Nachtvlinder schreef :
Is er iets voor te zeggen als solo-zeiler wat verder weg van de kust een Cospas Sarsat PLB op je te dragen, waarbij je deze ook als EPIRB in kunt zetten bij andere, niet MOB distress?
Is beide niet dubbelop? Het risico overboord te raken lijkt mij groter dan dat je van boord móet omdat je boot verloren gaat. Voor dat laatste heb je wss ook een vlot dat je gebruikt. Een geschikte PLB lijkt mij dan een betere investering, zeker wanneer je deze ook als EPIRB kan inzetten.
Wat zijn jullie gedachten hierover?
Allereerst de simpele vraag: is het niet dubbelop: NEE.
Ik meen even dat zeilers bij de VOR 2 MOB's en een PLB bij zich hadden. Het doel van die dingen is dat je teruggevonden wordt en beter verlegen met een extra dan om verlegen.
Een PLB en een EPIRB lijken een dubbeling, maar dat is het niet.
Een PLB wordt gedragen op de persoon en heeft een kleine accu.
De EPIRB zie ik als verlengstuk van je vlot. Als je altijd in een gebied vaart waarbij een redding uren duurt in plaats van dagen kun je je afvragen hoeveel nut een EPIRB erbij heeft.
PLB en MOB zijn totaal verschillende apparaten, de een voor een officiele SAR actie, de ander voor terugzoeken met boten in de buurt. De portofoon op de persoon is daarbij een aanvulling.
Daarnaast zijn de EPIRB en MOB standaard geregistreerd op je marifoonregistratie. De PLB is apart geregistreerd met een eigen jaarlijkse rekening. Dat moet alleen al aangeven dat je zo'n ding aanschaft als je hem echt nodig denkt te hebben en dat je anders het abonnement stop zet.
Als je een tocht maakt die verder gaat dan de eerdere tochten zou je kunnen overwegen meerdere van de genoemde apparaten mee te nemen. Na afloop dan op marktplaats of op z'n minst het abonnement opzeggen.
En ja, hoeveel is je veiligheid je waard?
Ik zou zelf leren werken met die "struikellijnen", want de meeste klachten daarover zijn dat mensen er niet goed mee kunnen werken.
Zoals een instructeur ooit een keer opmerkte "je moet alle handelingen rustig en beheerst doen in de goede volgorde" en dat kan ik me prima mee redden. En als het te wild gaat om je aan te lijnen moet je tijd voor jezelf maken. Er is niets dat je tegenhoud de boot stil te leggen om een handeling uit te voeren (helemaal als de stuurautomaat weer een keer niet betrouwbaar werkt, op m'n eigen boot heb ik het eerste jaar meer mijlen gevaren op de windvaan dan op de stuurautomaat).