Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Welke EPIRB? Of PLB?

Welke EPIRB? Of PLB? 16 jan 2025 16:52 #1607248

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29903
Min of meer, op een dummy. Zal dus ongeveer 10-15 cm hoogte.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 16 jan 2025 17:09 #1607249

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8882
Krijg je automatisch de rode cirkel er rond of is dat plotter gebonden?
(Dat bedoel ik dus met kunnen oefenen: wat zie, hoe snel volgt het alarmsignaal,...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 16 jan 2025 22:18 #1607287

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29903
Ilex schreef :
Krijg je automatisch de rode cirkel er rond of is dat plotter gebonden?
(Dat bedoel ik dus met kunnen oefenen: wat zie, hoe snel volgt het alarmsignaal,...)

Dat hangt volledig af van je spullenboel aan boord!
Een PLB doet daar niks aan de presentatie. Een AIS PLB zend 8x per minuut.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 16 jan 2025 22:19 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 19 jan 2025 12:50 #1607594

  • omega
  • omega's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2347
Wat is ongeveer de reactietijd bij een noodmelding met een PLB via de sateliet ?

Grt Hans

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Jouet Sheriff "TinTin"
www.virtualware.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 19 jan 2025 13:15 #1607600

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29903
omega schreef :
Wat is ongeveer de reactietijd bij een noodmelding met een PLB via de sateliet ?

Grt Hans

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Hangt af welk systeem je gebruikt.

406 MHz wordt opgevangen door polaire en geostationaire satellieten. Polair kan het theoretisch maximaal 89 minuten duren of korter, Geostationair melden direct. Echter worden er eerst meerdere meldingen verzameld om valse activering uit te sluiten.

AIS wordt primair door schepen in de buurt en eigen schip ontvangen en in NL NIET via de satelliet. Mogelijk wel door 1 van de 15 walstations van de kustwacht op de Noordzee.
Er zijn wel ongeveer 50 commerciële satellieten die AIS ontvangen, echter die diensten moet je kopen.
AIS komt via de satelliet altijd binnen (99,5% test uit 2010). mede om dat een AIS PLB 8x per minuut een schot hagel lost en dus altijd wel 1 bericht door komt.

DSC alarmeert alleen het eigen schip. (zolang de GPS aan het opstarten is na activering)

121,5MHz wordt uitsluitend ontvangen door SAR schepen met een 121,5 peiler, zoals reddingboten. Er is geen satelliet of kustwacht die daar naar luistert (kustwacht luistert alleen naar vliegtuigen als JRCC).

Dus vul zelf maar de reactie tijden in
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 19 jan 2025 13:18 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 19 jan 2025 18:14 #1607650

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1876
Omega:
Ik ga uit van 1uur responstijd tot aanvang uitruk en 1 uur van uitruk tot reddingspositie doorKNRM. 1-2 uur indien door schepen in de buurt aangespoord door nooddiensten.
Vandaar dat ik ook een MOB1 draag te ontvangen door schepen met hoge masten. Koopvaardij of grote jachten op de Noordzee.
Beide zijn dus voor hulp van buitenaf op zee alleen relevant in de zomer.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 19 jan 2025 20:37 #1607664

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29903
Booty24 schreef :
Omega:
Ik ga uit van 1uur responstijd tot aanvang uitruk en 1 uur van uitruk tot reddingspositie doorKNRM. 1-2 uur indien door schepen in de buurt aangespoord door nooddiensten.
Vandaar dat ik ook een MOB1 draag te ontvangen door schepen met hoge masten. Koopvaardij of grote jachten op de Noordzee.
Beide zijn dus voor hulp van buitenaf op zee alleen relevant in de zomer.

De responstijd heb je zelf in de hand, de kustwacht reageert direct op een noodoproep of distress. KNRM <20 minuten op het water. De afstand bepaald de resttijd.
MOB1 is volgens de spelregels geprogrammeerd op je eigen MMSI nummer, bij andere schepen gaat het alarm dan niet af.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 19 jan 2025 20:37 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 19 jan 2025 21:43 #1607675

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1876
Plb1 zoals je schreef, maar dan komt de start van de respons.
Mob1 ais alarm op schepen met een hoge VHF mast.
Meer weet ik niet te doen op zee.

Binnen gsm de KNRM app. Respons start waarschijnlijk in 15min.

Veel sneller gaat het niet. Als je alarm kan slaan is de inzet imposant.
Met locatie ook doeltreffend.

Dat je solo niets anders kan voelt onthand, maar ook vertrouwen wekkend
Meermans zou ik het ook zo doen. Zij zijn veel doortastender dan je ooit zelf kunt zijn.

Vooruitlopend op ooit hulpbehoevend zijn: dank!
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 20 jan 2025 08:28 #1607704

Calidris schreef:
"121,5MHz wordt uitsluitend ontvangen door SAR schepen met een 121,5 peiler, zoals reddingboten. Er is geen satelliet of kustwacht die daar naar luistert (kustwacht luistert alleen naar vliegtuigen als JRCC)."

Ook ontvangen door alle vliegtuigen en helikopters in de omgeving. Deze meldingen komen uiteindelijk ook bij de Kustwacht terecht.

Calidris schreef:
"De responstijd heb je zelf in de hand, de kustwacht reageert direct op een noodoproep of distress. KNRM <20 minuten op het water. De afstand bepaald de resttijd."

De resttijd is ook afhankelijk van de golfhoogte. Bij een flinke zeegang kunnen reddingboten niet hard varen. Zeker niet als er tegen de zee in gevaren moet worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 20 jan 2025 17:30 #1607800

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1876
Zeker niet alle ongelukken gebeuren bij slecht weer en/of slecht zicht. Dat valt statistisch in de zeevaart reuze mee. Dat zal, naar ik verwacht, in de pleziervaart niet veel anders zijn.

Maar zoals je aangeeft, is de afloop wel heel afhankelijk van de omstandigheden.
Zowel de MOB als de redder zullen het moeilijker hebben.
Snelle alarmering is daarbij essentieel en dat deel heb je zelf in de hand (of in je vest!).

Dat ik 24 uur overboord niet overleef, daar kan de redder niets aan doen.
Maar snelle alarmering is een keuze en is te koop voor een fractie van het pensioennadeel van je nabestaanden.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 20 jan 2025 17:33 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 20 jan 2025 23:08 #1607852

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29903
Booty24 schreef :
Plb1 zoals je schreef, maar dan komt de start van de respons.
Mob1 ais alarm op schepen met een hoge VHF mast.
Meer weet ik niet te doen op zee.

Als je een MOB1 volgens de Nederlandse regels programmeert, reageert alleen je eigen schip. Bij andere schepen gaat het alarm dan niet af.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 20 jan 2025 23:17 #1607853

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1876
AIS alarm is een kruisje op het scherm of in de lijst.
AIS is naar iedereen. Dat kan je niet kiezen. Is altijd zo in alle vier de programmeer-regio’s.

DSC is in de “Nederlandse programmeer-regio” alleen naar eigen schip. Dat heeft niets met AIS te maken.
Daar heb ik al vaker op gewezen hier op ZF.
Ook wat je er aan kan doen, maar ook dat is voor AIS niet van belang (PS: hoofdletters aangepast; niet gezien; niet bedoeld)
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 21 jan 2025 00:16 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 20 jan 2025 23:48 #1607854

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29903
Booty24 schreef :
AIS alarm is een kruisje op het scherm of in de lijst.
AIS is naar iedereen. Dat kan je niet kiezen. Is altijd zo in alle vier de programmeer-regio’s.

DSC is in de “Nederlandse programmeer-regio” alleen naar eigen schip. Dat heeft niets met AIS te maken.
Daar heb ik al vaker op gewezen hier op ZF.
Ook wat je er aan kan doen, maar ook dat is voor AIS NIET VAN BELANG.

Klopt, dacht even dat je DSC bedoelde.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 21 jan 2025 00:13 #1607856

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1876
De verwarring zal zitten in “hoge VHF mast”.
Als je een AIS MOB wil ontvangen is een hoge antenne nodig voor een redelijk bereik.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 21 jan 2025 04:46 #1607859

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2814
Mag ik de conclusie voorzichtig trekken dat een plb3 de lading dekt voor alarmeringen. Dus als je solo met een dergelijk apparaat te water gaat je zo veel en goed als mogelijk alarm slaat? mits gedragen natuurlijk.
Eat your pie before you die
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 21 jan 2025 05:48 #1607860

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8882
Ja, en plb1.

Zoals ik het nu zie is een mob1 en een mob2 enkel zinvol in drukkere gebieden waar reddingsstation relatief eenvoudig bereikbaar is.
Gebruik je het in een weinig bevaren gebied en/of is reddingsstation niet/moeilijk bereikbaar dan verkleint de kans op redding dramatisch.
Zelfs als je andere boten weet te alarmeren: drie gealarmeerde zeilboten rond een drenkeling gaan niet veel meer kunnen dan jouw eigen bemanning, moet je maar denken.

Blijft over plb1 en plb3: ook midden op de oceaan alarmeren van bevoegde instanties.
De plb3 heeft het voordeel van DSC (alarm op eigen boot), van AIS (sneller lokaliseren) en rls (geruststellen drenkeling).
Laatst bewerkt: 21 jan 2025 05:56 door Ilex. Reden: Worstelen met auto-correctie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 21 jan 2025 07:21 #1607867

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29903
Even correctie:

PLB3 heeft:
- 406 MHz
- AIS
- 121,5 Mhz

En géén DSC

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 21 jan 2025 07:22 #1607868

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29903
Booty24 schreef :
De verwarring zal zitten in “hoge VHF mast”.
Als je een AIS MOB wil ontvangen is een hoge antenne nodig voor een redelijk bereik.

Ohh...

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 21 jan 2025 07:25 #1607869

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15576
Voor mij is een PLB3 veel te groot. Dat ding gaat in de weg zitten. Ik ken me zelf. Op een gegeven moment zal ik dat ding niet altijd bij me hebben.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 21 jan 2025 17:38 #1607962

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8882
Calidris schreef :
Even correctie:

PLB3 heeft:
- 406 MHz
- AIS
- 121,5 Mhz

En géén DSC

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Klopt. My bad. Had het juist op mijn papiertje staan :side:
Het eigen schip alarmeren zal dus via AIS gaan...
Laatst bewerkt: 21 jan 2025 18:04 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Welke EPIRB? Of PLB? 05 feb 2025 13:27 #1610470

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1876
Booty24 schreef :

<knip>
Kosten PLB1 bij RDI:
Ik had begrepen dat de aparte registratie van een persoonlijke PLB1 eenmalig is.
Een epirb wordt gratis bijgeschreven bij de boot.
<knip>

Helaas. Niet eenmalig. Aanmelden is eenmalig en de jaarlijkse kosten zijn ….. jaarlijks.

Net de RDI gebeld naar aanleiding van de bestelling van een tweede bij Joosten.

www.rdi.nl marifoons-en-overige-maritieme-communicatieapparatuur tarieven-en-betaling link erbij en:
Ja, duidelijk, dit is verwarrend. Er staan geen sterretjes bij en de kolom spreekt deels van jaarlijks en deels zonder.

Klikt u onderaan door naar de link naar de Staatscourant en dan doorscrollen naar Artikel 16, Bijlage 1, B, Maritiem.
Kolom (I) zijn de aanmeldkosten en kolom (II) de jaarlijkse.

www.officielebekendmakingen.nl stcrt-2024-33381



Helder, maar niet blij mee.
Booty 24 solo en Efsix. Voorheen Harmony 42.
Laatst bewerkt: 05 feb 2025 13:31 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl