3Noreen schreef :
Nachtvlinder schreef :
H700 schreef :
De kans op dodelijk letsel neemt significant af door een gordel maar is natuurlijk nog steeds aanwezig.
Dit geldt voor de autogordel, dáár kan het dragen nooit kwaad.
Voor een te lang aangelijnde
solozeiler die over de railing valt helpt die te lange lifeline meestal níet om in leven te blijven (wél als die lifeline voorkomt dan die zeiler overboord valt).
In de praktijk lukt het mij (op mijn boot...) niet de lifeline zó kort te houden dat deze het overboordvallen voorkomt. Dan (als ik solo vaar) is het risico op overleiden wellicht te verlagen door je dan maar níet aan te lijnen, maar wél te zorgen voor een alarmering als je in het water ligt.
Volgens mij bedoelt 3Noreen dat met
3Noreen schreef :
Dat valt soms tegen. Er zijn een aantal verdrinkingen bekend van mensen die aan een lifeline door het water gesleept zijn.
Dat is inderdaad wat ik bedoel. Vergelijk een niet helemaal optimaal gebruik van een lifeline met het (waarschijnlijk) veel optimalere gebruik van een PLB. Het kost denk ik weinig moeite zo'n ding altijd bij je te dragen als je vaart.
Het enige bezwaar wat wij met een PLB hebben is dat de kosten van onze zendmachtiging jaarlijks met een factor 3 verhoogd wordt. Wij varen met ons tweeën. Dus twee PLB's
Lengte lifeline:
Dit jaar de oude lange lijnen (2m) van de oude grotere boot (4m breed) vervangen vanwege de nu kleine boot (2,45m breed) naar 1m om eventueel toch aan te lijnen. Ondanks lijnen van boeg naar mast naar naast het schuifluik (0,8m uit de zijde) is 1m nog steeds te lang (de langslijnen zijn ook nog ruim anders kunnen ze geen last houden!). Als ik daarmee val over of onder de railing door blijf ik wel boven water, maar solo terugkeren is, mijns inziens, nog steeds vrij kansloos.
Dubbel inscheren van 1m maakt overboord vallen onmogelijk en geeft kruipend aan dek nog handelingsvrijheid. Reven van groot gaat, maar je wordt ernstig beperkt.
Ik vaar dus onaangelijnd.
Maar als ik met noodweer toch aan dek moet omdat "wie weet wat" in het honderd gelopen is of te laat is aangevangen, dan dan is aanlijnen met 0,5m een mogelijkheid (nogmaals: met ernstige beperkingen).
Fijn dat deze nu aanboort is, maar hij is nog niet gebruikt.
Kosten PLB1 bij RDI:
Ik had begrepen dat de aparte registratie van een persoonlijke PLB1 eenmalig is.
Een epirb wordt gratis bijgeschreven bij de boot.
Reikwijdte MOB1
Ik meen me testen na de introductie te herinneren dat het zendvermogen ook beperkt is tot 6nm en hier bij minder weer ongeveer 4 van over bleef (geen link meer). Een AIS in de mast met splitter en goede kabels is dan beter dan een lage.
Keuze MOB1 of PLB1:
Zie schema Calidris met er aan toegevoegd:
-naast redden door eigen boot is een MOB1 een kanskaart op snelle redding door "overig verkeer in de buurt" bijvoorbeeld in de Noordzee.
-een PLB1 zet met enige vertraging een professionele redding in actie van grotere afstand
-idem met KNRM-app en VHF16 maar die hebben hun bereik als handicap
Auto-alarm:
Geeft direct automatisch alarm naar eigen boot indien de MMSI daarvan is geprogrammeerd. MOB1 verspreidt even later automatisch AIS-MOB naar AIS ontvangers zo aangesloten op plotter.
In de regio met Nederland is in de programmering de DSC-to-all geblokkeerd (zowel handmatig als automatisch). Was voorheen een beperking, maar ondertussen varen relevante redders met AIS.
De PLB1 kan eventueel ook in je reddingsvest (zie YouTube) maar de geadverteerde positie is aan je gordel. De activering is altijd handmatig. Geen auto-alarm.
Een Epirb kan een auto-alarm en auto-release hebben als de boot vergaat. Als je overboord gaat heb je er niets aan. De bemanning moet dan weten dat de Epirb ook nog een mogelijkheid is.
Nogmaals kosten:
Ten opzichte van de nabestaande pensioenconsequenties vallen de kosten heel erg mee. Dat verzekeren is duurder.