Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Uitgebreide controle Oostende (B)

Uitgebreide controle Oostende (B) 23 mei 2022 17:02 #1393429

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5609
Als de vuurpijlen in het reddingsvlot zitten, telt dat ook?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitgebreide controle Oostende (B) 23 mei 2022 17:05 #1393431

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5609
AndreAzuree schreef :
"willoze schapen" die had ik al niet meer gehoord sinds het corona-antivax draadje. ;) By the way: de gevaccineerden zijn niet massaal dood gegaan. Dus dat hele draadje was overbodig ;)
Gelukkig niet, de niet of niet volledig gevaccineerden zijn gelukkig ook niet massaal gestorven :whistle:
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitgebreide controle Oostende (B) 23 mei 2022 17:08 #1393432

PvO schreef :
AndreAzuree schreef :
"willoze schapen" die had ik al niet meer gehoord sinds het corona-antivax draadje. ;) By the way: de gevaccineerden zijn niet massaal dood gegaan. Dus dat hele draadje was overbodig ;)
Gelukkig niet, de niet of niet volledig gevaccineerden zijn gelukkig ook niet massaal gestorven :whistle:

Wel ongeveer 6-8 keer zo veel als de volledig gevaccineerden. ;)
Laatst bewerkt: 23 mei 2022 17:09 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitgebreide controle Oostende (B) 23 mei 2022 17:12 #1393435

AndreAzuree schreef :

Wel ongeveer 6-8 keer zo veel als de volledig gevaccineerden. ;)

Dat heet evolutie :evil:
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitgebreide controle Oostende (B) 23 mei 2022 17:40 #1393449

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1381
zuipschuit schreef :
Het is wel erg simpel om alle regeltjes (hoe dwaas ook) te volgen. Makkelijk ook.
Zo kan men naar willekeur allerhande dingen opleggen.

Met zo’n stelling kan ik op andere onderwerpen een eind meegaan. MAAR ik zie in de beperkte checklist geen ‘dwaze’ dingen, zijn zaken die je op de boot hebt als je wat langer onderweg bent over zee.

En nogmaals - er werd zeer coulant mee omgegaan, er is in de hele haven geen bekeuring gegeven.
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitgebreide controle Oostende (B) 23 mei 2022 18:56 #1393480

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6557
Etap28i schreef :
Ik vind het een nogal neerbuigende opmerking richting de controlerende instantie. Als ze met een paar controles bereiken dat meer mensen hun veiligheid beter op orde hebben is dat toch efficiënt? Of wil je liever 100% controle. Dan ga je weer klagen over de kosten van de overheid.
nee, als je naar zee gaat zorg je gewoon zelf dat je je spullen in orde hebt. Geen controle nodig.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitgebreide controle Oostende (B) 23 mei 2022 19:31 #1393489

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31671
TuuLeVi schreef :
nee, als je naar zee gaat zorg je gewoon zelf dat je je spullen in orde hebt. Geen controle nodig.

Prima, maar dan valt er bij jou toch niets op te merken en haal je die mannen met groot plezier aan boord, toch?

Dus die nep anti stereotiep houding hoeft helemaal niet?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitgebreide controle Oostende (B) 23 mei 2022 19:51 #1393502

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2405
Ronaldl schreef :
www.rya.org.uk/knowledge/abroa...nd-the-coastal-state

Belgische regels gaan dus boven flag state regels.
Glashelder stukje. Geeft antwoord op alle vragen die in dit draadje gerezen zijn. In elk geval op mijn vragen.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitgebreide controle Oostende (B) 23 mei 2022 20:30 #1393517

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Sailabout schreef :
En nogmaals - er werd zeer coulant mee omgegaan, er is in de hele haven geen bekeuring gegeven.

En nogmaals - dat is hoe een overheid dat doet bij nieuwe of aangepaste regels. Google eens op "enforcement pyramid Braithwaite" en dan hoop ik dat je inziet dat het waarschijnlijk niet zo blijft.

Wat hier nu, naar aanleiding van jouw bericht, gebeurt is precies waar die overheid op hoopt. Zodat de regels breder bekend worden. Dan is er na enige tijd nog met name sprake van bewuste overtreders. En die verdienen het een sanctie opgelegd te krijgen. (En dat is dan ook nodig, want informeren en waarschuwen werkt bij een deel van de bevolking niet)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 23 mei 2022 20:31 door JotM. Reden: autocorrectie blijft een dingetje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitgebreide controle Oostende (B) 24 mei 2022 12:13 #1393689

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6557
Calidris schreef :
haal je die mannen met groot plezier aan boord, toch?
nee, wmb. gaan "die mannen" iets nuttigs doen met hun leven. Bejaarden wassen ofzo.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitgebreide controle Oostende (B) 24 mei 2022 12:46 #1393693

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31671
TuuLeVi schreef :
Calidris schreef :
haal je die mannen met groot plezier aan boord, toch?
nee, wmb. gaan "die mannen" iets nuttigs doen met hun leven. Bejaarden wassen ofzo.

Dat kunnen die mannen ook denken over jou (of mij) als laterfantende oudere op een zeilboot.
Zij betwijfelen net zo veel het nut van watersporters als watersporters ambtenaren.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitgebreide controle Oostende (B) 24 mei 2022 14:13 #1393720

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6557
Calidris schreef :
kunnen die mannen ook denken
dat zal ze wel pijn doen.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitgebreide controle Oostende (B) 24 mei 2022 14:26 #1393727

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Zat nog eens verder te lezen: ICC "inland & coastal" is in België geldig in de zones 1, 2, 3 en 4. Dus tot 6 mijl vanaf het strand.
Het zal misschien niet zo heel veel mensen raken, maar als je schip tussen de 15 en 24 meter lang is heb je in België niet genoeg aan een ICC coastal (KVB2) voorbij de 6-mijls lijn.

etaamb.openjustice.be/nl/konin...020_n2020016410.html
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitgebreide controle Oostende (B) 24 mei 2022 14:50 #1393733

Dat is gelijk weer goed om te weten ... Zo weet ik wat ik zeker nog moet aanschaffen

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitgebreide controle Oostende (B) 24 mei 2022 15:06 #1393738

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18833
PvO schreef :
Als de vuurpijlen in het reddingsvlot zitten, telt dat ook?
Wel je keuringscerificaat meenemen dan, anders moet je het vlot ter plaatse openpeuteren om de pijlen te laten zien :sick:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitgebreide controle Oostende (B) 24 mei 2022 17:51 #1393776

Sailabout schreef :
Volgens hem dienen we te voldoen aan de Belgische eisen. Branddeken en reddingsboei recentelijk toegevoegd, blijkbaar.
Volkomen onzin, internationaal zeerecht heeft bepaald dat een schip aan de eisen van de vlagstaat moet voldoen. Een Nederlands gevlagde boot kan dus niet beboet worden voor overtredingen van Belgische scheepseisen. Controle is daarom ook nutteloos. Duidelijk iemand die even gewichtig wilde doen.

Het internationale zeerecht word opgesteld en beheerd door de IMO (International Maritime Organisation). Alle landen die dat ondertekend hebben moeten zich aan de wetten en regels van de IMO houden. Momenteel zijn er 175 landen die dat verdrag ondertekend hebben, Belgie is er daar ook een van. De overige 18 landen die niet getekend hebben zijn kleine dictatoriale staten zoals Noord Korea of liggen volledig omring door land en hebben geen zee waar recht gesproken hoeft te worden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 24 mei 2022 17:54 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitgebreide controle Oostende (B) 24 mei 2022 18:15 #1393788

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18833
Wel dus, zie de juridische uiteenzetting in de RYA link. Alleen als je het land in kwestie op geen enkele manier bezoekt (door aan te leggen, te ankeren, te vissen etc) maar alleen passeert hoef je niet aan de lokale regels te voldoen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 24 mei 2022 18:17 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitgebreide controle Oostende (B) 24 mei 2022 21:01 #1393861

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6128
@ erik:
Kan daar een verschil zitten tussen het hebben van ren kadastrale inschrijving met of zonder zeebrief?
Laatst bewerkt: 24 mei 2022 21:02 door HPV.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitgebreide controle Oostende (B) 24 mei 2022 21:15 #1393868

Dat zou wel bijzonder zijn: dan zouden voor 2 boten in dezelfde haven verschillende regels gelden als de ene wel een zeebrief heeft en de andere niet. De ene moet dan aan de lokale regels voldoen en de andere niet? Dat lijkt me uiterst onwaarschijnlijk :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitgebreide controle Oostende (B) 24 mei 2022 21:27 #1393871

ilCigno schreef :
Wel dus, zie de juridische uiteenzetting in de RYA link. Alleen als je het land in kwestie op geen enkele manier bezoekt (door aan te leggen, te ankeren, te vissen etc) maar alleen passeert hoef je niet aan de lokale regels te voldoen.
Het is nagenoeg onmogelijk om aan de regels van alle diverse landen te voldoen. Een reddingsboei is pas een reddingsboei als het de juiste certificaten erbij heeft. Nu is dat binnen de EU iets beter geregeld als daarbuiten, maar theoretisch gezien zou je een goedgekeurde boei van dat land moeten kopen voor je het land binnen komt als de lokale regels gelden voor bezoekende schepen.
Het zou kunnen dat het hebben van een zeebrief de regels wat anders maakt. Zomaar simpel een vlaggetje op je boot hangen is makkelijk natuurlijk, volledige registratie maakt het schip officeel tot een land behoort.
In de beroepsvaart (we hebben het ook over bootjes van 10m die commercieel gebruikt worden) dan gelden ALTIJD de regels van de vlagstaat en nooit die van het land wat je bezoekt als het aankomt op zaken die verplicht aanboord moeten zijn.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitgebreide controle Oostende (B) 24 mei 2022 21:29 #1393872

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1750
Ook de nederlandse wet heeft de "United Nations Convention on the Law of the Sea" letterlijk overgenomen.
Daarin staat het volgende artikel:

Article 21
Laws and regulations of the coastal State relating to innocent passage 1. The coastal State may adopt laws and regulations, in conformity with
the provisions of this Convention and other rules of international law, relating to innocent passage through the territorial sea, in respect of all or any of the following:
(a) the safety of navigation and the regulation of maritime traffic; (b) the protection of navigational aids and facilities and other facilities or installations;
(c) the protection of cables and pipelines;32
(d) the conservation of the living resources of the sea; (e) the prevention of infringement of the fisheries laws and regulations of the coastal State;
(f) the preservation of the environment of the coastal State and the prevention, reduction and control of pollution thereof;
(g) marine scientific research and hydrographic surveys; (h) the prevention of infringement of the customs, fiscal, immigration or sanitary laws and regulations of the coastal State.
2. Such laws and regulations shall not apply to the design, construction,
manning or equipment of foreign ships unless they are giving effect to generally accepted international rules or standards.
3. The coastal State shall give due publicity to all such laws and
regulations.
4. Foreign ships exercising the right of innocent passage through the
territorial sea shall comply with all such laws and regulations and all generally accepted international regulations relating to the prevention of collisions at sea.


Zo een artikel is inhoudsloos als de coastal State geen eigen regels zou mogen stellen. Dus het kan wel. Maar dan wel binnen de grenzen van algemeen aanvaarde internationale standaarden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitgebreide controle Oostende (B) 24 mei 2022 21:41 #1393874

2. Such laws and regulations shall not apply to the design, construction,
manning or equipment of foreign ships unless they are giving effect to generally accepted international rules or standards.
Dit is de belangrijke daar. Landen mogen geen eisen stellen aan ontwerp, bouw, constructie of uitrusting van een bezoekend schip, TENZIJ dit algemeen aangenomen standaarden zijn. Dat laatste refeerd aan standaarden die door de IMO (dat is inclusief SOLAS) gehanteerd worden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitgebreide controle Oostende (B) 24 mei 2022 22:06 #1393881

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18833
Er zijn dus drie lezingen mogelijk:

1) Koning Filip heeft niet op zitten letten toen hij zijn eigen Belgische wet ondertekende. Het (ook door België ondertekende) internationale recht gaat voor en je hoeft de boete niet te betalen als je als bezoekend schip niet aan zijn wet voldoet;

2) Koning Filip heeft gemeend dat zij eigen wet boven het internationale zeerecht gaat. Hij heeft ook het advies van de RYA jurist opgevolgd. Je moet de boete gewoon betalen als je pijlen over de datum zijn;

3) De mening van de lokale koddebeier IS de wet. Als hij of zij vindt dat je in overtreding bent is dat gewoon zo.

Ik gok op lezing 3 ...
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 24 mei 2022 22:07 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitgebreide controle Oostende (B) 24 mei 2022 23:12 #1393889

Er is nog een 4e ;)
Konig Filip heeft aanvullende wetten ondertekend die voor Belgische schepen in alle wateren gelden. Deze wetten zijn in aanvulling op de internationale wetten en niet altijd van toepassing op bezoekende schepen. Als het aankomt op vieligheidsuitrusting zoals vuurpijlen en reddingsboeien, dan is die wet niet van toepassing op bezoekende schepen.
Dit lijkt me meer een gevalletje van een overeiverige ambtenaar die zich even belangrijk wilde voelen.

Het enige hiaat in mijn posts mbt dit onderwerp dat ik kan bedenken is dat een boot welke niet in het kadaster staat ingeschreven dus niet als boot onder Nederlandse vlag gerekend kan worden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitgebreide controle Oostende (B) 25 mei 2022 04:34 #1393891

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
In het zeerechtenverdrag zijn de rechten en plichten op zee (inclusief "onschuldige doorvaart" van schepen onder vreemde vlag door de territoriale zee) geregeld, niet de rechten en plichten op de binnenwateren (inclusief havenbekkens) waar TS gecontroleerd werd. (Behalve de erkenning van de soevereiniteit van staten)
Zie artikel 2 t/m 8 van het zeerechtenverdrag.

Dan hebben we nog het SOLAS verdrag (waar ik denk dat Erik eigenlijk op doelt): dat verdrag is alleen van toepassing op schepen met een zeebrief en het voordeel dat schepen in den vreemde alleen op de geldigheid van hun certificaten worden gecontroleerd is alleen van toepassing op schepen die op basis van SOLAS gecertificeerd zijn. De voordelen mbt controle in den vreemde die SOLAS biedt gelden dus niet voor non-SOLAS schepen, tenzij die schepen op (min of meer) vrijwillige basis SOLAS-gecertificeerd zijn. (Het laatste kan voor groepen van schepen een vereiste van de vlaggestaat zijn, dan is het niet vrijwillig meer)

De controle van het non-SOLAS schip van TS op de Belgische binnenwateren lijkt me dus een gevalletje van een bevoegd ambtenaar van een soevereine staat die volledig in z'n recht stond.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 25 mei 2022 05:00 door JotM. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl