Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
Alle tips, trucs en technieken om zelfstandig zonder personeel je boot te varen.

Onderwerp: Veiligheid solo zeilen

Veiligheid solo zeilen 27 juni 2017 21:42 #847290

ook daarom voorzichtig zijn, en vooruitdenken met wat je van plan bent te doen.
maar ja, het is en blijft linker dan nordic walking.
dat beseft ook het thuisfront.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 27 juni 2017 22:09 #847294

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3297
Hans V schreef :
helmsman 38 schreef :
solo over de rand is pech hebben.

...vooral voor de familie en andere achterblijvers. Zelf heb je er al snel geen last meer van.

Moest ik mijn familie volgen zat ik niet eens op dit forum , laat staan op een boot. Maar achter het gat van een vreemd paard staan, is niet gevaarlijk, of vertrouwen in een ruiter die zijn paard niet de baas kan, oh nee dat moet kunnen (volgens mijn huisgenoten)
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 27 juni 2017 22:19 #847295

helmsman 38 schreef :
als mijn bootje echt hard gaat, 15 mijl of zo, zweef ik over het water.
dan wordt het dus super link B)
Ja dat ken ik. Met mijn foiling loper..
Bij 30 knoop begint alles te kraken..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 28 juni 2017 01:45 #847302

  • mim
  • mim's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 264
Vraagje: wat is het bereik van een handheld marifoon als je ermee in het water ligt? Lijkt mij heel klein en daarmee weinig behulpzaam.

Wat ik doe bij solo zeilen: drijvende lijn aan de helmstok en de arm van de stuurautomaat, aan drijvertje achter de boot. Als ik erin val grijp ik de lijn, die de stuurautomaat ontgrendelt en de helmstok naar een kant trekt. Aan de lijn kan ik me naar de boot trekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 28 juni 2017 04:05 #847303

Heel simpel sinds deze week mijn smartfoon met gps functie en internet. Daarop de knrm help app. Geheel inpakken in een doorschijnend waterdicht tasje om je nek. Stel de app in en iedereen weet waar je ligt of zeilt Wel opladen voor vertrek.

Bij een dergelijk ongeval mag dat mijn telefoon kosten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 28 juni 2017 04:38 #847305

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
mim schreef :
Vraagje: wat is het bereik van een handheld marifoon als je ermee in het water ligt? Lijkt mij heel klein en daarmee weinig behulpzaam.

Wat ik doe bij solo zeilen: drijvende lijn aan de helmstok en de arm van de stuurautomaat, aan drijvertje achter de boot. Als ik erin val grijp ik de lijn, die de stuurautomaat ontgrendelt en de helmstok naar een kant trekt. Aan de lijn kan ik me naar de boot trekken.

Die handheld, ik denk hoogstens een mijl als hij dat al haalt.

Het idee van die lijn heb ik vaker gelezen, maar ik heb daar geen idee bij. Ik denk met zekerheid te zeggen dat je die lijn nooit te pakken krijgt, tenzij die een meter of 50 lang is. alleen in geval van het laatste, kan je de meeste boten zwemmend zowat weer inhalen :) .

Loopbanden lopen op de meeste boten verkeerd. Die liggen in het gangboord. Als je daar aanhaakt, kom je in geval van pech even goed aan de verkeerde kant van de muur terecht. Dus is het nutteloos. Maar ook daar is al genoeg over gezegd. In basis is over de muur een enkele reis.

Zelf haak ik alleen aan op een manier die me bij een val aan boord houd. Meestal loop ik dan ook zonder zwemvest. Solo in de zomer heb ik meestal wel een zwemvest. Solo op stil en verlaten water (herfst / winter / vroeg voorjaar) haak ik eerder vast en dan zonder zwemvest.
Verder kan je nooit alles uitsluiten, verzekeren of beveiligen. Dus ook dit niet en moet je risico willen accepteren. Als je dat niet kan, dan moet je lekker achter de geraniums gaan zitten en niet gaan varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 28 juni 2017 05:51 #847316

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3297
interessant:

en er is ook een deel 2
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 28 juni 2017 14:25 #847512

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
zeilliefhebber schreef :
Heel simpel sinds deze week mijn smartfoon met gps functie en internet. Daarop de knrm help app. Geheel inpakken in een doorschijnend waterdicht tasje om je nek. Stel de app in en iedereen weet waar je ligt of zeilt Wel opladen voor vertrek.

Bij een dergelijk ongeval mag dat mijn telefoon kosten
leuk bedacht voor op het binnenwater.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 28 juni 2017 15:06 #847531

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4214
Gregor schreef :
zeilliefhebber schreef :
Heel simpel sinds deze week mijn smartfoon met gps functie en internet. Daarop de knrm help app. Geheel inpakken in een doorschijnend waterdicht tasje om je nek. Stel de app in en iedereen weet waar je ligt of zeilt Wel opladen voor vertrek.

Bij een dergelijk ongeval mag dat mijn telefoon kosten
leuk bedacht voor op het binnenwater.

In onderwerpen over veiligheidsmiddelen, MOB procedures, etc. wordt meestal vanuit klein vaarwater situaties en/of heel rustig weer gereageerd. Fabrikanten werken hier aan mee door hun verkoopclips bijna zonder uitzondering in zeer kalme omstandigheden te filmen.

Veel handelingen en gadgets werken bij serieuze zeegang en wind niet meer (zoals bedacht). Als je alleen bij rustig weer in de zomer op kleine plassen zeilt is dat niet zo'n punt. Voor zeezeilers die ver buitengaats met stevige zeegang te maken hebben is het des te belangrijker dat het ook dan werkt.

Eigenlijk zou je dit soort discussies dus op moeten splitsen omdat je al snel twee compleet verschillende situaties vergelijkt.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 28 juni 2017 15:08 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 21 mei 2022 04:03 #1392678

Is er iets voor te zeggen als solo-zeiler wat verder weg van de kust een Cospas Sarsat PLB op je te dragen, waarbij je deze ook als EPIRB in kunt zetten bij andere, niet MOB distress?

Is beide niet dubbelop? Het risico overboord te raken lijkt mij groter dan dat je van boord móet omdat je boot verloren gaat. Voor dat laatste heb je wss ook een vlot dat je gebruikt. Een geschikte PLB lijkt mij dan een betere investering, zeker wanneer je deze ook als EPIRB kan inzetten.

Wat zijn jullie gedachten hierover?
Laatst bewerkt: 21 mei 2022 04:10 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 21 mei 2022 05:18 #1392681

De functie van een plb en een EPIRB, als je solo bent, is toch hetzelfde? Namelijk: wanneer je dringend hulp nodig hebt, een signaal uitsturen, dus een toestel wat je op je lichaam draagt? Dus dan is alleen een vaste EPIRB zowieso niet afdoende...
Natuurlijk is er het verschil van formaat, dus dan is een plb wel handiger.
Ook heb je voor een plb geen marifoonbewijs nodig, maar je spreekt over een situatie uit de kust, dus misschien dat je dat wel hebt...
Ik vind niet terug of een plb ais kan hebben, en of dit wel/niet bijdraagt tot de nauwkeurigheid van het baken.
Als het (ooit) gaat om een (wedstrijd)reglement, dan heeft dat misschien weer gevolgen wat je keuze betreft?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 21 mei 2022 05:41 #1392684

Een mini-EPIRB die tevens AIS en DSC alerts uitzendt zou het mooiste zijn dan; die combinatie bestaat voor zover ik weet niet…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 21 mei 2022 06:49 #1392689

  • Reuver
  • Reuver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 113
Nachtvlinder schreef :
Is er iets voor te zeggen als solo-zeiler wat verder weg van de kust een Cospas Sarsat PLB op je te dragen, waarbij je deze ook als EPIRB in kunt zetten bij andere, niet MOB distress?

Is beide niet dubbelop? Het risico overboord te raken lijkt mij groter dan dat je van boord móet omdat je boot verloren gaat. Voor dat laatste heb je wss ook een vlot dat je gebruikt. Een geschikte PLB lijkt mij dan een betere investering, zeker wanneer je deze ook als EPIRB kan inzetten.

Wat zijn jullie gedachten hierover?
Allereerst de simpele vraag: is het niet dubbelop: NEE.
Ik meen even dat zeilers bij de VOR 2 MOB's en een PLB bij zich hadden. Het doel van die dingen is dat je teruggevonden wordt en beter verlegen met een extra dan om verlegen.

Een PLB en een EPIRB lijken een dubbeling, maar dat is het niet.
Een PLB wordt gedragen op de persoon en heeft een kleine accu.
De EPIRB zie ik als verlengstuk van je vlot. Als je altijd in een gebied vaart waarbij een redding uren duurt in plaats van dagen kun je je afvragen hoeveel nut een EPIRB erbij heeft.
PLB en MOB zijn totaal verschillende apparaten, de een voor een officiele SAR actie, de ander voor terugzoeken met boten in de buurt. De portofoon op de persoon is daarbij een aanvulling.

Daarnaast zijn de EPIRB en MOB standaard geregistreerd op je marifoonregistratie. De PLB is apart geregistreerd met een eigen jaarlijkse rekening. Dat moet alleen al aangeven dat je zo'n ding aanschaft als je hem echt nodig denkt te hebben en dat je anders het abonnement stop zet.

Als je een tocht maakt die verder gaat dan de eerdere tochten zou je kunnen overwegen meerdere van de genoemde apparaten mee te nemen. Na afloop dan op marktplaats of op z'n minst het abonnement opzeggen.

En ja, hoeveel is je veiligheid je waard?
Ik zou zelf leren werken met die "struikellijnen", want de meeste klachten daarover zijn dat mensen er niet goed mee kunnen werken.

Zoals een instructeur ooit een keer opmerkte "je moet alle handelingen rustig en beheerst doen in de goede volgorde" en dat kan ik me prima mee redden. En als het te wild gaat om je aan te lijnen moet je tijd voor jezelf maken. Er is niets dat je tegenhoud de boot stil te leggen om een handeling uit te voeren (helemaal als de stuurautomaat weer een keer niet betrouwbaar werkt, op m'n eigen boot heb ik het eerste jaar meer mijlen gevaren op de windvaan dan op de stuurautomaat).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 21 mei 2022 06:51 #1392690

  • Reuver
  • Reuver's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 113
Nachtvlinder schreef :
Een mini-EPIRB die tevens AIS en DSC alerts uitzendt zou het mooiste zijn dan; die combinatie bestaat voor zover ik weet niet…
Een apparaat met 2 zenders lijkt leuk, maar het is wel een extra drain op de accu. En voor een SOLAS reddingsmiddel zijn eisen gesteld aan de minimale gebruikstijd.

(Als het te mooi lijkt, moet je zoeken naar de nadelen.)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 21 mei 2022 11:23 #1392751

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1143
Gregor schreef :
zeilliefhebber schreef :
Heel simpel sinds deze week mijn smartfoon met gps functie en internet. Daarop de knrm help app. Geheel inpakken in een doorschijnend waterdicht tasje om je nek. Stel de app in en iedereen weet waar je ligt of zeilt Wel opladen voor vertrek.

Bij een dergelijk ongeval mag dat mijn telefoon kosten
leuk bedacht voor op het binnenwater.

leuk bedacht inderdaad op (ruim) binnenwater, maar de app laat mij regelmatig over land varen en slaat hele delen over, op continue volgen leeg ik de batterij snel.
De behoefte om constant gevolgd te worden om b.v risico´s af te dekken of ten geruststelling van thuis, benauwd mij soms.
Zeilen kan risicovol zijn, actief lid zijn van een schaakclub minder.
Niet elk risico kan afgedekt worden en moet je dat willen?

Hoe kan het dat ik 35 jaar geleden zorgeloos rondzwierf over de aardkloot en sporadisch belde dmv een ingewikkelde landlijn en complexe handelingen op een obscuur postkantoor, naar een gevoel van onrust als ik mijn telefoon even niet bij heb?
Het nieuwe roken...
L´union fait la force
Laatst bewerkt: 21 mei 2022 11:24 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 21 mei 2022 16:34 #1392815

De tijden zijn veranderd inderdaad. Daar hoef je niet aan mee te doen, natuurlijk…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 21 mei 2022 19:34 #1392864

Nu ben ik benieuwd naar ervaringen! Wie is er wel eens over boord geslagen met automatisch zwemvest en aangelijnd?
Een vest met hoog drijfvermogen en een enorme ruk aan je zwemvest, hoe zit die dan om je lijf? Je gaat met 5 knopen over de reling, die leeflijn stopt je val, maar hoe hang je er nu bij?

Hoe strak zat je ingesnoerd, en hoe is dat verschoven? Kan je nog wat? Hoe optimaal is die gordel?

Zomaar wat vragen, ik krijg altijd een beetje het gevoel dat ik dit eens op tafel moet leggen, omdat de praktijk heel veel harder is dan de theorie. En dat je moet oefenen, om je overlevings kans te vergroten. Doe je dat niet, dan zijn veel stappen die je nu neemt, als je zwemvest half over je hoofd is getrokken en je door het water sleurt en niets meer ziet...toch niet voldoende geweest.

Ik heb geen zin om stoer te doen, maar ik weet waarom ik dit stel.
Wát zoek je? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 22 mei 2022 06:26 #1392917

Terechte punten en blijft zorgelijk. Ik ga sowiezo de lifeline configuratie zo maken dat deze zoveel mogelijk midscheeps lopen. Maar dan nog: als je een spi gijpt is er altijd een moment dat je stáát. Dan is de lifeline dus nog steeds zo lang dat je tot over de railing kunt raken. Voor die manouvre kort overklikken aan de mast? Geeft snel een spaghetti denk ik.

Paar “stellingen”:
-als je je altijd zó aanlijnt dat je niet overboord kunt, voegt een reddingvest niets toe. Een PLB dus ook niet (tov EPIRB)
-lukt dat niet en kun je dus wél overboord vallen aan lifeline, dan heeft (solo) de lifeline geen nut. Het ntegendeel zelfs: je verdrinkt meteen zonder aan boord te kunnen klimmen of PLB te kunnen activeren. Dan beter helemaal niet zekeren en wél reddingvest met PLB
Laatst bewerkt: 22 mei 2022 07:09 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 22 mei 2022 06:46 #1392922

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13405
Zwaardopzee schreef :
Nu ben ik benieuwd naar ervaringen! Wie is er wel eens over boord geslagen met automatisch zwemvest en aangelijnd?

De kans dat je overboord gaan overleeft is schokkend klein. Gelukkig zijn er weinig mensen met die ervaring waar je naar vraagt.

Mijn persoonlijk idee is dat je met een overlevingspak + zwemvest aan en een PLB de meeste kans maakt. Aanlijnen heeft alleen zin als je daarmee niet overboord kan. Dat laatste is uiteraard het beste.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 22 mei 2022 09:38 #1392963

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Zwaardopzee schreef :
als je zwemvest half over je hoofd is getrokken

Je reddingsvest heeft toch wel een kruisband? Misschien weet je nu meteen een volgende vraag, maar soit..

Wat dat overboord gaan aan de life-line betreft: je kunt ook twee life-lines aan je harnas doen. Eén waarmee je aan veiligheidlijn/band hangt, die over de boot loopt, en één die in een lus aan je harnas hangt en dus buiten gebruik is.

Als je een lijn van de boeg naar de kont in een boog buiten de zeereling en niet te hoog tegen het boord van de boot hangt, kun je daar, na overboord te zijn gegaan, je extra life-line aanhangen. De eerder gebruikte life-line haak je los van het harnas. Nu kun je langs de boot naar achter schuiven, waar hopelijk een zwemtrap hangt, die van uit het water kan neerklappen.

Het is er één uit de 'bedachte categorie' en hij is door mij nooit getest. Het is ook niet de eerste keer dat ik het vertel. Maar op mijn vorige boot had ik het bij tochtjes langs de kust zó geregeld. Ik denk dat ik het in de toekomst bij soortgelijke gelegenheden weer doe.

Een dikke lijn langs de boorden is ook wel lekker vanwege soms onvermijdelijk geschuur tegen te lage steigertjes of walkanten.
Laatst bewerkt: 22 mei 2022 10:21 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 22 mei 2022 09:56 #1392968

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13405
Een paar jaar geleden is iemand met een lifeline overboord gegaan in de Solent. Het schip voer door met 5kn. Binnen twee minuten was het slachtoffer dood.

Voor Harwich is een jachtje overvaren door een baggeraar. De vrouw die binnen zat had helaas een zwemvest aan waardoor ze niet meer uit het zinkende schip kon ontsnappen. Ook dood.

Bijna de helft van de zeer ervaren zeezeilers die ik ken draagt geen zwemvest of is aangelijnd.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 22 mei 2022 09:57 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 22 mei 2022 10:21 #1392978

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
3Noreen schreef :
Een paar jaar geleden is iemand met een lifeline overboord gegaan in de Solent. Het schip voer door met 5kn. Binnen twee minuten was het slachtoffer dood.

Voor Harwich is een jachtje overvaren door een baggeraar. De vrouw die binnen zat had helaas een zwemvest aan waardoor ze niet meer uit het zinkende schip kon ontsnappen. Ook dood.

Bijna de helft van de zeer ervaren zeezeilers die ik ken draagt geen zwemvest of is aangelijnd.

Kijk even naar die laatste zin. Ik krijg nu het idee dat aangelijnd zijn het alternatief is voor geen zwemvest dragen. Is dat ook wat je wil zeggen? En is het volgens jou dan zo dat 50 procent is aangelijnd en de andere 50 procent wel een zwemvest draagt?

Komt het er dan misschien op neer dat de meningen over deze veiligheidsmaatregelen nogal verdeeld zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 22 mei 2022 10:26 #1392981

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13405
Wadloper schreef :
3Noreen schreef :
Een paar jaar geleden is iemand met een lifeline overboord gegaan in de Solent. Het schip voer door met 5kn. Binnen twee minuten was het slachtoffer dood.

Voor Harwich is een jachtje overvaren door een baggeraar. De vrouw die binnen zat had helaas een zwemvest aan waardoor ze niet meer uit het zinkende schip kon ontsnappen. Ook dood.

Bijna de helft van de zeer ervaren zeezeilers die ik ken draagt geen zwemvest of is aangelijnd.

Kijk even naar die laatste zin. Ik krijg nu het idee dat aangelijnd zijn het alternatief is voor geen zwemvest dragen. Is dat ook wat je wil zeggen? En is het volgens jou dan zo dat 50 procent is aangelijnd en de andere 50 procent wel een zwemvest draagt?

Komt het er dan misschien op neer dat de meningen over deze veiligheidsmaatregelen nogal verdeeld zijn?

Ik bedoel dat de minstens de helft van de ervaren zeezeilers die ik ken noch een zwemvest noch aangelijnd rondvaren. Een korte blik op de bevolking van een zeesluis onderschrijft dat.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 22 mei 2022 10:33 #1392984

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
3Noreen schreef :
Ik bedoel dat de minstens de helft van de ervaren zeezeilers die ik ken noch een zwemvest noch aangelijnd rondvaren. Een korte blik op de bevolking van een zeesluis onderschrijft dat.

Ja, ik dacht al: waar komt deze statistiek nu weer vandaan? Maar de bron is de blik in de zeesluis, dus. En zijn de ervaren zeezeilers die jij kent dan dezelfden als de jongens en meisjes in de zeesluis?

De vraag is natuurlijk of die lui in de sluis allemaal "ervaren zeezeilers" zijn en of het al dan niet dragen van reddingvesten of lifelines een indicatie is van ervaring of geen ervaring.

Het is allemaal weer statistiek van de kouwe grond. En eigenlijk ook tijdverspilling.

Ik ga even wat anders doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Veiligheid solo zeilen 22 mei 2022 10:57 #1392998

Ik heb ook zelden een zwemvest om en ook niet aangelijnd. Niet overboord varen is de huisregel. En de grond is hier best wel warm!
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.323 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl