te betalen en documentatie op orde brengen. Dan is dit euvel opgelost voor de eventuele toekomstige eigenaren, en is aanvragen van een zeebrief mogelijk, maar ook eventuele verkoop naar het buitenland waar vrijwel overal registratieplicht geldt.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW verklaring oud schip 26 sept 2024 09:57 #1587373

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
H700 schreef :
Orange Sunset schreef :
Vanuit de ogen van de douane gezien:
H700 schreef :
Hoezo de documentatie niet op orde hebben?
Dit moet maar kunnen.


Zou je de boot niet pro-actief kunnen importeren met de koopcontractje en dus gewoon die €100 aftikken? Dan is je documentatie rondom BTW weer compleet.

Een boot van (omgerekend) nieuwwaarde in 1980 van €13.000 en nu 44 jaar verder...
De boot is ontegenzeggelijk van 1980 en BTW is afgedragen want alleen in Nederland te koop.
Niet voor niets is er ontheffing/vrijstelling van BTW van oude boten en ik wil alleen een bewijs dat de mijne is vrijgesteld.
Vooralsnog vaar ik, buiten de 12mijls zone, zonder AIS en een plotter heb ik sowieso niet.
Ambtenaren....


Als je kunt bewijzen dat de boot van 1980 is dan is het toch prima ? snap niet waar je je zorgen over maakt. Ook als je het niet kunt bewijzen zoals meestal het geval is dan kan men heus wel bekijken uit welke periode de boot komt. Heb er nooit geen problemen mee gehad en heb alleen maar oudere schepen gehad. De BTW vrijstelling geldt overigens tot 1984 dus maak je niet druk.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW verklaring oud schip 26 sept 2024 10:08 #1587375

Zoals in vorige post nog eens herhaald dient je ook bewijs te hebben dat het schip zich op 31 december 1992 in de Europese Unie bevond...
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 26 sept 2024 10:08 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

BTW verklaring oud schip 26 sept 2024 11:14 #1587381

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3996
Orange Sunset schreef :
Zoals in vorige post nog eens herhaald dient je ook bewijs te hebben dat het schip zich op 31 december 1992 in de Europese Unie bevond...

Klopt, maar een paar rekeningen van de jachthaven waar je je jaarplaats hebt zijn hier voldoende voor.
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl