Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: RADAR / navigatie .. en trainingen.

RADAR / navigatie .. en trainingen. 27 jan 2019 12:41 #1016756

  • Monk
  • Monk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 128
B) Op mijn werk loop ik vaak langs een lokaal vol met radar simulators.
:) Nu ik zelf zo'n ding heb zijn er wat vragen ontstaan over het gebruik.

Wij willen liefst het ding verkopen en over gaan op een mooie plotter.
Maar het blijkt dat het ding niet te verkopen is. ik denk dat iedereen voor een plotter kiest.
Dus moeten we ff wat trainen over het grbuik van radar en navigatie etc etc ..

Nu is mijn vraag of er animo voor een training is.
Als er genoeg gegadigde zijn kan ik vragen of de opleiding ook een cursus wil organiseren.

Ik ben benieuwd.. :)
Hoe kom je van dit forum af?
Graag alles verwijderen inclusief mijn account
Laatst bewerkt: 27 jan 2019 12:44 door Monk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RADAR / navigatie .. en trainingen. 27 jan 2019 14:57 #1016783

Een cursus wordt volgens mij als onderdeel van het RYA traject aangeboden. Er zijn er vast meer.

Zelf zou ik zo'n cursus alleen doen met een betrouwbare radar, een met overlay op je plotter of navigatie-pc.

Losse schermen (en north-up plotter met course-up radar) is volgens mij vragen om problemen voor amateurs. Daarnaast zijn veel radars die je in de jachthavens vindt op leeftijd zijn en daardoor onbetrouwbaar. Investeren in vervanging van de radar vind ik daarbij veel kosten voor weinig baten, in tegenstelling tot een AIS-transponder die ook zonder cursus goed bruikbaar is.

PS het schijnt dat oude radars gewild zijn in Noord-Afrika, maar hoeveel geld je er nog voor krijgt...
Laatst bewerkt: 27 jan 2019 14:58 door Account op verzoek verwijderd 3.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RADAR / navigatie .. en trainingen. 01 feb 2019 22:28 #1018344

  • Monk
  • Monk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 128
reuver schreef :
Een cursus wordt volgens mij als onderdeel van het RYA traject aangeboden. Er zijn er vast meer.

Zelf zou ik zo'n cursus alleen doen met een betrouwbare radar, een met overlay op je plotter of navigatie-pc.

Losse schermen (en north-up plotter met course-up radar) is volgens mij vragen om problemen voor amateurs. Daarnaast zijn veel radars die je in de jachthavens vindt op leeftijd zijn en daardoor onbetrouwbaar. Investeren in vervanging van de radar vind ik daarbij veel kosten voor weinig baten, in tegenstelling tot een AIS-transponder die ook zonder cursus goed bruikbaar is.

PS het schijnt dat oude radars gewild zijn in Noord-Afrika, maar hoeveel geld je er nog voor krijgt...

Tja wat ik zie in de lokalen van de scheepvaart opleiding is allemaal nieuw..
kan me niet voorstellen dat de brugsimulatoren en lose console oude meuk is. :)

Je heb gelijk wat het gebruik betreft..
Wij zelf wikken en wegen of we de radar er af laten met een plotter er bij..
Zucht :(
Hoe kom je van dit forum af?
Graag alles verwijderen inclusief mijn account
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RADAR / navigatie .. en trainingen. 01 feb 2019 23:19 #1018351

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8186
Ik zou best te porren om deel te nemen aan een radartraining. Gewoon voor de gein.


Ik heb er geen en koop er geen. Maar een keer snuffelen kanngeen kwaad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RADAR / navigatie .. en trainingen. 02 feb 2019 03:54 #1018358

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2321
Idem hier. Ik zou wel willen, maar niet op korte termijn, aangezien ik nog in Guatemala zit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RADAR / navigatie .. en trainingen. 02 feb 2019 08:12 #1018376

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6093
Ik lees op de RYA-site dat de RYA een dagcursus Radar heeft,
Alleen kan ik deze niet in Nederland vinden.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RADAR / navigatie .. en trainingen. 02 feb 2019 09:36 #1018414

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7631
Vinni schreef :
Ik lees op de RYA-site dat de RYA een dagcursus Radar heeft,
Alleen kan ik deze niet in Nederland vinden.

Vinni

Misschien omdat er nog nooit iemand naar gevraagd heeft.
Wie weet kan je met een groep wel zo een cursus volgen als je er specifiek naar vraagt ?

Ik heb geen radar, betwijfel dat ik er ga kopen, maar heb wel interesse in zo een cursus, mits deze niet al te duur uitvalt.
Gewoon om te kijken of ik er nog genoeg van weet om er goed mee te kunnen werken.
Vorig jaar een dagje met radar gevaren, (tijdens een tocht op een schip van een vriend ), en het ging prima. (Naar mijn inschatting ).
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RADAR / navigatie .. en trainingen. 02 feb 2019 09:42 #1018417

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3315
als je ff googled vind je wel een rya dagcursus a165 euro
ze gebruiken daa raymarine radar zal wel modern ding zijn
dan moet toch bij je zelf gaan afvragen of de gelerde skills en mogelijkheden ook bij
jouw radar gaan werken.

en workshop op de meeting kan al verhelderend werken.
ik heb evt het rya radar boek wel voor je
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RADAR / navigatie .. en trainingen. 02 feb 2019 10:01 #1018420

Er zijn ontwikkelingen om ook moderne jachtenradars met een radarcursus toe te laten als officiƫle radar, waarmee je dus met mist ook op bijv. Waddenzee mag varen. Nog pril, maar er wordt aan gewerkt.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RADAR / navigatie .. en trainingen. 02 feb 2019 10:10 #1018425

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8675
Bij deze een toelichting op alle functies van een professionele RADAR. De meeste mogelijkheden vindt je ook op een jacht-RADAR.



Hoe je moet plotten:




Onze praktijk is wat simpeler dan hiervoor uitgelegd. Wij kunnen wat makkelijker K+V veranderen dan een zeeschip.

Mocht er interesse zijn, dan kan ik wel een workshop geven over plotten voor jachies.
Simulatiesoftware heb ik niet.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 02 feb 2019 16:28 door La Mavare. Reden: fout filmpje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RADAR / navigatie .. en trainingen. 02 feb 2019 10:46 #1018438

  • Sprokkie
  • Sprokkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3315
Ja lijkt me super
Mensen zeggen wel eens dat ik troep verzamel; ik noem mezelf liever een industrieel-amateur-archeoloog die probeert waardevolle artefacten te behouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RADAR / navigatie .. en trainingen. 02 feb 2019 11:05 #1018446

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
It Paradyske schreef :
Er zijn ontwikkelingen om ook moderne jachtenradars met een radarcursus toe te laten als officiƫle radar, waarmee je dus met mist ook op bijv. Waddenzee mag varen. Nog pril, maar er wordt aan gewerkt.

Interessant, vertel!

In het draadje over de veelbesproken selectieve stremming van het Naviduct leek het erop dat jachtenradars (ook de nieuwste generatie) als toegelaten rader bij slecht zicht nog heel ver uit beeld waren. Zit er nu toch een keuring en certificering aan te komen?
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Laatst bewerkt: 02 feb 2019 11:12 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RADAR / navigatie .. en trainingen. 02 feb 2019 11:25 #1018450

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
@ La Mavare: ook al ben ik tijdens het eerste deel van de cursus ff op vakantie naar Noorwegen geweest, is het inderdaad een logisch verhaal en goed te begrijpen.

Vraagje: dit werkt uiteraard alleen met north up.
Voor de plotter gebruik ik altijd north up, met overlay met radar gebruik ik heading up. Is het zo dat de beroepsvaart altijd met north up werkt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RADAR / navigatie .. en trainingen. 02 feb 2019 11:33 #1018452

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Bij nader inzien lijkt het me dat het alleen onhandiger is met course up.
Blijft over dat ik het toch niet helemaal overzie: ik kan me voorstellen dat als je deze vector methode gebruikt het inzichtelijker is als je de plotter altijd in north up gebruikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RADAR / navigatie .. en trainingen. 02 feb 2019 11:57 #1018460

  • Huijp
  • Huijp's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
Ik doe graag mee aan een workshop! Heb zelf een Raymarine C90 w met RD418D 4KW 18" dome.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RADAR / navigatie .. en trainingen. 02 feb 2019 12:16 #1018468

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8675
De beroepsvaart (en ik) vaart normaliter altijd met North-up, zowel plotter/ECDIS als RADAR.

De enige reden om course-up te varen is bij slecht zicht in smal vaarwater.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RADAR / navigatie .. en trainingen. 02 feb 2019 13:31 #1018492

La Mavare schreef :
De beroepsvaart (en ik) vaart normaliter altijd met North-up, zowel plotter/ECDIS als RADAR.

De enige reden om course-up te varen is bij slecht zicht in smal vaarwater.

Niet waar, binnenvaart course up.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RADAR / navigatie .. en trainingen. 02 feb 2019 13:34 #1018494

Michieltje schreef :
La Mavare schreef :
De beroepsvaart (en ik) vaart normaliter altijd met North-up, zowel plotter/ECDIS als RADAR.

De enige reden om course-up te varen is bij slecht zicht in smal vaarwater.

Niet waar, binnenvaart course up.

Hier idem. Radar altijd course up. Ecdis en ais-scherm altijd north up.
Wim.

PS: Mooi beeld, trouwens. Weinig reflectie uit het ruim.
Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 02 feb 2019 13:36 door Berghout-2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RADAR / navigatie .. en trainingen. 02 feb 2019 14:13 #1018507

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6750
De beroepsvaart (en ik) vaart normaliter altijd met North-up, zowel plotter/ECDIS als RADAR.

De enige reden om course-up te varen is bij slecht zicht in smal vaarwater.
Niet waar, binnenvaart course up.
Eh, Binnenvaart is toch (bijna) altijd nauw vaarwater????
Laatst bewerkt: 02 feb 2019 14:14 door rooiedirk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RADAR / navigatie .. en trainingen. 02 feb 2019 14:26 #1018509

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8675
Sorry heren, mijn uitgangspunt was zeevaart.

Heb je (M)ARPA dan hoef je niet te plotten, dus dan is course-up prima voor de binnnvaart.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Laatst bewerkt: 02 feb 2019 14:26 door La Mavare.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RADAR / navigatie .. en trainingen. 02 feb 2019 15:13 #1018522

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3302
Ondanks dat kristalheldere radarplaatje moet ik toch 3 keer nadenken wat ik zie. Ik kan me voorstellen dat dat enige oefening vereist.

Detecteert een radar in zo'n situatie dat andere binnenschip nou ook als een bewegend object, of moet je dat zelf herkennen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RADAR / navigatie .. en trainingen. 02 feb 2019 15:26 #1018530

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
La Mavare schreef :
Sorry heren, mijn uitgangspunt was zeevaart.

Heb je (M)ARPA dan hoef je niet te plotten, dus dan is course-up prima voor de binnnvaart.

Ja, dat was ook mijn bedoeling met de vraag.
P.S: het eerste filmpje gaat over Noorwegen?? Wrong link I suppose.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RADAR / navigatie .. en trainingen. 02 feb 2019 15:48 #1018539

rooiedirk schreef :
De beroepsvaart (en ik) vaart normaliter altijd met North-up, zowel plotter/ECDIS als RADAR.

De enige reden om course-up te varen is bij slecht zicht in smal vaarwater.
Niet waar, binnenvaart course up.
Eh, Binnenvaart is toch (bijna) altijd nauw vaarwater????

Voor zeevarenden wel :laugh:
Binnenvaart heeft een heel andere definitie van nauw vaarwater ;)

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RADAR / navigatie .. en trainingen. 02 feb 2019 15:56 #1018541

redshift schreef :
Ondanks dat kristalheldere radarplaatje moet ik toch 3 keer nadenken wat ik zie. Ik kan me voorstellen dat dat enige oefening vereist.
Dat is wel de reden dat ik voor amateurs in de pleziervaart een radar met overlay zou aanraden.


(even gejat uit een ander draadje)
Detecteert een radar in zo'n situatie dat andere binnenschip nou ook als een bewegend object, of moet je dat zelf herkennen?

Zul je zelf moeten herkennen. Met overlay zie je dat de reflectie niet overeenkomt met een object op de kaart.

En dan kun je jezelf wel bedenken dat amateurs ergens de streep moeten trekken, niet in de laatste plaats omdat de jachtenradar de nodige beperkingen heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

RADAR / navigatie .. en trainingen. 02 feb 2019 16:28 #1018550

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8675
Airgead schreef :
La Mavare schreef :
Sorry heren, mijn uitgangspunt was zeevaart.

Heb je (M)ARPA dan hoef je niet te plotten, dus dan is course-up prima voor de binnnvaart.

Ja, dat was ook mijn bedoeling met de vraag.
P.S: het eerste filmpje gaat over Noorwegen?? Wrong link I suppose.

gecorrigeerd, dank
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.198 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl