Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 03 sept 2016 08:02 #764868

  • Oliver77
  • Oliver77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 499
De verhuur van boten trekt juist sterk aan, het is begrijpelijk dat mensen een boot huren voor een week of twee en dan hebben ze verder nergens last van.
www.ad.nl/dossier-amsterdam/hu...opulairder~ace614b1/

Begin over het gevoel van een "eigen boot" en ze kijken je glazig aan :laugh:

Sowieso goed dat er een overschot aan boten is want ik zoek er nog één :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 03 sept 2016 14:54 #764927

  • qjbikker
  • qjbikker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 155
Ik heb gemerkt dat zitten op een urinoir niet meevalt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 03 sept 2016 15:12 #764929

Ik ben heropgevoed. Zitten dus.
Wat dat urinoir betreft, daar heb ik eens een weddenschap mee gewonnen. Prijs was mijn diner van die avond. :laugh: :laugh:
Mijn vrouwelijke tafelgenoten wilden maar niet geloven dat er in het urinoir van dat restaurant een vlieg zit waar je op moet mikken. (Inmiddels wel gemeengoed denk ik zo maar toen was dat nog een nieuwigheid)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 03 sept 2016 15:43 #764933

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 03 sept 2016 19:47 #764982

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2266
Heb het artikel en het draadje nog eens doorgelezen, maar ik volg het toch niet helemaal. Wat is nu het probleem? Het artikel zegt dat de toekomst van de watersport bedreigd wordt. Wie wordt er dan bedreigd?

Het bedrijfsleven dat zich ermee bezighoudt, misschien. Niet de watersporters. Die worden bedreigd door hoge kosten (van boten, ligplaatsen), overvolle waddenhavens, waterplanten op het IJsselmeer, en zo.

Als ouder wordende babyboomers hun boot verkopen t.e.a.b. is dit juist een kans voor jongere watersporters. De boten, die te duur in de markt gezet worden, worden niet verkocht of zakken in prijs tot ze wel verkocht worden. Eventueel in Polen, waar de welvaart toegenomen is. Ik zie hier op het forum veel jonge zeilers die goede, goedkope boten zoeken.

Als mensen liever gaan charteren in de tropen of subtropen: van mij mogen ze! Ik hoef die warmte niet zo aan boord. Blijf ik wel hier varen, genietend van onze kwakkelzomers en wat meer ruimte op het water.

Als de jachthavens wat leger worden zakken de prijzen misschien, of stijgen minder. Nieuwkomers hoeven niet meer op een wachtlijst. We kunnen in het hoogseizoen ook weer eens naar de Wadden.

De bedrijven die inspelen op de behoefte aan betaalbare accommodatie, opknappen van oude boten voor zeilers met serieuze plannen, werven, zeilmakers, scheepsdieselmonteurs, scheepsstoffeerders, zullen prima draaien. Werven, die mensen de kans geven zelf te klussen, en ze helpen met moeilijke werkzaamheden. Verhuurbedrijven mogelijk ook. Ik zie alleen maar kansen, voor mensen die ze willen benutten. Bedrijven die alleen maar willen maken wat ze mooi vinden, zonder dat daar een markt voor is (Winner), hebben een probleem.

Een oude binnenschipper die ik ken grossiert in tegeltjeswijsheden, zoals
- Het leven is een feest, maar je moet wel zelf de slingers ophangen! of
- Kijk naar de zon, dan zie je je eigen schaduw niet!
Hij heeft gelijk. Stop met zagen, zoals ze in Vlaanderen zeggen, en grijp kansen. En voor het bedrijfsleven: als de wereld verandert, verander mee, of hou op te bestaan.

Jan
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 03 sept 2016 23:01 #765009

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2174
Mi Dushi schreef :
...Wat is nu het probleem?...
...door hoge kosten (van boten, ligplaatsen)...
Ik zie hier op het forum veel jonge zeilers die goede, goedkope boten zoeken...
Als de jachthavens wat leger worden zakken de prijzen misschien, of stijgen minder...
Jan

Boten zijn vaak niet duur, ik heb er veel gezien voor een paar honderd euro. Wat de meeste mensen hier denigrerend "End of Life" boten noemen. Die zijn niet aan het eind van hun leven, met een stevige schoonmaakbeurt en nog een paar honderd euro kun je er nog jaren mee voort. En vroeger, denk aan ongeveer 25 jaar terug, legde je zo'n boot ergens neer waar het niets of bijna niets kostte, en je ging lekker varen. En als je wat ruimer in je centen zat ging je kijken naar mooiere boten, groter. Ik durf te stellen dat heel veel zeilers van nu zo begonnen zijn.

Maar tegenwoordig ben je er niet als je een boot gekocht hebt. De kosten beginnen dan pas echt op te lopen. Er heerst binnen de hele watersportwereld een mentaliteit dat iedereen die een boot heeft automatisch ook over veel geld beschikt. Dus worden alle havens duurder, en om die kostenstijging te verantwoorden komt er ook meer luxe, meer voorzieningen. Ook de kosten voor passanten zijn te hoog opgelopen. Soms betaal je voor een ligplaats voor je boot net zoveel als voor een redelijke hotelkamer. Op die manier wordt varen, en zeker ook zeilen, voor velen te duur, zeker voor jongeren die toch al hoge kosten hebben aan de rest van hun leven.

En dan gaan er mensen klagen dat de watersport vergrijsd. Dat je een mooie boot niet meer kunt verkopen voor wat ie waard is. Dat er boten naar het buitenland verdwijnen. Ik durf zonder meer te stellen dat onder jongeren de wil om te gaan zeilen er nog steeds is. Ieder weekend gaan er zo'n vijfduizend jongeren het water op, om lekker te gaan zeilen. En dat doen ze dan in boten die ze in de winter zelf onderhouden. En ook daar wordt op neergekeken door de "echte watersporter", want het gaat hier over de zeeverkenners, en hun stalen Lelievletten, die volgens de "echte zeilers" niet zeilen.

Als nou eens één op de tien zeeverkenners later een eigen boot aanschaft, dan is die hele vergrijzing in tien jaar verdwenen. Maar dat zal niet lukken, want de meeste van die zeeverkenners komen niet uit het rijke deel van de bevolking, en de kosten van een eigen boot zal voor de meesten een te grote hinderpaal zijn. Niet de aanschaf, niet het opknappen waar nodig, maar domweg de ligplaats en aanverwante kosten.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 04 sept 2016 00:32 #765012

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2266
@plusfast
Ik kan het hele watersportwereldje niet overzien, maar ik maak me sterk dat een eigen boot in de vaart houden nog steeds voor weinig geld kan. Zeker op de binnenwateren. Maar ook op groter water. Ik weet in de Delta wel een paar plaatsen waar je met een boot van een meter of negen terecht kan voor zo'n € 1000 per jaar. Nog teveel? Dan wordt het zoeken naar een particulier steigertje waar je voor een zacht prijsje mag liggen. Of een trailerbare boot die op de wal kan staan, bijvoorbeeld. Of een goedkope verenigingshaven, waar je lid kan worden als je de handen uit de mouwen wil steken.

Goedkoop varen zonder eigen boot kan ook. Ervaren opstappers hebben veel kansen. Instructeur worden bij een zeilschool, als je goed kan zeilen. Leuk om te doen en je leert er zelf nog beter van varen.

Ook de kosten voor passanten vallen mee. Voor mijn boot van 9 m betaal ik zo'n € 20 per nacht in commerciële jachthavens. Daar heb je geen hotelkamer voor. En als je aan boord kookt heb je een goedkope vakantiedag. Even aanleggen voor boodschappen is vaak gratis. Ankeren kan ook. Er zijn hier en daar meerboeien. Er zijn de aanlegplaatsen voor recreanten zoals op de Grevelingen of in Friesland.

Dus ik weet niet of alles duurder wordt. Het zou kunnen. Maar misschien is het ook wel een couplet van het bekende liedje dat vroeger alles beter was... Natuurlijk, pleziervaart blijft een vorm van luxe. Wie helemaal geen geld heeft voor hobby of vakantie kan moeilijk meedoen. Voor de meeste mensen is het een kwestie van prioriteiten stellen. Ik doe niet aan wintersport, citytrips of vliegvakanties.

Ik zie meer in een positieve blik. De watersport vergrijst? De hele samenleving vergrijst en min of meer gezonde gepensioneerden varen vrolijk door het land. Over een jaar of dertig is de vergrijzing voorbij. Boten kunnen niet meer verkocht worden voor wat ze waard zijn? De prijs waarvoor de boot wel verkocht kan worden is de waarde. Mensen die neerkijken op zeeverkenners? Ik ken ze niet.

Kop op, stop met somberen en klagen. Het leven op het water is een feest, zelfs als je het op een koopje doet.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 04 sept 2016 06:35 #765016

En onze Waddenhavens dan, liggen die in de zomerperiode dan vol met voornamelijk huurboten (al dan niet met oosterburen, ik heb de stellige indruk dat Nederlandse huurders toch vooral in zonnige oorden huren)of het restantje grijsaards dat het nog vol houd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 04 sept 2016 06:54 #765017

Vroeger waren bootjes duur, een 30ft boot was een onbereikbaar jacht en alleen voor de happy few. Zelfs een BM was kostbaar. Nu is dat instappen veel goedkoper. Maar de tijdsbesteding van de jongere nu t.o.v. vroeger is wel onvergelijkbaar. Die hebben helemaal geen zin meer in zo'n last en gaan liever achter Pokkemon aan.

Ik vind de vergrijzing niet zo erg, wordt het weer gezelliger en minder druk.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 04 sept 2016 08:48 #765026

Ik denk dat de 'pijn' in de moderne watersport zit in het feit dat het bezit van een (zeil)boot geen status symbool meer is.
(Geruikte) boten die nog een half mensenleven meegaan zijn gewoon betaalbaar voor jan modaal.
Een ligplaats is vele malen goedkoper dan een plekje op de camping.

De echte zeiler blijft gewoon zeilen. Hype of geen hype.
Heerlijk bijvoorbeeld dat de vakantieperiode weer voorbij is en de rust en ruimte op het water zijn teruggekeerd :)
Sail now, work later!
Laatst bewerkt: 04 sept 2016 08:48 door Noord kardinaal. Reden: Schrijffout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 04 sept 2016 09:29 #765037

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ja heerlijk dat de vakantiedrukte voorbij is, maar niet veel later is al het andere ook voorbij. ..........dat het mooie weer ook over gaat... en over anderhalve maand de halve vloot weer op de kant gezet wordt.... :(
Dus ja......,ik weet niet van welke ik nou blij moet worden.... :dry:
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Laatst bewerkt: 04 sept 2016 09:34 door Fly-Tour.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 04 sept 2016 09:47 #765044

Fly-Tour schreef :
Ja heerlijk dat de vakantiedrukte voorbij is, maar niet veel later is al het andere ook voorbij. ..........dat het mooie weer ook over gaat... en over anderhalve maand de halve vloot weer op de kant gezet wordt.... :(
Dus ja......,ik weet niet van welke ik nou blij moet worden.... :dry:
.

Dat die halve vloot jaarlijks op de kant word gezet met bijhorende kosten, en daarmee zijn of haar boot een seizoenartikel word, is ieder zijn vrij keus.
Maar vooral een aangepraat iets (door de kraanbaas) wat nodig zou zijn, maar totaal overbodig.

Het is heerlijk zeilen in de tijd dat de helft al of nog op de kant staat. :woohoo:
Sail now, work later!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 04 sept 2016 09:51 #765045

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5208
iFolkboot schreef :
Fly-Tour schreef :
Ja heerlijk dat de vakantiedrukte voorbij is, maar niet veel later is al het andere ook voorbij. ..........dat het mooie weer ook over gaat... en over anderhalve maand de halve vloot weer op de kant gezet wordt.... :(
Dus ja......,ik weet niet van welke ik nou blij moet worden.... :dry:
.

Dat die halve vloot jaarlijks op de kant word gezet met bijhorende kosten, en daarmee zijn of haar boot een seizoenartikel word, is ieder zijn vrij keus.
Maar vooral een aangepraat iets (door de kraanbaas) wat nodig zou zijn, maar totaal overbodig.

Het is heerlijk zeilen in de tijd dat de helft al of nog op de kant staat. :woohoo:
zo is dat, zaterdag nog de 8uren van de oosterschelde, dan de kant op voor wat noodzakelijk onderhoud. En dan gaat ie weer voor minimaal twee jaar het water in.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 04 sept 2016 11:54 #765081

  • Fly-Tour
  • Fly-Tour's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5857
Ach, je kan in de herfst /winter en het vroege voorjaar ook goed zeilen, als het maar niet te gek koud is, een voorwaarde van mij.. , maar doe toch maar liever de zomer.

Mijne blijft ook altijd in het water. Geen jachtwerf of kraanbaas die mij dat gaat verkopen.
Alleen deze winter gaat hij er wel uit voor groot onderhoud.
Mijn favorieten:
Een verwittigd man is er twéé waard.
Reken niet op geld of goed dat men nog ontvangen moet, want gewis, de rekening is mis.
Gereed geld dingt scherp.
Geen slapende honden wakker maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 04 sept 2016 11:56 #765083

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2266
Noballast schreef :
Vroeger waren bootjes duur, een 30ft boot was een onbereikbaar jacht en alleen voor de happy few. Zelfs een BM was kostbaar. Nu is dat instappen veel goedkoper. Maar de tijdsbesteding van de jongere nu t.o.v. vroeger is wel onvergelijkbaar. Die hebben helemaal geen zin meer in zo'n last en gaan liever achter Pokkemon aan.

Ik vind de vergrijzing niet zo erg, wordt het weer gezelliger en minder druk.

Mee eens. Als je een betaalbare boot koopt, er goedkoop mee op vakantie kan gaan en andere vakanties achterwege laat dan zijn de vaste kosten dragelijk voor de meeste gezinnen. Als je tenminste geen boot met geleend geld hebt gekocht en geen huis hebt met een hypotheek die onder water staat.

Afgezien van het financiële is een eigen boot een zorgelijk bezit. Zelf als je de boot ziet als een gebruiksvoorwerp hou je hem in de vaart uit liefde. Anders blijf je het niet doen. Dan zijn er andere manieren om te varen die minder engagement vragen.

Ik gok dat er veel boten te koop staan, niet alleen door de vergrijzing en de economische crisis die nog steeds niet voorbij is, maar ook omdat de hype er een beetje af is.
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 04 sept 2016 16:42 #765153

  • WhizzMan
  • WhizzMan's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
Wat random observaties:

In Zweden is ook een botenoverschot. Ligplaatsen daar zijn volgens mij niet veel duurder geworden en je heb er allemansret. Je mag overal gaan liggen zolang je mensen hun privacy maar niet schend. Ook daar hebben ze vooral oude mensen die hun boot niet meer kunnen bijhouden en jongeren die veel minder interesse in zeilen en watersport hebben. Ik heb toevallig gekeken naar wat een Scanmar 33 daar kost gisteravond en ze zijn daar echt niet duurder dan hier. Je hebt er wat meer keuze, dus met wat pingelen en zoeken vind je vast wel iets goedkopers dan hier als je perse dat type wilt.

De verenigingshaven in Lelystad heeft betaalde krachten. Leden zijn nooit verplicht om zelf mee te werken. Het argument is dat veel leden dan weg zouden gaan? Ook daar is de wachtlijst behoorlijk gekrompen en zijn er niet uitgevoerde ambitieuze plannen om "de jeugd" aan te trekken. Het betreft dus niet alleen commerciele havens waar dit speelt.

Zeilscholen zitten met z'n allen in een "race to the bottom" qua prijs om de overgebleven leerlingen maar binnen te krijgen. Resultaat is dat ze elkaar nog harder kapot maken dan de dalende leerlingaantallen noodzakelijk maken.

De afgelopen 15 of zo jaren aan crisis hebben niet meegeholpen. Koophuizen zijn niet vrij van hypotheek gekomen, mensen hebben meer kosten aan kinderopvang en uiteraard is "onthaasten" niet meer mogelijk want we zijn 24/7 bereikbaar en moeten ook elk uur aan de wereld laten weten wat we aan het doen zijn. Waar een zeilboot in zo'n levensstijl en boekhouding past? Ik zou het niet weten.

Omdat de prijzen zo zijn gedaald, zijn mensen minder snel geneigd om een zeilboot te kopen. Vroeger was het een investering die redelijk waardevast zou moeten zijn. Tegenwoordig blijkt dat niet zo te zijn en geven mensen liever geld uit aan een dure telefoon....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 04 sept 2016 17:06 #765155

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 14666
Is het niet gewoon een kwestie van de tering naar de nering zetten? Tot 2008 werd een hoop consumptie gefinancierd met schuld. Dat is opgehouden.

Verder zijn er een heel aantal factoren die mede de "markt" bepalen.

-Er is een trend naar minder ballast in de vorm van spullen op je "nek" mee door het leven te slepen.

-Als je belangrijke sluizen maandenlang dicht gooit is het logisch dat daar in die periode minder (geen) scheepsbewegingen zijn.

-Het IJsselmeer vaargebied is de laatste 20 jaar wel onaantrekkelijker geworden. Windmolens aan de horizon fonteinkruid in je schroef.

-Een grote concurrentie om je vakantie in te vullen. Je kunt voor een fractie van wat het 20 jaar geleden koste naar de andere kant van de wereld vliegen.

-Een 20 jaar oude motor van een opel cadet geef je toch ook geen stuiver voor. Waarom zou je dat doen voor opa's boot motor. Dat bootjes niet afgeschreven hoefden te worden was een hype waar gelukkig een eind aan gekomen is.

enz enz.
Persoonlijk zie ik er geen probleem in. De wereld veranderd, GELUKKIG.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 04 sept 2016 17:24 #765161

Een trend goeroe zei enkele jaren geleden:
"De nieuwe (internet) generatie geeft niet om bezit. Het gaat hen om het gebruik, c.q. toegang tot het "bezit". (Liefst) snel invulling van een behoefte, online boeken, gebruiken en op naar de volgende behoefte".

In casu: "we hebben nu zin om te zeilen, Google, bootje huren, zeilen, inleveren". Daar past dus geen bezit bij...
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 04 sept 2016 18:09 #765173

  • GuyCras
  • GuyCras's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 136
ik wil graag die grijze schipper zijn boot overnemen.
Maar gezien ik verplicht ben, de keuze meer uit het hoofd dan het hart te laten komen
huur ik voorlopig
mss als de prijzen op de bodem zitten .....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 04 sept 2016 18:26 #765177

Hier een bootje gekocht ben 4 dagen aan het zeilen geweest maar helaas ook alleen maar oudere mensen tegen gekomen is niet erg maar wij jongeren nou ja ook al bijna 40 ;)
Wel is het jammer da je in een haven komt met een oudere boot die er een beetje gehaverd uitziet da ze nie naast je willen liggen of je rechts aankijken
En ja denk da er heel wa mensen zijn die een boot willen maar het nie haalbaar is nou willen de mensen tegenwoordig ook alles er op en neer hebben dus ja kost ook een berg
Gewoon klein beginnen groot en oud eindigen :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 04 sept 2016 18:49 #765183

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1374
ik ken iemand die zijn huis 60 jaar ofzo geleden kocht voor 30.000 gulden en nu is geschat op 800.000 euro, kijk dan kan je wel een zeiljacht financieren bij de bank.






In de 70er en 80er jaren was er in Nederland een grote en sterke middengroep, voor welke een zeilboot bereikbaar werd. Deze middengroep is sinds de jaren 90 flink uitgedund, zodat een zeilboot voor veel minder mensen bereikbaar is geworden. In dezelfde periode is de gemiddelde lengte van de zeiljachten wel enorm toegenomen. Naar mijn idee een tamelijk directe afspiegeling van de toenemende scheefgroei in inkomensverschillen.
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Laatst bewerkt: 04 sept 2016 18:52 door Zeilvis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 04 sept 2016 20:25 #765201

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5209
Ik mis de boot in deze grafieken....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 04 sept 2016 20:36 #765205

Evert jan schreef :
En ja denk da er heel wa mensen zijn die een boot willen maar het nie haalbaar is nou willen de mensen tegenwoordig ook alles er op en neer hebben dus ja kost ook een berg
Gewoon klein beginnen groot en oud eindigen :S

Datzelfde zie je ook op de huizenmarkt, huizen worden door de jonge generatie vaak te duur gevonden want er moet ook nog een nieuwe keuken en badkamer in omdat de kleur wat uit de tijd is... Prima spul word er domweg meteen uitsloopt.
Het moet meteen groot en modern.

Meedoen met de massa word belangrijker gevonden dan eenvoudig genieten.

Overigens, campers zijn niet aan te slepen tegenwoordig.. dus de bootjes maleise lijkt mij dus niet bepaalt uit de financiële hoek te komen.. :whistle:
Sail now, work later!
Laatst bewerkt: 04 sept 2016 20:43 door Noord kardinaal. Reden: Toevoeging
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 04 sept 2016 20:56 #765207

  • Fortura
  • Fortura's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 554
Volgens mij is het niet zozeer de kosten, maar de 'manier van leven' die je dan als het ware moet omarmen.
Het is een afweging van kosten en tijd: wil ik dit jaar luxe op vakantie? Dan kan ik niet investeren in de boot.
Nu een nieuwe iPhone net zo duur is als een ligplek in de zomer (ca. € 800,-) zorg ik dat ik nog wel een jaar of 4 met m'n huidige kan bellen en hoef ik echt niet de nieuwste te hebben. Een beetje GoPro of drone (ook al van die hippe dingen die veel mensen moeten hebben) doet ook al gauw € 500,-,.
Verjaardagen in de weekenden zeg ik af, want ik wil varen of moet klussen.
Er is veel 'moeten' aan een boot en naar mijn idee is de jongere generatie minder bereid om dat te accepteren.

P.s. in een ander topic werd ik er al van beticht een oude lul te zijn, maar ben 31 en wacht geduldig af tot ik m'n kans schoon zie een leuke 34 voeter op de kop te tikken waarmee ik een rondje Atlantic kan doen.
Fortura International Yacht Cruising Team
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

De schipper wordt grijzer en niemand wil zijn boot 05 sept 2016 06:47 #765241

  • Oliver77
  • Oliver77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 499
Ik ben net iets jonger dan jij maar mensen gaan toch pas boten kopen na hun studie, dat is tegenwoordig 25 jaar.

Ook ik zie de problemen niet, minder watersporters dus minder druk op het water en hopelijk dalen de tarieven in de jachthavens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.207 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl