Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Welke EPIRB? Of PLB?

Welke EPIRB? Of PLB? 15 jan 2025 14:08 #1607077

Ik ken het "Swiss Cheese Model" veiligheidsdenken, maar ik denk dat solo een (in de praktijk áltijd) te lange lifeline meer kwaad dan goed doet, eigenlijk.

Een gekoppeld model is het Bow-tie model:



Betreft de lifeline voor een solo-zeiler:
  • Als deze kort genoeg is voorkómt deze overboord vallen en staat links van die gebeurtenis
  • Is ie te lang en je valt overboord, dan staat is rechts van het overboord vallen, maar is géén recovery maatregel maar zorgt juist dát je verdrinkt.

Mét bemanning heeft ie, hoe lang die ook is, rechts wél zin :)
Laatst bewerkt: 15 jan 2025 14:16 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 15 jan 2025 14:29 #1607084

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29887
Ilex schreef :
Namelijk dat het het dragen van een PLB beter nageleefd zal worden dan het aanlijnen.

Een moderne PLB die automatisch activeert via reddingsvest is zeker een meerwaarde.
Wel vervelend dat als je in minder dramatische omstandigheden (lees: mooi weer, rustige oversteek) overboord kukkelt meteen het hele reddingssysteem gealarmeerd wordt, terwijl zelfredzaam net dan erg groot is...

Is voorlopig een bedenking om het niet in een vest te steken.

Voor levensbeëindiging of suïcide neigingen vast zijn andere fora. Het begrip proactieve veiligheid is zeker nieuw?
Het advies is om bij MOB altijd alarm te slaan. Vroeger moest dat met spoedbericht, maar door voortschrijdend inzicht moest dat later met noodbericht. De reden is het onderschatten, zoals jij nu, van de ernst van de situatie.

Het ergste is als de overgebleven bemanning eerst nog zelf een 1/2 uit gaat prutsen en het niet lukt voordat er alarm is. Bij solo direct het hele circus opstarten. je moet je realiseren dat zonder lifelijn en mét PLB je in ieder geval terug gevonden kan wordt, ook voor de achtergebleven familie en relaties (en levensverzekering).

Ik denk dat ik, helaas, hier op ZF het meeste ervaring heb als MOB en MOB situaties
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 15 jan 2025 14:30 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 15 jan 2025 14:30 #1607085

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8861
3Noreen schreef :
Ilex schreef :
...zelfredzaam net dan erg groot is...

Dat is NIET wat geadviseerd wordt door de reddingsorganisaties. Er wordt heel erg op aangedrongen om als eerste handeling als op open water iemand overboord gaat de reddingsdienst te verwittigen.
Zelf liggen kloten is geen goed plan. Pas op; niet doen. Het kan niet vaak genoeg herhaald worden.
Het is een race tegen de klok die op het moment dat iemand overboord gaat onverbiddelijk gestart wordt. 15 minuten kan het verschil tussen gered of dood zijn !

Ik volg je hierin voor een heel groot stuk.
Zeg tegen bemanning/opstappers ook steeds om eerst hulpdiensten te verwittigen en dan pas zelf trachten iets te ondernemen.
Op de Oosterschelde raad ik hen CH68 aan (staat al klaar), maar misschien eens dieper over nadenken en KNRM-app gebruiken... Zij zitten in Neeltje Jans en Hansweert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 15 jan 2025 14:31 #1607086

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29887
Dat klinkt beter!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 15 jan 2025 14:39 #1607087

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8861
Calidris schreef :
Voor levensbeëindiging of suïcide neigingen vast zijn andere fora. Het begrip proactieve veiligheid is zeker nieuw?
...
De reden is het onderschatten, zoals jij nu, van de ernst van de situatie.

Ik denk dat ik, helaas, hier op ZF het meeste ervaring heb als MOB en MOB situaties

Ik zou het appreciëren als je mensen niet dadelijk wegzet als dom of onverantwoord, maar integendeel jouw enorme kennis van zaken deelt met tips en tricks...

Ik doe al jaren aan rotsklimmen (multi pitch).
Nadenken over en handelen naar veiligheid zit er wel ingebakken...
Laatst bewerkt: 15 jan 2025 14:41 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 15 jan 2025 16:06 #1607098

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1868
3Noreen schreef :
Nachtvlinder schreef :
H700 schreef :
De kans op dodelijk letsel neemt significant af door een gordel maar is natuurlijk nog steeds aanwezig.

Dit geldt voor de autogordel, dáár kan het dragen nooit kwaad.

Voor een te lang aangelijnde solozeiler die over de railing valt helpt die te lange lifeline meestal níet om in leven te blijven (wél als die lifeline voorkomt dan die zeiler overboord valt).

In de praktijk lukt het mij (op mijn boot...) niet de lifeline zó kort te houden dat deze het overboordvallen voorkomt. Dan (als ik solo vaar) is het risico op overleiden wellicht te verlagen door je dan maar níet aan te lijnen, maar wél te zorgen voor een alarmering als je in het water ligt.

Volgens mij bedoelt 3Noreen dat met
3Noreen schreef :
Dat valt soms tegen. Er zijn een aantal verdrinkingen bekend van mensen die aan een lifeline door het water gesleept zijn.

Dat is inderdaad wat ik bedoel. Vergelijk een niet helemaal optimaal gebruik van een lifeline met het (waarschijnlijk) veel optimalere gebruik van een PLB. Het kost denk ik weinig moeite zo'n ding altijd bij je te dragen als je vaart.

Het enige bezwaar wat wij met een PLB hebben is dat de kosten van onze zendmachtiging jaarlijks met een factor 3 verhoogd wordt. Wij varen met ons tweeën. Dus twee PLB's

Lengte lifeline:
Dit jaar de oude lange lijnen (2m) van de oude grotere boot (4m breed) vervangen vanwege de nu kleine boot (2,45m breed) naar 1m om eventueel toch aan te lijnen. Ondanks lijnen van boeg naar mast naar naast het schuifluik (0,8m uit de zijde) is 1m nog steeds te lang (de langslijnen zijn ook nog ruim anders kunnen ze geen last houden!). Als ik daarmee val over of onder de railing door blijf ik wel boven water, maar solo terugkeren is, mijns inziens, nog steeds vrij kansloos.
Dubbel inscheren van 1m maakt overboord vallen onmogelijk en geeft kruipend aan dek nog handelingsvrijheid. Reven van groot gaat, maar je wordt ernstig beperkt.

Ik vaar dus onaangelijnd.
Maar als ik met noodweer toch aan dek moet omdat "wie weet wat" in het honderd gelopen is of te laat is aangevangen, dan dan is aanlijnen met 0,5m een mogelijkheid (nogmaals: met ernstige beperkingen).
Fijn dat deze nu aanboort is, maar hij is nog niet gebruikt.

Kosten PLB1 bij RDI:
Ik had begrepen dat de aparte registratie van een persoonlijke PLB1 eenmalig is.
Een epirb wordt gratis bijgeschreven bij de boot.

Reikwijdte MOB1
Ik meen me testen na de introductie te herinneren dat het zendvermogen ook beperkt is tot 6nm en hier bij minder weer ongeveer 4 van over bleef (geen link meer). Een AIS in de mast met splitter en goede kabels is dan beter dan een lage.

Keuze MOB1 of PLB1:
Zie schema Calidris met er aan toegevoegd:
-naast redden door eigen boot is een MOB1 een kanskaart op snelle redding door "overig verkeer in de buurt" bijvoorbeeld in de Noordzee.
-een PLB1 zet met enige vertraging een professionele redding in actie van grotere afstand
-idem met KNRM-app en VHF16 maar die hebben hun bereik als handicap

Auto-alarm:
Geeft direct automatisch alarm naar eigen boot indien de MMSI daarvan is geprogrammeerd. MOB1 verspreidt even later automatisch AIS-MOB naar AIS ontvangers zo aangesloten op plotter.
In de regio met Nederland is in de programmering de DSC-to-all geblokkeerd (zowel handmatig als automatisch). Was voorheen een beperking, maar ondertussen varen relevante redders met AIS.
De PLB1 kan eventueel ook in je reddingsvest (zie YouTube) maar de geadverteerde positie is aan je gordel. De activering is altijd handmatig. Geen auto-alarm.
Een Epirb kan een auto-alarm en auto-release hebben als de boot vergaat. Als je overboord gaat heb je er niets aan. De bemanning moet dan weten dat de Epirb ook nog een mogelijkheid is.

Nogmaals kosten:
Ten opzichte van de nabestaande pensioenconsequenties vallen de kosten heel erg mee. Dat verzekeren is duurder.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 15 jan 2025 16:13 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 15 jan 2025 16:42 #1607107

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29887
H700 schreef :

Je plaatje geeft voor het onderste aan: AIS of 121,5mhz met ontvanger aan boord.
AIS en via DSC lijkt me helder voor vrijwel alle scheepvaart, maar de 121,5mhz?
Daarvoor heb je een RDF nodig, die hebben toch alleen SAR vliegtuigen of KNRM bij zich?
Of hebben andere schepen nog wel een RDF (radio richtingzoeker) zoals die pre-GPS wel voorkwam, ook bij hobbyisten.

Ter aanvulling: Elke EPIRB, alsmede de PLB1 en PLB3 zenden buiten 406 en AIS ook nog extra 121,5 MHz uit , zodat de SAR eenheden hierop kunnen peilen (Homing).
Iets grotere SAR eenheden zijn wel uitgerust met radiopeilers voo marifoon en 121,5 MHz. In Nederland zijn dat b.v. de Valentijn & Van Wijk klasse en groter van de KNRM.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 15 jan 2025 16:52 #1607109

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29887
Nachtvlinder schreef :
Ik ken het "Swiss Cheese Model" veiligheidsdenken, maar ik denk dat solo een (in de praktijk áltijd) te lange lifeline meer kwaad dan goed doet, eigenlijk.

Een gekoppeld model is het Bow-tie model:


Betreft de lifeline voor een solo-zeiler:
  • Als deze kort genoeg is voorkómt deze overboord vallen en staat links van die gebeurtenis
  • Is ie te lang en je valt overboord, dan staat is rechts van het overboord vallen, maar is géén recovery maatregel maar zorgt juist dát je verdrinkt.
Mét bemanning heeft ie, hoe lang die ook is, rechts wél zin :)

Ik denk dat als je schip solo op de autoplioot vaart en je valt met een veiligheidslijn over boord, lang of kort, dat je nooit meer aan boord komt. Ik schat de kans erg klein, misschien aan de lage kant nog wel, maar de rest berust m.i. op overschatting.
Zonder veiligheidslijn solo, kan je het nog lang volhouden overboord en hoop je dat er tijdig iets gebeurd, mits...
Mits je kans ziet de buitenwereld te waarschuwen. Als iemand twijfelt aan het bereik en nut van een PLB weet je tenminste zeker dat er niks gebeurd.

Met geschikte bemanning maakt je meer kans, met of zonder lijn. Met ongeschikte bemanning maak je vrijwel geen kans.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 15 jan 2025 16:53 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 15 jan 2025 17:54 #1607115

Je zou met de draadloze afstandbediening van de autopilot om je nek de boot in de wind kunnen opsturen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 15 jan 2025 20:20 #1607141

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8415
Nachtvlinder schreef :
Ik ken het "Swiss Cheese Model" veiligheidsdenken, maar ik denk dat solo een (in de praktijk áltijd) te lange lifeline meer kwaad dan goed doet, eigenlijk.

Een gekoppeld model is het Bow-tie model:



Betreft de lifeline voor een solo-zeiler:
  • Als deze kort genoeg is voorkómt deze overboord vallen en staat links van die gebeurtenis
  • Is ie te lang en je valt overboord, dan staat is rechts van het overboord vallen, maar is géén recovery maatregel maar zorgt juist dát je verdrinkt.

Mét bemanning heeft ie, hoe lang die ook is, rechts wél zin :)

Om exact deze reden ben ik ontzettend blij met PLB's!

Als ik solo vaar, draag ik ALTIJD een vest, met PLB, en geen lifeline. Aan dek is de boot nergens breed genoeg om een voldoende korte lifeline te kunnen hebben.

An overboord kukelen is er maar 1 redding als solo zeiler: iemand anders. Naast de boot voortgesleept wordend, heb ik geen enkele illusie over mijn kansen. Die zijn 0, of bijna 0.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 15 jan 2025 21:39 #1607144

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2319
Ilex schreef :
Een moderne PLB die automatisch activeert via reddingsvest is zeker een meerwaarde.
Wel vervelend dat als je in minder dramatische omstandigheden (lees: mooi weer, rustige oversteek) overboord kukkelt meteen het hele reddingssysteem gealarmeerd wordt, terwijl zelfredzaam net dan erg groot is...

Is voorlopig een bedenking om het niet in een vest te steken.
Ik heb een PLB3 (met 406 MHz én AIS) in mijn reddingvest gestopt. Die van mijn vrouw ligt klaar. De AIS-module is in mijn gedachte vooral om de eigen boot te alarmeren, andere in de nabijheid is meegenomen. De MOB is dan ook meteen zichtbaar op de plotter. Het alarm op de 406 MHz is ook met bemanning goed, want zo worden de hulpdiensten automatisch geactiveerd, ook als de bemanning aan boord dit in de stress van het moment achterwege laat.

Bij onbedoeld activeren heb je, uit mijn hoofd, een minuut of zo om hem weer uit te zetten voordat hij op 406 MHz gaat uitzenden. Of anders een oproep naar de Kustwacht om te melden dat het loos alarm is.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 15 jan 2025 21:58 #1607148

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1868
Noballast schreef :
Je zou met de draadloze afstandbediening van de autopilot om je nek de boot in de wind kunnen opsturen.
Mijn AP doet dat.
En dan drift de boot sneller weg dan ik zwemmen.

En dan?
Dan heb ik een mob1 en een plb1 en dan hoop ik dat een redder nabij of van ver weg me weer aan boord brengt.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 15 jan 2025 22:20 #1607153

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2384
Joop66 schreef :
An overboord kukelen is er maar 1 redding als solo zeiler: iemand anders. Naast de boot voortgesleept wordend, heb ik geen enkele illusie over mijn kansen. Die zijn 0, of bijna 0.

Je overlevingskansen zullen drastisch toenemen als je een back-tow reddingsvest neemt. Mocht je dan met die te lange lijn in het water terechtkomen, dan kun je nog veilig op je rug worden gesleept en in ieder geval niet verdrinken/onder water worden getrokken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 15 jan 2025 22:27 #1607154

Booty24 schreef :
Noballast schreef :
Je zou met de draadloze afstandbediening van de autopilot om je nek de boot in de wind kunnen opsturen.
Mijn AP doet dat.
En dan drift de boot sneller weg dan ik zwemmen.

En dan?
Dan heb ik een mob1 en een plb1 en dan hoop ik dat een redder nabij of van ver weg me weer aan boord brengt.

Ik dacht daarbij eigenlijk aan de situatie wanneer je aan de lifeline naast de boot hangt.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 15 jan 2025 22:50 #1607156

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29887
Noballast schreef :
Je zou met de draadloze afstandbediening van de autopilot om je nek de boot in de wind kunnen opsturen.

In theorie :whistle:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 15 jan 2025 22:52 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 16 jan 2025 05:42 #1607158

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8861
Bestond vroeger toch? Specifiek voor mob.

Edit: misschien nog www.nauticexpo.com/prod/nke-ma...ct-21526-455809.html
Laatst bewerkt: 16 jan 2025 05:46 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 16 jan 2025 06:26 #1607160

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15552
Ilex schreef :
Bestond vroeger toch? Specifiek voor mob.

Edit: misschien nog www.nauticexpo.com/prod/nke-ma...ct-21526-455809.html

Jazeker bestaat dat nog. Die hebben wij bij onze stuurautomaat. Als de stuurautomaat het contact verliest met de afstandsbediening dan gaat die automatisch in de wind sturen en of alarm slaan.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 16 jan 2025 09:50 #1607182

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29887
Al eens geoefend met ruig weer?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 jan 2025 09:50 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 16 jan 2025 09:52 #1607183

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1158
Calidris schreef :
Al eens geoefend met ruig weer?
Is dat een suggestie? :blush:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 16 jan 2025 10:18 #1607187

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17226
Laatst bewerkt: 16 jan 2025 10:19 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 16 jan 2025 10:29 #1607189

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29887
lschip schreef :
Calidris schreef :
Al eens geoefend met ruig weer?
Is dat een suggestie? :blush:

Geheel vatbaar voor eigen interpretatie, maar als je vertrouwd op bepaalde "critical systems", moet je ze toch minstens getest en geprobeerd hebben, toch?


ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 jan 2025 10:34 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 16 jan 2025 11:20 #1607205

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8861
maar als je vertrouwd op bepaalde "critical systems", moet je ze toch minstens getest en geprobeerd hebben, toch

Zal nog eens proberen: hoe zit het met plb's?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 16 jan 2025 12:37 #1607220

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1478
Calidris schreef :
H700 schreef :

Je plaatje geeft voor het onderste aan: AIS of 121,5mhz met ontvanger aan boord.
AIS en via DSC lijkt me helder voor vrijwel alle scheepvaart, maar de 121,5mhz?
Daarvoor heb je een RDF nodig, die hebben toch alleen SAR vliegtuigen of KNRM bij zich?
Of hebben andere schepen nog wel een RDF (radio richtingzoeker) zoals die pre-GPS wel voorkwam, ook bij hobbyisten.

Ter aanvulling: Elke EPIRB, alsmede de PLB1 en PLB3 zenden buiten 406 en AIS ook nog extra 121,5 MHz uit , zodat de SAR eenheden hierop kunnen peilen (Homing).
Iets grotere SAR eenheden zijn wel uitgerust met radiopeilers voo marifoon en 121,5 MHz. In Nederland zijn dat b.v. de Valentijn & Van Wijk klasse en groter van de KNRM.

Ok dank je. Ik heb de Ocean Signal PLB1 (die inderdaad ook op 121,5Mhz uitzendt, naast 406Mhz).
Ik nam al niet aan dat er particulieren rondvaren met een radiopeil station.

Mbt de discussie mbt de lifeline; ik heb een kleine boot en die kunnen flink hobbelen.
Ik draag bij wat meer wind wel de lifeline.
Ik heb een punt in de kuip, een punt midscheeps en bij de mastvoet.
In de kuip zit ik onder bft 6 los.
Naar voren: De lijn losmaken/pakken en midscheeps aanklikken, dat kan vanuit de kuip (ben 188cm lang).
50cm voorbij de mast komen gaat niet, dan moet ik losmaken, heb de mast als aangrijpingspunt en dan aan de mastvoet vastklikken. Dat is zelden.
De zeereling is best hoog en de skepterpotten/verbindingen zijn vernieuwd en met overmaat bouten vastgezet.

Overigens, mbt het bezwaar van lifelines"

Ik ben in de race voor een nieuw reddingsvest en heb mijn oog laten vallen op de Spinlock 6D.
Hieraan zit een dynema lus voor je lijn met een ontgrendelingsmechanisme zodat je juist als je naast de boot hangt, je toch kunt ontkoppelen.
Dan dobber ik op de woeste baren met in dat vest een knipperlampje in de long,een soort antenne met lampje, een PLB1, een fluitje en in mijn hoofd wat schietgebedjes.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 16 jan 2025 12:40 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 16 jan 2025 12:54 #1607223

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29887
Ilex schreef :
maar als je vertrouwd op bepaalde "critical systems", moet je ze toch minstens getest en geprobeerd hebben, toch

Zal nog eens proberen: hoe zit het met plb's?

Daar zijn meerdere ervarings deskundigen met goede afloop en tests van. Ik heb even gezocht in de archieven, en de schreenshots van de MOB1 test uit 2016 met 50cm golfhoogte.


ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 16 jan 2025 16:25 #1607245

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1478
Calidris schreef :
Ilex schreef :
maar als je vertrouwd op bepaalde "critical systems", moet je ze toch minstens getest en geprobeerd hebben, toch

Zal nog eens proberen: hoe zit het met plb's?

Daar zijn meerdere ervarings deskundigen met goede afloop en tests van. Ik heb even gezocht in de archieven, en de schreenshots van de MOB1 test uit 2016 met 50cm golfhoogte.

Is dit een AIS signaal via VHF met de MOB op golfhoogte (golfhoogte 50cm)?
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 16 jan 2025 16:25 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl