Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Noodkreet zeilchartervaart

Noodkreet zeilchartervaart 27 mei 2020 19:39 #1165720

  • Albert 45
  • Albert 45's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12596
Hoewel er bloedprauwen tussen zitten die ik met liefde zie afzuipen, zitten er ook schepen tussen die het dubbel en dwars waard zijn om gered te worden, dus heb ik ook getekend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodkreet zeilchartervaart 27 mei 2020 19:39 #1165721

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29295
Erikdejong schreef :
AdB schreef :
Wat een onzin discussie weer. We zitten met z’n allen in een (pandemie) crisis en hopelijk komen we er met z’n allen weer uit.
Ik heb er ook helemaal geen moeite mee dat als er mensen in de problemen komen dat die met belastinggeld op de been gehouden worden. Maar ik heb er wel moeite mee om tonnen, zo niet miljoenen aan belastinggeld uit te geven aan het behouden van iets wat eigenlijk nooit bestaan heeft en daardoor ook moeilijk erfgoed genoemd kan worden. Voorbeelden zoals die "grietje" zijn er genoeg, daar hoeft toch geen gemeenschapsgeld in gestoken te worden? Geef de eigenaar een uitkering als die dat nodig heeft en bied het schip voor schroot aan.

Erik, het zijn gewoon ondernemers, net als jij en ik. Dat je hun bedrijfsmiddelen niet mooi vindt is niet aan ons in deze tijd.
Waarom krijgt een horeca ondernemer wel steun met z'n wanstaltige niks historische bruine kroeg?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodkreet zeilchartervaart 27 mei 2020 19:44 #1165725

Krijgen die steun? of krijgen die mensen gewoon een uitkering en moeten ze de rest zelf maar zien? De overheid betaald toch niet mee aan de gebouwen etc.?
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodkreet zeilchartervaart 27 mei 2020 19:57 #1165733

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Getekend.

In de tijd van ikke, ikke, ikke, kunnen we elkaar maar eens beter wat gunnen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodkreet zeilchartervaart 27 mei 2020 20:00 #1165736

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29295
Erikdejong schreef :
Krijgen die steun? of krijgen die mensen gewoon een uitkering en moeten ze de rest zelf maar zien? De overheid betaald toch niet mee aan de gebouwen etc.?

Wat er voor door gaat, ik heb geen kroeg.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodkreet zeilchartervaart 27 mei 2020 20:08 #1165742

  • Kock1964
  • Kock1964's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5239
dvk schreef :
Kock1964 schreef :
Jammer maar helaas, ik teken niet. Als het ze met de petitie lukt overeind te blijven dan wens ik ze succes. Er zijn belangrijkere zaken op deze aardkloot. Ik vind het overigens idioot dat KLM wordt gesteund, voor hen geldt wat mij betreft precies hetzelfde. En dan doe ik nog even geen uitspraak over Booking.com, na jaren dividend maken ze nu gebruik van het fonds....en zij betalen geeneens OB of VPB in NL.

Ik heb deze petitie wel getekend maar verbaasde me bij het ondertekenen inderdaad dat een petitie als dit 10.000+ handtekeningen trekt terwijl een veel bredere petitie die stelt dat gigantische bedrijven die overheidssteun ontvangen hier dan ook belastingen betalen met veel pijn en moeite aan nog geen 20.000 handtekeningen komt...

Dank voor de link, deze petitie heb ik wel getekend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodkreet zeilchartervaart 27 mei 2020 20:17 #1165750

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1153
Getekend.

Niet alles is een super efficiënt en rendabel bedrijf. Schepen met een echt historische waarde mogen best ondersteund worden. Uiteraard niet alles.

Wat ik in de reacties een beetje mis en wat ik zelf in de praktijk vaak ben tegengekomen bij kleinere ondernemers is een bepaalde vorm van "levensgeluk". Die ondernemers zouden veel efficiënter kunnen werken of beter iets anders kunnen gaan doen dat meer oplevert. Maar daar worden ze doodongelukkig van. En moeten wij dat dan "sponsoren"? Dat is uiteraard ieders eigen keuze.

Ik heb vaker op klassieke schepen gezeild (dus geen drijvende kroeg). Het is mijn plezier dat dat kan en dat zoiets doorgaat. Daarom ondersteun ik dat graag, mede uit eigenbelang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodkreet zeilchartervaart 27 mei 2020 20:50 #1165789

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2143
Erikdejong schreef :
holrobert schreef :
Er staat 'Na het verlopen van de keuringen als gevolg van de faillissementen, kunnen deze schepen onmogelijk terug in de vaart'
Veiligheidseisen zijn continue aan verscherping onderhevig. Voor veel van de eisen hebben ze een zogenaamde grootvader regeling, ofwel als de boot voor een bepaalde datum goedgekeurd was dan mag je zo blijven varen. Die grootvader regeling vervalt echter op diverse manieren. Eén daarvan is dat als je de keuringscertificaten laat verlopen, dan moet je een nieuwe keuring aanvragen en moet je dus aan de nieuwe eisen voldoen.

Vreemde regel lijkt me. We mogen toch ook geen originele zeppelin voor feesten en partijen verhuren? Lijkt me niet zo slecht dat er af en toe een herkeuring op actuele noodzakelijk geachte veiligheidsaspecten moet gebeuren, ook al kost dat geld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodkreet zeilchartervaart 27 mei 2020 20:55 #1165792

Probleem is dat een bestaand schip in vele gevallen niet kan voldoen aan de nieuwe eisen en de veiligheidsvoordelen zijn minimaal. In dat geval passen ze de grootvader regeling toe. Maar dat houd wel in dat ze van je verwachten dat je het schip volledig up to date brengt als je een grondige verbouwing gaat doen.

EDIT: Zie het als het nog steeds mogen rijden van een oude auto terwijl deze niet aan de nieuwste emissive of Crash test eisen voldoet. Iedere keer je auto grondig laten verbouwen omdat de eisen weer verscherpt zijn is ook niet verwacht als je de auto weer ter APK aanbied.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 27 mei 2020 20:57 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodkreet zeilchartervaart 28 mei 2020 08:22 #1165902

Erikdejong schreef :
Zie het als het nog steeds mogen rijden van een oude auto terwijl deze niet aan de nieuwste emissive of Crash test eisen voldoet.

Die vergelijking gaat wel wat mank.
In die oude auto rijdt de eigenaar met hooguit een of twee gratis passagiers. Bovendien is het een hobby.

De wrakkers in questie zijn een bedrijf; er wordt gepoogd geld mee te verdienen met betalende passagiers.
En dus mogen de eisen best met de tijd meegaan. Het is geen speelgoed....
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodkreet zeilchartervaart 28 mei 2020 08:25 #1165905

Baasklusje schreef :
Erikdejong schreef :
Zie het als het nog steeds mogen rijden van een oude auto terwijl deze niet aan de nieuwste emissive of Crash test eisen voldoet.

Die vergelijking gaat wel wat mank.
In die oude auto rijdt de eigenaar met hooguit een of twee gratis passagiers. Bovendien is het een hobby.

De wrakkers in questie zijn een bedrijf; er wordt gepoogd geld mee te verdienen met betalende passagiers.
En dus mogen de eisen best met de tijd meegaan. Het is geen speelgoed....

Er is geen leeftijd limiet aan taxi’s , personen busjes , touringcars.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodkreet zeilchartervaart 28 mei 2020 08:31 #1165909

pieter2 schreef :
Erikdejong schreef :
holrobert schreef :
Er staat 'Na het verlopen van de keuringen als gevolg van de faillissementen, kunnen deze schepen onmogelijk terug in de vaart'
Veiligheidseisen zijn continue aan verscherping onderhevig. Voor veel van de eisen hebben ze een zogenaamde grootvader regeling, ofwel als de boot voor een bepaalde datum goedgekeurd was dan mag je zo blijven varen. Die grootvader regeling vervalt echter op diverse manieren. Eén daarvan is dat als je de keuringscertificaten laat verlopen, dan moet je een nieuwe keuring aanvragen en moet je dus aan de nieuwe eisen voldoen.

Vreemde regel lijkt me. We mogen toch ook geen originele zeppelin voor feesten en partijen verhuren? Lijkt me niet zo slecht dat er af en toe een herkeuring op actuele noodzakelijk geachte veiligheidsaspecten moet gebeuren, ook al kost dat geld.

Pieter, als je je er even in verdiept zul je zien dat het geen vreemde regel is.

Even vergeleken met de bouwwereld (misschien kun je dat beter begrijpen). Voortdurend komen er nieuwe regels in het Bouwbesluit, ook regels voor de veiligheid van gebouwen. Op zo'n moment worden niet opeens alle bestaande woningen en bedrijfspanden afgebroken. Er wordt wel gekeken naar bepaalde aanpassingen, bijvoorbeeld vluchtwegen en brandmelders. Bepaalde extreem risicovolle gebouwen zullen wel sneuvelen of snel worden aangepakt, zoals bijvoorbeeld twee gebouwen in Friesland met een zeer brandbare gevelconstructie (denk aan de vreselijke brand in Engeland).

Op de chartervloot gaat dat ook zo. Er zijn strenge regels en er is een strenge periodieke keuring. Er komen ook voortdurend nieuwe regels.
Als een schip niet helemaal kan voldoen aan de nieuwverzonnen regels, terwijl het al tientallen jaren veilig vaart, dan kan een dat schip op dat punt een uitzondering krijgen. Het gaat dan om kleinere, minder belangrijke punten, zoals een deurhoogte of plafondhoogte of gangboordbreedte die wat minder is. Allemaal dingen die geen gevaar opleveren.
Op belangrijke punten worden geen uitzonderingen gemaakt, zoals rompdikte, brandwerende betimmeringen, stabiliteit.

Zoals de situatie nu is, mogen de charterschepen met die uitzonderingen (die stuk-voor-stuk op papier staan voor elk schip) blijven varen, mits ze wel steeds op tijd hun periodieke keuringen blijven ondergaan.
Als een schip te laat wordt aangemeld voor een keuring, dan wordt het opgevat als nieuw-aangemeld en zal het moeten voldoen aan dezelfde eisen die gelden voor bijvoorbeeld de Rijn-cruiseschepen. Dat is onhaalbaar, en dus zal sloop dreigen.

Een ander specifiek papieren probleem dreigt. Als een charterschipper besluit (al dat niet gedwongen) om te stoppen met zijn bedrijf, en zijn schip wil of moet verkopen, dan kan zo'n schip niet door een particulier worden gekocht voor privé varen. Want de functie van het schip verandert bij de verkoop van chartervaartuig naar privévaartuig, waarbij het schip volgens de letter der wet ook plotseling zal moeten voldoen aan de nieuwste versie van het Schepenbesluit.
De nieuwe eigenaar (dat geldt trouwens ook voor die charterschipper als hij stopt met charteren en op zijn eigen schip wil blijven wonen en varen) zal dan niet meer mogen varen. Echter, erop wonen mag ook niet omdat het schip geen officieel woonschip is. Kortom, sloop!

In Nederland hebben we veruit de grootste vloot van actieve historische vaartuigen ter wereld. Vanuit de landelijke en plaatselijke overheden is er, zacht gezegd, heel weinig begrip en medewerking en weinig besef van de culturele waarde ervan.

Over het algemeen is het met de veiligheid heel goed gesteld op de chartervloot. Zeker, er zijn af en toe pijnlijke incidenten, maar dat zijn gelukkig uitzonderingen.

Laten "we', als Nederlanders, alsjeblieft voorzichtig omgaan met dit cultureel en historisch erfgoed.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodkreet zeilchartervaart 28 mei 2020 08:48 #1165921

Jeroen-pion schreef :
Er is geen leeftijd limiet aan taxi’s , personen busjes , touringcars.

Het gaat niet over leeftijd. Het gaat over eisen aan kwaliteit en uitrusting.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodkreet zeilchartervaart 28 mei 2020 08:51 #1165922

Berghout-2 schreef :
Als een schip te laat wordt aangemeld voor een keuring, dan wordt het opgevat als nieuw-aangemeld en zal het moeten voldoen aan dezelfde eisen die gelden voor bijvoorbeeld de Rijn-cruiseschepen. Dat is onhaalbaar, en dus zal sloop dreigen.

Een ander specifiek papieren probleem dreigt. Als een charterschipper besluit (al dat niet gedwongen) om te stoppen met zijn bedrijf, en zijn schip wil of moet verkopen, dan kan zo'n schip niet door een particulier worden gekocht voor privé varen. Want de functie van het schip verandert bij de verkoop van chartervaartuig naar privévaartuig, waarbij het schip volgens de letter der wet ook plotseling zal moeten voldoen aan de nieuwste versie van het Schepenbesluit.

voor beide zaken is een eenvoudige oplossing zonder subsidies: tijdelijk de keuringsregels versoepelen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodkreet zeilchartervaart 28 mei 2020 09:06 #1165928

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Berghout-2 schreef :

In Nederland hebben we veruit de grootste vloot van actieve historische vaartuigen ter wereld. Vanuit de landelijke en plaatselijke overheden is er, zacht gezegd, heel weinig begrip en medewerking en weinig besef van de culturele waarde ervan.

Over het algemeen is het met de veiligheid heel goed gesteld op de chartervloot. Zeker, er zijn af en toe pijnlijke incidenten, maar dat zijn gelukkig uitzonderingen.

Laten "we', als Nederlanders, alsjeblieft voorzichtig omgaan met dit cultureel en historisch erfgoed.
Wim.

Helemaal mee eens Wim, wij Nederlanders moeten eens wat trotser worden op ons cultureel en historisch erfgoed. In heel veel andere landen is men veel trotser daarop (bijvoorbeeld Engeland). In plaats van het opdringen van multiculti samenleven mogen we ook meer onze cultuur en historie hebben.
Laatst bewerkt: 28 mei 2020 09:31 door Wallaby.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodkreet zeilchartervaart 28 mei 2020 09:07 #1165929

Baasklusje schreef :

voor beide zaken is een eenvoudige oplossing zonder subsidies: tijdelijk de keuringsregels versoepelen.

Voor normale mensen is dat eenvoudig.

Maar ja, het zijn ambtenaren die dat moeten doen, hé.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodkreet zeilchartervaart 28 mei 2020 09:10 #1165931

Daarom suggereren we het hier even ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodkreet zeilchartervaart 28 mei 2020 09:11 #1165933

  • bteaux
  • bteaux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1169
Baasklusje schreef :
Berghout-2 schreef :
Als een schip te laat wordt aangemeld voor een keuring, dan wordt het opgevat als nieuw-aangemeld en zal het moeten voldoen aan dezelfde eisen die gelden voor bijvoorbeeld de Rijn-cruiseschepen. Dat is onhaalbaar, en dus zal sloop dreigen.

Een ander specifiek papieren probleem dreigt. Als een charterschipper besluit (al dat niet gedwongen) om te stoppen met zijn bedrijf, en zijn schip wil of moet verkopen, dan kan zo'n schip niet door een particulier worden gekocht voor privé varen. Want de functie van het schip verandert bij de verkoop van chartervaartuig naar privévaartuig, waarbij het schip volgens de letter der wet ook plotseling zal moeten voldoen aan de nieuwste versie van het Schepenbesluit.

voor beide zaken is een eenvoudige oplossing zonder subsidies: tijdelijk de keuringsregels versoepelen.

Ach, in de EU staat een boom waar aan Euro's groeien is kennelijk de algemene gedachtegang.
Een fruitteler die een buitje teveel krijgt wil z'n bedrijfsrisico/financiele instabiliteit ook afwentelen op de samenleving.
Ik ben het helemaal eens met de gedachte om selectief te kijken naar wat precies cultureel erfgoed is dat bewaard moet blijven.
Laatst bewerkt: 28 mei 2020 09:26 door bteaux.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodkreet zeilchartervaart 28 mei 2020 09:21 #1165936

Baasklusje schreef :
Jeroen-pion schreef :
Er is geen leeftijd limiet aan taxi’s , personen busjes , touringcars.

Het gaat niet over leeftijd. Het gaat over eisen aan kwaliteit en uitrusting.

En jij denkt dat een touring car uit 1980 over de nieuwste vluchtwegen beschikt ?
De speciale achterruit voor nood
Esp Etc en noodrem systeem heeft ?
De carrosserie vergelijkbaar is met een 2020 modelletje ?
Ruiten en stoelen ?

Genoeg zo ?

Dat heeft hij dus allemaal niet met de huidige modellen, das logisch we zijn 38 jaar ervaring en ontwikkeling verder en zolang de apk in orde is mag je er betaalde passagiers mee vervoeren !

Duidelijk ?
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodkreet zeilchartervaart 28 mei 2020 09:22 #1165937

  • Brinta
  • Brinta's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 846
Wallaby schreef :
In plaats van het opdringen van multiculti samenleven mogen we ook meer onze cultuur en historie hebben.

Kuldilemma.
Kun je me uitleggen hoe samenleven van verschillende bevolkingsgroepen het behoud van Nederlands erfgoed in de weg zit? (en ook nog het "opdringen" ervan)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodkreet zeilchartervaart 28 mei 2020 09:27 #1165940

Jeroen-pion schreef :

Duidelijk ?

nee.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodkreet zeilchartervaart 28 mei 2020 09:28 #1165941

Baasklusje schreef :
Jeroen-pion schreef :

Duidelijk ?

nee.

Ik was er al bang voor , niks aan te doen gebrek aan inzicht ;)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodkreet zeilchartervaart 28 mei 2020 09:32 #1165943

Brinta schreef :
Wallaby schreef :
In plaats van het opdringen van multiculti samenleven mogen we ook meer onze cultuur en historie hebben.

Kuldilemma.
Kun je me uitleggen hoe samenleven van verschillende bevolkingsgroepen het behoud van Nederlands erfgoed in de weg zit? (en ook nog het "opdringen" ervan)

Ik kan me voorspellen dat Denk op een gegeven moment een klipper met minaretten ipv masten wil?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodkreet zeilchartervaart 28 mei 2020 09:33 #1165944

  • Wallaby
  • Wallaby's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9743
Brinta schreef :
Wallaby schreef :
In plaats van het opdringen van multiculti samenleven mogen we ook meer onze cultuur en historie hebben.

Kuldilemma.
Kun je me uitleggen hoe samenleven van verschillende bevolkingsgroepen het behoud van Nederlands erfgoed in de weg zit? (en ook nog het "opdringen" ervan)

Is geen kuldilmemma, zodra je een beetje meer van je eigen cultuur wil behouden wordt je meteen als xenofoob of als nationalistisch weggezet. Voorbeelden ten over, maar ja, we sluiten liever de ogen kennelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Noodkreet zeilchartervaart 28 mei 2020 09:34 #1165945

Wallaby schreef :
Is geen kuldilmemma, zodra je een beetje meer van je eigen cultuur wil behouden wordt je meteen als xenofoob of als nationalistisch weggezet.

Dit stukje eigen cultuur?

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl