Nachtvlinder schreef :
H700 schreef :
De kans op dodelijk letsel neemt significant af door een gordel maar is natuurlijk nog steeds aanwezig.
Dit geldt voor de autogordel, dáár kan het dragen nooit kwaad.
Voor een te lang aangelijnde
solozeiler die over de railing valt helpt die te lange lifeline meestal níet om in leven te blijven (wél als die -voldoende korte- lifeline voorkomt dan die zeiler overboord valt).
In de praktijk lukt het mij (op mijn boot...) niet de lifeline zó kort te houden dat deze het overboordvallen voorkomt. Dan (als ik solo vaar) is het risico op overleiden wellicht te verlagen door je dan maar níet aan te lijnen, maar wél te zorgen voor een alarmering als je in het water ligt.
Volgens mij bedoelt 3Noreen dat met:
3Noreen schreef :
Dat valt soms tegen. Er zijn een aantal verdrinkingen bekend van mensen die aan een lifeline door het water gesleept zijn.
Ik denk dat we elkaar wel begrijpen, geen middel an sich is perfect.
Het is de gatenkaas theorie.
nl.wikipedia.org/wiki/Gatenkaasmodel
Elke maatregel is een verdedigingslaag maar met fouten of 'gaten' zoals in gatenkaas.
Als de gaten in elkaars verlengde liggen ontstaat er een noodscenario. Maar met meer plakken neemt de kans af dat de gaten in elkaars verlengde komen te liggen.
Naast dat geen middel perfect is, is ook gedrag van de gebruiker bepalend voor de kans op een ongeval.
Dat kan zijn slordigheid, neigen tot risico maar ook vermoeidheid.
Of de middelen gaan juist paradoxaal werken; in een bekend gedachtenexperiment rijdt iemand met een scherpe spies op het autostuur, gericht op de borstkas, zonder gordel waarschijnlijk veel behoedzamer dan iemand die er een airbag in heeft en wel de gordel draagt.
More is niet altijd less, en in onze rubbertegelmaatschappij is een verschuiving van individuele eindverantwoordelijkheid naar extern wel merkbaar, maar goed. ik dwaal af.