Orange Sunset schreef :
Ja je hoeft geen lid te zijn van een vakbond om de voordelen te plukken van de door de vakbonden onderhandelde CAO. Dat betalen de leden van de vakbonden impliciet voor de niet-leden in de sector. Nu weet ik niet hoe de organisatie het doet, maar een lobbyisten die goed de taal spreken van politiek kan heel veel geld kosten.
Dit is echt een hele rare en wat mij betreft zelfs een wat pijnlijke vergelijking.
De meeste werknemers zijn geen lid van een vakbond maar profiteren inderdaad wel van wat de vakbonden voor hen uit het vuur slepen. Dat geeft op zich al aan hoe het zit met solidariteit in Nederland.
Het gegeven dat de meeste werknemers geen lid zijn van een vakbond zorgt er overigens wel voor dat de onderhandelingspositie van de vakbonden steeds zwakker wordt. Alleen in sectoren waar nog wel veel werknemers 'georganiseerd' zijn, zoals bijvoorbeeld bij de spoorwegen lukt het nog een serieuze vuist te maken en iets voor de werknemers voor elkaar te krijgen.
Maar dat is niet wat de vergelijking onzinnig maakt.
De watersport is een liefhebberij en daarbij een liefhebberij, zeker als het om de leden van ZF gaat, van mensen die wat te verspijkeren hebben. Waarschijnlijk ook van mensen die voor het grootste deel ook geen lid van een vakbond zijn, maar dit terzijde. Zo werkt het nu eenmaal: wie eenmaal boven-modaal verdient, denkt geen vakbond meer nodig te hebben, maar neemt een rechtsbijstandsverzekering.
De hele belangenbehartiging van de watersport is een tamelijk sectarisch iets. Een belang dat 90 % van de Nederlandse bevolking totaal niet interesseert,omdat het niet hún belang is.
Staande Mastroute? Nu de meerderheid van de kajuitzeilboten 10 m. of langer is ga je maar lekker over zee, als je zonodig met je tobbe van noord naar zuid wil. En als het slecht weer is, of de wind staat niet goed, dan wacht je maar tot de omstandigheden beter zijn.
Het hele watersportverhaal is, op wat uitzonderingen als kano's en open zeilboten na, zo langzamerhand een verhaal van pure luxe geworden, dat op allerlei manieren met belastinggeld (ook van die 90 % die ik eerder noemde) wordt gefaciliteerd.
Ik zou zeggen, watersporters: als je problemen hebt met de huidige gang van zaken: bedenk je eigen oplossingen. Regel een maststrijkinstallatie, ga kustzeilen en toon je zelfredzaam. Dus ook niet zo vaak de KNRM bellen, enzo.