Interessant draadje wel, herkenbaar ook!
Jaren geleden met veel wind in de start geconstateerd dat bij een andere deelnemer de behuizing van het toplicht draaide. Zat dus ook af en toe goed

, maar is natuurlijk te zot voor woorden. In 2021, met ook veel wind, inderdaad tegenliggers bij de boei gehad met enkel een ankerlicht. En dit jaar weer meerdere bootjes zonder toplicht, maar met boordlichten. Levensgevaarlijk, al is het maar omdat de regels anders voorschrijven, en je blik op andere boten daardoor toch vernauwt. Aan de andere kant: het is natuurlijk ook niet gezegd dat iedere boot die je tegenkomt meedoet aan de 24 uurs ...
Handhaving op zo'n niveau dat je alles voorkomt lijkt me onmogelijk. Ik lees veel over directe uitsluiting, desnoods met hulp van RWS en Politie, maar dat vind ik weinig realistisch. Toch is er best wat aan te merken op de manier waarop het nu gaat. Dat zit in de eerste plaats bij de schippers en bemanningen die hun spullen niet voor elkaar hebben (en ik geloof inderdaad dat het een aantal mensen gewoon niet genoeg interesseert, vraag me altijd af hoe zij zelf proberen aanvaringen te voorkomen). In de tweede plaats vindt de enige check nu bij daglicht plaats, bij de start, en dat heeft zijn beperkingen.
Ik zou er voor willen pleiten om niet harder op handhaving in te zetten, maar wel op voorlichting. Als we hier op ZF al prima uit kunnen leggen welke lampjes wel en niet goed werken, hoe je dat checkt, waar je op moet letten, en waar de aanbiedingen voor alternatieven zitten, kan de organisatie daar ook wel wat mee.
Ik vind de waarde die sommigen hier hechten aan AIS en boordlichten nogal riskant, onder meer om de redenen die holrobert al geeft. Bovendien: lang niet iedere boot heeft AIS, en lang niet iedere boot heeft een plotter/laptop/tablet waarop ze AIS-gegevens af kunnen lezen. Zeker niet in de tocht. Daarnaast: bij een boei waar tien of meer boten tegelijk willen ronden van verschillende kanten, gaat de AIS je niet het overzicht geven om snel te handelen. En eerlijk? Ik kijk 's nachts het liefst helemaal niet op schermpjes. Mijn nachtzicht en situational awareness zijn me dan veel te dierbaar.