Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Keuzestress electrische buitenboordmotor

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 nov 2019 15:30 #1102992

Bij deze excuses.
En ik wil alvast excuses aanbieden voor de excuses.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 22 nov 2019 15:31 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 nov 2019 15:58 #1102997

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18154
Ik zal mijn laatste post opnieuw plaatsen waarbij ik hoop dat we de vervuiling nu gehad hebben.

Even op een rijtje gezet:

Rhino 70 kost 665,-
www.boot4.nl/rhino-blx-70-elek...70-lbs-775-watt.html
Accu 12/50 kost 799 inclusief deugdelijke behuizing
Acculader extra 105,- of 169,-
www.boot4.nl/outdoorbox-1250-m...v50-li-ion-accu.html
Samen: 1569,-
Gewicht samen 19,2 kg

Dan vergelijken met een Torqueedo 1003 of aquamot Trend 1.1
die zijn plusminus 1600,- tot 1850,- en wegen 14 kg en een iets sterkere motor.

Bij gebruikt kopen wegblijven van de Torqueedo 801 :)
Laatst bewerkt: 22 nov 2019 16:01 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 nov 2019 16:13 #1103001

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6077
het wordt een Torqueedo.

Ook bij eventuele verkoop levert ie weer wat op

mooi Orange schroefje ook nog




Even op een rijtje gezet:

Rhino 70 kost 665,-
www.boot4.nl/rhino-blx-70-elek...70-lbs-775-watt.html
Accu 12/50 kost 799 inclusief deugdelijke behuizing
Acculader extra 105,- of 169,-
www.boot4.nl/outdoorbox-1250-m...v50-li-ion-accu.html
Samen: 1569,-
Gewicht samen 19,2 kg

Dan vergelijken met een Torqueedo 1003 of aquamot Trend 1.1
die zijn plusminus 1600,- tot 1850,- en wegen 14 kg en een iets sterkere motor.

Bij gebruikt kopen wegblijven van de Torqueedo 801 :)[/quote]
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 22 nov 2019 16:13 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 nov 2019 16:16 #1103003

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29191
holtere schreef :
Accu 12/50 kost 799 inclusief deugdelijke behuizing

Waarom eigenlijk niet deze accu:

www.boot4.nl/rebelcell-12v50-li-ion-accu.html

Nog een heel stuk compacter en 240 oiro goedkoper, bij hetzelfde aantal Lion Ah's.
Dat ding van € 799,- ziet er veel geiler uit natuurlijk, maar die kun je ook niet los door de boot laten slingeren, toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 nov 2019 16:30 #1103008

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5594
Torqueedo heeft er volgens mij gewoon goed over nagedacht.
Voor een rubberbootje waar je regelmatig je bbm afhaalt zou ik niet gaan tobben met losse accu's.
Voor een semi permanente opstelling is dat minder bezwaarlijk.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Laatst bewerkt: 22 nov 2019 16:30 door PvO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 nov 2019 16:47 #1103013

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6077
We moeten wel opletten dat de rubberboot met electra motor niet de waarde van de grote boot overtreft.
Dus Torqueedo wordt wat moeilijk, das het probleem natuurlijk

vtorqueedo heeft er volgens mij gewoon goed over nagedacht.
Voor een rubberbootje waar je regelmatig je bbm afhaalt zou ik niet gaan tobben met losse accu's.
Voor een semi permanente opstelling is dat minder bezwaarlijk.[/quo
te]
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 22 nov 2019 16:48 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 nov 2019 17:08 #1103021

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18154
Beste Wadloper,
Je leest slecht en maar half vandaag. Een losse accu in een rubberboot is een slecht idee, daarom een behuizing die recht doet aan een peperdure accu.
Als jij een plastic zak voldoende vindt is het goed zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 nov 2019 17:20 #1103025

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29191
holtere schreef :
Beste Wadloper,
Je leest slecht en maar half vandaag. Een losse accu in een rubberboot is een slecht idee, daarom een behuizing die recht doet aan een peperdure accu.
Als jij een plastic zak voldoende vindt is het goed zo.

De irritatie spat er weer af, maar waarom eigenlijk?

Zet dat ding van € 549,- in een accubakje met deksel en hij is ook beschermd. Of moet een lion-accu, als de koh-i-noor in een fluwelen bedje liggen?
Volgens mij zit in dat accu-pack van 799,- gewoon dezelfde accu. Wat je extra krijgt is wat plastic en wat schuimrubber, plus een usb-aansluiting.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 nov 2019 18:12 #1103034

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18154
Torqueedo heeft er volgens mij gewoon goed over nagedacht.
Voor een rubberbootje waar je regelmatig je bbm afhaalt zou ik niet gaan tobben met losse accu's.
Voor een semi permanente opstelling is dat minder bezwaarlijk.

Mijn idee. Torqueedo en Aquamot lijken me nog de beste oplossing voor wat het is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 nov 2019 18:21 #1103037

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2168
1500€ uitgeven aan een matig alternatief voor een 850€ 2.5 pk 4takt bbm ???

Ik zou zoveel mogelijk gaan roeien en af en toe dan maar de oude 2tact grbruiken.
van Zalm- en Zeeschouw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 nov 2019 18:37 #1103041

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4982
Hallo Watermaat. Heb je de reacties gelezen van Torqueedo bezitters? Waar haal jij vandaan dat dit een matig alternatief zou zijn? Heb jij na jaren irritatie je Torqueedo in de kliko geflikkerd?

Ik denk dat TS, en anders ik wel, ook graag negatieve ervaringen van je zou willen horen, maar zonder onderbouwing schiet dit niet op.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 nov 2019 18:43 #1103042

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5594
Watermaat schreef :
1500€ uitgeven aan een matig alternatief voor een 850€ 2.5 pk 4takt bbm ???

Ik zou zoveel mogelijk gaan roeien en af en toe dan maar de oude 2tact grbruiken.
Ik denk niet dat je de torqueedo recht doet door ze te kwalificeren als matig.
Vorig jaar op Alderney zag je eigenlijk twee bbm aan de dinghys.
Honda 2.3pk viertakt en de torqueedo.
De laatste was duidelijk in de meerderheid.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 nov 2019 19:29 #1103050

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1849
holtere schreef :
Ja, dat zijn mooie machientjes..
Maar dit zegt de beschrijving:Snelheid Rhino BLX 70
Ook de snelheid die u met de Rhino BLX 70 kunt behalen hangt af van allerlei factoren. Onder goede omstandigheden kunt u ongeveer de volgende prestaties verwachten:
Kleine rubberboot (L 2,80m x B 1,50 m gewicht: 33 kg) met 70 LBS motor: 56 seconden over 100 meter = 6,4 km/uMocht er wat wind opsteken, zeg een windje 4 of 5 tegen en wat golfslag...wat doet ie dan?
Kun je daar wat van zeggen?
Ik heb achter mijn Lanaverre L17 een 55 lbs Minn Kota.
Op binnenwater moest ik ooit, vanwege een bezweken lummel, tegen 5 Bft terug naar de haven. Dat lukte.
Ook sterk genoeg om op het oostelijk Wad haven in en uit te gaan tot 4 Bft.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 nov 2019 22:43 #1103078

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2168
PvO schreef :
Watermaat schreef :
1500€ uitgeven aan een matig alternatief voor een 850€ 2.5 pk 4takt bbm ???

Ik zou zoveel mogelijk gaan roeien en af en toe dan maar de oude 2tact grbruiken.
Ik denk niet dat je de torqueedo recht doet door ze te kwalificeren als matig.
Vorig jaar op Alderney zag je eigenlijk twee bbm aan de dinghys.
Honda 2.3pk viertakt en de torqueedo.
De laatste was duidelijk in de meerderheid.

Als de best gekwalificeerde elektromotor voor de dubbele prijs van een moderne 4takt bbm vergelijkbare prestaties levert in de praktijk, vind ik dat nog steeds maar een "matig" alternatief en zou ik er mijn geld niet aan uitgeven.
Daarmee beweer ik niks over de kwaliteit van welk merk dan ook.
van Zalm- en Zeeschouw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 nov 2019 23:36 #1103085

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8905
Watermaat schreef :
...
Als de best gekwalificeerde elektromotor voor de dubbele prijs van een moderne 4takt bbm vergelijkbare prestaties levert in de praktijk, vind ik dat nog steeds maar een "matig" alternatief en zou ik er mijn geld niet aan uitgeven.
Daarmee beweer ik niks over de kwaliteit van welk merk dan ook.

Daarbij ga je gemakshalve voorbij aan
- de totale kosten tijdens de levensduur
- gebruiksgemak
- veiligheid, geen benzine aan boord.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 23 nov 2019 07:52 #1103100

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2168
La Mavare schreef :
Watermaat schreef :
...
Als de best gekwalificeerde elektromotor voor de dubbele prijs van een moderne 4takt bbm vergelijkbare prestaties levert in de praktijk, vind ik dat nog steeds maar een "matig" alternatief en zou ik er mijn geld niet aan uitgeven.
Daarmee beweer ik niks over de kwaliteit van welk merk dan ook.

Daarbij ga je gemakshalve voorbij aan
- de totale kosten tijdens de levensduur
- gebruiksgemak
- veiligheid, geen benzine aan boord.

Kosten onderhoud en levensduur 4takt bbm vs accu ?? Ik weet niet wat er langer mee gaat?
Gebruiksgemak: laden vs vullen ?
Veiligheid: benzine vs kortsluiting ?
Ik weet niet echt de antwoorden op langere termijn en vraag me af of ik daar de dubbele aanschafprijs ooit mee terug verdien?

Overigens roei ik mijn oude Avon meestal en staat mijn oude 2takt 2pk in de schuur. Ik vaar niet zo vaak meer in gebieden waar ik perse een langer stuk met de bijboot en bbm zou moeten.
van Zalm- en Zeeschouw
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 23 nov 2019 08:13 #1103103

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6077
Helemaal gelijk.

en die accuus gaan ook lang mee van de torqeedo.
als je die 2000 keer oplaad heb je ook 2000 liter benzine bespaard ofzo iets, moet je nog wel een nieuwe accu van aftrekken dan maar dan is er nog dikke winst onder de streep

en geen onderhoud van de benzine buitenboordmotor wat ook dik geld kost, geen gesleep met jerrycans.
veel lichter, geen gemors met tanken, schoon, je hoeft hem niet aan te trekken maar loopt direct.
stil en aangenaam, en uitermate vrouwvriendelijk qua gebruik.

Je blijft maar twijfelen !

Torgueedo is het, en hij is nog mooi ook
La Mavare schreef :
Watermaat schreef :
...
Als de best gekwalificeerde elektromotor voor de dubbele prijs van een moderne 4takt bbm vergelijkbare prestaties levert in de praktijk, vind ik dat nog steeds maar een "matig" alternatief en zou ik er mijn geld niet aan uitgeven.
Daarmee beweer ik niks over de kwaliteit van welk merk dan ook.

Daarbij ga je gemakshalve voorbij aan
- de totale kosten tijdens de levensduur
- gebruiksgemak
- veiligheid, geen benzine aan boord.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 23 nov 2019 08:20 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 23 nov 2019 11:51 #1103188

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
Met de huidige snelle veroudering van benzine, vind ik een benzine buitenboordmotor veel gedoe geven. Juist als je hem heel weinig gebruikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 23 nov 2019 12:01 #1103191

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8905
Watermaat schreef :
...
Overigens roei ik mijn oude Avon meestal en staat mijn oude 2takt 2pk in de schuur. Ik vaar niet zo vaak meer in gebieden waar ik perse een langer stuk met de bijboot en bbm zou moeten.

Er is niks mis mee om te redeneren vanuit je eigen situatie ...
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 23 nov 2019 12:51 #1103201

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5594
Philip schreef :
Met de huidige snelle veroudering van benzine, vind ik een benzine buitenboordmotor veel gedoe geven. Juist als je hem heel weinig gebruikt.
Heb jij echt die ervaring?
Ik heb een Honda 2.3pk.
Ik koop hiervoor elk jaar aan het begin van het seizoen 5ltr gewone benzine.
Meestal doe ik hiermee heel het seizoen.
Aan het eind van het seizoen gaat het motortje de schuur in, inclusief de benzine die nog in het motortje zit.
Het jaar erop vul ik het tankje op de motor weer bij met verse benzine.
2x trekken en hij loopt weer.

Heb ik geluk, of is al dat gepraat over veroudering van benzine en diesel een beetje overdreven?
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 23 nov 2019 13:04 #1103204

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8365
Met mijn Mercury 4pk 4takt had ik elk jaar een vervuilde carburateur waar alleen dat ding uit elkaar halen en minutieus schoonmaken tegen hielp. Ondanks netjes bv aftappen en carburateur leeg laten lopen etc. Dat was nog als hoofdmotor of de vorige boot.

Nu heb ik voor de bijboot een ouderwetse 2takt 3,3pk die iets minder kritisch lijkt te zijn maar toch heb ik het idee meer aan onderhoud te doen dan varen. Maar ik vaar dan ook nauwelijks :p (afgelopen seizoen in de bakskist gebleven).

Ik ga eens kijken of Aspen gaat helpen. Voor die paar liter per jaar...

Overigens heeft de honda grasmachine bij mijn ouders ook steeds meer opstart problemen in de lente, ondanks een beurt in het najaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 23 nov 2019 13:13 #1103206

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5594
Philip schreef :
Met mijn Mercury 4pk 4takt had ik elk jaar een vervuilde carburateur waar alleen dat ding uit elkaar halen en minutieus schoonmaken tegen hielp. Ondanks netjes bv aftappen en carburateur leeg laten lopen etc. Dat was nog als hoofdmotor of de vorige boot.

Nu heb ik voor de bijboot een ouderwetse 2takt 3,3pk die iets minder kritisch lijkt te zijn maar toch heb ik het idee meer aan onderhoud te doen dan varen. Maar ik vaar dan ook nauwelijks :p (afgelopen seizoen in de bakskist gebleven).

Ik ga eens kijken of Aspen gaat helpen. Voor die paar liter per jaar...

Overigens heeft de honda grasmachine bij mijn ouders ook steeds meer opstart problemen in de lente, ondanks een beurt in het najaar.

Het enige nadeel van mijn honda bbm is dat hij een enorm veel lawaai produceert.
Alleen daarvoor zou je al zo'n torqueedo aanschaffen ;)
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 23 nov 2019 13:21 #1103207

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29191
Philip schreef :
Met mijn Mercury 4pk 4takt had ik elk jaar een vervuilde carburateur waar alleen dat ding uit elkaar halen en minutieus schoonmaken tegen hielp. Ondanks netjes bv aftappen en carburateur leeg laten lopen etc. Dat was nog als hoofdmotor of de vorige boot.

Dan spreek je toch gauw van een kleine 10 jaar geleden, denk ik.
Tot 2009 had ik zelf ook een Mercury 6 pk 4-takt als hoofdmotor in gebruik. Nooit een probleem gehad met vervuiling van het brandstofsysteem.
Over het algemeen was die Mercury een tamelijk probleemloze motor. 1 keer een doorgeslagen bougie gehad. Maar de vraag is of je dat aan de motor kunt wijten?

De grootste verandering bij normale benzine in de afgelopen 10 jaar is het gegeven dat er al een tijd tenminste 5% ethanol aan euro 95 wordt toegevoegd. Ethanol schijnt water aan te trekken en dat laatste zou dan weer bacteriegroei en vervuiling veroorzaken, net als bij de huidige standaard diesel. Ondertussen is er ook al benzine te koop met 10 % ethanol. Op termijn schijnt dit de norm te moeten worden.

Voor die toevoeging van ethanol was het verhaal overigens ook al dat je benzine niet te lang kon bewaren omdat er op termijn gom-vorming zou kunnen optreden, wat tot verstoppingen kon leiden. Ook van dat verschijnsel heb ik nooit wat gemerkt. Kennelijk is daar toch wel wat langer voor nodig dan één winter stilstand.
Laatst bewerkt: 23 nov 2019 13:22 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 23 nov 2019 14:24 #1103210

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4739
PvO schreef :
Heb jij echt die ervaring?
Ik heb een Honda 2.3pk.
Ik koop hiervoor elk jaar aan het begin van het seizoen 5ltr gewone benzine.
Meestal doe ik hiermee heel het seizoen.
Aan het eind van het seizoen gaat het motortje de schuur in, inclusief de benzine die nog in het motortje zit.
Het jaar erop vul ik het tankje op de motor weer bij met verse benzine.
2x trekken en hij loopt weer.

Heb ik geluk, of is al dat gepraat over veroudering van benzine en diesel een beetje overdreven?

Hier ook een 2.3pk Honda luchtgekoeld.
Precies dezelfde ervaring.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 23 nov 2019 14:42 #1103213

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18154
Hier ook een 2.3pk Honda luchtgekoeld.
Precies dezelfde ervaring.
Zo hier ook B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl