Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: 270 containers overboord bij Borkum

270 containers overboord bij Borkum 11 jan 2019 23:28 #1011858

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
Deze is wel inzichtelijk.



Meer inhoudelijk hier.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 11 jan 2019 23:31 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 12 jan 2019 09:30 #1011905

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
JotM schreef :
Ja, daar zijn prima bewoordingen voor in het Nederlands: horizontale c.q. verticale belasting. (Bijvoorbeeld uit scheepsbewegingen)

In de Rules voor het zeevasten van containers van DNVGL staat "G" trouwens voor het GVW van de container (in [t]), worden alle versnellingen uitgedrukt in "a" of "ax" ("g" wordt niet gebruikt, maar gewoon 9,81) en worden belastingen aangeduid met Fx . Waarbij de "x" afhankelijk van de belasting door iets anders wordt vervangen.

Het mooie aan partiële belastingen is dat je ze mag optellen, voor in de voorschriften opgenomen belastingscombinaties. En zo doet iig DNVGL dat ook.

Dus ik ben wel benieuwd wie en waar in de scheepsbouw "G-krachten" gebruikt in berekeningen, want in de hoek waarin ik heb gewerkt ben ik ze nooit tegengekomen.

Hier nog een voormalig Structural engineer en ik werkte alleen maar met G-krachten voor het bepalen van zeevaste van olieplatforms, fabrieken of schepen!

Het gaat erom dat je uiteindelijk de kracht berekend die onder lading het dek in gaat. Die kracht (in N) wordt berekend met “massa x versnelling” en die versnelling wordt uitgerekend en uitgedrukt in G’s of m/sec2 (waarbij 1G gekijk is aan 9,81 m/sec2). Bij gebrek aan een beter voorbeeld kan je het vergelijken met voeten. 1 voet is (plm) 33 cm. Is dus gewoon een eenheid om versnellingen aan te duiden.

Denk daarbij ook maar eens aan straaljagerpiloten, autocoureurs en achtbanen. Daar worden de krachten op de piloot ook uitgedrukt in G’s. (De piloot wordt blootgesteld aan X G’s...)

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 12 jan 2019 09:37 #1011908

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
30,48 cm.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 12 jan 2019 10:05 #1011919

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
trotti schreef :

Hier nog een voormalig Structural engineer en ik werkte alleen maar met G-krachten voor het bepalen van zeevaste van olieplatforms, fabrieken of schepen!

Dat zal het verschil zijn. Ik ben maar een amateurtje die uit liefhebberij zijn petekind die aan de TH studeert helpt met numeriek oplosen door middel van Navier-Stokes vergelijkingen in computer modellen. Als je een computer miljoenen keer een berekening moet laten uitvoeren en daarbij een factor 9,81 extra moet laten uitrekenen doe je dat liever niet.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Laatst bewerkt: 12 jan 2019 10:10 door 3Noreen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 12 jan 2019 10:15 #1011922

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
trotti schreef :
JotM schreef :
Ja, daar zijn prima bewoordingen voor in het Nederlands: horizontale c.q. verticale belasting. (Bijvoorbeeld uit scheepsbewegingen)

In de Rules voor het zeevasten van containers van DNVGL staat "G" trouwens voor het GVW van de container (in [t]), worden alle versnellingen uitgedrukt in "a" of "ax" ("g" wordt niet gebruikt, maar gewoon 9,81) en worden belastingen aangeduid met Fx . Waarbij de "x" afhankelijk van de belasting door iets anders wordt vervangen.

Het mooie aan partiële belastingen is dat je ze mag optellen, voor in de voorschriften opgenomen belastingscombinaties. En zo doet iig DNVGL dat ook.

Dus ik ben wel benieuwd wie en waar in de scheepsbouw "G-krachten" gebruikt in berekeningen, want in de hoek waarin ik heb gewerkt ben ik ze nooit tegengekomen.

Hier nog een voormalig Structural engineer en ik werkte alleen maar met G-krachten voor het bepalen van zeevaste van olieplatforms, fabrieken of schepen!

Het gaat erom dat je uiteindelijk de kracht berekend die onder lading het dek in gaat. Die kracht (in N) wordt berekend met “massa x versnelling” en die versnelling wordt uitgerekend en uitgedrukt in G’s of m/sec2 (waarbij 1G gekijk is aan 9,81 m/sec2). Bij gebrek aan een beter voorbeeld kan je het vergelijken met voeten. 1 voet is (plm) 33 cm. Is dus gewoon een eenheid om versnellingen aan te duiden.

Denk daarbij ook maar eens aan straaljagerpiloten, autocoureurs en achtbanen. Daar worden de krachten op de piloot ook uitgedrukt in G’s. (De piloot wordt blootgesteld aan X G’s...)

Groeten,
Johnnie

Een versnelling uitdrukken in "G" (als een soort afgeleide eenheid) in plaats van in "101 m/s2" is iets anders dan rekenen met de middelpuntvliedende kracht (wat trouwens eigenlijk geen kracht maar een reactiekracht is), die straaljagerpiloten, autocoureurs en inzittenden van achtbanen ondervinden. Als we dat hier ook nog door elkaar gaan gooien haken de laatste niet-ingenieurs onder de forumleden zeker ook af. ;-)

Het eerste gebeurt ook bij bijvoorbeeld de piek-grondversnelling waarmee de aardbevingsbestendigheid van gebouwen in Groningen bepaald wordt (maar dan uitgedrukt in "X [g]"). En dat heeft niets met de versnelling van een lichaam in een cirkelvormige baan te maken.

Nogmaals: ik hou me aanbevolen voor een verwijzing naar een norm of klassevoorschrift waarin met "G-forces" wordt gerekend. Ik laat me graag verbeteren.
Maar bij het ontwerpen van scheepskranen heb ik er werkelijk helemaal nooit iets mee gedaan of mee te maken gehad.

Naschrift: ik heb natuurlijk wel, vaak zelfs, gerekend met een middelpuntzoekende versnelling t.o.v. het poolpunt van een beweging. Maar dat werd zeker geen "G-force" of "G-kracht" genoemd.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 12 jan 2019 10:39 door JotM. Reden: toevoeging
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 12 jan 2019 13:29 #1011956

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
JotM schreef :
trotti schreef :
JotM schreef :
Ja, daar zijn prima bewoordingen voor in het Nederlands: horizontale c.q. verticale belasting. (Bijvoorbeeld uit scheepsbewegingen)

In de Rules voor het zeevasten van containers van DNVGL staat "G" trouwens voor het GVW van de container (in [t]), worden alle versnellingen uitgedrukt in "a" of "ax" ("g" wordt niet gebruikt, maar gewoon 9,81) en worden belastingen aangeduid met Fx . Waarbij de "x" afhankelijk van de belasting door iets anders wordt vervangen.

Het mooie aan partiële belastingen is dat je ze mag optellen, voor in de voorschriften opgenomen belastingscombinaties. En zo doet iig DNVGL dat ook.

Dus ik ben wel benieuwd wie en waar in de scheepsbouw "G-krachten" gebruikt in berekeningen, want in de hoek waarin ik heb gewerkt ben ik ze nooit tegengekomen.

Hier nog een voormalig Structural engineer en ik werkte alleen maar met G-krachten voor het bepalen van zeevaste van olieplatforms, fabrieken of schepen!

Het gaat erom dat je uiteindelijk de kracht berekend die onder lading het dek in gaat. Die kracht (in N) wordt berekend met “massa x versnelling” en die versnelling wordt uitgerekend en uitgedrukt in G’s of m/sec2 (waarbij 1G gekijk is aan 9,81 m/sec2). Bij gebrek aan een beter voorbeeld kan je het vergelijken met voeten. 1 voet is (plm) 33 cm. Is dus gewoon een eenheid om versnellingen aan te duiden.

Denk daarbij ook maar eens aan straaljagerpiloten, autocoureurs en achtbanen. Daar worden de krachten op de piloot ook uitgedrukt in G’s. (De piloot wordt blootgesteld aan X G’s...)

Groeten,
Johnnie

Een versnelling uitdrukken in "G" (als een soort afgeleide eenheid) in plaats van in "101 m/s2" is iets anders dan rekenen met de middelpuntvliedende kracht (wat trouwens eigenlijk geen kracht maar een reactiekracht is), die straaljagerpiloten, autocoureurs en inzittenden van achtbanen ondervinden. Als we dat hier ook nog door elkaar gaan gooien haken de laatste niet-ingenieurs onder de forumleden zeker ook af. ;-)

Het eerste gebeurt ook bij bijvoorbeeld de piek-grondversnelling waarmee de aardbevingsbestendigheid van gebouwen in Groningen bepaald wordt (maar dan uitgedrukt in "X [g]"). En dat heeft niets met de versnelling van een lichaam in een cirkelvormige baan te maken.

Nogmaals: ik hou me aanbevolen voor een verwijzing naar een norm of klassevoorschrift waarin met "G-forces" wordt gerekend. Ik laat me graag verbeteren.
Maar bij het ontwerpen van scheepskranen heb ik er werkelijk helemaal nooit iets mee gedaan of mee te maken gehad.

Naschrift: ik heb natuurlijk wel, vaak zelfs, gerekend met een middelpuntzoekende versnelling t.o.v. het poolpunt van een beweging. Maar dat werd zeker geen "G-force" of "G-kracht" genoemd.

Er is er hier volgens mij maar 1 die het niet wil accepteren....

Versnellingen (geen middel punt vliedende kracht) worden uitgedrukt in m/sec2 of in G. Zo is dat gebruikelijk in sterkteleer, dynamica en scheepsbouw. Niet meer, niet minder.

Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 12 jan 2019 14:05 #1011962

Mmm , vandaar dat ze piloten en astronauten op G-krachten testen met een centrifuge .....
En daar ondervindt hij toch echt een centrifugale kracht .
Hoewel , die laatste bestaat eigenlijk niet want er is eigenlijk alleen een centripetale/ middelpuntzoekende kracht ,nl die in de stang die de cabine met de as van de centrifuge verbind. :huh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 12 jan 2019 16:41 #1011984

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7274
Leuk hoor verhalen over G forces in dit draadje.
Vanmiddag de hond op de dijk uitgelaten op een plek waar bijna nooit iemand komt, nu een aantal mensen plastic aan het verzamelen ...
Lijkt me zinvoller.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 12 jan 2019 17:53 #1011996

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Inderdaad, voorlopig is de berging van de containers voor morgen afgeblazen i.v.m. weersomstandigheden.
Hopelijk gaat de berging netjes zijn drie methodes om deze containers te bergen, de laatste mogelijkheid is de grijper
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 12 jan 2019 22:44 #1012071

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Parametric Roll

De moeite waard.

ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 12 jan 2019 23:51 #1012078

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
WADnWIND schreef :
Parametric Roll

De moeite waard.

Inderdaad. Dit geeft heel wat stof om over na te denken.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 13 jan 2019 09:09 #1012120

  • Rikken
  • Rikken's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2623
Het genoemde voorbeeld klopt ook aardig met de afnemende waterdiepte ter plaatse waardoor de golfsnelheid afneemt en in de buurt komt van de snelheid van het schip. Zeer interessante film!
Laatst bewerkt: 13 jan 2019 09:09 door Rikken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 13 jan 2019 13:05 #1012203

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13452
Nu een dergelijke resonantie als oorzaak in een breder publiek hier op ZF aannemelijk geacht wordt. Is de volgende vraag interessant om te stellen. Heeft het verplichte Shipboard Routing Assistance (SRA) system deze situatie voorspeld ? Kortom had de kapitein het kunnen weten of niet. Ik zal beide onderzoeken die nu lopen met belangstelling op dit punt gaan volgen.

Overigens, de aanzienlijke milieu schade die dit ongeluk heeft veroorzaakt die moeilijker lijkt opgeruimd te kunnen worden dan een lekkage van ruwe olie. We zullen nog decennia lang plastic korreltjes blijven vinden op het wad. Terwijl ruwe olie al niet meer in enkelwandige tankers vervoerd mag worden staan die containers enkelwandig op dek van een container schip. Zullen deze containerschepen het zelfde lot beschoren zijn als enkelwandige olietankers.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 13 jan 2019 13:43 #1012212

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
Parametric roll: interessant verschijnsel, maar dit schip had toch niet de golven op de kop toen het de containers verloor? Eerder dwarsscheeps, en dat een schip daarvan gaat rollen is bekend.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 13 jan 2019 13:45 #1012213

  • Knoet
  • Knoet's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2115
3Noreen schreef :
Zullen deze containerschepen het zelfde lot beschoren zijn als enkelwandige olietankers.
Het lijkt me een beter idee om milieuvriendelijker verpakkingsmateriaal dan piepschuim te gaan gebruiken, niet alleen vanwege dit probleem.
Bert
Spækhugger
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 13 jan 2019 14:59 #1012230

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7432
3Noreen schreef :
Nu een dergelijke resonantie als oorzaak in een breder publiek hier op ZF aannemelijk geacht wordt. Is de volgende vraag interessant om te stellen. Heeft het verplichte Shipboard Routing Assistance (SRA) system deze situatie voorspeld ? Kortom had de kapitein het kunnen weten of niet. Ik zal beide onderzoeken die nu lopen met belangstelling op dit punt gaan volgen.

Overigens, de aanzienlijke milieu schade die dit ongeluk heeft veroorzaakt die moeilijker lijkt opgeruimd te kunnen worden dan een lekkage van ruwe olie. We zullen nog decennia lang plastic korreltjes blijven vinden op het wad. Terwijl ruwe olie al niet meer in enkelwandige tankers vervoerd mag worden staan die containers enkelwandig op dek van een container schip. Zullen deze containerschepen het zelfde lot beschoren zijn als enkelwandige olietankers.

Het lijkt me ook interessanter om minder containers als deklading te plaatsen.
Of zelfs alleen nog lagen die beter vastgezet kunnen worden.
En dus dergelijke onverwachte rolbeweging kunnen doorstaan zonder over boord te gaan.
Dat zal de transportsector niet graag hebben, maar dat zal toch moeten als we de boel schoon willen houden.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 13 jan 2019 15:42 #1012236

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Tony2920 schreef :

Het lijkt me ook interessanter om minder containers als deklading te plaatsen.
Of zelfs alleen nog lagen die beter vastgezet kunnen worden.
En dus dergelijke onverwachte rolbeweging kunnen doorstaan zonder over boord te gaan.
Dat zal de transportsector niet graag hebben, maar dat zal toch moeten als we de boel schoon willen houden.

Minder containers zijn dus meer schepen welke lopen op gore stookolie, schepen verliezen niet vaak hun containers dus het is een aanvaardbaar risico.

Loopt het uit de hand dan valt het ook nog wel mee, eilandbewoners krijgen mooie spulletjes.
Indien een giga olietanker zijn lading verliest piep je wel anders.

Containers zijn relatief eenvoudig te bergen in ondiep water, beter vastzetten en je niet laten imponeren door wat you tube filmpjes met wat modelletjes in een golfslag die niet heerst op de Noordzee
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 13 jan 2019 20:20 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 13 jan 2019 19:23 #1012309

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8026
trotti schreef :
JotM schreef :
trotti schreef :
JotM schreef :
Ja, daar zijn prima bewoordingen voor in het Nederlands: horizontale c.q. verticale belasting. (Bijvoorbeeld uit scheepsbewegingen)

In de Rules voor het zeevasten van containers van DNVGL staat "G" trouwens voor het GVW van de container (in [t]), worden alle versnellingen uitgedrukt in "a" of "ax" ("g" wordt niet gebruikt, maar gewoon 9,81) en worden belastingen aangeduid met Fx . Waarbij de "x" afhankelijk van de belasting door iets anders wordt vervangen.

Het mooie aan partiële belastingen is dat je ze mag optellen, voor in de voorschriften opgenomen belastingscombinaties. En zo doet iig DNVGL dat ook.

Dus ik ben wel benieuwd wie en waar in de scheepsbouw "G-krachten" gebruikt in berekeningen, want in de hoek waarin ik heb gewerkt ben ik ze nooit tegengekomen.

Hier nog een voormalig Structural engineer en ik werkte alleen maar met G-krachten voor het bepalen van zeevaste van olieplatforms, fabrieken of schepen!

Het gaat erom dat je uiteindelijk de kracht berekend die onder lading het dek in gaat. Die kracht (in N) wordt berekend met “massa x versnelling” en die versnelling wordt uitgerekend en uitgedrukt in G’s of m/sec2 (waarbij 1G gekijk is aan 9,81 m/sec2). Bij gebrek aan een beter voorbeeld kan je het vergelijken met voeten. 1 voet is (plm) 33 cm. Is dus gewoon een eenheid om versnellingen aan te duiden.

Denk daarbij ook maar eens aan straaljagerpiloten, autocoureurs en achtbanen. Daar worden de krachten op de piloot ook uitgedrukt in G’s. (De piloot wordt blootgesteld aan X G’s...)

Groeten,
Johnnie

Een versnelling uitdrukken in "G" (als een soort afgeleide eenheid) in plaats van in "101 m/s2" is iets anders dan rekenen met de middelpuntvliedende kracht (wat trouwens eigenlijk geen kracht maar een reactiekracht is), die straaljagerpiloten, autocoureurs en inzittenden van achtbanen ondervinden. Als we dat hier ook nog door elkaar gaan gooien haken de laatste niet-ingenieurs onder de forumleden zeker ook af. ;-)

Het eerste gebeurt ook bij bijvoorbeeld de piek-grondversnelling waarmee de aardbevingsbestendigheid van gebouwen in Groningen bepaald wordt (maar dan uitgedrukt in "X [g]"). En dat heeft niets met de versnelling van een lichaam in een cirkelvormige baan te maken.

Nogmaals: ik hou me aanbevolen voor een verwijzing naar een norm of klassevoorschrift waarin met "G-forces" wordt gerekend. Ik laat me graag verbeteren.
Maar bij het ontwerpen van scheepskranen heb ik er werkelijk helemaal nooit iets mee gedaan of mee te maken gehad.

Naschrift: ik heb natuurlijk wel, vaak zelfs, gerekend met een middelpuntzoekende versnelling t.o.v. het poolpunt van een beweging. Maar dat werd zeker geen "G-force" of "G-kracht" genoemd.

Er is er hier volgens mij maar 1 die het niet wil accepteren....

Versnellingen (geen middel punt vliedende kracht) worden uitgedrukt in m/sec2 of in G. Zo is dat gebruikelijk in sterkteleer, dynamica en scheepsbouw. Niet meer, niet minder.

Groeten,
Johnnie

Even ter verduidelijking (naar aanleiding van pb’s) de toon van mijn laatste bericht is niet goed overgekomen! Ik bedoelde het enigszins gekscherend, en zeker niet als persoonlijke aanval!

Hierbij mijn excuses dat dit verkeerd is overgekomen!

Vwb G’s vs versnelling... ik gebruikte het in mijn werk vooral om het voor “niet ingewijde” of leken inzichtelijk te maken.

Groeten.
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 13 jan 2019 20:58 #1012346

Dan toch maar verzendkosten rekenen bij het versturen van al die alibaba pakjes?
Wellicht wordt er dan ook minder besteld..
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 13 jan 2019 23:45 #1012373

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
trotti schreef :
Hierbij mijn excuses dat dit verkeerd is overgekomen!
Netjes van je om dat nog even publiek te melden. Als ik een 'duimpje' had zou ik hem je nu geven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 14 jan 2019 09:20 #1012432

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Delphi32 schreef :
trotti schreef :
Hierbij mijn excuses dat dit verkeerd is overgekomen!
Netjes van je om dat nog even publiek te melden. Als ik een 'duimpje' had zou ik hem je nu geven.

Wat let je ? B) Had ik juist voorgesteld bij de Mods :laugh: :laugh:
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Laatst bewerkt: 14 jan 2019 10:09 door svalk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 14 jan 2019 23:34 #1012661

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17789
Daar loopt zeker (nog steeds en eigenlijk alweer) een discussie over ;) Maar dat is een beetje erg off topic hier.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 15 jan 2019 06:44 #1012673

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6935
roozeboos schreef :
Dan toch maar verzendkosten rekenen bij het versturen van al die alibaba pakjes?
Wellicht wordt er dan ook minder besteld..

ali baba? de meeste troep was bestemd voor ikea . waar komt die rommel dan vandaan? :laugh:
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 15 jan 2019 07:34 #1012681

b100 schreef :
roozeboos schreef :
Dan toch maar verzendkosten rekenen bij het versturen van al die alibaba pakjes?
Wellicht wordt er dan ook minder besteld..

ali baba? de meeste troep was bestemd voor ikea . waar komt die rommel dan vandaan? :laugh:

90% van ALLE meuk die we kopen wordt per schip vervoerd.
Ik heb vooral meuk van de firma Jysk gevonden...

Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 15 jan 2019 07:36 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

270 containers overboord bij Borkum 15 jan 2019 07:38 #1012682

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27152
Plaatje aan boord bij de ZOE;


ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.313 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl