Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Keuzestress electrische buitenboordmotor

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 nov 2019 11:32 #1102924

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Nachtvlinder schreef :
Die laatste zin lijkt me nou net niet nodig...

Dat kan Rèmy best hebben. Hij houdt zelf ook wel van een beetje uitdelen.
Verder eens met je opmerkingen. Jij was toch ook iets van plan in die geest? Heb je al een voor jouw boot passend ontwerp kunnen vinden/maken?

Inderdaad. Het projectje heeft wat vertraging op gelopen (life is what happens to you while you're making other plans), maar volgend seizoen zal ik jullie uitgebreid informeren over de bevindingen met mijn nesting dinghy. Als het even wil lukken, komt er ook een artikeltje over de bouw.
Eigenlijk zijn de gedachten alweer bij een volgende versie, want ik vind deze voor het mooi al te zwaar (komt vaarklaar rond de 30 kg), maar dat zien we tzt dan wel weer.

Mijn nesting dinghy is een D4 van Bateau.com (graties tekening). Die is niet als nesting dinghy ontworpen, maar ik heb hem zelf geconverteerd in die zin. Pakketje aan dek meet 1.30 x 1.20 x 0,4 m.

Laatst bewerkt: 22 nov 2019 12:40 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 nov 2019 11:36 #1102925

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
holtere schreef :
Holtere komt niet verder dan een rubberboot met een electrische bbm..
Dat heet voortschrijdend inzicht :laugh:

Oh, je hebt al eens een nesting dinghy gebouwd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 nov 2019 11:39 #1102926

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
roozeboos schreef :
ja, dat dacht ik ook. hij weigert alleen er een project op ZF van te maken,schreef hij. Jammer.

Graag even de quote waar ik dat verklaar. En meteen je excuses erbij als je die quote niet kunt vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 nov 2019 11:39 #1102927

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Oh, je hebt al eens een nesting dinghy gebouwd?
Eh, nee.
Zelfs niet overwogen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 nov 2019 11:41 #1102928

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Nachtvlinder schreef :
Oja, dan zou ie bij kunnen leren en verwacht kunnen worden dat toe te geven ;)

Deze snappen we niet, Nachtvlinder.

edit: of misschien toch wel.. Rèmy?
Laatst bewerkt: 22 nov 2019 12:18 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 nov 2019 11:47 #1102930

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
holtere schreef :
Oh, je hebt al eens een nesting dinghy gebouwd?
Eh, nee.
Zelfs niet overwogen!

Mja. Als die nesting dinghy buiten je voortschrijdend inzicht valt en je hebt geen behoefte dat inzicht verder te verruimen, dan houdt het op, natuurlijk.

Maar heb ik je keuzestress nu een beetje verminderd, met mijn suggestie t.a.v die Minn Kota Endura Max?
Laatst bewerkt: 22 nov 2019 11:57 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 nov 2019 11:49 #1102931

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Dit advies gaat over een boot die groter en geladen zwaarder is dan de jouwe. Gesteld wordt dat voor die boot 55 lbs stuwkracht genoeg is. Is voor jou dan ook voldoende, lijkt me. Dan kom je uit op een Minn Kota Endura Max à € 415,-

Inplaats daarvan praten we hier tot nu toe over Torqueedo's die beginnen bij een pris vanaf € 1500,-
Dat snap ik niet helemaal.
Dank je voor de tips maar dit is ex accu. Ik had al bericht wat mijn bedenkingen daarover waren.
Laatst bewerkt: 22 nov 2019 11:49 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 nov 2019 11:56 #1102933

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
holtere schreef :
Dit advies gaat over een boot die groter en geladen zwaarder is dan de jouwe. Gesteld wordt dat voor die boot 55 lbs stuwkracht genoeg is. Is voor jou dan ook voldoende, lijkt me. Dan kom je uit op een Minn Kota Endura Max à € 415,-

Inplaats daarvan praten we hier tot nu toe over Torqueedo's die beginnen bij een pris vanaf € 1500,-
Dat snap ik niet helemaal.
Dank je voor de tips maar dit is ex accu. Ik had al bericht wat mijn bedenkingen daarover waren.

Jij ziet geen kans een willekeurige accu op een praktische plek in je rubberboot te fixeren?

Ik vind die ingebouwde accu van die Torqueedo eerder een bezwaar dan een voordeel. Weer iets dat product-specifiek is, met een navenante prijs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 nov 2019 12:04 #1102939

  • Corst
  • Corst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 131
holtere schreef :
..... Gebruikerservaringen, tips....we horen het graag!

We hebben gewoon een simpele MinnKota (vraag me niet welke precies) en die doet precies wat je vraagt. Met een knoopje of 2 en met een 55 Ah accu vastgesjord onder het bankje tuft deze het hele gezin naar de kant. De motor weegt niks en ook de accu is goed te handelen. Waarom het beste van het beste zoeken als je alleen maar even naar de kant wilt zonder roeien?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 nov 2019 12:34 #1102944

OldBawley schreef :
Dit is een leuk idee :

www.bateaux.com/article/32402/...electrique-reinvente

Wel even wachten tot de Chinezen een 40 € versie nagebouwd hebben.

Dit lijkt mij veel praktischere oplossing dan een Torqeedo voor dinghies die alleen zeer korte afstanden varen. Alles in 1 geïntegreerd, licht van gewicht, zeer goed op te bergen aan boord. Het biedt veel voordelen en daar is de geschatte prijs dan (helaas) ook naar.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 nov 2019 12:34 #1102945

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4154
@Holtere, Zoals je misschien hebt gezien ben ik een topic gestart over alternatieven voor een Torqueedo, daaruit moet niet worden afgeleid dat een Torqueedo slecht is, maar er is gewoon meer keuze. Als je een aangekoppelde accu wil (wat een heel goed idee kan zijn) blijft alternatief alleen de Aquamot over (volgens mij inmiddels sponsor op dit forum), maar dat is dan ook wel een serieus alternatief. De Nederlandse importeur had recent een paar mooie aanbiedingen.
Ik heb wel al behoorlijk research naar betaalbare alternatieven voor (een nieuwe) Torqueedo gekeken, en daar heb ik dit van opgestoken:
Blijf weg bij de 801 modellen, daar heb ik er veel met een kapotte accu van gezien, Torqueedo heeft dat erkend, maar geen nieuwe accu beschikbaar gesteld. Je kreeg korting op een nieuwe Torqueedo.
EBBM heeft eigenlijk altijd wel een paar mooie demo's staan, maar die zijn nog best prijzig. Er is veel en goedkoper aanbod op de Duitse Ebay kleinanzeigen.

Een serieus alternatief zou ook trolling motor van Rhino kunnen zijn (die gaan tot 70 lbs op 12v en zeer hoge kwaliteit) met een lichtgewicht lifepo4 accu in een klein accubakje kunnen zijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 nov 2019 13:00 #1102956

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
koenijn schreef :
OldBawley schreef :
Dit is een leuk idee :

www.bateaux.com/article/32402/...electrique-reinvente

Wel even wachten tot de Chinezen een 40 € versie nagebouwd hebben.

Dit lijkt mij veel praktischere oplossing dan een Torqeedo voor dinghies die alleen zeer korte afstanden varen. Alles in 1 geïntegreerd, licht van gewicht, zeer goed op te bergen aan boord. Het biedt veel voordelen en daar is de geschatte prijs dan (helaas) ook naar.

Ziet er inderdaad een leuk ding uit maar een 1000W motor met een 300 W/h batterij 40-90 min laten werken klinkt redelijk magisch !

"Le batterie intégrée Lithium de 300 W/h (22,6 V) se recharge en 220 V (ou 12 V avec un convertisseur). Elle offre une autonomie de 40 minutes à 1h30 suivant la puissance utilisée. La puissance maximum de ce moteur est de 1000 W soit "
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 nov 2019 13:02 #1102957

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Ja, dat zijn mooie machientjes..
Maar dit zegt de beschrijving:
Snelheid Rhino BLX 70
Ook de snelheid die u met de Rhino BLX 70 kunt behalen hangt af van allerlei factoren. Onder goede omstandigheden kunt u ongeveer de volgende prestaties verwachten:
Kleine rubberboot (L 2,80m x B 1,50 m gewicht: 33 kg) met 70 LBS motor: 56 seconden over 100 meter = 6,4 km/u
Mocht er wat wind opsteken, zeg een windje 4 of 5 tegen en wat golfslag...wat doet ie dan?
Kun je daar wat van zeggen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 nov 2019 13:03 #1102958

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7802
Wadloper schreef :
Jij ziet geen kans een willekeurige accu op een praktische plek in je rubberboot te fixeren?
Ik niet. Ik heb het geprobeerd met zo'n minnkota ding met losse accu en vond die combo helemaal niks voor de bijboot.

a) Of je zit met een (lood)zware lood accu. Ik had AGM 60Ah (nat lood wil je al helemaal niet) a 20kg. Dat gaat niet niet lekker op een opblaas bodem. Het geheel wordt dan nog zwaarder dan een benzine oplossing. Bovendien vindt zo'n accu het eigenlijk helemaal niet leuk om ontladen te worden en gaat ie stuk bij te verre ontladingen. Dus je helft van het gewicht zeul je ook nog eens voor niks mee.

b) Of je gaat aan de lithium achtige accu's. Dat maakt het prijsverschil uit jouw vergelijk een héél stuk kleiner. Ok, een accu kost niet het gehele 1000 euro prijs verschil maar wel een aardig deel én je mist dan de betere functionaliteit en integratie van de Torqueedo. Wand zo'n minnkota is echt speelgoed naast een torqueedo.

Nee, na het minnkota uitstapje ben ik met tegenzin weer terug bij een benzine motortje voor die enkele uurtjes per jaar. Wachtende op een betaalbare torqueedo achtige oplossing met motortje en accu met beperkt gewicht. Dus ik volg hier nog even :)
Laatst bewerkt: 22 nov 2019 13:04 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 nov 2019 13:18 #1102960

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
Philip schreef :
Wadloper schreef :
Jij ziet geen kans een willekeurige accu op een praktische plek in je rubberboot te fixeren?
Ik niet. Ik heb het geprobeerd met zo'n minnkota ding met losse accu en vond die combo helemaal niks voor de bijboot.

a) Of je zit met een (lood)zware lood accu. Ik had AGM 60Ah (nat lood wil je al helemaal niet) a 20kg. Dat gaat niet niet lekker op een opblaas bodem. Het geheel wordt dan nog zwaarder dan een benzine oplossing. Bovendien vindt zo'n accu het eigenlijk helemaal niet leuk om ontladen te worden en gaat ie stuk bij te verre ontladingen. Dus je helft van het gewicht zeul je ook nog eens voor niks mee.

Zit je zelf dan wel lekker op een opblaasbodem? Plankje dat qua lengte past tussen de tubes en breed genoeg is voor een accubakje, zou dat geen hele simpele oplossing zijn? we hebben het hier over even naar de wal varen. Geen mijlenverre tochten over knobbelig getijdenwater.

Een 60 Ah semi-tractie accu (onderhoudsvrij, kan ook niet lekken) weegt 14 kg.
www.aspius.nl/sportline-semi-t...QEAQYAiABEgIuzPD_BwE

Is dat, in vergelijking met twee personen van 70 kg die óók mee moeten, al te zwaar? Dat kan toch niet waar zijn?

Misschien moet ik het zelf ervaren, maar ik zie echt het probleem niet. Temeer omdat er hier net iemand langskomt (Corst) voor wie het ook geen probleem is. En hij heeft wèl ervaring.

Maar goed. Voorlopig is het mijn probleem niet. Ik heb er verder niet meer zoveel aan toe te voegen. We horen wel waar Holtere uiteindelijk op uitkomt.
Laatst bewerkt: 22 nov 2019 13:30 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 nov 2019 13:23 #1102961

Wadloper schreef :
Ik vind die ingebouwde accu van die Torqueedo eerder een bezwaar dan een voordeel. Weer iets dat product-specifiek is, met een navenante prijs.
Die prijs van zo'n losse accu is idd absurd. Echter bevat de accu meer dan alleen de accu. Er zit een GPS module ingebakken in de accu. Je sluit hier ook de (digitale) helmstok op aan, maar ik vermoed dat de accu het signaal zelf verwerkt en de motor aanstuurt. Maar wellicht dat een handig iemand de cellen kan vervangen als de oude cellen versleten zijn.

Als je de actieradius van een Travel wil vergroten zonder extra Torqeedo accu kun je de Torqeedo accu tijdens het gebruik bijladen met een andere 12-24 volt 4 ampere bron (accu, generator, zonnepanelen). Dus zolang je niet meer dan 92watt gebruikt zal de accu niet leeg raken. En met gemiddeld ~180watt vermogen kun je dan ~10 uur varen eer de interne accu leeg is. Als je daarna gaat zeilen blijft de Torqeedo accu bijladen vanuit die andere bron. Maar dit is meer voor een grotere boot met plaats voor een extra accu.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 nov 2019 14:13 #1102973

Bij de formule-E hebben ze een 250 KW motor aan boord blijkbaar. Misschien is dat wat :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 nov 2019 14:37 #1102974

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
roozeboos schreef :
Bij de formule-E hebben ze een 250 KW motor aan boord blijkbaar. Misschien is dat wat :)

Heb jij niet nog wat anders te doen?
Eerst dat berichtje opzoeken waarin ik zeg dat ik het verhaal van mijn nesting dinghy uitdrukkelijk niet op ZF ga zetten.

Of excuses aanbieden voor je ondeugdelijke berichtgeving?

zeilersforum.nl/index.php/foru...tor?start=25#1102926
Laatst bewerkt: 22 nov 2019 14:40 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 nov 2019 14:40 #1102975

  • OldBawley
  • OldBawley's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2046
Ik had dertig jaar terug reeds een ( Franse ) vriend zeiler die zijn vaste bijbootje voortbewoog met een zelf gefabriceerd elektrisch buitenboordmotortje. Hij had met beperkte middelen een 12 V elektrische motor van een Par pomp op de staart van een Suzuki 2pk buitenboordmotortje gezet.
12 v 55 Ah loodaccu in het bootje. Hij legde visnetten met die dinghy en die elektrische aandrijving deed het prima daarvoor. Deed net de goede snelheid voor het leggen van een net. Je hebt immers 2 handen ( en de kennis ) nodig om het net mooi en goed uit te brengen.
Sturen deed hij met het scheenbeen rechtopstaand in zijn bijbootje. Had hem niks gekost, was allemaal door yachty´s weggegooid spul.
Dat Franse roeiriem aandrijvingetje ( www.bateaux.com/article/32402/...electrique-reinvente ) kun je makkelijk zelf maken, een flinke accuboormachine kan voor de aandrijving dienen. Rest kun je gewoon 3D printen of als je een beetje handig bent knutselen. Creatief met kurk.
Ik blijf bij roeien. Heb twee sets riemen, met de lange lichtgewicht roei ik moeiteloos iedere fopspeen met motortje voorbij, zeilen gaat nog harder als de wind goed zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 nov 2019 14:52 #1102976

Wadloper schreef :
roozeboos schreef :
Bij de formule-E hebben ze een 250 KW motor aan boord blijkbaar. Misschien is dat wat :)

Heb jij niet nog wat anders te doen?
Eerst dat berichtje opzoeken waarin ik zeg dat ik het verhaal van mijn nesting dinghy uitdrukkelijk niet op ZF ga zetten.

Of excuses aanbieden voor je ondeugdelijke berichtgeving?

zeilersforum.nl/index.php/foru...tor?start=25#1102926
Welgemeende excuses voor ondeugdelijke berichtgeving.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 nov 2019 14:59 #1102979

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26255
roozeboos schreef :
Wadloper schreef :
roozeboos schreef :
Bij de formule-E hebben ze een 250 KW motor aan boord blijkbaar. Misschien is dat wat :)

Heb jij niet nog wat anders te doen?
Eerst dat berichtje opzoeken waarin ik zeg dat ik het verhaal van mijn nesting dinghy uitdrukkelijk niet op ZF ga zetten.

Of excuses aanbieden voor je ondeugdelijke berichtgeving?

zeilersforum.nl/index.php/foru...tor?start=25#1102926
Welgemeende excuses voor ondeugdelijke berichtgeving.

Aanvaard. Jammer dat ik er twee keer om moet vragen, maar het zij zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 nov 2019 15:15 #1102985

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Even op een rijtje gezet:

Rhino 70 kost 665,-
www.boot4.nl/rhino-blx-70-elek...70-lbs-775-watt.html
Accu 12/50 kost 799 inclusief deugdelijke behuizing
Acculader extra 105,- of 169,-
www.boot4.nl/outdoorbox-1250-m...v50-li-ion-accu.html
Samen: 1569,-
Gewicht samen 19,2 kg

Dan vergelijken met een Torqueedo 1003 of aquamot Trend 1.1
die zijn plusminus 1600,- tot 1850,- en wegen 14 kg en een iets sterkere motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 nov 2019 15:26 #1102989

Wadloper schreef :
roozeboos schreef :
Wadloper schreef :
roozeboos schreef :
Bij de formule-E hebben ze een 250 KW motor aan boord blijkbaar. Misschien is dat wat :)

Heb jij niet nog wat anders te doen?
Eerst dat berichtje opzoeken waarin ik zeg dat ik het verhaal van mijn nesting dinghy uitdrukkelijk niet op ZF ga zetten.

Of excuses aanbieden voor je ondeugdelijke berichtgeving?

zeilersforum.nl/index.php/foru...tor?start=25#1102926
Welgemeende excuses voor ondeugdelijke berichtgeving.

Aanvaard. Jammer dat ik er twee keer om moet vragen, maar het zij zo.

En excuses omdat je het twee keer moet vragen.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 nov 2019 15:27 #1102990

Doe ook maar excuus voor je vervuiling. Hierbij die van mij...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Keuzestress electrische buitenboordmotor 22 nov 2019 15:29 #1102991

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16270
Ik wil ook graag excuses voor het gedram in dit draadje.
:angry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.370 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl