pieter2 schreef :
Erikdejong schreef :
holrobert schreef :
Er staat 'Na het verlopen van de keuringen als gevolg van de faillissementen, kunnen deze schepen onmogelijk terug in de vaart'
Veiligheidseisen zijn continue aan verscherping onderhevig. Voor veel van de eisen hebben ze een zogenaamde grootvader regeling, ofwel als de boot voor een bepaalde datum goedgekeurd was dan mag je zo blijven varen. Die grootvader regeling vervalt echter op diverse manieren. Eén daarvan is dat als je de keuringscertificaten laat verlopen, dan moet je een nieuwe keuring aanvragen en moet je dus aan de nieuwe eisen voldoen.
Vreemde regel lijkt me. We mogen toch ook geen originele zeppelin voor feesten en partijen verhuren? Lijkt me niet zo slecht dat er af en toe een herkeuring op actuele noodzakelijk geachte veiligheidsaspecten moet gebeuren, ook al kost dat geld.
Pieter, als je je er even in verdiept zul je zien dat het geen vreemde regel is.
Even vergeleken met de bouwwereld (misschien kun je dat beter begrijpen). Voortdurend komen er nieuwe regels in het Bouwbesluit, ook regels voor de veiligheid van gebouwen. Op zo'n moment worden niet opeens alle bestaande woningen en bedrijfspanden afgebroken. Er wordt wel gekeken naar bepaalde aanpassingen, bijvoorbeeld vluchtwegen en brandmelders. Bepaalde extreem risicovolle gebouwen zullen wel sneuvelen of snel worden aangepakt, zoals bijvoorbeeld twee gebouwen in Friesland met een zeer brandbare gevelconstructie (denk aan de vreselijke brand in Engeland).
Op de chartervloot gaat dat ook zo. Er zijn strenge regels en er is een strenge periodieke keuring. Er komen ook voortdurend nieuwe regels.
Als een schip niet helemaal kan voldoen aan de nieuwverzonnen regels, terwijl het al tientallen jaren veilig vaart, dan kan een dat schip op dat punt een uitzondering krijgen. Het gaat dan om kleinere, minder belangrijke punten, zoals een deurhoogte of plafondhoogte of gangboordbreedte die wat minder is. Allemaal dingen die geen gevaar opleveren.
Op belangrijke punten worden geen uitzonderingen gemaakt, zoals rompdikte, brandwerende betimmeringen, stabiliteit.
Zoals de situatie nu is, mogen de charterschepen met die uitzonderingen (die stuk-voor-stuk op papier staan voor elk schip) blijven varen, mits ze wel steeds op tijd hun periodieke keuringen blijven ondergaan.
Als een schip te laat wordt aangemeld voor een keuring, dan wordt het opgevat als nieuw-aangemeld en zal het moeten voldoen aan dezelfde eisen die gelden voor bijvoorbeeld de Rijn-cruiseschepen. Dat is onhaalbaar, en dus zal sloop dreigen.
Een ander specifiek papieren probleem dreigt. Als een charterschipper besluit (al dat niet gedwongen) om te stoppen met zijn bedrijf, en zijn schip wil of moet verkopen, dan kan zo'n schip niet door een particulier worden gekocht voor privé varen. Want de functie van het schip verandert bij de verkoop van chartervaartuig naar privévaartuig, waarbij het schip volgens de letter der wet ook plotseling zal moeten voldoen aan de nieuwste versie van het Schepenbesluit.
De nieuwe eigenaar (dat geldt trouwens ook voor die charterschipper als hij stopt met charteren en op zijn eigen schip wil blijven wonen en varen) zal dan niet meer mogen varen. Echter, erop wonen mag ook niet omdat het schip geen officieel woonschip is. Kortom, sloop!
In Nederland hebben we veruit de grootste vloot van actieve historische vaartuigen ter wereld. Vanuit de landelijke en plaatselijke overheden is er, zacht gezegd, heel weinig begrip en medewerking en weinig besef van de culturele waarde ervan.
Over het algemeen is het met de veiligheid heel goed gesteld op de chartervloot. Zeker, er zijn af en toe pijnlijke incidenten, maar dat zijn gelukkig uitzonderingen.
Laten "we', als Nederlanders, alsjeblieft voorzichtig omgaan met dit cultureel en historisch erfgoed.
Wim.