frankrijk schreef :
... Inmiddels heb ik dat aangepast, zodat de onderlijkstrekker en de eerste rif een lijn delen en de derde reeflijn altijd voorbereid is.
Handiger vind ik om 1 en 3 te combineren. Je vaart dan weg met 1 en 2 of 2 en 3 voorbereid.
Bij losse broek en 1 niet ingeschoren: lijntje om de mast en achter ook een lijntje om de boel strak te trekken.
Maar over dat 2e traject wil ik nog wel wat kwijt. Bij Cartagena werd ik getracteerd op 35 tot 40 knopen wind met een erg ruwwe zee. De wind was noord-oost, zodat ik praktisch voor de wind vaarde met 3 keer gereefd grootzeil helemaal open een stukje genua redelijk strak. Dat voldeed een poosje prima, maar ik ging te hard.
Drogue, 2 putsen om af te remmen!
Zelf sturend lukte het nog net, maar de stuurautomaat kon het niet aan. Toen heb ik het grootzeil verder gereefd tot een zakdoekje, dmv elastieken en zeilbandjes. Dat voldeed prima, tenminste tot de hele zooi loswaaide, en nog een keer. Na hard slikken heb ik dan uiteindlijk iets gedaan waar ik niet trots op ben. Ik heb de motor gestart en al het zeil weggehaald. Dat ging best goed, maar het is natuurlijk wel een zeilboot ( en de problemen die de motor kan geven in zo'n storm zijn ook bekend.
Trysailtje en anders grootzeil volledig wegnemen. Motorzeilen met puntje grootzeil of fok. Op zee Nooit alles wegnemen!
Inmiddels probeer ik m'n zeilmaker te bellen voor een 4e rif. Helaas nog geen reactie, dus die volgt.
Dan maar liever een trysail en drogue aanschaffen
Omdat ik morgen begin middag alweer uitvaar, kunnen mijn reacties wat langer op zich laten wachten.
Laat maar weten of deze verslaglegging jullie aanspreekt!
Frank.
Mooie reis, met de passaatwinden wordt het wat relaxter!