Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: De 24uurs en onverantwoorde toplichten

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 28 aug 2023 21:02 #1505707

Zeer herkenbaar, en doodeng. Soms heb je het gevoel dat er lampen achterstevoren gemonteerd zijn. Eén keer (paar jaar geleden) was dat ook werkelijk zo... :dry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 28 aug 2023 22:08 #1505711

  • mystudio
  • mystudio's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1558
holrobert schreef :
- of zoals nu, gewoon accepteren dat er af en toe een beun tussen vaart en extra goed opletten ? Het is tenslotte een toertocht met wedstrijdelement, dus het mes hoeft niet op dek.

Ik snap BK wel. Ook wel meegemaakt dat bij een nachtelijke race ik werd ingehaald door een
rood toplicht over BB in een druk veld. Je bent moe en denkt WTF. (Zie ik dit wel goed en wat zie nog meer niet goed?) Maar, hoe moeilijk kan het zijn? Koop en monteer een deugdelijke toplicht a la AS34 of flikker lekker op in het nachtzeilen. Het gaat er niet om hoe vaak het goed gaat.
FLOW® - psychologie van de optimale ervaring (Mihaly Csikszentmihalyi) | Hanse 320
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 29 aug 2023 04:56 #1505717

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15957
Wat moet je met vaag blauwig, misschien wittig, lijkt het nou of het schip ons gaat kruisen, zaklamp in de zeilen zetten: ja, verrek. Ze kruisen onze koers….. oh, nu is het toch echt meer wit licht dan net…….led dus……. :evil:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 29 aug 2023 05:06 #1505719

koko schreef :
Wat moet je met vaag blauwig, misschien wittig, lijkt het nou of het schip ons gaat kruisen, zaklamp in de zeilen zetten: ja, verrek. Ze kruisen onze koers….. oh, nu is het toch echt meer wit licht dan net…….led dus……. :evil:

Maar dit snap ik wel. Mensen monteren een nieuwe lamp en hebben vervolgens niet door dat dat licht heel anders is. Ze zijn echt in de veronderstelling dat het "klopt". Dus die bewustwording is (nog steeds) iets om te proberen verbeteren. Wellicht nog duidelijker in de voorbereiding? Mensen aansporen om toch echt hun toplicht in het donker te bekijken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 29 aug 2023 05:34 #1505723

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Nu in de tijd van AIS is de vraag relevant of het drie kleuren toplicht nog van deze tijd is. Dat boordlichten op een grote afstand nog zichtbaar moeten zijn is niet meer zo relevant. Nu gaat het om op korte afstand, zeg tot 500 meter, de oriëntatie van je boot duidelijk te maken. Daarvoor zijn de normale boordlichten en heklicht veel geschikter en duidelijker. Zeker op korte afstand zitten de boordlichten daar waar de anderen kijken. Die kijkt namelijk voor zich uit en niet omhoog.
Verder is met de komst van led het niet meer zo relevant om uit energie efficiëntie met één toplicht te kunnen volstaan.

Ik voel me prettiger als ik in het donker over het IJ vaar met boordlichten aan dan met een toplicht.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 29 aug 2023 05:43 #1505724

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3398
Is wat voor te zeggen. Nadelen vind ik:

- ik heb last van het schijnsel op ooghoogte (verblindend), vooral bij regenachtig en dampig weer, veel spray bij de boeg
- kan overlapt / afgedekt worden door een zeil of als het druk is (24-uurs) door een ander jacht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 29 aug 2023 05:45 #1505725

Moet AIS dan verplicht worden, net als goedgekeurde navigatieverlichting?

Sommige mensen schijnen hun AIS bewust uit te zetten, of alleen aan te zetten wanneer zij inschatten dat anderen dat nodig hebben.

Zeker de klasse-B AIS loopt achter; op nauwere vaarwegen geeft goede verlichting real-time en in één oogopslag de relatieve koers van een vaartuig aan.

Op groot water kun je AIS gebruiken om te identificeren om op te roepen wanneer er op basis van lampjes én AIS verwarring bestaat over vrijblijven en er iets afgestemd moet worden. Wat dat betreft zie ik AIS als een hulpmiddel, net als navigatieverlichting. Beide moeten dan wel consistent met elkaar zijn en kloppen.

Eens met wat je zegt over de hoogte van boordlichten vs. driekleur, hoewel je op het Afgesloten IJ weer een uitdaging kunt hebben met interpretatie tussen achtergrondverlichting als verkeerslichten of achterlichten…
Laatst bewerkt: 29 aug 2023 05:57 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 29 aug 2023 06:09 #1505726

  • ToekeHoek
  • ToekeHoek's Profielfoto
Interessant draadje wel, herkenbaar ook!

Jaren geleden met veel wind in de start geconstateerd dat bij een andere deelnemer de behuizing van het toplicht draaide. Zat dus ook af en toe goed :woohoo: , maar is natuurlijk te zot voor woorden. In 2021, met ook veel wind, inderdaad tegenliggers bij de boei gehad met enkel een ankerlicht. En dit jaar weer meerdere bootjes zonder toplicht, maar met boordlichten. Levensgevaarlijk, al is het maar omdat de regels anders voorschrijven, en je blik op andere boten daardoor toch vernauwt. Aan de andere kant: het is natuurlijk ook niet gezegd dat iedere boot die je tegenkomt meedoet aan de 24 uurs ...

Handhaving op zo'n niveau dat je alles voorkomt lijkt me onmogelijk. Ik lees veel over directe uitsluiting, desnoods met hulp van RWS en Politie, maar dat vind ik weinig realistisch. Toch is er best wat aan te merken op de manier waarop het nu gaat. Dat zit in de eerste plaats bij de schippers en bemanningen die hun spullen niet voor elkaar hebben (en ik geloof inderdaad dat het een aantal mensen gewoon niet genoeg interesseert, vraag me altijd af hoe zij zelf proberen aanvaringen te voorkomen). In de tweede plaats vindt de enige check nu bij daglicht plaats, bij de start, en dat heeft zijn beperkingen.

Ik zou er voor willen pleiten om niet harder op handhaving in te zetten, maar wel op voorlichting. Als we hier op ZF al prima uit kunnen leggen welke lampjes wel en niet goed werken, hoe je dat checkt, waar je op moet letten, en waar de aanbiedingen voor alternatieven zitten, kan de organisatie daar ook wel wat mee.

Ik vind de waarde die sommigen hier hechten aan AIS en boordlichten nogal riskant, onder meer om de redenen die holrobert al geeft. Bovendien: lang niet iedere boot heeft AIS, en lang niet iedere boot heeft een plotter/laptop/tablet waarop ze AIS-gegevens af kunnen lezen. Zeker niet in de tocht. Daarnaast: bij een boei waar tien of meer boten tegelijk willen ronden van verschillende kanten, gaat de AIS je niet het overzicht geven om snel te handelen. En eerlijk? Ik kijk 's nachts het liefst helemaal niet op schermpjes. Mijn nachtzicht en situational awareness zijn me dan veel te dierbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 29 aug 2023 06:10 #1505727

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1549
Nachtvlinder schreef :
Op groot water kun je AIS gebruiken om te identificeren om op te roepen wanneer er op basis van lampjes én AIS verwarring bestaat over vrijblijven en er iets afgestemd moet worden. Wat dat betreft zie ik AIS als een hulpmiddel, net als navigatieverlichting. Beide moeten dan wel consistent met elkaar zijn en kloppen.

Dat kunnen oproepen vind ik echt een enorm groot voordeel! Als 7meter scheepje met AIS vind ik het vaak jammer dat grotere jachten geen AIS hebben.

Of zullen we naam-sticker verlichting invoeren? Haha
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt), Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Laatst bewerkt: 29 aug 2023 06:11 door daan1508.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 29 aug 2023 06:24 #1505729

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Voor alle duidelijkheid een s'nachts zeilend klein schip met alleen boordlichten voldoet aan de wet. Dus moet er vanuit gaan dat je die tegen kunt komen en er alert op zijn. Ongeacht wat je onderling bij een wedstrijd afspreekt.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 29 aug 2023 06:28 #1505730

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3398
Zeker handig, maar bij een 24-uurs niet bruikbaar: daar is het zo druk dat je niet precies weet welk AiS signaal bij welke boot hoort en er sowieso geen tijd is op te roeoen en af te stemmen. Je moet het zuiver van de lampjes hebben daar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 29 aug 2023 07:57 #1505763

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Geluidssein ? Sneller dan oproepen. Maar in alle gevallen moet je maar hopen dat de ander de regels kent. (50% kans van niet)
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 29 aug 2023 08:05 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 29 aug 2023 08:34 #1505770

Ik heb even de mij bekende wettelijke regels op een rijtje gezet.
In NL geldt het BPR. Dat is in lijn met Europese regels.
Verder verwijst het BPR naar andere reglementen voor dingen als technische eisen aan lampen etc.

In de EU zijn wel eisen aan Commercial en Cruising vessels. Dat zijn uitrustingseisen voor waterdichtheid, vlotten, brandveiligheid etc.
In de voorrangsregels komen Commercial en Cruising niet voor, niet in BPR en niet op zee.

Het is niet moeilijk ;-)

Bijlage:

Bestandsnaam: lichten.txt
Bestandsgrootte:2 KB


Als iemand denkt dat het anders zit, graag even een link naar de betreffende wetgeving.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 29 aug 2023 08:37 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 29 aug 2023 08:39 #1505771

holrobert schreef :
Waar ik wel benieuwd naar ben: hoe groot is het probleem in aanvaringen? Ik snap de ergernis, ik snap de risico's, maar hoeveel aanvaringen gebeuren er werkelijk in de 24-uurs, en is dit meer/minder dan vroeger of in andere wedstrijden rond de boeien ? En is dit te wijten aan ondeugdelijke verlichting ?

Toen ik nog elk jaar meedeed (tot 2008 of daar in de buurt) was er elke editie wel één of twee keer een aanvaring met forse materiele schade. Hoe is dat nu ?

Op zich een terechte vraag maar in vele gevallen is er 'geen aanvaring' door oplettendheid/voorzorg van het andere schip. Wij zijn ook een aantal keer maar wat uitgeweken omdat het niet duidelijk was
A) waar de andere boot heen ging
B) of de andere boot ons had gezien
C) of de andere boot van plan was om uit te wijken

Zelfs onder spi zeilend over bakboord.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 29 aug 2023 08:44 #1505775

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Baasklusje schreef :
Ik heb even de mij bekende wettelijke regels op een rijtje gezet.
In NL geldt het BPR. Dat is in lijn met Europese regels.
Verder verwijst het BPR naar andere reglementen voor dingen als technische eisen aan lampen etc.

In de EU zijn wel eisen aan Commercial en Cruising vessels. Dat zijn uitrustingseisen voor waterdichtheid, vlotten, brandveiligheid etc.
In de voorrangsregels komen Commercial en Cruising niet voor, niet in BPR en niet op zee.

Het is niet moeilijk ;-)

Bijlage:

Bestandsnaam: lichten.txt
Bestandsgrootte:2 KB


Als iemand denkt dat het anders zit, graag even een link naar de betreffende wetgeving.

Wel opmerkelijk. Wat zijn "gewone lichten" ?
5 Een klein zeilschip moet des nachts voeren:
-hetzij boordlichten en een heklicht, zodanig dat de boordlichten naast elkaar of in één lantaarn verenigd in de lengte-as van het schip aan of nabij de boeg en het heklicht op het achterschip zijn aangebracht. De boordlichten mogen gewone lichten zijn;
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 29 aug 2023 08:49 #1505776

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 29 aug 2023 08:50 #1505777

En die voorschriften staan in de COLREG Annex.
'gewoon' is 1 Nm zichtbaar.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 29 aug 2023 08:56 #1505781

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Baasklusje schreef :
En die voorschriften staan in de COLREG Annex.
'gewoon' is 1 Nm zichtbaar.

De vraag, snap jij ook wel, zijn gewone lichten het zelfde als goedgekeurde lichten ?
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 29 aug 2023 08:58 #1505783

“Gewoon” zegt iets over de intensiteit. “Gewoon” betekent hier niet “algemeen”, of “zomaar”



Hoe zit het met de “maximum” range? Kan een licht ook té fel zijn?
Laatst bewerkt: 29 aug 2023 09:05 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 29 aug 2023 08:59 #1505785

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31609
Ik lees hier voornamelijk voorstanders van goede verlichting (hoera!).
Echter er zitten op ZF ook enkele notoire ontkenners en navigatielicht arrogate types, die zie je in dit draadje niet?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 29 aug 2023 09:01 #1505786

  • Jeroen-Pion
  • Jeroen-Pion's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 5412
Nachtvlinder schreef :


Hoe zit het met dev“maximum” range? Mag een licht niet te fel zijn?

Geeft dat het maximum intensity niet aan ? Ik denk dat het max aantal lumen ook meteen de afstand bepaald natuurkundig .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 29 aug 2023 09:02 #1505790

Ja precies. Het is dus niet toegestaan dat boordlichten eerder zichtbaar worden dan toplichten, bijvoorbeeld. En betreft de LED “stop er maar gewoon in…” té fel is dus ook niet goed.
Laatst bewerkt: 29 aug 2023 09:04 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 29 aug 2023 09:04 #1505791

  • Jeroen-Pion
  • Jeroen-Pion's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 5412
Calidris schreef :
Ik lees hier voornamelijk voorstanders van goede verlichting (hoera!).
Echter er zitten op ZF ook enkele notoire ontkenners en navigatielicht arrogate types, die zie je in dit draadje niet?

Logisch als je zeker weet dat de aarde plat is ga je niet naar het geleuter luisteren van zogenaamde "experts" die zeggen hij is rond hoor .

Da's Fake news :whistle:
Laatst bewerkt: 29 aug 2023 09:04 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 29 aug 2023 09:11 #1505795

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7176
Mogen we het in dit draadje ook hebben over het voeren van een ankerlicht, ook als je op het wad midden op een plaat ligt waar toch niemand komt. En dan niet zon tuinlampje met een zonnepanneeltje erop oid. (Of moet dat in een apart draadje?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De 24uurs en onverantwoorde toplichten 29 aug 2023 09:14 #1505798

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Calidris schreef :
Ik lees hier voornamelijk voorstanders van goede verlichting (hoera!).
Echter er zitten op ZF ook enkele notoire ontkenners en navigatielicht arrogate types, die zie je in dit draadje niet?

Jawel hoera ! we kunnen weer een groep ZF'ers Met pek en veren overladen. Maakt ook de discussie direct zinloos wat mij betreft. Geen gesprek meer mogelijk. Geen afweging van argumenten. De ander is gewoon slecht . Punt uit. Einde discussie.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.170 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl