Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
Alle tips, trucs en technieken om zelfstandig zonder personeel je boot te varen.

Onderwerp: Veiligheid solo zeilen

Veiligheid solo zeilen 06 sept 2022 10:59 #1420939

Ik overweeg dit ook, weet iemand hoe dit in de praktijk werkt in Nederland (dekkingsgebied en alarmering, wie wat ).
freek1970 schreef :
Corazon schreef
Inmiddels ook aangeschaft die PLB van Ocean Signal. En nu ook aangemeld bij Agentschap telecom.

Ja serieus ik denk dat die plb er volgend jaar bij mij ook bij komt. Heb het. Zondag gezien op de Hiswa.

Freek
Laatst bewerkt: 06 sept 2022 11:00 door dehler31abc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 06 sept 2022 11:14 #1420948

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3677
martinw schreef :
Calidris schreef :
Laatst zag ik een solovlag met 3 mensen aan boord.

Misschien toch een Japans schip?

Die vlag wijkt toch echt af van vlag #1

JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 06 sept 2022 11:53 #1420965

Calidris schreef :
Als je als reddingboot een leeg schip aantreft met solovlag scheelt dat een hoop zoeken. Je zoekt er dan maar 1.

Laatst zag ik een solovlag met 3 mensen aan boord.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Ze waren gewoon bezig met het seinen van het cijfer '1', dat mag toch gewoon geen enkele regel die zegt dat dit betekent dat er maar 1 opvarende was ;)

Ik vind die #1 vlag maar wat onzin. Wat wil ik dan duidelijk maken aan anderen? Dat ik me niet aan de vaarregels ga houden omdat ik shorthanded ben? Bij binnenvaren van de haven wat hulp krijgen is wel soms fijn, maar die vlag is 0% garantie hierop.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 06 sept 2022 11:56 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 06 sept 2022 12:13 #1420977

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3677
Orange Sunset schreef :
Calidris schreef :
Als je als reddingboot een leeg schip aantreft met solovlag scheelt dat een hoop zoeken. Je zoekt er dan maar 1.

Laatst zag ik een solovlag met 3 mensen aan boord.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Ze waren gewoon bezig met het seinen van het cijfer '1', dat mag toch gewoon geen enkele regel die zegt dat dit betekent dat er maar 1 opvarende was ;)

Ik vind die #1 vlag maar wat onzin. Wat wil ik dan duidelijk maken aan anderen? Dat ik me niet aan de vaarregels ga houden omdat ik shorthanded ben? Bij binnenvaren van de haven wat hulp krijgen is wel soms fijn, maar die vlag is 0% garantie hierop.

Nee zeker geen garantie, maar, ondanks dat ik behoorlijk zelfredzaam ben, is soms een extra hand van de kant prettig.
Maak er geen halszaak van..

JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 06 sept 2022 15:14 #1421030

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Joop66 schreef:
Dit blijkt dus andersom te zijn. Als je lifelines zo zijn dat je niet overboord kúnt, voegen ze toe aan veiligheid. Als dat niet zo is, zeker solo, is het maar zeer de vraag of aanlijnen je niet verder in de problemen brengt.

Dat is ook wel zo, op kleine boten speelt dat probleem, en ook dat die loopband van voor naar achter mogelijk averechts werkt. Wat wel werkt zijn naar mijn idee ogen waar je de lifeline in kan haken, dus een oog bij de kajuitingang tegen het zijschot (waar de hondekooi achter zit). Ook bij de voorkant van de kajuit in de midden van de kajuit zou een oog kunnen. Als je die in haakt val je op een kleine (of smalle) boot al minder snel overboord.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 06 sept 2022 15:15 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 06 sept 2022 17:20 #1421070

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2165
Een paar ogen op strategische plekken om aan te haken vind ik ook fijn werken op een kleine boot. Ik gebruik daar ook nogal eens het spiboomoog aan de mast voor, doordat het hoog zit kun je een flinke actieradius rond de mast hebben zonder overboord te kunnen.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 06 sept 2022 17:33 #1421080

  • Dolphin
  • Dolphin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
Watermaat schreef :
Ik denk dat een PLB alleen werkt als je ook consequent een zwemvest of zelfs survivalpak (<20gr watertemp) draagt onder ALLE omstandigheden...en wie doet dat bij 3Bf op het Markermeer of in het voorjaar in de haven?
Ik denk dat het veiligste uitgangspunt is dat je solo NOOIT overboord mag vallen....de rest (plb, survivalsuit, zwemvest) kan je overlevingskans overboord misschien iets vergroten, maar blijft bijzaak volgens mij.

En dat is precies wat je moet doen als je alleen aan boord bent. Niet overboord. Maar het kan wel gebeuren. Dus... altijd je reddingsvest aan en wanneer je eenmaal in het water ligt is je enige communicatie met je evt. Redders, je PLB. Die wil je hebben als solozeiler.

Uit ervaring (een spontane melding van mijn PLB) weet ik dat binnen een minuut tussen van een PLB melding, de Kustwacht het hele reddingscircus op stand-by zet om uit te rukken.

Er wordt wel gebeld naar je 2 emergency contacten, maar ondertussen wordt de melding genomen voor wat ie is. Een prio alarm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 06 sept 2022 17:46 #1421085

Tja, had keurig tijdens de twee recente, blaartrekkend mooie, weken vrij geplanned.
Ik zit dan met 30+ graden op de boot met mn reddingsvest aan.
In dat reddingsvest mn PLB.

Als je kijkt wat we uitgeven aan de boot. En aan andere veiligheidsmeuk die solo zinloos is, dan zijn de kosten van zo’n plb toch echt niet relevant imho.
Beste safety investering.

Overigens heb ik in die weken ook een solo zeiler gezien die gewoon alleen zn plb aan een koord om zn nek had. Geeft wel de prio aan van zo’n ding B)
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 06 sept 2022 17:51 #1421090

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3677
Heb (nog) geen plb, maar draag solo altijd mn handheld marifoon op mn lijf, met reddingsvest. Dan moet ik alleen bij bewustzijn blijven...

JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 06 sept 2022 18:47 #1421109

JB-NL schreef :
Heb (nog) geen plb, maar draag solo altijd mn handheld marifoon op mn lijf, met reddingsvest. Dan moet ik alleen bij bewustzijn blijven...

JB
Ik doe hetzelfde ( dsc handheld) maar heb eerlijk gezegd nooit geoefend of dat werkt in het water en twijfel ook over het bereik van de handheld liggend in het water. Voor zo'n PLB is mij dan weer niet duidelijk hoe dat precies werkt in Nederland (wie doet wat per gebied).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 06 sept 2022 18:59 #1421113

Zo’n PLB gaat ook niet auto af.

Met een alarm van een PLB gaat dat naar de RCC. In NL t kustwacht centrum.
Als je in t buitenland bent coordineren ze dan met de RCC op jouw locatie als ik me niet vergis (signaal komt ‘thuis’).
aka jumpinjack
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 06 sept 2022 19:01 #1421114

  • Dolphin
  • Dolphin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 126
dehler31abc schreef :
JB-NL schreef :
Heb (nog) geen plb, maar draag solo altijd mn handheld marifoon op mn lijf, met reddingsvest. Dan moet ik alleen bij bewustzijn blijven...

JB
Ik doe hetzelfde ( dsc handheld) maar heb eerlijk gezegd nooit geoefend of dat werkt in het water en twijfel ook over het bereik van de handheld liggend in het water. Voor zo'n PLB is mij dan weer niet duidelijk hoe dat precies werkt in Nederland (wie doet wat per gebied).

PLB triggert 406 of 512 khz satelietmelding en die komt vrijwel direct bij de Kustwacht. Die coordineert de gehele emergency response gelijk een kanaal 16 melding of een Eprirb melding. Enige verschil met de Eprirb is dat die automatisch gaat zenden en dat je de PLB zelf moet activeren. Dus niet met een klap van de giek overboord....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 06 sept 2022 19:39 #1421127

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3677
dehler31abc schreef :
JB-NL schreef :
Heb (nog) geen plb, maar draag solo altijd mn handheld marifoon op mn lijf, met reddingsvest. Dan moet ik alleen bij bewustzijn blijven...

JB
Ik doe hetzelfde ( dsc handheld) maar heb eerlijk gezegd nooit geoefend of dat werkt in het water en twijfel ook over het bereik van de handheld liggend in het water. Voor zo'n PLB is mij dan weer niet duidelijk hoe dat precies werkt in Nederland (wie doet wat per gebied).

In het water heb je bereik tot een antenne aan de horizon. Dus een schip in de buurt die je kunt zien, zou je bereiken.
JB
Laatst bewerkt: 07 sept 2022 05:04 door JB-NL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 07 sept 2022 04:59 #1421180

Dat kan een plb dan weer niet...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 15 juli 2023 10:50 #1494542

Er is een nieuwe eend in de vijver!
Dus een vergelijk. Even twee (voor solo zeilers geschikte) alarmeringstoestellen naast elkaar. Zijn even duur €359,- De Ocean Signal PLB1 is echt voor zeilers, eenmalige noodsituatie alarmeren van reddingsorganisatie, geen abonnement, wel jaarlijkse registratiekosten (31€), de Garmin mini2 is er voor afgelegen gebieden, kan meer dan alleen de reddingsoperatie opstarten, vraagt wel om duur satelliet abonnement, die je overigens ook tussendoor stop kan zetten. Minimale kosten (30€) voor een maand + eenmalige activering kosten (34€) Als je die optie kiest, dus bij 1 maand abo gebruik zijn de jaarlijkse kosten na 1 jaar gelijk. Alle twee zenden ze niet naar AIS. Dus langsvarende schepen (5 nm) merken je niet op. Er is al een PLB die dat wel combineert: Ocean Signal PLB3 met AIS (609€).

Grote verschillen: de Ocean Signal PLB1 kan naast GPS een bakensignaal 'homing' uitzenden, en een flitslampje, dat is handig als ze vlak bij zijn en je zoeken, de de nieuwe Garmin inreach2 is alleen op GPS signaal te vinden.
De Garmin is tweeweg satelliet communicatie, je kan berichten ontvangen en zenden, bevestigen, je laat tracking info achter, je kan er andere Garmin spullen aan koppelen. Dat kan handig zijn als je wel in nood zit, geen marifoon of telefoonontvangst, maar niet de kermis van rescue direct nodig hebt. Garmin werkt met eigen 24/7 IERCC alarmcentrale, Ocean Signal met Cospas Sarsat. Beiden wijzen en coördineren door. Vul dit eventueel aan, maar dan wel aanvullend ;-)


OCEAN SIGNAL PLB1 INCL GPS
30% smaller (typ) by volume
Easily fits to lifejacket*
Retractable Antenna
7 Year Battery Life
24+ hour operational life
High brightness strobe light >1candela
66 channel GPS receiver
Unique mounting clip
Waterproof 15 mtr 1 hour
Operates on the global Cospas Sarsat rescue system
Free to use, no subscription charges





_____________________________________________

GARMIN inREACH 2

DIMENSION (5.17 x 9.90 x 2.61 cm)
DISPLAY SIZE (23 x 23 mm)
DISPLAY RESOLUTION 176 x 176 pixels
DISPLAY TYPE sunlight-readable, monochrome, transflective memory-in-pixel (MIP)
WEIGHT (100.0 g)
WATERPROOF IPX7 ( 30 minuten op 1 meter diep...)
BATTERY TYPE Rechargeable internal lithium-ion
BATTERY LIFE
Up to 14 days at 10-minute tracking send interval with standard activity recording with full sky view
Up to 5 days at 10-minute tracking send interval with high detail activity recording with full sky view
Up to 1 year when powered off
INTERFACE USB-C

Sensors
HIGH-SENSITIVITY RECEIVER
GPS
GALILEO
QZSS
COMPASS
GPS COMPASS (WHILE MOVING)




Wil je de Garmin tot 100 mtr waterdicht houden dan moet je nog (75€) meer betalen en deze hoes gebruiken.
Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 15 juli 2023 11:43 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 15 juli 2023 11:16 #1494547

Vergeet het ‘reddingsvestje’ van de PLB1 niet, hoewel je die er meestal wel bij krijgt. Zonder blijft het ding niet drijven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 15 juli 2023 11:27 #1494549

De Garmin met of zonder duikhoes drijft ook niet.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 15 juli 2023 13:06 #1494582

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3677
Beetje muggen zitten over het commerciële verhaal van de OS:
Free to use, no subscription charges
Maar je moet wel €31,00 per jaar betalen..

JB
Laatst bewerkt: 15 juli 2023 13:07 door JB-NL.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 15 juli 2023 13:41 #1494600

Staat vermeld in mijn stukje, dat bedrag betaal je hier aan de staat NL, (RDI) misschien is het in andere landen gratis of anders geprijsd.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 15 juli 2023 13:52 #1494605

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Garmin inreach 2 kan meer dan een plb naast sms berichten kun je ook een weerbericht opvragen. Is dus handig als een ander systeem waarmee je dat doet (ssb radio irridium enz) uitvalt.
Ik vind die “dikke” oceaan signal plb met ais nog het aantrekkelijkst overigens omdat een schip op korte afstand de oproep ook gelijk ontvangt.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 15 juli 2023 14:05 #1494606

Een toevoeging is ook dat deze apparaten wel een alarm afgeven en een reddingsoperatie op gang kunnen brengen maar dat de kosten daarvan door een verzekering moeten worden gedekt. Je eigen boot verzekering of een extra noodverzekering. De IERCC verzekering is nogal magertjes, voor jaarlijkse premie (40 $) is het maximaal (100.000 $) en dat is ook je totaal bedrag per verzekerde.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 15 juli 2023 14:12 #1494609

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3677
Zwaardopzee schreef :
Staat vermeld in mijn stukje, dat bedrag betaal je hier aan de staat NL, (RDI) misschien is het in andere landen gratis of anders geprijsd.

ok fair enough, kennelijk gemist.
JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 15 juli 2023 14:30 #1494617

freek1970 schreef :
Garmin inreach 2 kan meer dan een plb naast sms berichten kun je ook een weerbericht opvragen. Is dus handig als een ander systeem waarmee je dat doet (ssb radio irridium enz) uitvalt.
Ik vind die “dikke” oceaan signal plb met ais nog het aantrekkelijkst overigens omdat een schip op korte afstand de oproep ook gelijk ontvangt.Freek

Klopt, het is een apparaat dat je misschien eens gebruikt. Een EPIRB /PLB niet, als het goed is.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 16 juli 2023 09:24 #1494762

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1652
freek1970 schreef :
Garmin inreach 2 kan meer dan een plb naast sms berichten kun je ook een weerbericht opvragen. Is dus handig als een ander systeem waarmee je dat doet (ssb radio irridium enz) uitvalt.
Ik vind die “dikke” oceaan signal plb met ais nog het aantrekkelijkst overigens omdat een schip op korte afstand de oproep ook gelijk ontvangt.

Freek

Volgens mij gaat de melding van de plb1 via de satelliet naar de centrale en niet naar “alle schepen”.

Voor alarm naar omliggende schepen moet je een Mob1 hebben, die zendt AIS uit en ziet iedereen binnen bereik (4-6nm) op zijn plotter (MOB teken) en de meeste plotters maken dan geluid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 16 juli 2023 09:54 #1494775

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1652
JB-NL schreef :
Beetje muggen zitten over het commerciële verhaal van de OS:
Free to use, no subscription charges
Maar je moet wel €31,00 per jaar betalen..

JB

Ja, je moet bij OceanSignal heel goed de folder lezen (en de manual down loaded voorafgaand aan de aanschaf) want ze geven alle mogelijke features weer ongeacht ze in jouw land zijn toegestaan.

PLB1:
De plb1 is bedoeld voor persoonlijk gebruik en dat mag ook aan land zijn. Voor die functie moet je deze apart laten registreren. De combinatie land en boot is niet bedacht.

De plb1 is ook als epirb te programmeren. En epirbs kan je gratis toevoegen aan je toestellenlijst. Maar dat mag in Nederland niet oa omdat een plb1 max 1 dag uitzendt en dat voor een epirb 2 dagen moet zijn.
Tip, in andere landen mag dat wel. Een plb1 kan als epirb met een Nederlands MMSI geprogrammeerd worden.
Alleen een dealer kan dat en mag dat met het oog op het voorgenomen gebruik (bijvoorbeeld ik wil deze gaan gebruiken op de Oostzee).
Ik hoop toch echt binnen 1 dag (verwacht 2 uur) gered te worden en ben blij met een plb1 als epirb (dus gratis). Dit komt alleen uit als deze een keer afgaat.

MOB1:
Een MOB1 geeft een AIS alarm en zou ook alarm geven naar eigen schip en handmatig of automatisch naar All Ships zo adverteert OS (ook in het Nederlands) en iedereen schrijft dat over.
De toelating van deze vier functies zijn per land verschillend en door OS verdeeld in 4 regio’s.
Als je bij het programmeren kiest voor Nederland dan krijg je regio 2 en dan zendt en Mob1 AIS uit en een DSC alarm naar alleen het eigen schip en geen all ships alarm. Handmatige DSC alarm is dan niet geactiveerd.
Voor handmatig of automatisch DSC alarm naar all ships mag alleen in andere landen. Het kiezen van automatisch is niet handig want dan krijg je dat alarm ook als het vest per ongeluk opblaast. Maar handmatig activeren van DSc naar all ships is heel handig.
De keuze van land en daarmee de juiste regio programmer kan je zelf kiezen per land waarin je zeilt/gaat zeilen.

Disclaimer: Formeel moet je steeds voldoen aan de locale toelatingseisen. Alle buitenlandse bezoekers zouden dus steeds hun MOB1 en PLB1 moeten (laten) herprogrammeren en zouden ze dat doen? Vergeet nooit eens iemand zijn marifoon van DSC terug te zetten naar ATIS (ik hoor iedere “test”; “ontvangst duidelijk, atis niet zichtbaar”)

De info van OS is dus formeel juist, maar in marketing materiaal gericht op Nederland (Nederlands, distributieadres) wel of ten minste zwaar misleidend. Het staat allemaal pas bij het programmeren.
Laatst bewerkt: 16 juli 2023 09:55 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl