Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland?

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 03 jan 2025 09:39 #1604995

Gerard vaart af en toe in het BPR gebied met zijn varende woonboot.

Daar gebruikt men kilometers en meters; geen knotsen, zeemijlen en voeten. Ook verloopt de VHF communicatie vaak in het Nederlands, met een boel jargon en bepaalde gewoontes waar de wet iets anders over zegt.

Niet relevant in dit draadje dus, net als het onderscheid groot vs. klein.
Laatst bewerkt: 03 jan 2025 09:40 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 03 jan 2025 09:47 #1605001

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7606
Electronica is alleen een extra hulpmiddel. Als je deze niet hebt of als het niet meer werkt, moet je zonder deze hulpmiddelen op de plaats van bestemming kunnen aankomen.

Wees daar op voorbereid. Ook stroomuitval is bekend probleem, Dan werkt er vrijwel niets meer van de electronica,

Het is niet zo dat dat je zonder Tom Tom of andere navigatie apparaat niet meer met de
auto ergens kunt komen.

Veel mensen hebben niet eens een wegenkaart meer in de auto.

Het leven zonder GSM mobieltje is ook mogelijk.

We worden veel te veel afhankelijk van al die spullen en de bijbehorende omvangrijke netwerken zijn kwetsbaar.

Wat als GPS achtige systemen uitvalleen, wat zeker de bedoeling zal zijn bij conflict situaties. Wie is daar op voorbereid ? Kan ook door kosmische verstoringen.

Het C2000 systeem van de Politie werkt na 10 jaar nog steeds niet goed.

Defensie systemen, inclusief de Kustwacht, zijn recentelijk uitgevallen.

Voor een oversteek van Belgie naar Engeland kan het zonder al te veel problemen zonder al die electronica spullen.

Zeewaardigheid van de boot en de bemanning kun je niet vervangen door het kopen van allerlei spullen om daarop "blind" te varen.

Op zee is er geen helpdesk om je probleem op te lossen.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 03 jan 2025 09:50 #1605003

Géén VHF dus, is je advies? Of bedoel je iets anders? Voegt VHF niets toe voor TS?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 03 jan 2025 09:51 #1605004

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3795
Met een marifoon heb je mogelijk wel een helpdesk op kanaal 16.
Alleen de undo en reset ontbreken..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 03 jan 2025 09:58 #1605007

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Geblokkeerd
  • Berichten: 13835
en een reserve SSD kaartje is ook niet nodig
heel eenvoudig dus Bram
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 03 jan 2025 10:03 #1605009

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7606
Nachtvlinder schreef :
Géén VHF dus, is je advies? Of bedoel je iets anders? Voegt VHF niets toe voor TS?

Je lees mijn tekst niet goed. Al die electronica spullen zijn hulpmiddelen en in principe niet strikt noodzakelijk. Want als het uitvalt moet je ook je doel kunnen bereiken.

De basis moet zijn goed zeemanschap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 03 jan 2025 10:09 #1605011

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8694
JB-NL schreef :
Met een marifoon heb je mogelijk wel een helpdesk op kanaal 16.
Alleen de undo en reset ontbreken..

Oproepen op 16 of 13?
Of via DSC?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 03 jan 2025 10:11 #1605012

brambo schreef :
De basis moet zijn goed zeemanschap.


Ja natuurlijk; bestaat daar twijfel over?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 03 jan 2025 10:13 #1605014

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3795
Ilex schreef :
JB-NL schreef :
Met een marifoon heb je mogelijk wel een helpdesk op kanaal 16.
Alleen de undo en reset ontbreken..

Oproepen op 16 of 13?
Of via DSC?

Handig he, zo'n marifoon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 03 jan 2025 10:16 #1605017

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7606
Ja, daar bestaat grote twijfel over. Een groot aantal schippers zijn volledig afhankelijk van de electronica spullen. Handmatige navigatie wordt niet meer beheerst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 03 jan 2025 10:34 #1605026

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3795
brambo schreef :
Ja, daar bestaat grote twijfel over. Een groot aantal schippers zijn volledig afhankelijk van de electronica spullen. Handmatige navigatie wordt niet meer beheerst.

Ontken niet dat analoog navigeren als vaardigheid niet mag ontbreken.
Hou zelf ook nog steeds vast aan papieren kaarten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 03 jan 2025 10:39 #1605027

brambo schreef :
Ja, daar bestaat grote twijfel over. Een groot aantal schippers zijn volledig afhankelijk van de electronica spullen. Handmatige navigatie wordt niet meer beheerst.

Het gaat hier over het nut van een marifoon. Wat zou je TS daarover adviseren?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 03 jan 2025 10:42 #1605029

  • holrobert
  • holrobert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3119
JB-NL schreef :

Dus neem je tenminste een marifoon mee, net als een reddingvest, fluit en misschien is een ais ook handig.
Oja, extra brandstof, eten en drinken, kleding...
Want het weer is niet gek, van de rest moet je het je nog maar afvragen.

Uiteraard. En dat was de vraag niet. We verzinnen er omheen dat de TS zonder kennis, zonder uitrusting en zonder verstand naar zee gaat terwijl de enige vraag was ?

Dus, vraag is beantwoord, ja is verplicht in BE, en ook zonder verplichting een must. En verder is het aan de TS. Of moet iedereen hier over de volle breedte verantwoording afleggen voor je het water op mag ?
Laatst bewerkt: 03 jan 2025 10:42 door holrobert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 03 jan 2025 11:05 #1605035

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1415
Gerard schreef :
DavidS schreef :
Een 26-voeter is langer dan 7m
Als iedereen nou eens gewoon het metrisch stelsel zou hanteren, waarmee iedereen in Europa is opgevoed, behalve in dat gekke landje aan de overkant (we rekenen tenslotte ook niet meer in duimen en kwarten en zestienden en zo; dat was iets uit de tijd van onze opa's die dat nog op school kregen en er ook nog verschillende soorten voeten waren, heb ik begrepen), lijkt mij dat makkelijker. Of blijft men graag voeten gebruiken omdat het getal daarvoor hoger is dan dat van meters en dan stoerder staat?

In de wielrennerij worden inches gebruikt voor bandenmaten.
Luchtvaart gebruikt voet (hoogte) en zeemijlen.
in de Verenigde Staten, Liberie en Birma landen wordt het imperial stelsel nog steeds gebruikt.
In veel meer landen worden beide systemen naast elkaar gebruikt.
In Nederland weet elke slager wat een pond is, of een ons.
Mijn boot is Brits, en meet dus 22ft.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 03 jan 2025 11:21 #1605037

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1415
brambo schreef :
Electronica is alleen een extra hulpmiddel. Als je deze niet hebt of als het niet meer werkt, moet je zonder deze hulpmiddelen op de plaats van bestemming kunnen aankomen.

Het C2000 systeem van de Politie werkt na 10 jaar nog steeds niet goed.

Defensie systemen, inclusief de Kustwacht, zijn recentelijk uitgevallen.

Bram

Off topic:
Het Tetra systeem C2000 kwam er na vertraging in 2004.
Het is overigens niet alleen voor politie.
Ook de brandweer, ambulance, kustwacht, Rode Kruis, Douane etc etc. maken er gebruik van.
Afgelopen nachtdienst (Nieuwjaar) viel het systeem niet uit, maar moesten we allemaal op 1 kanaal werken.
(In mijn geval ambulance)
Niets mis mee, net als vroeger analoog en eigenlijk zoals het met VHF ook gaat; er kan er maar eentje zenden, de rest kan ontvangen.
Etherdiscipline is het sleutelwoord.
De politie is van oudsher erg gericht op meeluisteren, de porto blert continue.
Oproepen, gepraat, etc en dat belast het netwerk. dat gebeurde ook. Zij houden elkaar natuurlijk in de gaten, hun overzicht is daar waar ze staan, de meldkamer heeft daar minder zicht op.
In de ambulancewereld zit je op een eigen kanaal en letterlijk een straat naast je kan een collega bezig zijn zonder dat je er weet van hebt, de meldkamer stuurt het proces aan.
Opdrachten worden digitaal per P2000 verstuurd.
De brandweer gebruikt DMO portofoons ("analoog") om onderling te praten bij een inzet.
Ook zij klaagden niet.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 03 jan 2025 11:26 #1605039

3Noreen schreef :
Andre, we verschillen van mening. Daar komen we niet uit. Mijn ervaring met communicatie over VHF is dat die van zeer matige kwaliteit is. Elkaar kunnen horen betekend in lang niet alle gevallen dat je elkaar begrijpt. Zeker als het een Filippijnse bemanning betreft. Maar zelfs als het mensen zijn die elkaar dagelijks spreken en op het zelfde waddeneiland wonen. (Terschelling ;) ) Voor mij blijft de optimale situatie dat ieder zich aan de regels houdt en op tijd uitwijkt als de regel dat voorschrijft. Je kunt beter gewoon aan de stuurboordzijde van het van boeiden voorziene vaarwater varen en aan het geldende snelheidslimiet houden (regels) dan proberen een situatie waar je van de regels afwijkt met behulp van de marifoon onder controle te houden/brengen. Dat laatste gebeurt helaas veel vaker dan wenselijk.


ach, het is puur hypothetisch.... in de praktijk vaar ik nu ook met AIS (en gebruik natuurlijk de VHF). Agree to disagree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 03 jan 2025 11:42 #1605040

Een groot schip oproepen is maar heel zelden nodig. Het lijkt of sommigen hier daar wel een gewoonte van maken. Is dat nou een bewijs van onzekerheid of kennen ze de regels niet ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 03 jan 2025 11:42 #1605041

3Noreen schreef :
Barre Skik schreef :
Waar schrijf ik dat ik een vraag over de Noordzee niet interessant vind? Waarom zo'n interpretatie?

Als je een draadje wat gaat over de veiligheid op zee omschrijft als een trol vind ik dat je het onderwerp niet serieus neemt. Je geeft blijk dt je de vraag van TS niet legitiem vind.

Nee, dit draadje gaat niet over veiligheid op zee en zelfs dan is jouw opmerking volstrekt onzinnig.
Veiligheid op zee is een gevolg van het onderwerp. Ik omschrijf het ontwijken van middelen die aan veiligheid bijdragen als trollen. Het praten over veiligheid op zee omschrijf ik nergens als trollen.

En klopt, vanuit mijn perspectief vind (mening, dus gelieve niet te verdraaien met werkwoorden als is) ik de vraag van TS daarom niet legitiem. Simpel omdat ik het niet gebruiken van de marifoon in zijn algemeenheid zie als een onveiligheid. En zijn vraag omschrijft het weg laten van de marifoon als uitrusting tijdens varen op zee.

Geen mening:
Marifoon en marifooncontact is niet alleen een persoonlijke veiligheid, maar meer een soort algemene veiligheid. Het is communicatiemiddel, dus bedoeld voor minimaal twee personen die afzonderlijk van elkaar een behoefte tot communiceren met elkaar kunnen hebben.
Op zee gaat dit bij meestal over het creëren van duidelijkheid door elkaars plannen te leren kennen en daarop acties af te spreken. Dit is veiligheid.

Panpan en Mayday relay vind (weer een mening) ik ook belangrijk. Maar daar moet je dan wel weer een marifoon voor aan boord hebben.

Reageren op iemand in nood vind ik ook belangrijk, maar daarom moet je een marifoon aan boord hebben.

Letsel bij auto ongelukken beperken vind ik ook belangrijk, maar daarom moet je wel een oa gordel omdoen.

Dus als jij zelf veiligheid voor jezelf en voor ANDEREN niet belangrijk vind, dan zie ik jouw reactie met belangstelling tegemoet.

En inderdaad, dit is ff gien barre skik
Lest kwam ik bai de dokter
Hai zeit: "je loike wel wat dik". Ik zei: "Dat ken ok heel best kloppen, maar ik hew wel barre skik".
Laatst bewerkt: 03 jan 2025 11:43 door Barre Skik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 03 jan 2025 12:07 #1605045

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3742
H700 schreef :
Gerard schreef :
DavidS schreef :
Een 26-voeter is langer dan 7m
Als iedereen nou eens gewoon het metrisch stelsel zou hanteren, waarmee iedereen in Europa is opgevoed, behalve in dat gekke landje aan de overkant (we rekenen tenslotte ook niet meer in duimen en kwarten en zestienden en zo; dat was iets uit de tijd van onze opa's die dat nog op school kregen en er ook nog verschillende soorten voeten waren, heb ik begrepen), lijkt mij dat makkelijker. Of blijft men graag voeten gebruiken omdat het getal daarvoor hoger is dan dat van meters en dan stoerder staat?

In de wielrennerij worden inches gebruikt voor bandenmaten.
Luchtvaart gebruikt voet (hoogte) en zeemijlen.
in de Verenigde Staten, Liberie en Birma landen wordt het imperial stelsel nog steeds gebruikt.
In veel meer landen worden beide systemen naast elkaar gebruikt.
In Nederland weet elke slager wat een pond is, of een ons.
Mijn boot is Brits, en meet dus 22ft.
Maar een pond in Nederland is een halve kilo en een ons in Nederland is 0.1 kilo. Alleen zijn ze het een pond en ons blijven noemen omdat het het gewicht van het engelse pond(lbs) benaderde


.
Laatst bewerkt: 03 jan 2025 12:20 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 03 jan 2025 12:17 #1605047

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3795
madoc schreef :
H700 schreef :
Gerard schreef :
DavidS schreef :
Een 26-voeter is langer dan 7m
Als iedereen nou eens gewoon het metrisch stelsel zou hanteren, waarmee iedereen in Europa is opgevoed, behalve in dat gekke landje aan de overkant (we rekenen tenslotte ook niet meer in duimen en kwarten en zestienden en zo; dat was iets uit de tijd van onze opa's die dat nog op school kregen en er ook nog verschillende soorten voeten waren, heb ik begrepen), lijkt mij dat makkelijker. Of blijft men graag voeten gebruiken omdat het getal daarvoor hoger is dan dat van meters en dan stoerder staat?

In de wielrennerij worden inches gebruikt voor bandenmaten.
Luchtvaart gebruikt voet (hoogte) en zeemijlen.
in de Verenigde Staten, Liberie en Birma landen wordt het imperial stelsel nog steeds gebruikt.
In veel meer landen worden beide systemen naast elkaar gebruikt.
In Nederland weet elke slager wat een pond is, of een ons.
Mijn boot is Brits, en meet dus 22ft.
Maar een pond in Nederland is een halve kilo en een ons in Nederland is 0.1 kilo. Alleen zijn ze het een pond en ons blijven noemen omdat het het gewicht van het engelse pond(lbs) en ounce benaderde.

En alleen uk 65miljoen inwoners en us 335 miljoen inwoners naast Myanmar en Liberia als ik het goed heb, gebruiken niet metrisch
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 03 jan 2025 12:27 #1605050

brambo schreef :
Ja, daar bestaat grote twijfel over. Een groot aantal schippers zijn volledig afhankelijk van de electronica spullen. Handmatige navigatie wordt niet meer beheerst.


Dat zou best eens kunnen. De vraag is of je nog ver komt met handmatige navigatie als je met 20 knoop door een smalle geul aan komt zetten....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 03 jan 2025 12:30 #1605052

Noballast schreef :
Een groot schip oproepen is maar heel zelden nodig. Het lijkt of sommigen hier daar wel een gewoonte van maken. Is dat nou een bewijs van onzekerheid of kennen ze de regels niet ?

Zeker geen gewoonte van maken. Pas doen in geval van twijfel/ potentieel gevaarlijke situaties.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 03 jan 2025 17:04 #1605080

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15224
AndreAzuree schreef :
Noballast schreef :
Een groot schip oproepen is maar heel zelden nodig. Het lijkt of sommigen hier daar wel een gewoonte van maken. Is dat nou een bewijs van onzekerheid of kennen ze de regels niet ?

Zeker geen gewoonte van maken. Pas doen in geval van twijfel/ potentieel gevaarlijke situaties.

Het gebruik van kanaal 16 op zee zou je tot het minimum moeten beperken. Soms hoor je een jacht met regelmaat een oproep doen als die weer in de buurt van de volgende beroepsvaart komt. In mijn idee is dit een ongewenste situatie. En zou zeker geen onderdeel moeten vormen van de normale navigatie. Reden daarvoor is dat de bandbreedte van kanaal 16 zeer beperkt is. Er kan immers eigenlijk in een behoorlijk groot gebied slecht één gesprek plaatsvinden !
Verder als het een normaal onderdeel van je navigatie gaat uitmaken hoe los het op als er een mayday silence wordt uitgeroepen die wel eens een behoorlijk aantal uren kan duren. Ook dan zul je op een andere manier het moeten zien op te lossen.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 03 jan 2025 17:27 #1605082

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1791
Dat heb ik meegemaakt toen wij in het SAR gebied voeren bij het vergaan van de Svartloga met 11 mensen aan boord op 25 augustus 2018.
Binnen enkele minuten is er een vliegtuig, helicopters, diverse SAR schepen en diverse guard en service schepen van de omliggende windfarms. Ook meldt de SAR leider zich en alles is duidelijk. “16 was van hem”.
Maar ik meen te herinneren dat nadat eea gekanaliseerd was er overgegaan werd naar een apart kanaal. Waarna dat kanaal regelmatig op 16 genoemd werd.

Wij hadden net ons plan om naar Southwold te varen afgebroken en bogen af naar Scheveningen.
Geholpen bij het eerste lokaliseren van het vlot, doorgegeven aan de kustwacht/heli en vervolgens nadat er veel schepen waren permissie gevraagd om het gebied te verlaten gevraagd.

De Svartloga had zijn aanstaand zinken per gsm gemeld, de positie “ten zuiden van IJmuiden” gemeld en in het vlot gestapt.
Allemaal gered.

Les: als mij of ons dat ooit overkomt wil ik dat ook: daarvoor de plb1 naast de MOB1 aangeschaft.
Als je je noodlot kan melden komt er altijd hulp!

Les2: in het begin kan je veel bijdragen als je daar toevallig vaart; daarna neemt de omvang de overhand en ben je overbodig.

Les3: IJM-LOW: je vaart eerst 20nm tussen windfarms en ankerplekken tot de eerste N-Z route. Dan 25-30nm naar de TSS en dan 30nm boven de windfarm daar langs. Dan nog 20 nm naar LOW. Je bent dus nooit meer dan 15nm van een TSS of windfarm af. Nooit meer dan 1 uur varen voor jouw redders ondanks een op onze snelheid leeg lijkende zee.
Tel daar een half uur plb1 responstijd bij op en je kan binnen 2 uur weer ergens aan boord zijn.

Je mag er je handelen niet door laten leiden, maar als last resort is het wel fijn. Zeker solo.

In het zuiden zijn de afstanden nog kleiner en de uiteindelijk hulpvaardige boten talrijker.

Niets verplicht je (wettelijk) om te willen overleven, maar ik wil het wel.


Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 03 jan 2025 19:17 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zonder marifoon overtocht H/T naar Engeland? 04 jan 2025 16:00 #1605208

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8339
PatagoniaLo schreef :
JB-NL schreef :
Handig TS als jij je dan ook zelf even introduceert en meer achtergrond geeft.
De trol gerelateerde opmerkingen kennen een oorsprong door allerlei malloten die "even" langskomen.
Vandaar ook de referentie naar bijv de Warnow....

Dat Warnow gedoe, daar weet ik niets van.

Meer achtergrond over mezelf? Ok, geen probleem.

Ik heb nu al 200+ uur gezeild, waarvan ongeveer 80% op Caravelle. De rest op verschillende kajuitzeilboten, in Zeeland, and vanuit Blankenberge (dus Noordzee). Als onderdeel van mijn voorbereidingen heb ik Cunliffe's The Shell Channel Pilot, Reed's Almanac (2023 versie), en verschillende zeekaarten (incl. NV Charts) gekocht. Geleidelijk aan studeer ik al die informatie bronnen.

Mijn Zeeland ervaringen hebben me geleerd heel goed uit te kijken voor de grotere schepen, en die altijd heel veel ruimte te geven. Blankenberge en De Oosterschelde hebben me ook belangrijke stroming ervaring gegeven. Met de eigenaar vanuit Blankenberge vertrokken we altijd zonder marifoon of zeekaarten (dat laatste vond ik zelf wat lastig, maar ik was slechts crew, dus..). Voor de overtocht zal ik Navionics gebruiken (een dure plotter hebben we nog niet). Als crew heb ik al verschillende keren problemen opgelost op de boot waarbij de eigenaar zelf geen gemakkelijke oplossing zag..

De Caravelle ervaringen zijn allemaal in de context van lid te zijn van een Belgische zeilclub. Daar hebben we deftige skills opgebouwd om, o.a., niet in het ondiepe vast te komen (ons dok is slechts 100m breed), en laveren moeten we met de typische ZW wind zeer frequent doen. Een paar uurtjes in het dok varen betekent al snel vele dozijnen tacks.

Vanuit Blankenberge kun je je redelijk veel veroorloven. Zeker richting Oosterschelde.

Ook hier zou aanmelden bij Centrale Vlissingen een hoop gezeur kunnen schelen. Bijna ELKE keer dat ik op de Westerschelde ben, of de Maasmond oversteek, moet er wel een loodstender op een of ander jachtje afgestuurd worden die niet op de marifoon zit en iet levensgevaarlijks aan het doen is.

Een mobiele telefoon is geen vervanging. Daarmee hoort de verkeersleiding je, maar verder niemand. Precies dat laatste is de meerwaarde van marifoon: iedereen hoort het. Formeel praat je wel steeds met de verkeersleiding, maar als iedereen alles meehoort, scheelt dat bakken communicatie. Daarbij is marifoon gewoon het communicatie middel wat iedereen heeft. Mobiele telefoon is zeg maar fietsen op de snelweg. Je komt er ook, maar....

Een GROOT voordeel van een AIS transponder, dus zender, is dat je scheepsnaam en positie bij iedereen bekend is. Wederom, scheelt veel "ja, dat jaggie bij die boei daaro"

Zonder kaarten kom je overigens niet ver op zee. En ook niet Zuidwaarts richting Duinkerke. Je verschuilen achter "opstapper" is niet goed genoeg. Je bent zelf verantwoordelijk voor wat jou overkomt. De schipper is overigens ook nog verantwoordelijk voor zijn bemanning. Het is voorgekomen dat ik van een schip ben afgestapt omdat ik vond dat de schipper het niet goed voor elkaar had. Dus laten we zeggen: Daar vind ik iets van.

Overigens: je woont schijnbaar in Belgie. Daar is het halen van een SRC niet eens zo moeilijk. Kost je een dagje training. En daarna kun je het echt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.179 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl