Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 13 feb 2021 16:07 #1253244

  • Amelie
  • Amelie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1069
martinw schreef :
Amelie schreef :

Maar: ons schip is van 1999. In de koopakte staat geen HIN-nummer. En op ons schip heb ik dat nummer ook nog nooit ergens gezien. Het zou op de achterkant van de spiegel moeten zitten. (www.boatzilla.eu/nl/wat-een-ci...g%20worden%20vermeld.

Iemand enig idee waar ik dat nummer kan vinden? We hebben een OVNI 345.

Ben ook wel benieuwd naar dat HIN nummer. Mijn boot is technisch vaarklaar te water gelaten in 2000 en daarna afgebouwd door de eerste eigenaar. Daarom kreeg de boot ook geen officieel bouwnummer van de werf. Maar ik heb al wel sinds 2001 een ICP gehad. Hopelijk helpt dat en wellicht volstaat ook het motornummer.

Ondertussen weet ik (met dank aan Rob Krijgsman) waar het HIN- nummer bij de Ovni's zit: in de binnenkant van de bakskistrand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 14 feb 2021 08:42 #1253377

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1854
brambo schreef :
niet het kadaster brengt het Brandmerk aan maar de Scheepsmetingsdienst. Kadaster doet alleen de registratie. Daar moet je contact mee opnemen.

Bij mijn boot heeft de man van het kadaster het 'brandmerk' aangebracht, vorig voorjaar. Overigens lijkt dat meer op een nummerbord dan op een brandmerk.
www.sailingarcadia.nl
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 24 feb 2021 11:12 #1256355

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15379
Nantucket33 schreef :
MarcelT schreef :
En die meetbrief van 164,- is volgens mij niet nodig. Ze meten het schip volgens mij sowieso op vanuit het Kadaster bij 'kleine' schepen. Dit ga ik nog navragen.
Marcel, heb je daar nog antwoord op gehad?

MarcelT schreef :
Hi Marc,
Nee nog niet. Ik zou teruggebeld worden en ben het daarna zelf ook vergeten...
Zal volgende week nog eens nabellen!
Nog nieuws hierover Marcel?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 24 feb 2021 11:14 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 24 feb 2021 13:12 #1256379

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5160
ja, dat hoeft niet.
1e eigenaar & rallykampioen Rauno_Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 24 feb 2021 13:16 #1256380

  • MarcelT
  • MarcelT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 359
Ik heb nog steeds geen reactie ontvangen op mijn e-mail, maar als ik de website doorneem dan was dat niet nodig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 24 feb 2021 13:16 #1256381

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11811
ja, dat hoeft niet.
Wat is het nu....
Ja, of het hoeft niet?

Wij hebben gewoon die 164 euro afgetikt.... :S
Hopelijk geven ze die dan een goede bestemming.
Laatst bewerkt: 24 feb 2021 13:18 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 24 feb 2021 13:50 #1256388

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5160
holtere schreef :
[Wat is het nu....
ja er is nieuws, je hebt geen meetbrief nodig.
1e eigenaar & rallykampioen Rauno_Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 24 feb 2021 16:19 #1256424

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15379
Ik heb een vraag over gesteld over de meetbrief bij het ILT. Als ik antwoord krijg meld ik dat hier.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 24 feb 2021 16:27 #1256426

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 375
sjoerd1981 schreef :
Nouja, het aangepaste ICP is nu gelukkig op naam, en alleen voor mensen met een Nederlands paspoort..

Vervelende is dat het wel even duurt voordat het vertrouwen in andere landen terug komt...zoals Italië...
Met dank aan die prutsers van het Watersportverbond...

Hetgeen heel bijzonder is daar wij in Nederland geen onderscheid maken tussen mensen die zich in Nederland bevinden (ik weet, geldt voor een beperkt aantal eigenschappen, maar ondertussen is het gangbaar dat er geen onderscheid gemaakt mag worden, tenzij daar goede gronden voor zijn). Je zou toch denken dat een inschrijving in het basisregister voldoende zou moeten zijn .. vanaf het moment dat je bent geregistreerd. Waarom zouden buitenlanders 5 jaar lang geen ICP kunnen mogen aanvragen (in persoon en daarvoor natuurlijk wel een geldig ID)?
Dat zou in lijn zijn met de locatie van het eigenaarschap dat ook gekoppeld is aan de registratie en als niet aan de inschrijving van de eigenaar. Nationaliteit van de eignaar is in en voor Nederland geen kenmerk voor de locatie van het eigendom.
Er zijn andere landen die de reikwijdte van hun wetgeving voor hu paspoorthouders dan wel hun geboorteregistraties tot over hun landsgrenzen laten uitstrekken, maar zo'n land wil Nederland vooralsnog niet zijn.

Ik denk dat deze verschreping een noodmaatregel is die heel snel in elkaar geflanst is, maar een beperkte tijd stand gaat houden.
ICP hoort de herkomst van de boot, het eigendom en de registratie van de eigenaar aan de boot te koppelen en niet de nationaliteit van de eigenaar.
Booty 24: zeezeilende carbon trailer sailer (Frans Maas / Jan Vandamme) en Efsix.
Voorheen Harmony 42
Laatst bewerkt: 24 feb 2021 16:28 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 24 feb 2021 16:35 #1256429

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15379
Het hele idee van de nieuwe regeling is nu juist dat er geen ICP's meer worden uitgegeven aan personen die niets met Nederland te maken hebben, maar wel hier een boot zouden willen laten registreren. Daarom nu alleen voor mensen met een Nederlands paspoort. En om personen die zich hier wel voor langere tijd gevestigd hebben maar geen Nederlands paspoort hebben tegemoet te komen geldt er een (ongetwijfeld arbitraire) termijn van 5 jaar. Het had ook 3 of 10 kunnen zijn, maar er is kennelijk voor 5 gekozen. Dat klinkt mij niet heel onredelijk. Voor veruit de meesten waarvoor het ICP bedoeld is zal dit geen enkel probleem zijn. Slechts een hele kleine groep personen die vrij recent in Nederland is komen wonen én die een boot willen registreren (wat niet verplicht is) zal wat geduld moeten opbrengen.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 24 feb 2021 16:36 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 24 feb 2021 17:23 #1256442

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 375
Dat klinkt ook niet onredelijk, maar dat klonken vele vormen van discriminatie vroeger ook niet.
Het probleem was dat niet-inwoners van Nederland op een postadres middels een tussenpersoon een ICP konden aanvragen. De tussenpersoon is opgeheven, maar niet-inwoner wordt verward met niet-Nederlander.
Ook het niet-inwoner zijn is discutabel, maar in ieder geval niet strijdig met onze grondwet en de uitleg die daar ondertussen aan gegeven wordt (Art 1: Geen onderscheid ... op een lijstje gronden ... voor allen die zich in Nederland bevinden).

Ik vind dat belanghebbender dat ons ICP probleem, waarvoor voor mijn trailer en voor mijn motorboot allang een oplossing voor is nl een RDW inschrijving. Een RDW inschrijving mag ook gelden als input voor de ICP, de wereld op zijn kop. Nogmaals de wereld op zijn kop is de RDW inschrijving niet toegankelijk voor zeilboten, maar alleen voor motorboten tot 20m met een snelheid boven de 20km/u.
Voor zo'n motorboot betaal je eenmalig 55,90 (1e keer) en 30,- euro voor de volgende eigenaar.
Het enige nadeel is dat er op staat dat het geen eigendomsbewijs is terwijl het de enige sluitende registratie bij een overheidsinstantie voor boten is.
Het bij de werf ingebrande HIN nummer fungeert als brandmerk en vervolgens plakt de eerste registreerder het kenteken er op.

Geen probleem, in NL en omringende landen, maar daarbuiten, en voor wie het pasje zou lezen, kun je dit legaal laten omkatten, tot een lekkende registratie bij een verbond zonder te veel verdere moeilijke vragen, tot een ICP voor 31,25 en een geldigheid van 2 jaar.

Ik zeg sarcastisch "zonder te veel moeilijke vragen" want zoals te lezen is het nog best lastig eendeze als latere eigenaar allemaal te achterhalen, maar goed te doen. Realiseer je echter dat het niet moeilijk is je boot te verzekeren, van een ligplaats te voorzien, van een marifoon inschrijving (en het oude nummer er uit te halen: ja zelf!) en iedere willekeurige boot te voorzien van de documenten die nodig zijn voor een ICP of zelfs een kadaster registratie.

Het rammelt en daar zijn veel van onze boten te duur voor en ze liggen nogal onbeheerd. Hiervoor is RDW de oplossing.
Het rammelt en daar zijn veel van onze boten niet duur genoeg voor, maar daarvoor biedt het RDW net als voor mijn trailer de oplossing.
Het rammelt en daar zijn veel van onze zeilers mogelijk te traditioneel of iets anders voor, maar wel blij mee heb ik begrepen.
Daarom stel ik voor de RDW registratie vrijwillig te doen voor bestaande boten en verplicht voor nieuwe.
Dat lijkt dan wel discriminatie tussen zeilers en niet-zeilers, maar dat is zoals u weet het verschil tussen sportboten en niet-sportboten dat al ingesteld en vastgelegd is.

Ik pleit daarom voor een sportbotenregister en als je daar niet in zit ben je geen sportboot.
Booty 24: zeezeilende carbon trailer sailer (Frans Maas / Jan Vandamme) en Efsix.
Voorheen Harmony 42
Laatst bewerkt: 24 feb 2021 22:18 door Booty24. Reden: "te oud en te ouderwets" gewijzigd in "mogelijk te traditioneel" als elegantere tekst voor breder bereik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 24 feb 2021 17:51 #1256454

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5160
ilCigno schreef :
Ik heb een vraag over gesteld over de meetbrief bij het ILT. Als ik antwoord krijg meld ik dat hier.
heb ik al gedaan.
En alles (zonder meetbrief) ingediend.
1e eigenaar & rallykampioen Rauno_Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 24 feb 2021 17:54 #1256457

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1815
Net eentje aangeschaft,ging prima.
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 mrt 2021 08:50 #1259042

  • EosD34
  • EosD34's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
Update nieuw ICP:
Foto van HIN nodig, dus eerst naar je bootje toe en dat nummer vinden.
Als Nederlander in buitenland wonend (ik dus) is een vertegenwoordigersverklaring noodzakelijk. De vertegenwoordiger moet in NL wonen natuurlijk, èn een NL identiteitsbewijs hebben.
Grondig, maar lastig. Of andersom.
Dehler 34 JV
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 mrt 2021 09:05 #1259045

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5160
mijn schuit heeft geen hin en ook geen imo :D
1e eigenaar & rallykampioen Rauno_Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 mrt 2021 11:34 #1259086

EosD34 schreef :
Update nieuw ICP:
Foto van HIN nodig, dus eerst naar je bootje toe en dat nummer vinden.
Als Nederlander in buitenland wonend (ik dus) is een vertegenwoordigersverklaring noodzakelijk. De vertegenwoordiger moet in NL wonen natuurlijk, èn een NL identiteitsbewijs hebben.
Grondig, maar lastig. Of andersom.

Wat mijn betreft de goede ontwikkelingen om weer vertrouwen terug te winnen in dit gedoogdocument.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 mrt 2021 12:05 #1259095

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 646
Al deze aanpassingen zijn nutteloos zolang er geen overeenstemming komt met Spanje, Portugal en Italië over opnieuw erkennen van het ICP.
Het zou me niet verbazen als straks ook Frankrijk zijn erkenning intrekt. Dan wordt het pas echt vervelend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 mrt 2021 13:06 #1259114

jmarinis schreef :
Al deze aanpassingen zijn nutteloos zolang er geen overeenstemming komt met Spanje, Portugal en Italië over opnieuw erkennen van het ICP.
Het zou me niet verbazen als straks ook Frankrijk zijn erkenning intrekt. Dan wordt het pas echt vervelend.

ja, ik reken stiekem toch maar op een duur kadasterbezoekje naar Griekenland later. Misschien kan ik de reiskosten delen met wat andere boten. Anders moet je gaan denken aan registratie in Polen enzo... voel ik niet zo veel voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 mrt 2021 13:18 #1259119

  • awb3
  • awb3's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 214
AndreAzuree schreef :
jmarinis schreef :
Al deze aanpassingen zijn nutteloos zolang er geen overeenstemming komt met Spanje, Portugal en Italië over opnieuw erkennen van het ICP.
Het zou me niet verbazen als straks ook Frankrijk zijn erkenning intrekt. Dan wordt het pas echt vervelend.

ja, ik reken stiekem toch maar op een duur kadasterbezoekje naar Griekenland later. Misschien kan ik de reiskosten delen met wat andere boten. Anders moet je gaan denken aan registratie in Polen enzo... voel ik niet zo veel voor.

Waarschijnlijk heb je dat al gedaan maar anders zou je ook eens dichter bij "huis" naar een oplossing kunnen zoeken. TR heeft een douane unie met EU en goed ontwikkelde douane en jacht faciliteiten. Kan je werf, die waarschijnlijk een goed lokaal netwerk heeft, je niet helpen met een -tijdelijke- correcte TR registratie. In NL zet je het dan om in het ICP.
"Average White Boat"
lidmaatschap opgezegd i.v.m. overstap op eigenaarsvereniging van eigen boot merk. Succes met het ZF en bedankt voor de hulp.
Laatst bewerkt: 04 mrt 2021 13:22 door awb3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 mrt 2021 13:23 #1259122

awb3 schreef :
AndreAzuree schreef :
jmarinis schreef :
Al deze aanpassingen zijn nutteloos zolang er geen overeenstemming komt met Spanje, Portugal en Italië over opnieuw erkennen van het ICP.
Het zou me niet verbazen als straks ook Frankrijk zijn erkenning intrekt. Dan wordt het pas echt vervelend.

ja, ik reken stiekem toch maar op een duur kadasterbezoekje naar Griekenland later. Misschien kan ik de reiskosten delen met wat andere boten. Anders moet je gaan denken aan registratie in Polen enzo... voel ik niet zo veel voor.

Waarschijnlijk heb je dat al gedaan maar anders zou je ook eens dichter bij "huis" naar een oplossing kunnen zoeken. TR heeft een douane unie met EU en goed ontwikkelde douane en jacht faciliteiten. Kan je werf, die waarschijnlijk een goed lokaal netwerk heeft, je niet helpen met een -tijdelijke- correcte TR registratie. In NL zet je het dan om in het ICP.

goed punt... ik heb een TR nummer van de boot. Kan ik je even een Pb sturen hierover?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 mrt 2021 13:36 #1259129

  • awb3
  • awb3's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 214
geen probleem maar ik denk dat je werf je beter kan helpen ; )
"Average White Boat"
lidmaatschap opgezegd i.v.m. overstap op eigenaarsvereniging van eigen boot merk. Succes met het ZF en bedankt voor de hulp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 04 mrt 2021 15:34 #1259156

  • EosD34
  • EosD34's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
ISO788 Hans schreef :
EosD34 schreef :
Update nieuw ICP:
Foto van HIN nodig, dus eerst naar je bootje toe en dat nummer vinden.
Als Nederlander in buitenland wonend (ik dus) is een vertegenwoordigersverklaring noodzakelijk. De vertegenwoordiger moet in NL wonen natuurlijk, èn een NL identiteitsbewijs hebben.
Grondig, maar lastig. Of andersom.

Wat mijn betreft de goede ontwikkelingen om weer vertrouwen terug te winnen in dit gedoogdocument.


Mee eens, hoor!
Overweging: van de nu geldende eis van Nederlandse nationaliteit of meer dan 5 jaren NL inwonerschap is het eigenlijk een kleine stap naar het vlagrecht. Het is een van de tradities op zee dat de gevoerde vlag de nationaliteit van de eigenaar weergeeft. Ik verwacht niet direkt dat het Watersportverbond dat voor elkaar gaat krijgen, maar ze dringt er bij de overheid wel op aan. Een 'zeebrief light'.
Overigens, als je niet officieel het recht hebt de NL driekleur te voeren op basis van een zeebrief, is het daarom nog niet verboden.

Later toegevoegd, een stukje uit de website van de KNZ&RV over vlagvoering:

>>DE NATIONALITEIT VAN HET JACHT BEPAALT DE VLAG

ALGEMENE REGEL

De Nederlandse vlag mag gevoerd worden op een Nederlands schip. Een Nederlands (zee–) schip is een schip dat o.m.:

toebehoort aan Nederlanders;
of voor tenminste 2/3 deel toebehoort aan Nederlanders;
of toebehoort aan een scheepsbedrijf waarvan de zetel in Nederland gevestigd is.
(Art. 310 jo. 311 WvK)

ZEEBRIEF

Zeeschepen zijn gerechtigd de Nederlandse vlag te voeren mits zij voorzien zijn van een zeebrief (art. 3 Zeebrievenwet). Dat vereiste geldt niet voor (in art. 2 ZW) uitgezonderde vaartuigen o.a. vaartuigen van ministerieel erkende Zeilverenigingen of Jachtclubs en schepen metende minder dan 20 m3 bruto inhoud. Voor al deze laatst genoemde schepen geldt bovengenoemde algemene regel. Anders gezegd: het nationale belang bij een schip is de bepalende factor voor het voeren van de nationale vlag.<<
Dehler 34 JV
Laatst bewerkt: 04 mrt 2021 15:44 door EosD34. Reden: Toevoeging
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 11 apr 2021 07:50 #1272273

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5160
sow...
1e eigenaar & rallykampioen Rauno_Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 11 apr 2021 07:54 #1272276

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11811
Bij jou het vakantiegeld ook weer op ? :whistle: :laugh:
Laatst bewerkt: 11 apr 2021 07:54 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Geen geldig NL ICP meer verkrijgbaar 11 apr 2021 08:32 #1272292

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3195
jmarinis schreef :
Al deze aanpassingen zijn nutteloos zolang er geen overeenstemming komt met Spanje, Portugal en Italië over opnieuw erkennen van het ICP.
Opnieuw gedogen wordt het dan; deze landen hebben UNECE res. 13 nooit ondertekend, dus nooit erkend.
Het zou me niet verbazen als straks ook Frankrijk zijn erkenning intrekt. Dan wordt het pas echt vervelend.
Erkenning intrekken zie ik niet zo snel gebeuren. Maar de erkenning door Frankrijk betreft formeel (zie website UNECE) alleen binnenvaart. Zeevaart heeft Frankrijk formeel uitgesloten; vervolgens is/wordt het door Frankrijk voor zeevaart wel gedoogd. Dat laatste zou natuurlijk wel kunnen veranderen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.697 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl