Meer details over de boot zelf.
Dawson moet een freak geweest zijn. Een typische dwangneuroot zoals zeilers vaak zijn. Ik denk dat hij het de bouwers erg moeilijk maakte; het schijn dat de Huntward boat company snel na de bouw van Norna failliet is gegaan.
Dawson liet tijdens de bouw alles controleren door bureau Veritas. Elke lasverbinding, elke ronding van elk stuk metaal wat erin ging werd gecontroleerd. Een zeer uitgebreid verfsysteem van primers en epoxy high build coating werd proffesioneel toegepast.
Dawson wilde alles wat in de boot verwerkt werd van de beste of nog betere specificaties. Een voorbeeld is de motorisering: de Deutz 6cilinder FL912 M luchtgekoelde motor krijgt een Hurth HBW450 keerkoppeling met als klap op de vuurpijl een Hundested 65cm variabele pitch pitch propeller.
Alles wordt bediend met een stelsel van stangen, dus geen kabels.
Er zal heel wat ervaring nodig zijn om met dit alles te manoeuvreren. De verkoper (Andy) toonde mij mooie staaltjes daarvan: afhankelijk van de pitch van de schroef (positief of negatief) in combinatie met de keerkoppeling voor of achteruit kun je dus zowel kort om SB als om BB draaien. Met 800rpm loopt de boot 6knp. Motorzeilend 8 à9.
De romp heeft 4 schotten: een totaal dichte die de voorpiek meer dan 3 meter afscheidt. Daardoor een enorm grote bergruimte waarin ook ankerketting (100m 12mm ketting) ligt. (Anker is 48kg Mantus, tweede een 45kg Spade)
Achter de voorpiek is de slaapkamer, die naar achter toe wordt afgesloten oor een schot. Oorspronkelijk was hierin ook een waterdichte deur voorzien, maar die is niet ingekomen.
Achter de slaapkamer is navigatie ruimte en natte cel. Daàrachter is weer een waterdicht schot met waterdichte deuren naar de keuken en de machinekamer.
Achter de keuken is een schot waarin oorspronkelijk ook weer waterdichte deur was voorzien die er niet in is gekomen.
Achter dat schot kom je dan ik de kajuit; een redelijk ruime rondzit met veel ramen op uitkijkhoogte.