Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Welke EPIRB? Of PLB?

Welke EPIRB? Of PLB? 13 jan 2025 21:30 #1606815

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8879
Wij vallen onder de Belgische wetgeving en zijn verplicht om een PLB (zone 5 = 6 tot 60 mijl) of een EPIRB (zone 6 = 60 tot 200 mijl) aan boord te hebben.

Voorlopig zitten we in zone 5, maar we hebben dromen.

Vaste bemanning= 3 personen, dus 3 PLB's?
Zo ja, welke?
Bij langere reizen lijkt EPIRB logische stap.
Opnieuw: welke? Zit er verschil in kwaliteit tussen de merken/modellen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 13 jan 2025 22:33 #1606829

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1876
Ik heb nauwelijks vergelijking gemaakt. Maar hierbij mijn overweging, mijn keuze en mijn toepassing.

Ik heb een plb1 van OceanSignal omdat die het kleinst is en die ik hier het meest zie.
Zit in een tasje aan mijn reddingsvest.
Deze is als “Epirb” op de boot geprogrammeerd. Ik hoop dat deze dan eerder bij de maritieme nooddiensten uit komt, maar weet dat niet.

Ik vaar solo en soms duo met mijn zoon:

In beide reddingsvesten zit een MOB1 van OceanSignal.
Beide reddingsvesten hebben een tasje voor de ene plb1.
We hebben beide de GSM op zak. De mijne in een case; de zijne in een tasje (case nog bestellen voor de SSR).
Degene aan dek/die stuurt draagt de PLB1 en heeft de HH SH-HX890e.

De ander houdt de boot met vaste VHF, zijn eigen GSM en eigen MOB1.

Ik wil graag dat wij zelf gered worden. Dat de boot zich meldt vind ik niet boeiend.

Ik hecht meer aan reddingsvest, gsm, mob1 en plb1 dan aan mijn vlot.
(Die laatste heb ik alleen omdat de SSR dat wil en ik ze niet kon overtuigen. De SSR is een groepstocht en dan pas ik me aan. De functie van het vlot mogelijk achteraf toch van pas als recovery van de MOB zodra deze langszij is. Solo heb ik er nauwelijks wat aan, meen ik).

Op mijn vorige boot, overtochten met 4 zou ik nu ook achteraf eerst voor devices en dan voor een vlot.

Dat OceanSignal hier veel verkocht wordt gaf me enig vertrouwen in de batterij service.
Ik heb een barrière om de MOB1’s in te sturen (zie twee andere draadje). Ondertussen met “onze” winkel Joosten afgesproken dat ik ze zelf ga brengen om het zelf te ervaren.

Vroeger had ik ze niet; nu wil ik zeker weten dat ze werken!

Duur? Best wel. Wij kopen met Kerst voor elkaar kado’s die we te duur vinden maar wel waardevol. Zo is het lijst “met de beste wensen” best snel gegroeid.
Step-by-step is ook een boot vol.

Vuurwerk is van boord. Veels te gevaarlijk.
(€10/kg bij Joosten. Wordt met speciaal transport afgevoerd).
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 14 jan 2025 06:06 #1606834

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8879
Bedankt voor je uitleg.
Ja, dan heb je nog de MOB-toestellen ook...
Daarvan ben ik voorlopig nog niet zo overtuigd (bereik, zelf recht te houden). Iemand hier testresultaten van?

Een doorgeef-PLB klinkt ok als er slechts 1 persoon aan dek is. Of was B)

(Noodvuurwerk is nog steeds verplicht)
Laatst bewerkt: 14 jan 2025 06:06 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 14 jan 2025 06:48 #1606836

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29903
Wat versta je precies onder "MOB-toestellen"?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 14 jan 2025 07:45 #1606839

PLB3 is het best en ongeëvenaard als plb met TNSS, ais, return link etc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 14 jan 2025 08:23 #1606841

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1482
Ik heb de PLB1 van Ocean Signal.
Deze is geregistreerd bij de RDI in Nederland, dat is per slot van rekening mijn vaargebied zoals Noordzeekust, Waddenzee en IJsselmeer.
Ik kan 'm "op de man" dragen, heb hem dus aan mijn vest.
Hij werkt op de 406Mhz (satelliet), heeft een homing signaal voor reddingsdiensten, geeft je locatie door per GPS, heeft een sterke flitslamp en is waterdicht.

De PLB3 doet daar nog een schepje bovenop door AIS te integreren in een m.i iets handiger vorm; een langwerpige buis die in je vest past en semi-automatisch geactiveerd wordt.
In het vest van mijn vrouw (die af en toe mee zeilt) zit een Kannad Marine SafeLink R10 Personal AIS.
Om die solo in mijn vest te hebben heeft weinig zin, eenmaal in het nat is het zendbereik slechts enkele mijlen. Maar dat is goed genoeg voor de achtergebleven bemanning aan boord, ik dus, als mijn vrouw God verhoede over boord mocht raken.

Het is mij nog niet helder of je verplicht bent een EPIRB of PLB (en zo ja, welk type) te dragen, maar m.i bevat de PLB3 toch alles wat je op een kleine boot zou moeten hebben, meer nog dan de PLB1.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 14 jan 2025 08:24 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 14 jan 2025 08:48 #1606844

Dat automatisch activeren van de plb3 vind ik wel een groot voordeel, als je bewusteloos overboord gaat door en klapgijp o.i.d. Heb je niks aan een plb1 of door stress, golven en kou het knopje niet kunnen vinden en activeren.
Het is wel een lang ding en past niet in ieder vest, was bij mij ook even passen en meten in een TeamO offshore.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 14 jan 2025 08:58 #1606845

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1876
Ilex schreef :
Bedankt voor je uitleg.
Ja, dan heb je nog de MOB-toestellen ook...
Daarvan ben ik voorlopig nog niet zo overtuigd (bereik, zelf recht te houden). Iemand hier testresultaten van?

Een doorgeef-PLB klinkt ok als er slechts 1 persoon aan dek is. Of was B)

(Noodvuurwerk is nog steeds verplicht)

Eens, ondertussen vind ik plb1 waardevoller dan een MOB1. De volgorde was:
Reddingsvesten dragen, Vuurwerk, Vlot, HH, MOB1, PLB1, GSM-case, Vuurwerk van boord.

Als ik het overnieuw zou doen:
Reddingsvesten dragen, GSM-case, HH, PLB1, 2e PLBx: vooralsnog de plb1, maar zou de plb3 zeker overwegen omdat die beter opgeborgen kan worden. Laatste en laagste op het lijstje is een vlot.
Met een GSM-case (rond de €15) en de KNRM app komen zij je overal halen.

Vroeger legde ik de gsm weg als ik ging zeilen. Nu niet meer.
Zet hem wel helemaal uit, want bij weinig of geen bereik is de accu heel snel leeg. De gsm blijft signaal zoeken.

Vuurwerk is wettelijk verplicht, maar daar wijk ik af. Het is solo nutteloos, zijn veels te gevaarlijk en ik ben ongeoefend. Het zou in nood de eerste keer worden. Ook een self test ontbreekt. Ik vertrouw er op dat bij controle of na een calamiteit mijn alternatieven als minimaal gelijkwaardig worden geaccepteerd.
(PS: aangepast na opm JB-NL)

Samengevat: na de gewone dingen eerst 1 PLB1. Geen Epirb. Bij de PLB1 zit ook een houdertje waarmee je hem aan boord kan monteren.
Het operationele verschil is dat de Epirb een batterij heeft voor 2 dagen en een plb1 voor 1 dag. Ik hoop echter in 2 uur gevonden te worden. (1 uur van overboord tot actie; 1 uur voor de actie).
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 14 jan 2025 09:53 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 14 jan 2025 09:04 #1606846

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4069
Wellicht heb ik iets gemist, maar waar is vermeld dat noodvuurwerk verplicht is op de Nederlandse wateren?
Er zijn diverse organisaties die het verplichten bij deelname, maar ben mij niet bewust van een wettelijke verplichting.
Corrigeer me als ik iets gemist heb.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 14 jan 2025 09:20 #1606847

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28220
JB-NL schreef :
Wellicht heb ik iets gemist, maar waar is vermeld dat noodvuurwerk verplicht is op de Nederlandse wateren?
Er zijn diverse organisaties die het verplichten bij deelname, maar ben mij niet bewust van een wettelijke verplichting.
Corrigeer me als ik iets gemist heb.

TS heeft de Belgische nationaliteit en gaat uit van de Belgische situatie, denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 14 jan 2025 09:50 #1606850

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1876
Nee, blijkbaar niet. Zal het corrigeren.

PS:
Ik heb de link naar Sailspecials mbt noodvuurwerk verwijderd.
Dit blijkt niet bij te dragen aan “is noodvuurwerk wettelijk verplicht”.
Dit blijkt niet bij te dragen aan het onderwerp en vraag van TS.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 14 jan 2025 13:05 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 14 jan 2025 09:58 #1606854

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28220
Booty24 schreef :
Nee, blijkbaar niet. Zal het corrigeren.
sailspecials.nl noodvuurwerk-nog-wel-van-de-21e-eeuw

Tja..

Het antwoord in deze blog komt van Bojan Michiels van Kessenich, directeur van Bomarine (importeur van o.a. de Odeo Flare).

Als onafhankelijke denker zou ik persoonlijk geen links naar blogs van het type "wij-van-WC-eend-adviseren.." potsen.
Laatst bewerkt: 14 jan 2025 10:15 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 14 jan 2025 10:09 #1606857

  • bape
  • bape's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Zone 5 is een PLB of EPIRB aanbevolen maar toch niet verplicht?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 14 jan 2025 10:15 #1606859

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1482
Volgens mij adviseert hij niets, WC eend kan ondanks dat hij WC eend verkoopt wel gelijk hebben toch?

In zijn algemeenheid kan gesteld worden dat het hebben van ernstvuurwerk aan boord niet kan rekenen op erg veel enthousiasme, en misschien wel obsoleet is gezien de alternatieven.
Houdbaarheid, gevaar bij opslag en afsteken, complexiteit (hoe moet het ook weer?) en de hoge kosten maken het m.i inmiddels overbodig voor kustwateren.

De Belgen stellen dat de registratie bepalend is voor wat je aan boord moet hebben.
Als jouw vaartuig zone 2 of hoger is, dan moet je 3 rode handstakellichten en 2 parachutes aan boord hebben.
Ook al vaar je in zone 1.
Omdat in Belgie zeiljachten wel een registratie dienen te hebben, in plaats van in NL waar een proleten waterscooter wel geregistreerd moet zijn, maar een zeilboot niet, moet je in B. dus voldoen aan de eisen van de zone waarvoor je vaartuig is geregistreerd.
Ook als je 200 mijl van de kust, en dus in potentie in een ander land of in internationale wateren, bent.
Zodoende ontkom je niet aan de ellende van ernstvuurwerk. Waarvan de parachutes de ellendigste zijn. Ik heb ze afgeschoten op Oudjaar enkele jaren terug en koop geen nieuwe meer.
Bijlagen:
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 14 jan 2025 10:18 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 14 jan 2025 11:13 #1606869

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28220
H700 schreef :
Volgens mij adviseert hij niets, WC eend kan ondanks dat hij WC eend verkoopt wel gelijk hebben toch?

Mja. Eigenlijk vind ik het sop de kool niet waard, maar als je, al dan niet doelbewust, dit soort naïeve dingen schrijft, voel ik me genoodzaakt toch even te reageren.
Sailspecials.nl is gewoon een webwinkel en Bojan Dinges importeert Odeo-flares. Wat vraagt Sailspecials aan hem? "Wat zie je op dit moment als de ideale mix aan noodseinen zeilend op groter binnenwater en/of zee?".
Nou, dan weet Bojan natuurlijk wel wat hij zeggen moet.

Maar ik begrijp dat jij dat geen advies vindt? Ik vind het wèl een advies. Maar dat is natuurlijk ook maar een mening.
Verder wordt er omstandig uitgelegd dat het niet verplicht is om noodvuurwerk aan boord te hebben. Dat het ook niet verplicht is een Odeo-flare aan boord te hebben laat Bojan wijselijk achterwege. Van die dingen, hè.. Selectief informeren doet verkopen.
In zijn algemeenheid kan gesteld worden dat het hebben van ernstvuurwerk aan boord niet kan rekenen op erg veel enthousiasme, en misschien wel obsoleet is gezien de alternatieven.
Houdbaarheid, gevaar bij opslag en afsteken, complexiteit (hoe moet het ook weer?) en de hoge kosten maken het m.i inmiddels overbodig voor kustwateren.

Dat is inderdaad zo ondertussen de consensus in ZF.
Maar het ook nog steeds vooral een mening. Ik heb de laatste 15 jaar geen noodvuurpijlen meer afgeschoten. Daarvoor wèl een keer of vijf, zes. Alle keren deden die pijlen het perfect.

Maar inmiddels zijn er andere verhalen. De kwaliteit zou sterk achteruit zijn gegaan, maar desondanks is er ernstvuurwerk mèt SOLAS certificering. Is dat dan ook rommel? Ik heb daar nog nooit een serieus antwoord op gezien.

Persoonlijk denk ik dat de zichtbaarheid van een klassieke handflare beter is dan die van een Odeo-flare, hoewel ze natuurlijk korter branden. Een handflare levert 15.000 candela. Bij volle batterijen levert een Odeo-flare 100 candela. Dat is iets minder dan een gloeilamp van 100 W levert. Een aanzienlijk verschil, lijkt mij.

Het is allemaal niet zo zwart/wit, zeg maar
Laatst bewerkt: 14 jan 2025 11:15 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 14 jan 2025 11:58 #1606879

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8879
Calidris schreef :
Wat versta je precies onder "MOB-toestellen"?

Die plaats ik onder de categorie "enkel eigen boot wordt verwittigd van MOB".
Al is het tegenwoordig wat ruimer, natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 14 jan 2025 12:00 #1606880

Laten we a.j.b. geen eigen definities gaan verzinnen maar deze apparaten bij hun naam noemen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 14 jan 2025 12:39 #1606889

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
Ilex schreef :
Wij vallen onder de Belgische wetgeving en zijn verplicht om een PLB (zone 5 = 6 tot 60 mijl) of een EPIRB (zone 6 = 60 tot 200 mijl) aan boord te hebben.
Zoals ik het lees is in zone 5 een EPIRB en/of PLB aanbevolen, maar niet verplicht. In zone 6-7 is een EPIRB verplicht en kan die dus niet vervangen worden door een PLB. Een PLB behoort voor zone 6 tot de aanbevolen uitrusting.
Uitrusting algemene pleziervaartuigen voor privaat gebruik
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 14 jan 2025 13:07 #1606896

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1876
Booty24 schreef :
Nee, blijkbaar niet. Zal het corrigeren.

PS:
Ik heb de link naar Sailspecials mbt noodvuurwerk verwijderd.
Dit blijkt niet bij te dragen aan “is noodvuurwerk wettelijk verplicht”.
Dit blijkt niet bij te dragen aan het onderwerp en vraag van TS.

De link blijkt niet bij te dragen en heb die in mijn bijdrage verwijderd.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 14 jan 2025 13:10 #1606897

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1482
Doejong schreef :
Ilex schreef :
Wij vallen onder de Belgische wetgeving en zijn verplicht om een PLB (zone 5 = 6 tot 60 mijl) of een EPIRB (zone 6 = 60 tot 200 mijl) aan boord te hebben.
Zoals ik het lees is in zone 5 een EPIRB en/of PLB aanbevolen, maar niet verplicht. In zone 6-7 is een EPIRB verplicht en kan die dus niet vervangen worden door een PLB. Een PLB behoort voor zone 6 tot de aanbevolen uitrusting.
Uitrusting algemene pleziervaartuigen voor privaat gebruik

Dat klopt. Een EPIRB is toch echt wat anders dan een PLB1 of 3.
Ik vind het allemaal wel wat ver gaan, en het verbaasd mij dat binnen de EU er zo veel verschillende eisen en regeltjes zijn.
Maar de hamvraag is natuurlijk hoe de Belgen kijken naar een ongeregistreerde zeilboot uit 1980, zonder CE klasse maar eentje van LLoyds (1966) en uit Nederland met hooguit een ICP.
Zonder EPIRB en vuurwerk aan boord.
Onder welke zone val je dan?
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 14 jan 2025 13:11 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 14 jan 2025 13:19 #1606902

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29903
Ilex schreef :
Calidris schreef :
Wat versta je precies onder "MOB-toestellen"?

Die plaats ik onder de categorie "enkel eigen boot wordt verwittigd van MOB".
Al is het tegenwoordig wat ruimer, natuurlijk.

DSC marifoon mag ik hopen.

De z.g. exclusieve MOB systemen werken vaak met bluetooth achtige dingen, maar bestaan niet meer (dacht ik)
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 14 jan 2025 13:31 #1606906

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8419
Wadloper schreef :
Maar inmiddels zijn er andere verhalen. De kwaliteit zou sterk achteruit zijn gegaan, maar desondanks is er ernstvuurwerk mèt SOLAS certificering. Is dat dan ook rommel? Ik heb daar nog nooit een serieus antwoord op gezien.

Persoonlijk denk ik dat de zichtbaarheid van een klassieke handflare beter is dan die van een Odeo-flare, hoewel ze natuurlijk korter branden. Een handflare levert 15.000 candela. Bij volle batterijen levert een Odeo-flare 100 candela. Dat is iets minder dan een gloeilamp van 100 W levert. Een aanzienlijk verschil, lijkt mij.

Het is allemaal niet zo zwart/wit, zeg maar

Ooit was ik bij George Kniest, in Arnhem nog, om een setje vuurpijlen aan te schaffen. Toen al werd er gevraagd: Wil je aan de regels voldoen, of wil je gered worden?

Daar heb je dus een keuze.

Ik heb wel tot nu toe altijd mijn ernstvuurwerk bewaard voor oud en nieuw. Steeds er voor zorgend dat het benedenwinds leeg was. 1 keer was dat maar goed ook: De parachute ging niet hoog genoeg en kwam fel brandend in een lege akker terecht. Stel je voor dat een rieten dak van een mooie woonboerderij...

En inderdaad is het prettig om oefening te hebben met dit spul. Dit is geen speelgoed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 14 jan 2025 13:40 #1606908

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 28220
Joop66 schreef :
Wadloper schreef :
Maar inmiddels zijn er andere verhalen. De kwaliteit zou sterk achteruit zijn gegaan, maar desondanks is er ernstvuurwerk mèt SOLAS certificering. Is dat dan ook rommel? Ik heb daar nog nooit een serieus antwoord op gezien.

Persoonlijk denk ik dat de zichtbaarheid van een klassieke handflare beter is dan die van een Odeo-flare, hoewel ze natuurlijk korter branden. Een handflare levert 15.000 candela. Bij volle batterijen levert een Odeo-flare 100 candela. Dat is iets minder dan een gloeilamp van 100 W levert. Een aanzienlijk verschil, lijkt mij.

Het is allemaal niet zo zwart/wit, zeg maar

Ooit was ik bij George Kniest, in Arnhem nog, om een setje vuurpijlen aan te schaffen. Toen al werd er gevraagd: Wil je aan de regels voldoen, of wil je gered worden?

Een rare vraag van Kniest. In de Nederlandse context zijn regels niet aan de orde. En wat de meneer achter de toonbank bedoelde met de tweede vraag mag joost weten. Ernstvuurwerk heeft heel lang zijn diensten bewezen en bij de KNRM is er niemand die zegt: ik zie een parachutelicht, maar, toedeledoki, we blijven lekker op station.
Ik heb wel tot nu toe altijd mijn ernstvuurwerk bewaard voor oud en nieuw. Steeds er voor zorgend dat het benedenwinds leeg was. 1 keer was dat maar goed ook: De parachute ging niet hoog genoeg en kwam fel brandend in een lege akker terecht. Stel je voor dat een rieten dak van een mooie woonboerderij...

Dat laatste is precies waarom ik ben gestopt met afsteken op oudejaarsavond. Woonboerderij of werkboerderij maakt daarbij wat mij betreft geen verschil en verzekerd of niet ook niet.
En inderdaad is het prettig om oefening te hebben met dit spul. Dit is geen speelgoed.

Het is geen speelgoed, maar het is inderdaad prettig om ermee geoefend te hebben. Juist door die ervaring heb ik eigenlijk nog steeds vertrouwen in ernstvuurwerk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 14 jan 2025 13:50 #1606910

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1482
Wadloper schreef :
H700 schreef :
Volgens mij adviseert hij niets, WC eend kan ondanks dat hij WC eend verkoopt wel gelijk hebben toch?

Mja. Eigenlijk vind ik het sop de kool niet waard, maar als je, al dan niet doelbewust, dit soort naïeve dingen schrijft, voel ik me genoodzaakt toch even te reageren.

Persoonlijk denk ik dat de zichtbaarheid van een klassieke handflare beter is dan die van een Odeo-flare, hoewel ze natuurlijk korter branden. Een handflare levert 15.000 candela. Bij volle batterijen levert een Odeo-flare 100 candela. Dat is iets minder dan een gloeilamp van 100 W levert. Een aanzienlijk verschil, lijkt mij.

Het is allemaal niet zo zwart/wit, zeg maar

Naïviteit? Alhoewel naïviteit gekenmerkt wordt door onbevangenheid, eenvoud, ongekunsteldheid en openhartigheid. Eigenlijk een prima eigenschap.
Het was doelbewust omdat ik er vragen over heb die ik maar deels beantwoord zie in de link.

Mbt de Cd; ik heb mij niet verdiept in de stralingshoek en kleur van het licht, waarbij ik direct aanneem dat een flare feller is en inderdaad veel korter brandt dan de LED variant.
90 seconden versus 28800 seconden.
Hoe zich dat alles in het echte leven vertaald zou ik graag willen weten, naïef als ik ben.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 14 jan 2025 14:16 #1606912

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1876
Nog maar eens de mantra:
Alarm slaan
Tijd rekken
Gevonden kunnen worden.

Voor tijd rekken heb je een zwemvest of een drijvende boot. Voor geen van beide is een Epirb relevant.
Alarm slaan kan aan boord met VHF en overboord of het lukt niet met VHF met PLB1.
Ben je met meerdere overboord dan is 1 plb1 in principe voldoende. De rest (als die zoals bij ons geen plb1 dragen) wordt binnen een straal van 4-6nm gevonden met de MOB1.

In KNRM actie gebied, waar overal GSM dekking is, kan heel veel met de app: zowel alarm slaan als gevonden worden.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 14 jan 2025 14:16 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl