Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 270 containers overboord bij Borkum

270 containers overboord bij Borkum 10 jan 2019 13:06 #1011518

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8682
Link naar LC-animatie: Twitter




Nog voordat de ondieptes boven Terschelling worden bereikt, vallen er al containers af.
Bij Borkum moesten ze zich melden bij de Verkeersdienst Duitse Bocht. Toen zal wel verboden zijn door te varen, gezien de ondieptes tot 15 meter boven Borkum en Juist.
Gezien haar diepgang van 17 meter had ze daar met dat weer, 5 meter steile golven, al helemaal niets te zoeken. De UKC zou minimaal 4 meter behoren te zijn.
Ik vraag me af of er een zeeloods aan boord was.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 10 jan 2019 13:07 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 10 jan 2019 13:22 #1011522

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12600
La Mavare schreef :
Link naar LC-animatie: Twitter
Ik vraag me af of er een zeeloods aan boord was.

Loodsen kosten centen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 10 jan 2019 14:34 #1011525

Albert 45 schreef :
La Mavare schreef :
Link naar LC-animatie: Twitter
Ik vraag me af of er een zeeloods aan boord was.

Loodsen kosten centen.

Elk groot schip langer dan 90 en/of breder dan 13 meter dat de jade of Elbemonding nadert krijgt verplicht een loods aan boord. Daar komen ze echt niet onderuit .
Alleen nog niet ter hoogte van Borkum of nog eerder op de TSS.
Lijkt me ook niet echt zinvol daar. Stel je voor dat elk groot schip op een TSS een loods aan boord moest hebben. Zoveel loodsen zijn er niet eens bij benadering. Wordt ook moeilijk omdat een loods vóór hij loods kan worden eerst minstens 5 jaar op veschillende grote schepen officioer of kapitein moet zijn geweest.
www.hafen-hamburg.de/de/lotsen
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 10 jan 2019 15:06 #1011532

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Kapitein blijft de eindverantwoording houden op zijn schip, loods adviseert hem/haar slechts.
Kapitein kan een advies van een loods negeren, dat komt hoogst zelden voor ;)
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 10 jan 2019 15:23 #1011535

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8682
Naast de verplichte zijn er ook vrijwillige loodsdiensten voor o.a. Het Kanaal/Noordzee:
de Deap Sea Pilots van bv DSCP, Redwise/Dirkzwager en Hammond.

Vrij normaal voor 'geulgebonden' schepen, zie ook de richtlijn van de EEG.


instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 10 jan 2019 15:40 #1011538

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12600
Voor dit soort tripjes (kustreisjes), kan men ook een zeeloods van rede tot rede nemen.
Dat ziet er bijv. zo uit; haven/rivierloods op de Nieuwe Waterweg tot de Hoek, zeeloods naar loodsstation buitengaats, zeeloods van loodsstation Hoek van Holland naar loodsstation Weser en vandaar weer een loods naar binnen.

Vroeger, in de zeiltijd en bij de eerste stoomvaart, lagen er zelfs Nederlandse (zeil) loodskotters in het Engels kanaal - met loodsen voor de Schelde, de Nieuwe Waterweg en IJmuiden - die elkaar zwaar beconcurreerde.

Edit: Arjaan was me voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 10 jan 2019 15:47 #1011539

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8682
Hier nog een filmpje waar je vanaf minuut 3 kunt zien, wat een containerbak doet bij flinke dwarsgolven.

instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 10 jan 2019 16:12 #1011541

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Containers zijn er in diverse maten:

8 voet komt zelden voor
10 voet komt zelden voor
15 voet komt zelden voor
20 voet
30 voet
40 voet
45 voet

dan heb je nog
Open Topper dus 2 eindschotten met afdekzeil
Tankcontainer zeg het al is een tank
Flatrack dus 2 eindschotten voor bijzondere lading (steekt meestal boven een container uit

Dan heb je nog verschil in hoogte.

Container Afmetingen
Afmetingen en gewichten kunnen enigszins variëren afhankelijk van fabrikant.

8 ft. Container
Buitenmaten (l × w × h)
2440 mm × 2200 mm × 2260 mm
Binnenmaten (l × w × h)
2270 mm × 2100 mm × 2050 mm
Deurmaten (w × h)
2100 mm × 1940 mm
Gewicht
900 kg
Inhoud
9.9 m3
10 ft. Container
Buitenmaten (l × w × h)
2990 mm × 2440 mm × 2590 mm
Binnenmaten (l × w × h)
2800 mm × 2350 mm × 2390 mm
Deurmaten (w × h)
2340 mm × 2280 mm
Gewicht
1300 kg
Inhoud
15.5 m3
20 ft. Container 8'6"
Buitenmaten (l × w × h)
6060 mm × 2440 mm × 2590 mm
Binnenmaten (l × w × h)
5890 mm × 2350 mm × 2390 mm
Deurmaten (w × h)
2330 mm × 2280 mm
Gewicht
2130 kg
Inhoud
33.2 m3

20 ft. Container 9'6"
Buitenmaten (l × w × h)
6060 mm × 2440 mm × 2890 mm
Binnenmaten (l × w × h)
5890 mm × 2350 mm × 2690 mm
Deurmaten (w × h)
2330 mm × 2570 mm
Gewicht
2360 kg
Inhoud
37.4 m3

40 ft. Container 8'6"
Buitenmaten (l × w × h)
12200 mm × 2440 mm × 2590 mm
Binnenmaten (l × w × h)
11950 mm × 2330 mm × 2370 mm
Deurmaten (w × h)
2330 mm × 2280 mm
Gewicht
3900 kg
Inhoud
66 m3

40 ft. Opentop Container 8'6"
Buitenmaten (l × w × h)
12200 mm × 2440 mm × 2590 mm
Binnenmaten (l × w × h)
11950 mm × 2330 mm × 2370 mm
Deurmaten (w × h)
2330 mm × 2280 mm
Gewicht
3900 kg
Inhoud
66 m3

40 ft. Container 9'6"
Buitenmaten (l × w × h)
12200 mm × 2400 mm × 2890 mm
Binnenmaten (l × w × h)
11950 mm × 2330 mm × 2680 mm
Deurmaten (w × h)
2330 mm × 2570 mm
Gewicht
3950 kg
Inhoud
74.6 m3

45 ft. Container 9'6"
Buitenmaten (l × w × h)
13600 mm × 2440 mm × 2890 mm
Binnenmaten (l × w × h)
13350 mm × 2330 mm × 2680 mm
Deurmaten (w × h)
2330 mm × 2570 mm
Gewicht
4990 kg
Inhoud
83.4 m3
Laatst bewerkt: 10 jan 2019 17:28 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 10 jan 2019 16:48 #1011552

La Mavare schreef :
Hier nog een filmpje waar je vanaf minuut 3 kunt zien, wat een containerbak doet bij flinke dwarsgolven.

Nou het zijn in iedergeval niet de versnellingen (die deze wrede rompvorm zou geven) geeft die de containers overboord hebben doen gaan. Eerder de amplitude van de slingering.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 10 jan 2019 17:43 #1011561

Tony2920 schreef :
meer dan 270 containers in zee, bij niet eens een echte storm, wijzen erop dat de verplichtingen niet nagevolgd worden.
Jij weet dus precies wat er gebeurt is bij dit ongeval?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 10 jan 2019 17:45 #1011562

dehler schreef :
Containers zijn er in diverse maten:

8 voet komt zelden voor
10 voet komt zelden voor
15 voet komt zelden voor
20 voet
30 voet
40 voet
45 voet
En dan zijn er nog de 53 voeters, die komen steeds meer voor op de routes die niet door lijndiensten gevaren worden.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 10 jan 2019 18:35 #1011573

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7668
Erikdejong schreef :
Tony2920 schreef :
meer dan 270 containers in zee, bij niet eens een echte storm, wijzen erop dat de verplichtingen niet nagevolgd worden.
Jij weet dus precies wat er gebeurt is bij dit ongeval?

En jij lijkt te vinden dat meer dan 270 containers in zee in niet eens een echte storm normaal is.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 10 jan 2019 19:02 #1011576

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6780
Tony2920 schreef :
Erikdejong schreef :
Tony2920 schreef :
meer dan 270 containers in zee, bij niet eens een echte storm, wijzen erop dat de verplichtingen niet nagevolgd worden.
Jij weet dus precies wat er gebeurt is bij dit ongeval?

En jij lijkt te vinden dat meer dan 270 containers in zee in niet eens een echte storm normaal is.
Als ik moet gokken dan is de Zoe zijwaarts door een golf weggezet en heeft in die zijwaartse beweging de bodem geraakt. Dan is het eigenlijker een wonder dat er niet meer overboord is gegaan.
En als ik gelijk heb (En dat heb ik :laugh: ) dan heeft het ook niets met slecht sjorren te maken maar alles met het kiezen van de verkeerde route.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 10 jan 2019 19:04 #1011577

Zonder te weten wat er gebeurt is zelf in het openbaar een conclusie trekken en gelijk even een hele branch een slechte naam gaan geven is natuurlijk vrij extreem.

Even wat voorbeelden of wat gebeurt zou KUNNEN zijn.
- Het schip heeft nieuw lashings materiaal ontvangen welke van verkeerde kwaliteit waren en welke bezweken zijn bij de eerste de beste keer dat ze belast worden.
- Het schip heeft de bodem een of meerdere keren geraakt waardoor de G-krachten op de containers veel groter waren dan wat normaal is voor dat schip.
- Het schip heeft te hard gevaren voor de betreffende zeecondities waardoor de G-krachten hoger werden.
- Er zijn containers geladen die zwaarder waren dan opgegeven,
- Er zijn containers geladen welke beschadigd zijn en niet meer voor het vervoeren van producten gebruikt hadden mogen worden.
- Containers zijn niet goed geladen waardoor items in de containers zijn gaan rollen wat aanzienlijk hogere G-krachten tot gevolg heeft,
- De ontwerper van het schip heeft rekenfouten gemaakt in de container fundaties,
- Het klassebureau heeft verkeerde eisen gesteld,
- De werf waar het schip gebouwd is heeft de kantjes eraf gelopen en de lassers niet goed aangestuurd,
- De materiaal specificaties van de container supports waren niet voldoende,

Zo kan ik er nog wel 50 bedenken waar de rederij of de kapitein zelf geen of slechts minimaal invloed op heeft. Zomaar lopen roepen dat ze de kantjes er af gelopen hebben om dat het anders te veel geld kost is wel heel erg makkelijk en ongefundeerd. De druk is groot om alles zo snel en efficiënt mogelijk te doen, anders worden jouw spulletjes op Ali 2 cent duurder en dan wil je ze niet meer hebben.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 10 jan 2019 19:16 #1011579

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15015
G is de gravitatieconstante ik heb het vermoeden dat je inertie bedoelt.
dat conservatieven in doorsnee hechten aan veiligheid, voorspelbaarheid en autoriteit, terwijl liberalen zich eerder thuis voelen bij nuance en complexiteit,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 10 jan 2019 19:17 #1011580

  • Sloe Gin
  • Sloe Gin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10123
rooiedirk schreef :
Als ik moet gokken dan is de Zoe zijwaarts door een golf weggezet en heeft in die zijwaartse beweging de bodem geraakt.

Zou het?
Het is op de plek waar hij de eerste en de meeste containers verloor 60+ meter diep.
Of is hij pas bij Borkum gaan verliezen en zijn die containers terug gedreven?
May sauce be upon you.
Laatst bewerkt: 10 jan 2019 19:18 door Sloe Gin.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 10 jan 2019 19:21 #1011581

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8682
Sloe Gin schreef :
rooiedirk schreef :
Als ik moet gokken dan is de Zoe zijwaarts door een golf weggezet en heeft in die zijwaartse beweging de bodem geraakt.

Zou het?
Het is op de plek waar hij de eerste en de meeste containers verloor 60+ meter diep.
Of is hij pas bij Borkum gaan verliezen en zijn die containers terug gedreven?

24 meter plus rijzing is maximaal 26 meter.
De conclusie van Rooiedirk is vreselijk voorbarig, net als de mijne: ik ben het met hem eens.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 10 jan 2019 19:22 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 10 jan 2019 19:24 #1011582

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8682
@Erik: je vergeet te vermelden een navigatieblunder, het schip had de DW moeten volgen.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 10 jan 2019 19:36 #1011583

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6376
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 10 jan 2019 19:51 #1011584

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
La Mavare schreef :
@Erik: je vergeet te vermelden een navigatieblunder, het schip had de DW moeten volgen.

Klopt effe snel binnendoor, tijd is geld in deze branche
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 10 jan 2019 20:25 #1011594

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6780
Sloe Gin schreef :
rooiedirk schreef :
Als ik moet gokken dan is de Zoe zijwaarts door een golf weggezet en heeft in die zijwaartse beweging de bodem geraakt.

Zou het?
Het is op de plek waar hij de eerste en de meeste containers verloor 60+ meter diep.
Of is hij pas bij Borkum gaan verliezen en zijn die containers terug gedreven?
Heb jij nog een oude kaart met de diepte in voeten? Op mijn kaart boven terschelling net onder de 20m met een paar spots tot 16.4m
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 10 jan 2019 20:41 #1011598

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
In 2014 is met wat strubbelingen de 45 voet container (13,92 meter) toegelaten op de Benelux landen.
Op dit moment de langste container toegelaten op de weg.
Met speciale vergunningen mag er al een poosje op 1 vrachtwagen meer meegenomen worden.
Met een zogenaamde lang zware voertuig.
Met deze vrachtwagen kunnen ze 1x20ft en 1x 40ft meenemen in 1 keer of 3x 20ft in 1 keer.
53 voet is nog niet in Nederland en volgens mij ook niet in Europa.
Schepen en vracht wagens chassis zijn er niet op gebouwd.
Laatst bewerkt: 10 jan 2019 20:42 door dehler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 10 jan 2019 21:30 #1011610

  • roberteb
  • roberteb's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1785
dehler schreef :
53 voet is nog niet in Nederland en volgens mij ook niet in Europa.
Schepen en vracht wagens chassis zijn er niet op gebouwd.

53 voet is een weg/rail vervoer maat voor Noord-Amerika en container is ook niet geschikt voor zeevervoer.

APL (containerlijn) heeft 15? jaar geleden 53 voet zeecontainer laten bouwen voor stille oceaan trade naar China. Nooit groot succes geworden en weer gestopt. Wordt nu nog op kleine schaal gebruikt over zee (vooral NA).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 11 jan 2019 05:27 #1011626

53 voeters hebben hun "voeten" op dezelfde maat als een 45 voeter waardoor ze vastgezet kunnen worden op de 45 voets basis voor vrachtwagens en als deklading. Omdat ze echter oversteken is het met name voor containerschepen erg inefficiënt omdat een gedeelte van de volgende baai in beslag genomen word. Vandaar dat het niet veel toegepast word op schepen die puur en alleen containers vervoeren. Hier in Noord Amerika worden ze meer en meer gebruikt omdat het vervoer van metalen profielen en houtbundels efficiënter maakt.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 11 jan 2019 05:28 #1011627

3Noreen schreef :
G is de gravitatieconstante ik heb het vermoeden dat je inertie bedoelt.
Nee, ik bedoel G-krachten, dat is de reken basis voor alle reactiekrachten van items die aanboord van een schip vast moeten zitten.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.208 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl