Zoals ik in een ander topic al eens aangaf interesseer ik mij voor waarheden die afwijken van de bijbehorende feiten. Met een waarheid bedoel ik in dat verband de algemeen heersende opvatting, terwijl een feit het resultaat is van traceerbaar onderzoek en bewijsvoering. In dat verband citeerde ik ook al eerder de definitie die onze grote volksschrijver Reve aan dit fenomeen wijdde:
Een waarheid is iets wat noch bewezen noch weerlegd kan worden. Voor een feit geldt precies het tegendeel. 'God is mens geworden' is een waarheid terwijl 'Napoleon werd verslagen bij Waterloo' een feit is
Het lijkt me wel leuk om in dit topic eens te proberen of er een overzicht valt te maken van specifiek nautische waarheden die afwijken van de feiten. Uiteraard trap ik zelf af en wel met een voorbeeld waardoor ik geïnspireerd werd door een accudiscussie die op dit moment in een ander draadje loopt. Ik doel hierbij op de waarheid dat je bij de aanschaf van je service accu altijd moet uitgaan van 50% van de benodigde capaciteit. Het valt lastig te geloven dat dit een feit is want dan zou een accu een raar product zijn, zoiets als een boek dat je maar voor de helft mag lezen en een fles wijn die je maar voor de helft mag opdrinken.
Als je naar de feiten kijkt blijkt het ook anders in elkaar te zitten. Bij gebruik in een Nederlandse watersportomgeving, waarbij de accu slechts een gedeelte van het jaar gebruikt wordt, blijkt een eenvoudige deep-cycle accu die je voor 80% van z'n capaciteit ontlaadt, in veel gevallen een prima keuze te zijn. Hieronder volgt het bewijs. Ik baseer me hierbij op de stellingen en tabellen uit de "Electropeadia" een document opgesteld door een in de UK gevestigde "battery consultancy". Daaruit leer ik het volgende:
* Een startaccu mag nooit dieper ontladen worden dan 50%. (Dat vind ik niet raar, want daar koop je 'm ook niet voor). Wil je dieper ontladen dan dien je een deep-cycle accu te kiezen. Het ontladen tot 80% is voor een dergelijke accu geen probleem (daarom heet ie ook zo). Wel dien je ervoor te zorgen dat je nooit volledig ontlaadt en dat je aan het eind van een cycle zo snel mogelijk weer volledig oplaadt en zorgt dat ie zoveel mogelijk opgeladen blijft.
* Elke accu kent in algemene zin een eindige levensduur de “service-life” waarvan de lengte bij correct gebruik vooral bepaald wordt door de temperatuur waaronder hij z'n werk moet doen. Hoe lager, hoe langer de accu meegaat en omgekeerd. Uitgaande van de Nederlandse watersportcondities is de te verwachten service-life van een deep-cycle accu in ieder geval meer dan 10 jaar.
* Elke accu kent daarnaast een beperkte productiecapaciteit in termen van aantallen laad/ontlaadcycli. Dit aantal wordt in hoge mate beïnvloed door de ontlaaddiepte van een cycle. Voor een gemiddelde loodaccu geldt dat als je je beperkt tot 10% dan kun je er wel zo'n 7000 cycles eruit krijgen, bij 50% is dat teruggelopen tot 1150 en bij 80% tot maar 675.
In mijn redenering ga ik uit van een begrote levensduur van 10 jaar, meer is in mijn denken overdreven. De kans dat er dan iets op je pad gekomen is dat dit vraagstuk irrelevant maakt (andere boot, andere partner, nieuwe accutechnologie) wordt dan te groot. Tevens ga ik voor seizoensgebruik uit van 60 cycles per jaar Gevoelsmatig lijkt me dat een redelijk getal. Het valt nu eenvoudig in te zien dat je met 80% ontladen die 10 jaar precies gaat halen, terwijl de 50% koper met z’n bijna dubbele aantal cycles het risico loopt uiteindelijk ingehaald te worden door het end-of-service-life moment van z'n accu. Als het om charterboten en wereldreizigers gaat wordt het uiteraard een heel ander verhaal. En vind je 10 jaar te kort dan kun je ook anders overwegen, maar dan moet je ook het prijsverschil erin betrekken. Eén keer per tien jaar een accuboer bezoeken lijkt me toch geen drama. Doch in veel gevallen, denk ook aan een eventueel ruimteprobleem, is het een prima keus.
Nu weet ik heus wel dat theorie en praktijk vaak van elkaar verschillen. Daarom zijn waarheden net zo belangrijk als feiten.
Dick
Link naar de bewijsvoering:
www.mpoweruk.com/life.htm