scope schreef :
Mooie draad dit, met weer alle vaart en emotie erin! yeah!.
Mijn idee erover.
Het is helemaal geen goed idee alleen maar de financiële kant van zaken te bekijken, en is geen lange termijn oplossing.
De vraag is, of we als Nederland, oude schepen in het algemeen in het "straat"beeld van Nederland willen behouden. Het land van trapgeveltjes, tegeltjes, tulpen en klompen en de geschiedenis zichtbaar willen houden voor onze kinderen en ieder die hier komt.
Of dat we gezamenlijk het wel prima vinden dat die verdwijnen en drijvende tennisschoenen hun plaats innemen.
Een politieke keuze dus.
Smeken om geld, om nu zeer te verlichten is, terecht of onterecht, is van korte duur en de vraag zal blijven bestaan.
Een goede lobby gericht op instandhouding van het beeld van Nederlands Erfgoed, zou zeker effectief kunnen zijn.
Immers is de Nederlandse geschiedenis nu ook vormgegeven in bv de koning met gevolg, en alle duizenden van adel in NL die ook bijstand krijgen en dit kost meer dan een paar centen. Wat koste dat koetsje en verbouwing ook alweer?
Als we voor erfgoed "kiezen" lijkt een keuze voor het straat- en waterbeeld met oude schepen niet zo ver uit elkaar te liggen. Maar van een mooi haventje met oude schepen kan ieder genieten.
Pas als het besluit is genomen over het belang ervan is alles mogelijk en doen de kosten er niet toe
Te denken valt aan subsidie, of alle schippers op de Nederlandse loonlijst als beheerder van erfgoed etc. Leerbedrijven voor reparaties zodat ook de oude technieken en vakmanschap bewaard blijven.
Die paar miljard die dat kost is met een verhoging van een kwartje op de zware van Nelle of de Fishermans Friend:) makkelijk te voldoen.
Het is al meer gezegd hier, er zijn maar weinigen hier die tegen de instandhouding van het nationaal erfgoed zijn, MAAR:
Dan zul je eerst moeten beginnen te bepalen wat nationaal erfgoed is.