Hans V schreef :
Artikel 10 staat niet voor niets in onze grondwet. Dat zul je met me eens zijn. Als grondrecht moet daar groot gewicht aan worden toegekend. De uitzonderingen op het niet zonder toestemming binnentreden van het privé domein dienen zeer beperkt te blijven als je het grondrecht serieus neemt als wetgever.
Eens. Dat is ook zo. En dat blijft ook zo.
Iedereen voelt aan dat bijvoorbeeld het vermoeden van een levensdelict of direct levensgevaar van de bewoner van een heel andere categorie is dan het belang om de verzegeling van een afsluiter te kunnen controleren. Als je de bevoegdheid van instanties steeds verder uitbreidt om woningen binnen te mogen treden zonder toestemming van de bewoner hol je o.a. artikel 10 van de grondwet steeds verder uit.
Dat is een heel principiële afweging. Uit de toeslagenaffaire maar wat mij betreft ook uit het machtigen van beambten om zonder toestemming binnen te treden in je woning om de verzegeling van een vuilwaterafsluiter te controleren (om maar weer even on-topic te gaan) blijkt dat de afweging door de overheid van opsporings- of handhavingsbelang vs (grond)rechten van de burger niet per definitie goed uitvalt. Probleem bij het 'afsluiterbesluit' is bovendien dat die niet via de Eerste Kamer is gelopen, die doorgaans (nogmaals) gericht op proportionaliteit toetst. Hoewel de eerlijkheid gebied te zeggen dat de verzegelingsregeling door de grote werkdruk waarschijnlijk ook aan hun aandacht was ontsnapt.
De bevoegdheid is niet meer uitgebreid dan dat het parlement (beide kamers) tot de conclusie is gekomen dat om het lozingsverbod - dat nu ruim tien jaar van kracht is maar waarvan het beeld is dat het maar matig wordt nageleefd - handhaafbaar te maken toezichthouders de bevoegdheid tot binnentreden moeten krijgen.
Dat is één.
Vervolgens is voor zover ik weet, op basis van die bevoegdheid, een machtiging tot binnentreding benodigd op basis van de Algemene wet binnentreden. Welke regels jegens de toezichthouder daarbij worden gesteld heb ik nog niet gezien, maar ik ga ervan uit dat daarin eisen worden opgenomen gerelateerd aan de proportionaliteit.
Als in: als jij desgevraagd buiten in de kuip verteld hoe jij de afvoer van grote en kleine boodschappen hebt georganiseerd en dat redelijkerwijs een kloppend verhaal kan zijn er geen grond voor binnentreden bestaat. O.i.d.
Het enige wat mijns inziens nu georganiseerd wordt is dat de mogelijkheid van "onder toezicht staanden" om het toezicht en de handhaafbaarheid onmogelijk te maken wordt weggenomen.
En zoals Sjoerd1981 aangeeft: als je van mening bent dat de toezichthouder zijn bevoegdheden misbruikt (inclusief het afgeven van een machtiging tot binnentreden) is er de gang naar de rechter, die ik persoonlijk van harte toejuich. Als het Watersportverbond dat zou willen ondersteunen, prima wat mij betreft.
Edit:
Ik heb overigens nog geen "afsluiterbesluit" of iets in die richting gezien, alleen een kamermotie en een toezegging de mogelijkheden tot het invullen van die motie te onderzoeken. Maar ik hou me aanbevolen.