Orange Sunset schreef :
Booty24 schreef :
BTW wordt altijd betaald en staat ook vermeld als deze zakelijk wordt terug gevraagd.
Je kan het namelijk, alleen terugvragen als er een BTW-factuur is èn de BTW betaald is en afgedragen.
Het hebben van een factuur met BTW met een stempel voldaan wordt gelukkig geaccepteerd, maar de bewijsvoering is volledig lek.
(Hoe ik dit weet….. ?)
Hoe je dit weet weet ik niet, maar als ik als bedrijf iets verkoop aan een bedrijf buiten Nederland, dan staat er geen BTW op de factuur. Volgens mij is dit BTW verlegging ofzo.
Maar ook in het geval van exporteren van goederen naar buiten de EU kan met het
0% btw-tarief.
Dan het lange verhaal. Ik dacht dat je dit wel wist.
Als de boot naar het buitenland gaat en daar wel of geen btw betaalt krijg je sowieso nooit een Nederlandse BTW verklaring. Die krijg je alleen als je, volgens de richtlijnen van Vlissingen, Nederlandse BTW betaald en niet langer dan 3 jaar uit de EU aantoont of ouderdom voor voor de datum en aanwezigheid in de EU aantoont. En anders niet. Zie extract “Vlissingen” enige reacties terug.
Dus na een Franse lease constructie krijg je alleen een btw verklaring als je die nadien weer naar privé haalt in Nederland en dan hier in Nederland de BTW afdraagt over jouw aankoop naar privé uit de lease.
Als ze in Frankrijk een ander BTW regime hebben dan kan je dat ook in Frankrijk doen en dan moet je een Franse BTW voldaan verklaring verzorgen. Als de boot Frans registreert was, dan is ook de BTW status geregistreerd geweest, gewijzigd naar voldaan en dan vraag je een uitschrijfbewijs met daarop BTW voldaan in het rayon van de registratie. Zie enige draadjes terug.
Is je boot een zeeschip dan zeurt en niemand over de BTW want op zeeschepen zit een BTW-tarief 0%. Bij de consument onbekend, maar dat is het tarief waar je met je eerste-levensbehoeften-boot mee wegvaart als deze groot genoeg is.
Je verkoop de boot ex BTW omdat je niet verantwoordelijk gehouden wil worden voor een grote politieke omwenteling, maar het bedrag is inclusief BTW hetzelfde. Dit kost bij zeeschepen meestal een halve dag uitleg en een pagina tekst in het contract.
Nu hoe ik dit weet:
Voor wie nooit BTW heeft teruggevraagd. Hier een koopcharter voorbeeld omdat het on topic is maar zo werkt het voor een thuis-onbalans-batterij of andere btw-vrije actie ook. Met een btw-terugvraag actie wordt je ondernemer in privé. Daar worden meestal bureautjes voor ingehuurd en die strijken een deel van het voordeel op. Je kan het ook prima zelf.
Nu de gewone koopchartervloot van vele verhuurbedrijven in Nederland. Die hebben meestal alleen nieuwe dan wel recente boten liggen.
Die koop je bij de Nederlandse importeur met een BTW factuur. De BTW vraag je op een aangevraagd persoonlijk-zakelijk BTW-nummer terug. Op dat moment heb je dus een origineel aankoopfactuur met btw met een stempel btw voldaan.
De boot gaat in de verhuur. Met het verhuurcontract vraag je de btw einde kwartaal terug en wordt bijna per ommegaande teruggestort. Die terugstorting is op geen enkele manier aan de aankoopbon verbonden. Onthoud, Vlissingen vraagt alleen het papieren origineel voldaan getekende bewijs.
Alle kosten lopen ex BTW en alle opbrengsten ook. Blijf je onder de kleinbedrijvenaftrek dan krijg je het restant per jaar weer terug. Is de boot en de opbrengst te hoog. Dan deel je dit met je partner en heb je twee kleine bedrijven.
Na x jaar, bijvoorbeeld 5 jaar is de verhuurder jouw boot zat, want te oud voor de huurders of jij vindt zeilen plotseling ook leuker dan er geld mee verdienen.
Dan verkoop je de boot aan een derde of je verkoopt hem aan jezelf, dat heet, je haalt hem naar privé.
Je spreekt een bedrag af met de inspecteur. Normaal heb je daar een taxatie van een beëdigde taxateur voor nodig.
Dan krijg je vervolgens een factuur van de inspecteur die je vervolgens voldoet. Je betaling met de factuur is nu je daadwerkelijke btw-betaald bewijs.
Dat laatste levert erg veel kopschuw op bij eerst de makelaar (oh ja, ik begrijp het nu) en vervolgens de koper (hè, dus dit is het bewijs dat de btw maar voor xx% is voldaan; hoe krijg ik nu een btw-betaald verklaring bij Vlissingen want die vertellen dat het zo en zo zit. Dat klopt zo is het meestal en dit controleren ze niet. Maar je moet de belasting factuur erbij doen. Over de bedrijfsmatige werkelijke economische afschrijving wordt geen btw geheven).
Lijkt voordelig: boot in 5 jaar 40% afschrijven dus 8% minder btw. De Contest eigenaar zal zich rot gevoeld hebben en in de zeik gezet. Maar, in privé is je boot geen vermogen en zakelijk wel. Valt nu in “overig” dwz rond de 2% vermogensbelasting per jaar. Keer 5 jaar dwz 10%. Met een beetje handige timing 8%.
Maar koop je een hele waardevaste boot zoals een Bavaria (ja, de financiële kwaliteit van de handel is ongekend), dan gaat dit sommetje niet op. De afschrijving is lager en kan niet op tegen de vermogensrendementheffing.
Kortom, de belastingdienst is echt niet gek en die proberen de uitkomsten langs verschillende financiele trajecten gelijk te trekken.
En op basis van bovenstaande meen ik dat de praktische documentatie die Vlissingen vraagt en die veelal voldoende is, geen garantie is op een btw-betaalde boot. En juist niet van een praktisch nieuwe. Gelukkig is daar veelal de historie wel van terug te vinden. Dus doe je eigen Google onderzoek want een boot laat overal sporen achter. Verhuurfeestjes, marifooninschrijving, verzekering, ligplaats, eigenaars trots op facebook, elkaars bootjes schieten etc
Met Google en ChatGPT kun je tegenwoordig geen onwetendheid meer veinzen.
En daarom, tot slot, bij herhaling, hebben we een eigendomsbewijs nodig als het kenteken van een snelle motorboot (ja, eigendom, zie de website welke, anders dan bij een auto, voor een snelle motorboot de kentekenhouder als eigenaar verondersteld, ondanks de afwijkende lering hier) en btw status registratie op kenteken zoals bij een auto of zoals bij registraties in vele buitenlanden, waaronder o.a. Frankrijk.
Een brandmerk aanbrengen is totaal overbodig want pleziervaartuigen zonder hull-nummer mogen überhaupt niet meer in de EU geleverd worden.
Je kan dit vrijwillig houden; je kan het verplichten voor iedereen met een hull-nummer (lijkt duur, maar je boot wordt met een btw registratie meer waard in een veel groter marktgebied: het is dus penny-foolish, maar pound-wise) eventueel na een inloopperiode van x jaar.
Dubieuze of ongedocumenteerde boten kunnen zonder brandmerk en zonder documentatie niet worden geregistreerd. Daar verandert niets voor. Het wordt alleen door niet-registratie en aparte zichtbare groep. Niets mis mee. Alleen praktisch en helder. Net zoiets als zonder marifooncertificaat. Die ken je ook alleen maar als ze zich melden.
Ok. Einde van een mantra. Maar over 21% van je duurste aankoop wil je toch wel zekerheid. Het ligt te grijpen met een blikken slotje in een perspex ruit. Mag dat eenmalig 55€ kosten?
Of is het jullie allemaal niks waard?