hnrts schreef :
Tony2920 schreef :
De uitwerking en de praktijk betreffende het ICP is daar weer een helder voorbeeld van.
Die uitwerking is een actie van de NL overheid en niet van het KNWV. Waarom de overheid voor deze uitwerking (zonder vlag) heeft gekozen is vaak genoeg voorbij gekomen. Daar gaat geen enkele watersportvereniging verandering in brengen. De overheid heeft gewoon geen zin in een goedkoop/gemakkelijk verkrijgbaar document wat voor de overheid allerlei "gratis" werk oplevert. Dat is in de afgelopen jaren duidelijk genoeg gebleken.
De vraag is hoe bewust de Nederlandse overheid in de afgelopen jaren, sinds het gedoe met het ICP over één en ander heeft nagedacht. Ooit was er een vlaggebrief die wel recht gaf op het voeren van de Nederlandse vlag, zonder dat daar een inschrijving van het kadaster aan gekoppeld was, maar die is lang voor het niet meer accepteren van het ICP door bepaalde landen afgeschaft. Waarom is mij nooit duidelijk geworden.
Het feit dat er wel wel een registratieplicht is voor snelle motorboten toont aan dat er iets mogelijk is in de zin van een door de overheid verstrekt document voor boten. Ik denk ook niet dat dit "gratis" werk is.
Ik denk vooral dat een registratiesysteem dat de nationaliteit van de boot vastlegt een heel lage prioriteit heeft bij de overheid. De kabinetten Rutte hebben veel belangrijker kwesties ook gewoon laten liggen. Een van oorzaken voor de stagnatie waarmee we in Nederland te maken hebben.
In een land als Frankrijk is het met de papierwinkel uitstekend geregeld. Daar staat dan wel een vaarbelasting tegenover die voor de meesten van ons neer zou komen op een jaarlijks bedrag van boven de 1000,- euro. Dus elk jaar opnieuw aftikken in plaats van eenmalig bij de huidige NL kadasterregistratie.
Wat een vaarbelasting zou gaan kosten "voor de meesten van ons" is een slag in de lucht. Die € 1000,- per jaar is dat dus ook. Het zou een beetje raar zijn als een kajuitzeilbootje van 22 voet dat zou kosten qua vaarbelasting.
Ik ga er vanuit dat de hoogte van die vaarbelasting zal worden afgestemd op grootte en zaken als bijvoorbeeld milieu-impact.
Daarbij is de situatie in Frankrijk één ding, maar die In Engeland is een andere zaak. Is er in het VK ook vaarbelasting? Men heeft er wel een betaalbare registratie voor jachten, die gewoon recht geeft op het voeren van de vlag en geldt als een bewijs van nationaliteit.
Wat de Zeebrief duur maakt is de onwrikbare koppeling aan de kadastrale inschrijving. Een regeling die afkomstig is uit de beroepsvaart, waar schepen vaak met geleend geld worden gefinancierd. Een auto wordt ook niet geregistreerd bij het kadaster. Een auto voert weliswaar geen vlag, maar in ieder buitenland is wel duidelijk dat het een Nederlandse auto is.