WADnWIND schreef :
Het blijft inderdaad een interessante vraag waar het eerder genoemde bedrag nu vandaan komt? Ook kunnen we stellen dat dit een algemeen verhaal over bergers is, waarbij LDS niet specifiek de zwarte piet behoeft te hebben, maar toevallig in het verhaal voor kwam. het had ook een ander kunnen zijn.
Buiten de hele maatschappelijke sociale discussie die zich hier ontsponnen heeft zijn er ook een flink aantal mensen die menen dat de KNRM niet moet slepen. Daar wil ik nu even een pragmatisch voorbeeld schrijven.
Vandaag 15-9-2015 pikken we via doormelding op kan-10 via een charterschip een mayday op van een jacht met gebroken mast. pakweg 8 mijl vanaf het station. Omdat we al bezig zijn met een eerdere actie (100.000e geredde) duurt het nog ruim een half uur voordat de grote boot ter plaatste is (kleine boot was er al eerder) beide schepen waren niet meer manoeuvreer vaardig vanwege lijnen in de schroef en zijn dus afgesleept naar een veilige haven. In de 4 uren dat we onderweg zijn geweest, met een toenemend windje van 25 naar 40 knopen, zware buien en diepe kuilen in de weg, hebben we niets gehoord of gezien wat op een berger leek.
- Moeten we nu deze schepen aan hun lot overlaten omdat 8 mijl slepen geen taak is voor de KNRM?
- Moeten we nu een berger wakker bellen, zodat deze alsnog na uren ter plaatste komt?
- of moeten we deze mensen gewoon helpen en de actie afmaken?
Er heerst dus kennelijk een onwaarschijnlijk realiteitsbeeld alsof de KNRM bestelde sleepdiensten doet?
Het vermeende slepen is altijd een gevolg op een situatie waarin een schip niet meer in staat is om te manoeuvreren. je zou raar staan te kijken als we iemand uit de nood helpen en dan losgooien met de mededeling: "de rest los je maar op met de berger!" Dat komt psychisch en fysiek niet goed met veel mensen die net hevige stress gehad hebben of nog hebben.
Kortom, de discussie over onrechtmatig slepen door de KNRM is een volledige onrealistische non-discussie, die waarschijnlijk vooral ondersteund wordt door mensen die zelf nog nooit problemen gehad hebben op het water.
Maar zoals ik al eerder schreef: een berger heeft ook een plekje in de maritieme watersport biotoop
De reden dat ik zo kritisch ben op het slepen door de KNRM noem je zelf in je bericht. De grote boot kon pas na een half uur ter plaatse zijn omdat deze eerst een schip dat niet in nood was, maar een touw in de schroef had weg moest brengen. Was er op het tweede schip na de mastbreuk iemand ernstig gewond geraakt had het dus een onnodig half uur geduurd voordat de grote boot, vol met medische apparatuur aanwezig was.
Hetzelfde deed zich voor op de zondagmiddag van Sail. Zo'n beetje alle KNRM boten van het markermeer waren recreanten en elkaar aan het slepen toen er melding van een drenkeling kwam, de kustwacht had geen eenheden meer en liet daarom maar een helikopter van de luchtmacht aanvliegen. Twee schepen van bergers sloten zich bij de enige beschikbare KNRM boot aan om iets van een zoekactie op touw te zetten. Gelukkig bleek na niet al te lange tijd dat de vermiste personen veilig op de kant stonden. Maar waarom moet een KNRM boot vol met goede EHBO'ers, zuurstof, AED etc. slepen en moet een berger met een boot vol pompen, brandblussers en sleeplijnen naar vermisten zoeken?
Als de KNRM zich uitsluitend om de mensen zou bekommeren en de redding/thuisbrengen van de schepen aan de bergers zou overlaten zouden de reddingsboten veel meer beschikbaar zijn voor hun (in mijn ogen )primaire taak; het redden van mensen. Op de manier zoals het nu gaat is het wachten op de eerste doden die voorkomen hadden kunnen worden als de beschikbare schepen werden ingezet voor het doel waarvoor ze uitgerust zijn.