Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: ICP officieel document???

ICP officieel document??? 17 sept 2025 13:30 #1650538

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4951
Calidris schreef :
Houdt het dan nooit op met die ICP onzin en misleiding?

Zolang t wsv er niet duidelijk over is en er wel €40-70 per doc voor krijgt?
En ze werven actief kennelijk..dus t zal wel goed zijn, toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP officieel document??? 17 sept 2025 13:46 #1650544

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8023
JB-NL schreef :
Calidris schreef :
Houdt het dan nooit op met die ICP onzin en misleiding?

Zolang t wsv er niet duidelijk over is en er wel €40-70 per doc voor krijgt?
En ze werven actief kennelijk..dus t zal wel goed zijn, toch?

(Laatste bijdrage van mij in dit topic)
Het watersportverbond is een organisatie, die zeker de laatste tijd, vooral de nadruk legt op sport. Voor toerzeilers en kajuisteilbootjes hebben ze veeeeeeeeeeeeeeeel minder interesse.
(behalve voor hun lidgeld)
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP officieel document??? 17 sept 2025 13:56 #1650548

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31612
JB-NL schreef :
Calidris schreef :
Houdt het dan nooit op met die ICP onzin en misleiding?

Zolang t wsv er niet duidelijk over is en er wel €40-70 per doc voor krijgt?
En ze werven actief kennelijk..dus t zal wel goed zijn, toch?

Huh huh.....

Mijn belangen hoeven ze niet te verdedigen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP officieel document??? 17 sept 2025 13:57 #1650549

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 31612
PvO schreef :
Laats een mail van het watersportverbond ontvangen met daarin deze tekst:

Beste Pieter,

Met jouw ICP (Internationaal Certificaat Pleziervaart) heb je het officiële document om met je boot het buitenland in te gaan. Handig, praktisch en onmisbaar als fanatiek watersporter. Maar: het ICP betekent niet dat je automatisch aangesloten bent bij het Watersportverbond.


Dan had ik die dure zeebrief twee jaar terug niet hoeven aan te schaffen.

Toch maar een mailtje terug gestuurd, dit was de reactie:

Beste Pieter,

Hartelijk dank voor je mail betreffende het ICP.
In de eerste zin van onze mailing staat een onhandige typefout. In plaats van 'Officieel' dient daar 'Officieus' te staan.
Het ICP is helaas geen officieel document geworden, er zijn geen wijzigingen omtrent het certificaat.

Onze excuses voor de verwarring in deze.


Dus u bent gewaarschuwd....

Pure misleiding?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum

Ongevraagd advizeur
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP officieel document??? 17 sept 2025 14:21 #1650557

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18169
PvO schreef :
AndreAzuree schreef :
[

Dat risico wil ik ook niet nemen. Al vaar ik al 2 jaar met een zeebrief rond in Italie, en nu weer Frankrijk, en nog bijna niemand heeft erom gevraagd, grrrrrrr
Heel irritant idd.
Als je zo'n ding hebt, wil je hem gebruiken ook.
Afgelopen jaar bezoek van de douane op Guernsey, maar die wilde niet eens ons paspoorten zien.
Wij hebben de eilanden zelfs overgeslagen omdat de geldigheid van de paspoorten 15 dagen verlopen was :S
Bleek echter een leuke tocht om van Normandie ineens naar Bretagne door te steken B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP officieel document??? 17 sept 2025 15:07 #1650573

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1784
Voor ongeveer €400 kun je onder Poolse vlag varen.
Polen is een EU lidstaat en de procedure is simpel.
Maar genoeg hierover want dit komt regelmatig voorbij op dit forum.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP officieel document??? 17 sept 2025 16:29 #1650595

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6556
Calidris schreef :
Pure misleiding?
duidelijk!
BvdA schreef :
80.000 leden
waaronder (veel?) mensen zoals ik, die helemaal niet zo erg overtuigd zijn van die belangenbehartiging, en alleen maar 'automatisch' lid zijn omdat m'n vereniging dat is...
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Laatst bewerkt: 17 sept 2025 16:41 door TuuLeVi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP officieel document??? 17 sept 2025 17:32 #1650611

  • Ber
  • Ber's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1200
deze vraag wordt vaak gesteld, een icp is ok, net zoals een aankoop /betaalde btw factuur van het vaartuig.
De gasten die deze vraag stellen kunnen beter in orde zijn met hun vaarbewijzen.
Diploma’s en of de juiste certificaten dan doet de water politie internationaal niet moeilijk!

Je moet wel “wat” goeds kunnen overleggen bij een controle!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP officieel document??? 17 sept 2025 17:37 #1650612

Je hebt een aantal ellenlange draadjes gemist…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP officieel document??? 17 sept 2025 17:37 #1650613

  • martinw
  • martinw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2615
Belangenbehartiging is natuurlijk niet hetzelfde als altijd je zin krijgen en alles op jouw voorwaarden geregeld zien. Ik geloof wel in gezamenlijke belangen behartigen. Alleen krijg je zeker je zin niet gauw.
Ik heb met mijn icp jarenlang in de noordelijke landen rondgehangen en ben meerdere keren gecontroleerd. Dan werd altijd genoegen genomen met het icp.
Laatst bewerkt: 17 sept 2025 17:38 door martinw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP officieel document??? 17 sept 2025 17:39 #1650614

In onze regionen eigenlijk alleen in de Franse kustwateren mogelijk problemen met ICP.

Maar laten we niet wéér opnieuw beginnen. Ber kan even zoeken en zich op de hoogte stellen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP officieel document??? 17 sept 2025 20:50 #1650631

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29230
Orange Sunset schreef :
Blijft altijd wel weer diezelfde discussie.
  • Als er niet om een bepaald document gevraagd wordt, betekent dat niet dat het niet nodig is.

Inderdaad, maar het gegeven dat er in de praktijk weinig om gevraagd wordt, vind ik wel interessante informatie.
Financieel gezien duurt het in het gunstigste geval >20 jaar voordat het omslagpunt komt. In het vaargebied van de Noord-/Oostzee en Engels kanaal is de voornaamste afweging of je gebruik wilt maken van de Franse kustwateren.

Inderdaad. Kwam ik zelf ook op uit. Ik ben er wel uit, geloof ik.
Laatst bewerkt: 17 sept 2025 20:51 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP officieel document??? 18 sept 2025 04:41 #1650644

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6286
H700 schreef :
Voor ongeveer €400 kun je onder Poolse vlag varen.
Polen is een EU lidstaat en de procedure is simpel.
Maar genoeg hierover want dit komt regelmatig voorbij op dit forum.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app


Als je onder Poolse vlag varen geen punt vindt is dit zeker een optie. Enig nadeel is dat de kans op controle groter is en met name dan de vraag naar de BTW status, aldus de eigenaren die ik sprak van Pools geregistreerden. Dus onder Poolse vlag varen betekent met name zorgen dat je de BTW status kunt overleggen.
René
Laatst bewerkt: 18 sept 2025 04:42 door Kock1964.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP officieel document??? 18 sept 2025 09:58 #1650692

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8020
Mag dat eigenlijk wel? Een Pools schip met een nederlandse eigenaar langdurig in Nederland verblijven ?

En er moet uiteraard ook een Poolse vlag op het schip getoond worden.

Met auto's is het in ieder geval niet toegestaan.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP officieel document??? 18 sept 2025 11:00 #1650704

brambo schreef :
Mag dat eigenlijk wel? Een Pools schip met een nederlandse eigenaar langdurig in Nederland verblijven ?

Wat is het alternatief dan?
In NL is geen registratie van boten. (zoals wel bij auto's).
Dus opheffen van de Poolse zou het enige alternatief zijn.
En dat lijkt me niet afdwingbaar.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP officieel document??? 18 sept 2025 11:02 #1650705

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 14628
laaste vakantie in Portugal gezien,
heel veel locale visbootjes, thuishaven Gdansk
sure..
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP officieel document??? 18 sept 2025 12:57 #1650724

Ik griekenland zag je het ook, en kroatie. Veel Poolse vlaggen op niet zo Poolse bootjes....of bemanning in ieder geval
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP officieel document??? 18 sept 2025 13:09 #1650727

Nu wij er voor staan: Kadaster B inschrijving doorhalen en een Z registratie nemen overweeg ik geen poolse vlag. Voor ca 500 extra (zeg 2 keer zo duur) heb je een normale registratie en nederlandse vlag. Voelt voor mij als meest logisch en na die uitgave aan een nieuwe tobbe, kan die 600 er ook wel bij. jullie lezende hierboven ben je wel verzekerd van regelmatige check (BTW) wanneer je met Poolse vlag vaart. Voor Andre een extra waarde van je registratie ;-). Ik heb het liever gewoon in een NL register en dan wordt ik maar niet lastig gevallen wanneer ik weer bij vlissingen langs kom... Ik kan er mee leven.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “TuTu” voor de funracing en nu de SO 36i Performance “Anilla” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 18 sept 2025 13:10 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP officieel document??? 18 sept 2025 13:30 #1650732

Ik ook, ik vind die zeebrief prima. Moeten de autoriteiten er af en toe wel eens om vragen. Kan ik ff mooi shinen met die stoere zeebrief, als klein jachtje ;)
Laatst bewerkt: 18 sept 2025 16:12 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP officieel document??? 18 sept 2025 13:38 #1650734

moet je wellicht een mooie kapiteinspet en epauletten op de schouders... quarantaine vlag hangen etc...er moet toch iets te bedenken zijn om ze te lokken... (Of gewoon een poolse vlag hangen, dat werkt blijkbaar ook)
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “TuTu” voor de funracing en nu de SO 36i Performance “Anilla” voor het avontuur...
Laatst bewerkt: 18 sept 2025 13:39 door ISO788 Hans.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP officieel document??? 18 sept 2025 15:23 #1650755

PvO schreef :
AndreAzuree schreef :
[

Dat risico wil ik ook niet nemen. Al vaar ik al 2 jaar met een zeebrief rond in Italie, en nu weer Frankrijk, en nog bijna niemand heeft erom gevraagd, grrrrrrr
Heel irritant idd.
Als je zo'n ding hebt, wil je hem gebruiken ook.
Afgelopen jaar bezoek van de douane op Guernsey, maar die wilde niet eens ons paspoorten zien.

Ja heel irritant, ik heb geloof ik al 50 jaar mijn rijbewijs, heeft oom agent ook nog nooit om gevraagd. Ik moest van hem alleen twee keer blazen terwijl ik helemaal niet drink.
Reuze irritant allemaal. :laugh: :laugh: :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP officieel document??? 18 sept 2025 17:42 #1650789

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8875
CaptainRob schreef :
PvO schreef :
AndreAzuree schreef :
[

Dat risico wil ik ook niet nemen. Al vaar ik al 2 jaar met een zeebrief rond in Italie, en nu weer Frankrijk, en nog bijna niemand heeft erom gevraagd, grrrrrrr
Heel irritant idd.
Als je zo'n ding hebt, wil je hem gebruiken ook.
Afgelopen jaar bezoek van de douane op Guernsey, maar die wilde niet eens ons paspoorten zien.

Ja heel irritant, ik heb geloof ik al 50 jaar mijn rijbewijs, heeft oom agent ook nog nooit om gevraagd. Ik moest van hem alleen twee keer blazen terwijl ik helemaal niet drink.
Reuze irritant allemaal. :laugh: :laugh: :laugh:

Ik ben in Engeland wel eens aangehouden door een agent die naar mijn motor wilde kijken. Ik dacht dat hij niet naar mijn papieren gekeken had, maar toen hij afscheid nam zei hij:"You might want to renew your drivers license, once you get home." K! Al 3 maanden verlopen!
Laatst bewerkt: 18 sept 2025 17:43 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP officieel document??? 18 sept 2025 22:24 #1650842

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8023
TuuLeVi schreef :
Calidris schreef :
Pure misleiding?
duidelijk!
BvdA schreef :
80.000 leden
waaronder (veel?) mensen zoals ik, die helemaal niet zo erg overtuigd zijn van die belangenbehartiging, en alleen maar 'automatisch' lid zijn omdat m'n vereniging dat is...

Onze vereniging is er mee gestopt ( lid zijn van watersportverbond aan alle leden te regelen). Dat had nog wel wat voeten in de aarde, want het is lastig om eruit te stappen. ( En dat op zich is een reden om het te doen. )
We hebben nu veel meer geld over om iets nuttig te doen voor onze leden.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP officieel document??? 19 sept 2025 05:46 #1650851

Ja je hoeft geen lid te zijn van een vakbond om de voordelen te plukken van de door de vankbonden onderhandelde CAO. Dat betalen de leden van de vakbonden impliciet voor de niet-leden in de sector. Nu weet ik niet hoe de organisatie het doet, maar een lobbyisten die goed de taal spreken van politiek kan heel veel geld kosten.

Ik vermoed dat veel mensen menen dat een lobby/belangenorganisatie een wonderorganisatie is en realiseert wat hun leden willen gerealiseerd krijgen door met harde vuist op de tafel te slaan. In de werkelijke wereld worden er naar concessies toe gewerkt, niemand zal 100% tevreden zijn. Maar ook de verzegeling van het toilet wordt al vele jaren uitgesteld o.a. doordat deze organisatie zich er voor inzet om de problematiek en onhaalbaarheid in de praktijk duidelijk te maken.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 19 sept 2025 05:48 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

ICP officieel document??? 19 sept 2025 07:24 #1650868

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29230
Orange Sunset schreef :
Ja je hoeft geen lid te zijn van een vakbond om de voordelen te plukken van de door de vakbonden onderhandelde CAO. Dat betalen de leden van de vakbonden impliciet voor de niet-leden in de sector. Nu weet ik niet hoe de organisatie het doet, maar een lobbyisten die goed de taal spreken van politiek kan heel veel geld kosten.

Dit is echt een hele rare en wat mij betreft zelfs een wat pijnlijke vergelijking.
De meeste werknemers zijn geen lid van een vakbond maar profiteren inderdaad wel van wat de vakbonden voor hen uit het vuur slepen. Dat geeft op zich al aan hoe het zit met solidariteit in Nederland.

Het gegeven dat de meeste werknemers geen lid zijn van een vakbond zorgt er overigens wel voor dat de onderhandelingspositie van de vakbonden steeds zwakker wordt. Alleen in sectoren waar nog wel veel werknemers 'georganiseerd' zijn, zoals bijvoorbeeld bij de spoorwegen lukt het nog een serieuze vuist te maken en iets voor de werknemers voor elkaar te krijgen.

Maar dat is niet wat de vergelijking onzinnig maakt.
De watersport is een liefhebberij en daarbij een liefhebberij, zeker als het om de leden van ZF gaat, van mensen die wat te verspijkeren hebben. Waarschijnlijk ook van mensen die voor het grootste deel ook geen lid van een vakbond zijn, maar dit terzijde. Zo werkt het nu eenmaal: wie eenmaal boven-modaal verdient, denkt geen vakbond meer nodig te hebben, maar neemt een rechtsbijstandsverzekering.

De hele belangenbehartiging van de watersport is een tamelijk sectarisch iets. Een belang dat 90 % van de Nederlandse bevolking totaal niet interesseert,omdat het niet hún belang is.
Staande Mastroute? Nu de meerderheid van de kajuitzeilboten 10 m. of langer is ga je maar lekker over zee, als je zonodig met je tobbe van noord naar zuid wil. En als het slecht weer is, of de wind staat niet goed, dan wacht je maar tot de omstandigheden beter zijn.
Het hele watersportverhaal is, op wat uitzonderingen als kano's en open zeilboten na, zo langzamerhand een verhaal van pure luxe geworden, dat op allerlei manieren met belastinggeld (ook van die 90 % die ik eerder noemde) wordt gefaciliteerd.

Ik zou zeggen, watersporters: als je problemen hebt met de huidige gang van zaken: bedenk je eigen oplossingen. Regel een maststrijkinstallatie, ga kustzeilen en toon je zelfredzaam. Dus ook niet zo vaak de KNRM bellen, enzo.
Laatst bewerkt: 19 sept 2025 07:46 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.182 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl