Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Welke EPIRB? Of PLB?

Welke EPIRB? Of PLB? 14 jan 2025 14:41 #1606917

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1782
Je lifeline aan je vest is je beste kans op overleving.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 14 jan 2025 14:52 #1606919

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
Het een “wat als”. Wat als “als” toch optreedt?

Maar “vast met lifeline”, welke keuze tussen Epirb en plb1 maak jij dan?
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 14 jan 2025 15:18 #1606928

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9312
Wellicht heb ik iets gemist, maar waar is vermeld dat noodvuurwerk verplicht is op de Nederlandse wateren?
...


TS heeft de Belgische nationaliteit en gaat uit van de Belgische situatie, denk ik.

Klopt, zoals gemeld in OP.
DSC marifoon mag ik hopen.

De z.g. exclusieve MOB systemen werken vaak met bluetooth achtige dingen, maar bestaan niet meer (dacht ik)

Uiteraard DSC.
Dit blijkt niet bij te dragen aan “is noodvuurwerk wettelijk verplicht”.
Dit blijkt niet bij te dragen aan het onderwerp en vraag van TS.

Voor ons dus wel.
En wat mij betreft mag mijn vraag ruimer bekeken worden, geen probleem mee.
Laatst bewerkt: 14 jan 2025 15:49 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 14 jan 2025 15:26 #1606931

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9312
Doejong schreef :
Ilex schreef :
Wij vallen onder de Belgische wetgeving en zijn verplicht om een PLB (zone 5 = 6 tot 60 mijl) of een EPIRB (zone 6 = 60 tot 200 mijl) aan boord te hebben.
Zoals ik het lees is in zone 5 een EPIRB en/of PLB aanbevolen, maar niet verplicht. In zone 6-7 is een EPIRB verplicht en kan die dus niet vervangen worden door een PLB. Een PLB behoort voor zone 6 tot de aanbevolen uitrusting.
Uitrusting algemene pleziervaartuigen voor privaat gebruik

Je hebt gelijk, heb het anders opgenomen bij het kijken naar

Bijlage:

Bestandsnaam: mb_uitrust...0(1).pdf
Bestandsgrootte:691 KB

.
Neemt niet weg dat ik het aan boord ga nemen, los van wetgeving...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 14 jan 2025 18:00 #1606964

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
H700 schreef :
Je lifeline aan je vest is je beste kans op overleving.

Dat valt soms tegen. Er zijn een aantal verdrinkingen bekend van mensen die aan een lifeline door het water gesleept zijn.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 14 jan 2025 18:03 #1606965

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Ilex schreef :
.
Neemt niet weg dat ik het aan boord ga nemen, los van wetgeving...

Heel verstandig. Doe het niet omdat het moet maar omdat je het wilt en snapt dat je zo een aanzienlijk grotere kans hebt een overboord ongeluk te overleven.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 14 jan 2025 19:18 #1606977

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9312
Is de AIS een logische/zinvolle toevoeging bij deze hulpmiddelen?
Een drenkeling ligt heel laag op het water. Hoever reikt dat nog? 2M?

Bijkomende vraag: kan je op een of andere manier oefenen met bv MOB2?
Laatst bewerkt: 14 jan 2025 21:12 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 14 jan 2025 21:20 #1606994

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31608
Ilex schreef :
Is de AIS een logische/zinvolle toevoeging bij deze hulpmiddelen?
Een drenkeling ligt heel laag op het water. Hoever reikt dat nog? 2M?

Bijkomende vraag: kan je op een of andere manier oefenen met bv MOB2?

Als er bemanning achterblijft aan boord en de plotter software is up to date, is AIS zeker een toevoeging. Zeker in donker en slechter weer.

Voor solozeilers is een 406PLB weer zinvol.


ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 14 jan 2025 21:46 #1606998

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1782
Calidris schreef :
Ilex schreef :
Is de AIS een logische/zinvolle toevoeging bij deze hulpmiddelen?
Een drenkeling ligt heel laag op het water. Hoever reikt dat nog? 2M?

Bijkomende vraag: kan je op een of andere manier oefenen met bv MOB2?

Als er bemanning achterblijft aan boord en de plotter software is up to date, is AIS zeker een toevoeging. Zeker in donker en slechter weer.

Voor solozeilers is een 406PLB weer zinvol.

Je plaatje geeft voor het onderste aan: AIS of 121,5mhz met ontvanger aan boord.
AIS en via DSC lijkt me helder voor vrijwel alle scheepvaart, maar de 121,5mhz?
Daarvoor heb je een RDF nodig, die hebben toch alleen SAR vliegtuigen of KNRM bij zich?
Of hebben andere schepen nog wel een RDF (radio richtingzoeker) zoals die pre-GPS wel voorkwam, ook bij hobbyisten.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 14 jan 2025 21:50 #1606999

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1782
3Noreen schreef :
H700 schreef :
Je lifeline aan je vest is je beste kans op overleving.

Dat valt soms tegen. Er zijn een aantal verdrinkingen bekend van mensen die aan een lifeline door het water gesleept zijn.

Ik heb in mijn loopbaan meer doden en gewonden gezien door geen gordel gebruik dan mensen die hem wel om hadden.
De kans op dodelijk letsel neemt significant af door een gordel maar is natuurlijk nog steeds aanwezig.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 14 jan 2025 22:22 #1607000

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31608
H700 schreef :
Calidris schreef :
Ilex schreef :
Is de AIS een logische/zinvolle toevoeging bij deze hulpmiddelen?
Een drenkeling ligt heel laag op het water. Hoever reikt dat nog? 2M?

Bijkomende vraag: kan je op een of andere manier oefenen met bv MOB2?

Als er bemanning achterblijft aan boord en de plotter software is up to date, is AIS zeker een toevoeging. Zeker in donker en slechter weer.

Voor solozeilers is een 406PLB weer zinvol.

Je plaatje geeft voor het onderste aan: AIS of 121,5mhz met ontvanger aan boord.
AIS en via DSC lijkt me helder voor vrijwel alle scheepvaart, maar de 121,5mhz?
Daarvoor heb je een RDF nodig, die hebben toch alleen SAR vliegtuigen of KNRM bij zich?
Of hebben andere schepen nog wel een RDF (radio richtingzoeker) zoals die pre-GPS wel voorkwam, ook bij hobbyisten.

Het document waar dit uit komt wordt / werdt ook gebruikt als info document voor industrie en koopvaardij. B.v. loodswezen, RWS, rederijen, offshore etc.
Het is dus niet toegespitst op pleziervaart. Het gaat even om de wel of geen zelfredzaamheid.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 14 jan 2025 22:35 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 15 jan 2025 05:48 #1607009

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9312
De vraag is hoe zelfredzaam ben je onder bepaalde omstandigheden...

Ik ga ervan uit dat het niet louter verkoopspraatjes zijn, maar 4M te traceren met AIS of ontvangst via DSC?

Vandaar mijn eerdere vragen: zijn er praktijktests van en kan je dat op een bepaalde manier oefenen om te ondervinden hoe goed/slecht het werkt?

Het mag geen schijnveiligheid zijn.
Dan liever ineens alle toeters en bellen via 406...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 15 jan 2025 06:37 #1607014

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31608
Ilex schreef :
De vraag is hoe zelfredzaam ben je onder bepaalde omstandigheden...

Ik ga ervan uit dat het niet louter verkoopspraatjes zijn, maar 4M te traceren met AIS of ontvangst via DSC?

Vandaar mijn eerdere vragen: zijn er praktijktests van en kan je dat op een bepaalde manier oefenen om te ondervinden hoe goed/slecht het werkt?

Het mag geen schijnveiligheid zijn.
Dan liever ineens alle toeters en bellen via 406...

Wat is 4M?
Voor DSC: Dat is in hoofdzaak bedoeld om alleen maar herrie te schoppen aan boord als je over boord gaat en de GPS nog aan het opstarten is. Lokaliseren met DSC is vrijwel niet mogelijk, daar is de AIS dan voor, die "blind" 8x per minuut een uitzending doet als een schot hagel; altijd prijs. Maar wel met een actuele positie.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Laatst bewerkt: 15 jan 2025 06:40 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 15 jan 2025 07:38 #1607015

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
H700 schreef :
3Noreen schreef :
H700 schreef :
Je lifeline aan je vest is je beste kans op overleving.

Dat valt soms tegen. Er zijn een aantal verdrinkingen bekend van mensen die aan een lifeline door het water gesleept zijn.

Ik heb in mijn loopbaan meer doden en gewonden gezien door geen gordel gebruik dan mensen die hem wel om hadden.
De kans op dodelijk letsel neemt significant af door een gordel maar is natuurlijk nog steeds aanwezig.

Heb je getallen, onderzoeksgegevens ?

Zelf heb ik slechts wat vermoedens. Namelijk dat het het dragen van een PLB beter nageleefd zal worden dan het aanlijnen. In mijn loopbaan heb ik meermaals meegemaakt dat het aanlijnen hoewel de spullen er wel waren niet gebeurde.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 15 jan 2025 08:53 #1607024

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29218
Wat is dit voor een rare discussie?
"Een gordel"; dat gaat over een autogordel, neem ik aan?

Dat vergelijkt toch op geen enkele manier met een lifeline?
Laatst bewerkt: 15 jan 2025 08:54 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 15 jan 2025 09:02 #1607025

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Wadloper schreef :
"Een gordel"; dat gaat over een autogordel, neem ik aan?

Strategisch dom zoals Sander in zijn boekje beschrijft ? ;)

Voor mij is toch volstrekt helder wat H700 bedoelt met gordel. Ik heb daar ook geen problemen mee. Je moet elkaar wél willen begrijpen.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 15 jan 2025 09:04 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 15 jan 2025 09:32 #1607027

H700 schreef :
De kans op dodelijk letsel neemt significant af door een gordel maar is natuurlijk nog steeds aanwezig.

Dit geldt voor de autogordel, dáár kan het dragen nooit kwaad.

Voor een te lang aangelijnde solozeiler die over de railing valt helpt die te lange lifeline meestal níet om in leven te blijven (wél als die -voldoende korte- lifeline voorkomt dan die zeiler overboord valt).

In de praktijk lukt het mij (op mijn boot...) niet de lifeline zó kort te houden dat deze het overboordvallen voorkomt. Dan (als ik solo vaar) is het risico op overleiden wellicht te verlagen door je dan maar níet aan te lijnen, maar wél te zorgen voor een alarmering als je in het water ligt.

Volgens mij bedoelt 3Noreen dat met:
3Noreen schreef :
Dat valt soms tegen. Er zijn een aantal verdrinkingen bekend van mensen die aan een lifeline door het water gesleept zijn.
Laatst bewerkt: 15 jan 2025 09:36 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 15 jan 2025 09:37 #1607028

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Nachtvlinder schreef :
H700 schreef :
De kans op dodelijk letsel neemt significant af door een gordel maar is natuurlijk nog steeds aanwezig.

Dit geldt voor de autogordel, dáár kan het dragen nooit kwaad.

Voor een te lang aangelijnde solozeiler die over de railing valt helpt die te lange lifeline meestal níet om in leven te blijven (wél als die lifeline voorkomt dan die zeiler overboord valt).

In de praktijk lukt het mij (op mijn boot...) niet de lifeline zó kort te houden dat deze het overboordvallen voorkomt. Dan (als ik solo vaar) is het risico op overleiden wellicht te verlagen door je dan maar níet aan te lijnen, maar wél te zorgen voor een alarmering als je in het water ligt.

Volgens mij bedoelt 3Noreen dat met
3Noreen schreef :
Dat valt soms tegen. Er zijn een aantal verdrinkingen bekend van mensen die aan een lifeline door het water gesleept zijn.

Dat is inderdaad wat ik bedoel. Vergelijk een niet helemaal optimaal gebruik van een lifeline met het (waarschijnlijk) veel optimalere gebruik van een PLB. Het kost denk ik weinig moeite zo'n ding altijd bij je te dragen als je vaart.

Het enige bezwaar wat wij met een PLB hebben is dat de kosten van onze zendmachtiging jaarlijks met een factor 3 verhoogd wordt. Wij varen met ons tweeën. Dus twee PLB's
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 15 jan 2025 09:41 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 15 jan 2025 10:16 #1607039

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9312
Wat is 4M?
Voor DSC: Dat is in hoofdzaak bedoeld om alleen maar herrie te schoppen aan boord als je over boord gaat en de GPS nog aan het opstarten is. Lokaliseren met DSC is vrijwel niet mogelijk, daar is de AIS dan voor, die "blind" 8x per minuut een uitzending doet als een schot hagel; altijd prijs. Maar wel met een actuele positie.

Waarvoor staat de M als je op een zeekaart naar bv gegevens van een vuurtoren kijkt :whistle: ?

Blijkbaar is het onmogelijk om te antwoorden op de vragen of er geoefend kan worden en hoever AIS reikt als je op zeeniveau zit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 15 jan 2025 10:22 #1607040

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9312
Namelijk dat het het dragen van een PLB beter nageleefd zal worden dan het aanlijnen.

Een moderne PLB die automatisch activeert via reddingsvest is zeker een meerwaarde.
Wel vervelend dat als je in minder dramatische omstandigheden (lees: mooi weer, rustige oversteek) overboord kukkelt meteen het hele reddingssysteem gealarmeerd wordt, terwijl zelfredzaam net dan erg groot is...

Is voorlopig een bedenking om het niet in een vest te steken.
Laatst bewerkt: 15 jan 2025 10:24 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 15 jan 2025 10:26 #1607041

Ilex schreef :
...hoever AIS reikt als je op zeeniveau zit?


Vul maar in:
www.qsl.net/w4sat/horizon.htm

Let op: "Miles" zijn hier landmijlen geen zeemijlen

Als er géén golftop tussen de zendende antenne en een ontvanger in masttop op 10 m hoogte zit, zo'n 7 ZM. Zit er wél een golftop tussen dan ontvangt niemand je. Maar bij 8/min uitzendingen zul je vast wel af en toe óp en golftop drijven.
Laatst bewerkt: 15 jan 2025 10:32 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 15 jan 2025 10:36 #1607042

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9312
Thx!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 15 jan 2025 11:00 #1607049

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Ilex schreef :
Een moderne PLB die automatisch activeert via reddingsvest is zeker een meerwaarde.
Wel vervelend dat als je in minder dramatische omstandigheden (lees: mooi weer, rustige oversteek) overboord kukkelt meteen het hele reddingssysteem gealarmeerd wordt, terwijl zelfredzaam net dan erg groot is...

Dat is NIET wat geadviseerd wordt door de reddingsorganisaties. Er wordt heel erg op aangedrongen om als eerste handeling als op open water iemand overboord gaat de reddingsdienst te verwittigen.
Zelf liggen kloten is geen goed plan. Pas op; niet doen. Het kan niet vaak genoeg herhaald worden.
Het is een race tegen de klok die op het moment dat iemand overboord gaat onverbiddelijk gestart wordt. 15 minuten kan het verschil tussen gered of dood zijn !
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Laatst bewerkt: 15 jan 2025 11:05 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 15 jan 2025 11:07 #1607052

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16678
Ilex schreef :
Thx!

Engelse zeil tijdschriften testen die dingen wel eens in de praktijk. Ik meen me een test te herinneren die uitgevoerd is op de Solent. Betrekkelijk rustig water zonder hoge golven. Zo'n AIS MOB haalt de 5 mijl niet.
“Have we officially entered the post-truth era?” (Harari)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 15 jan 2025 12:32 #1607066

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1782
Nachtvlinder schreef :
H700 schreef :
De kans op dodelijk letsel neemt significant af door een gordel maar is natuurlijk nog steeds aanwezig.

Dit geldt voor de autogordel, dáár kan het dragen nooit kwaad.

Voor een te lang aangelijnde solozeiler die over de railing valt helpt die te lange lifeline meestal níet om in leven te blijven (wél als die -voldoende korte- lifeline voorkomt dan die zeiler overboord valt).

In de praktijk lukt het mij (op mijn boot...) niet de lifeline zó kort te houden dat deze het overboordvallen voorkomt. Dan (als ik solo vaar) is het risico op overleiden wellicht te verlagen door je dan maar níet aan te lijnen, maar wél te zorgen voor een alarmering als je in het water ligt.

Volgens mij bedoelt 3Noreen dat met:
3Noreen schreef :
Dat valt soms tegen. Er zijn een aantal verdrinkingen bekend van mensen die aan een lifeline door het water gesleept zijn.

Ik denk dat we elkaar wel begrijpen, geen middel an sich is perfect.
Het is de gatenkaas theorie. nl.wikipedia.org/wiki/Gatenkaasmodel
Elke maatregel is een verdedigingslaag maar met fouten of 'gaten' zoals in gatenkaas.
Als de gaten in elkaars verlengde liggen ontstaat er een noodscenario. Maar met meer plakken neemt de kans af dat de gaten in elkaars verlengde komen te liggen.
Naast dat geen middel perfect is, is ook gedrag van de gebruiker bepalend voor de kans op een ongeval.
Dat kan zijn slordigheid, neigen tot risico maar ook vermoeidheid.
Of de middelen gaan juist paradoxaal werken; in een bekend gedachtenexperiment rijdt iemand met een scherpe spies op het autostuur, gericht op de borstkas, zonder gordel waarschijnlijk veel behoedzamer dan iemand die er een airbag in heeft en wel de gordel draagt.
More is niet altijd less, en in onze rubbertegelmaatschappij is een verschuiving van individuele eindverantwoordelijkheid naar extern wel merkbaar, maar goed. ik dwaal af.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 15 jan 2025 12:33 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.163 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl