Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Fraai verhaal over het ICP

Fraai verhaal over het ICP 06 dec 2020 10:51 #1234151

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
alegria schreef :
Heb er nog eens over nagedacht, maar als ik met een Rolex van een ton langs de douane ga en mijn aankoopbewijs laat zien is dat voldoende om door te gaan. Waarom zou dat met een zeilboot niet gelden?
Kan iemand mij dat uitleggen?
De douane is helemaal niet geïnteresseerd in eigendom. Hoe zouden anders al die vrachtwagens met goederen die niet van de chauffeur zijn over de grens komen?
De douane is geïnteresseerd in heffingen (btw, importheffing etc.), conformiteit met veiligheidsregels (plantenziektes, plagiaat, dieren met ziektes).
Je mag in totaal voor 430 euro aan spullen vrij invoeren (ben je met de auto slechts 300 euro).
Ga jij met je klokkie NL uit, zal het de Nederlandse douane een zorg zijn. Maar de Duitsers willen weten of je de btw wel betaald hebt.
Kom je met je klokkie weer terug in NL, dan is de Nederlandse douane opeens wel geinteresseerd: dan moet je toch kunnen aantonen dat de btw al betaald was, anders kan je alsnog aftikken.
Daarom moet je voor al je dure spullen als camera's etc je aankoopbewijs met btw specificatie en betaalbewijs op vakantie meenemen. Dat is al eeuwen zo. Dat je in de praktijk daar niet veel last van hebt komt omdat de douane nu eenmaal weet waar de fraude wel plaats vind.

Met de boot is alles anders.
Je brengt niet alleen een boot met waarde over de grens (werkt verders hetzelfde als dat klokkie), maar je brengt ook een boot in buitenlands kustwateren waar andere regels gelden dan hier in NL. Bijvoorbeeld aantal vuurpijlen.
Om nou te voorkomen dat schepen moeten voldoen aan al die verschillende eisen (ook met betrekking tot personeel, rechtspositie crew en passagiers) is internationaal afgesproken dat elk schip slechts hoeft te voldoen aan de eigen regels van het land waar het schip thuishoort: dus elk schip een zeebrief met stempel van de baas van het land, in NL onze koning.
Maar onze koning kan alleen een stempel zetten op een boot die Nederlands is. Dus daarom de eisen aan de zeebrief. Daarin staat dus ook die de eigenaar van het schip is, want die is verantwoordelijk voor uitvoering van die regels.

Daarnaast is er nog iets en dat is verzekering, en dan vooral die voor aansprakelijkheid voor milieuschade, berging en repatriëring. Een schip en schipper en eigenaar spelen allemaal een rol in deze. En wil de buitenlandse autoriteit een vier-eenheid zien: paspoort (wie is die schipper) registratie (wat zijn de regels op die boot) en verzekeringsbewijs (is die boot wel verzekerd) en crewlist (wie worden hier allemaal legaal geïmporteerd)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 06 dec 2020 17:54 #1234304

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2149
Ronaldi, hartelijk dank voor het uitgebreide antwoord. Heel leerzaam voor mij. Is een btw verklaring van de belastingdienst samen met een koopcontract en identietijdsbewijs dan ook niet voldoende?

Denk het niet zal ikmdan toch aan de Zeebrief moeten.
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 06 dec 2020 17:57 #1234305

alegria schreef :
Ronaldi, hartelijk dank voor het uitgebreide antwoord. Heel leerzaam voor mij. Is een btw verklaring van de belastingdienst samen met een koopcontract en identietijdsbewijs dan ook niet voldoende?

Denk het niet zal ikmdan toch aan de Zeebrief moeten.

ja je moet aan de zeebrief, 6 paginas later en je weet het nu
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 06 dec 2020 18:07 #1234309

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2149
Yep en 1000 euro armer :angry:
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 06 dec 2020 18:34 #1234318

alegria schreef :
Yep en 1000 euro armer :angry:

Eenmalig, dat valt toch wel mee.
Voor de verzekering van jouw Rolex ben je dit bedrag al per jaar kwijt.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 06 dec 2020 18:38 #1234320

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2149
Rolex was een fictief voorbeeld. Heb zelf een Suunto. En niet verzekerd
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 06 dec 2020 18:39 #1234322

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2149
Overigens staat dit op de site van de belastingdienst

Zeebrief niet altijd verplicht
Het is voor pleziervaartuigen die op zee varen niet verplicht een zeebrief te hebben (voor zeeschepen die bedrijfsmatig varen wel). Voor pleziervaartuigen die internationale zeereizen maken, wordt geadviseerd een zeebrief aan te vragen.

De reden voor dit advies is het volgende. Voorafgaand aan de afgifte van de zeebrief wordt de eigendom bij het Kadaster ingeschreven. De eigendom is hiermee juridisch geborgd, hetgeen zekerheid biedt. Voorts moet er in Nederland een contactpersoon aan de wal zijn, die dient als aanspreekpunt voor de Nederlandse autoriteiten. De zeebrief geeft het recht de Nederlandse vlag te voeren. Internationaal varen met een zeeschip zonder nationaliteit kan problemen veroorzaken bijvoorbeeld bij het bezoeken van buitenlandse havens en bij calamiteiten. Een zeebrief is het bewijs van nationaliteit van het zeeschip en vergelijkbaar met een paspoort voor een zeeschip. Het bezit van een zeebrief voorkomt problemen in het buitenland.
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 06 dec 2020 20:19 #1234349

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Het is duidelijk, simpel en duur: de zeebrief.

Net als bij de marifooncertifcaten is de NL-regering nalatig om een onderscheid te maken tussen commerciële zeevaart en recreatievaart.

Ik ken geen ander land waar je een nummer in je jacht gegraveerd krijgt en waar een notaris nodig is om je boot te verkopen.

En koop je een boot in het buitenland dan loop je tegen extra kosten op voor de registratie aldaar, dan wel door de kans op boetes op de thuisreis.

Pas omvlaggen als de boot in NL is, lijkt de minst slechte oplossing.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 07 dec 2020 09:06 #1234433

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Ronaldl schreef :
De douane is helemaal niet geïnteresseerd in eigendom.
...
De douane is geïnteresseerd in heffingen (btw, importheffing etc.), conformiteit met veiligheidsregels (plantenziektes, plagiaat, dieren met ziektes).
...
Daarnaast is er nog iets en dat is verzekering, en dan vooral die voor aansprakelijkheid voor milieuschade, berging en repatriëring. Een schip en schipper en eigenaar spelen allemaal een rol in deze. En wil de buitenlandse autoriteit een vier-eenheid zien: paspoort (wie is die schipper) registratie (wat zijn de regels op die boot) en verzekeringsbewijs (is die boot wel verzekerd) en crewlist (wie worden hier allemaal legaal geïmporteerd)
Dat geldt niet alleen voor een buitenlandse autoriteit.
www.belastingdienst.nl/bibliot...en.html#HDU-d1e71050
Voor Nederlandse pleziervaartuigen die in Nederland terugkeren gelden (afhankelijk van de grootte) wel een aantal uitzonderingen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 07 dec 2020 09:17 #1234436

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
La Mavare schreef :
Ik ken geen ander land {...} waar een notaris nodig is om je boot te verkopen.
Zullen we eens beginnen met Duitsland?
Ein Eigentumswechsel bei bereits in Deutschland eingetragenen Seeschiffen vollzieht sich außerhalb des Schiffsregisters, der alte und der neue Eigentümer sind zur Berichtigung des Schiffsregisters bezüglich der Eigentumsverhältnisse jedoch gesetzlich verpflichtet. Dies sollte schon aus Gründen der Rechtssicherheit von Käufer und Verkäufer umgehend bei dem zuständigen Schiffsregister beantragt werden. Die Erklärungen zum Eigentumsübergang sind notariell zu beglaubigen.
justiz.hamburg.de/amtsgericht/...674/schiffsregister/

En dan mag je daarna met je notariële akte naar het Amtsgericht die bevoegd is voor de thuishaven van het jacht om daar de wijzigingen in het Seeschiffregister te laten optekenen. Mocht het schip eerst een thuishaven hebben die in het werkgebied van een ander Amstsgericht ligt, zal het jacht eerst in het Seeschiffregister van dat eerste Amtsgericht moeten worden doorgehaald. Dat geldt ook bij nieuwbouw, als het schip in aanbouw is opgenomen in een Schiffsbauregister (bijvoorbeeld omdat er een hypotheek op rust of omdat het schip > 15m is en opname in het Schiffsbauregister verplicht is); het schip moet dan eerst in het Schiffsbauregister worden doorgehaald.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 07 dec 2020 09:31 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 07 dec 2020 17:14 #1234500

  • alegria
  • alegria's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2149
Vandaag rondje belastingen gebeld en kwam oa uit bij de douane. Deze man leek mij kundig en legde mij uit dat het niet over de btw gaat maar over welk recht je aan boord wilt indien je in internationale wateren vaart. Wil je Nederlands recht dan zal je een zeebrief moeten hebben. Je mag dan ook een bezoek weigeren begreep ik. Daarna met de ilt gesproken. Er zijn een paar probleemlanden zoals Spanje Portugal Italië e.d. Daar is een zeebrief zeker aantebevelen. Landen als Frankrijk Engeland België en Scandinavië kan je met je icp nog terecht.
Kortom wil je wel of geen kans op gedoe. Overigens is de doorlooptijd nu 10 weekdagen maar ilt verwacht dat wel eens langer kan worden. Overigens verwachten zij niet dat er een alternatief komt.

Succes allemaal met de keuze.
happy sailing
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 07 dec 2020 17:56 #1234514

alegria schreef :
Rolex was een fictief voorbeeld. Heb zelf een Suunto. En niet verzekerd

dat snappen ze niet allemaal hier :( :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 07 dec 2020 18:39 #1234528

alegria schreef :
Vandaag rondje belastingen gebeld en kwam oa uit bij de douane. Deze man leek mij kundig en legde mij uit dat het niet over de btw gaat maar over welk recht je aan boord wilt indien je in internationale wateren vaart. Wil je Nederlands recht dan zal je een zeebrief moeten hebben. Je mag dan ook een bezoek weigeren begreep ik. Daarna met de ilt gesproken. Er zijn een paar probleemlanden zoals Spanje Portugal Italië e.d. Daar is een zeebrief zeker aantebevelen. Landen als Frankrijk Engeland België en Scandinavië kan je met je icp nog terecht.
Kortom wil je wel of geen kans op gedoe. Overigens is de doorlooptijd nu 10 weekdagen maar ilt verwacht dat wel eens langer kan worden. Overigens verwachten zij niet dat er een alternatief komt.

Succes allemaal met de keuze.

Als je boot in het buitenland ligt heb je nu helemaal geen keuze, volgens mij vliegt het kadaster nu niet naar andere landen om registraties te doen. Ik ben dus toch wel benieuwd naar een eventueel alternatief. Zelfs als het kadaster dit wel weer gaat doen is het een hele dure oplossing.
Laatst bewerkt: 07 dec 2020 18:40 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 07 dec 2020 19:32 #1234546

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
AndreAzuree schreef :
Als je boot in het buitenland ligt heb je nu helemaal geen keuze, volgens mij vliegt het kadaster nu niet naar andere landen om registraties te doen. Ik ben dus toch wel benieuwd naar een eventueel alternatief. Zelfs als het kadaster dit wel weer gaat doen is het een hele dure oplossing.
"Beter goed gejat dan slecht verzonnen" denk ik dan: in het Verenigd Koninkrijk moet de eigenaar voor een "Part I registration" van een jacht (tot 24m lengte) zelf het schip (laten) "(brand)merken" en dan een verklaring terugsturen naar de "Registrar" (binnen 30 dagen). Die moet dat accepteren, dus misschien moet je er nog een foto oid bij doen.

The Merchant Shipping (Registration of Ships) Regulations 1993 schreef :
Marking
32. On receipt of a carving and marking note on first registration the owner shall:—
(a)if the ship has not already been surveyed or measured as required by regulation 29 (Survey and measurement), cause it to be so surveyed or measured;
(b)cause the ship to be carved and marked in accordance with Schedule 3;
...

Schedule 3:
1. Every ship is required, before it may be registered, to be marked permanently and conspicuously to the satisfaction of the Registrar in accordance with this Schedule.
...
4. A pleasure vessel which is under 24 metres in length is to be marked as follows:—
(a)the official number and registered tonnage are:—
(i)to be marked on the main beam or, if there is no main beam, on a readily accessible visible permanent part of the structure of the pleasure vessel either by cutting in, centre punching or raised lettering, or
(ii)to be engraved on plates of metal, wood or plastic, secured to the main beam (or, if there is no main beam, to a readily accessible visible permanent part of the structure) with rivets, through bolts with the ends clenched), or screws with the slots removed;

...
Inspection of marks
33.— ...
(2) In respect of pleasure vessel which is under 24 metres in length the owner shall certify that the ship has been carved and marked in accordance with Schedule 3 and return the certified carving and marking note to the Registrar.
Een beetje zelfwerkzaamheid scheelt dan een flinke duit; plastic plaatje, popnagelen, fotootje, klaar. Alleen nog een erkende surveyor de survey voor de meetbrief laten doen. Net als in het VK.
Of voor het laatste naar Duitsland kijken en de meetbrief voor kleine jachten (in Duitsland tot 15m) afgeven op basis van de lengte zoals die uit ontwerptekeningen blijkt.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 07 dec 2020 19:48 #1234555

JotM schreef :
AndreAzuree schreef :
Als je boot in het buitenland ligt heb je nu helemaal geen keuze, volgens mij vliegt het kadaster nu niet naar andere landen om registraties te doen. Ik ben dus toch wel benieuwd naar een eventueel alternatief. Zelfs als het kadaster dit wel weer gaat doen is het een hele dure oplossing.
"Beter goed gejat dan slecht verzonnen" denk ik dan: in het Verenigd Koninkrijk moet de eigenaar voor een "Part I registration" van een jacht (tot 24m lengte) zelf het schip (laten) "(brand)merken" en dan een verklaring terugsturen naar de "Registrar" (binnen 30 dagen). Die moet dat accepteren, dus misschien moet je er nog een foto oid bij doen.

The Merchant Shipping (Registration of Ships) Regulations 1993 schreef :
Marking
32. On receipt of a carving and marking note on first registration the owner shall:—
(a)if the ship has not already been surveyed or measured as required by regulation 29 (Survey and measurement), cause it to be so surveyed or measured;
(b)cause the ship to be carved and marked in accordance with Schedule 3;
...

Schedule 3:
1. Every ship is required, before it may be registered, to be marked permanently and conspicuously to the satisfaction of the Registrar in accordance with this Schedule.
...
4. A pleasure vessel which is under 24 metres in length is to be marked as follows:—
(a)the official number and registered tonnage are:—
(i)to be marked on the main beam or, if there is no main beam, on a readily accessible visible permanent part of the structure of the pleasure vessel either by cutting in, centre punching or raised lettering, or
(ii)to be engraved on plates of metal, wood or plastic, secured to the main beam (or, if there is no main beam, to a readily accessible visible permanent part of the structure) with rivets, through bolts with the ends clenched), or screws with the slots removed;

...
Inspection of marks
33.— ...
(2) In respect of pleasure vessel which is under 24 metres in length the owner shall certify that the ship has been carved and marked in accordance with Schedule 3 and return the certified carving and marking note to the Registrar.
Een beetje zelfwerkzaamheid scheelt dan een flinke duit; plastic plaatje, popnagelen, fotootje, klaar. Alleen nog een erkende surveyor de survey voor de meetbrief laten doen. Net als in het VK.
Of voor het laatste naar Duitsland kijken en de meetbrief voor kleine jachten (in Duitsland tot 15m) afgeven op basis van de lengte zoals die uit ontwerptekeningen blijkt.

als dat legaal is, doe ik het zo :)

voelt sowieso raar, als je net een bom duiten hebt uitgegeven aan een nieuw schip, rechtstreeks van de werf, om dan weer een flink bedrag uit te geven, om te kunnen bewijzen dat het van jou is... ;)
Laatst bewerkt: 07 dec 2020 19:51 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 07 dec 2020 19:58 #1234560

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
AndreAzuree schreef :
als dat legaal is, doe ik het zo :)
Als het in de buurlanden kan ...
Maar dan zijn er m.i. wel èchte lobbyisten nodig.
Niet van het type dat klaagt dat het ministerie verzuimt heeft om in een werkgroep te melden dat een kamerlid (!) wel eens een motie zou kunnen gaan indienen. (Dan geef je er m.i. blijk van het politieke proces sowieso niet te snappen) Maar van het type die een (referentie-)motie schrijft waarin dit zo geregeld wordt en daarmee de boer op gaat.
(lees: leden van de vaste kamercommissie van I&W gaat polsen/bestoken/bewerken :whistle: )
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 07 dec 2020 20:01 door JotM. Reden: link
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 07 dec 2020 20:10 #1234566

JotM schreef :
AndreAzuree schreef :
als dat legaal is, doe ik het zo :)
Als het in de buurlanden kan ...
Maar dan zijn er m.i. wel èchte lobbyisten nodig.
Niet van het type dat klaagt dat het ministerie verzuimt heeft om in een werkgroep te melden dat een kamerlid (!) wel eens een motie zou kunnen gaan indienen. (Dan geef je er m.i. blijk van het politieke proces sowieso niet te snappen) Maar van het type die een (referentie-)motie schrijft waarin dit zo geregeld wordt en daarmee de boer op gaat.
(lees: leden van de vaste kamercommissie van I&W gaat polsen/bestoken/bewerken :whistle: )

tja, dit betreft een ander dossier, maar ik begrijp je frustratie ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 07 dec 2020 20:28 #1234574

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
AndreAzuree schreef :
tja, dit betreft een ander dossier, maar ik begrijp je frustratie ;)
Frustratie valt wel mee hoor. Ik ben een bootloze slootjeszeiler, ik heb er niet verdomd veel last van. B)
Maar ik zie, ook vanuit mijn eigen vereniging, waar de aandacht voor wat betreft het verbond heen gaat en dat vind ik ten aanzien van onderwerpen die toerzeilers aangaan niet heel erg hoopgevend.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 07 dec 2020 20:56 #1234580

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Ik krijg toch de indruk dat de waarheid van JotM wat genuanceerder ligt.

Dat brandmerken kan vast wel bij onze buurlanden, net als bij ons, maar de meeste buurboten zie ik toch rondvaren met plakletters, zoals het Engelse SSR.
In Duitsland is tot 15 meter registratie ook niet verplicht, zo lees ik hier:
Registrierung von Sportbooten
Sportboote (das sind Segel- und Motoryachten) werden entweder in einem See- oder Binnenschiffsregister eingetragen, je nach Größe und Fahrtgebiet des Schiffes. Ab 15 m Rumpflänge ist die Eintragung im Seeschiffsregister, ab 10 t Wasserverdrängung im Binnenschiffsregister Pflicht.

Weitere Informationen finden Sie auf der BSH-Website.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 07 dec 2020 21:19 #1234586

Easyzeiler schreef :
alegria schreef :
Rolex was een fictief voorbeeld. Heb zelf een Suunto. En niet verzekerd

dat snappen ze niet allemaal hier :( :(

Geen gevoel voor humor. Zou dat ook kunnen ;)

Het hele ICP verhaal doet mij niets behalve dat ik het altijd maar een knullig documentje heb gevonden. Nooit gehad ook. Wel altijd een zeebrief. Geen gedoe over de grens.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 07 dec 2020 21:27 #1234587

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
La Mavare schreef :
Ik krijg toch de indruk dat de waarheid van JotM wat genuanceerder ligt.
?
Dat brandmerken kan vast wel bij onze buurlanden, net als bij ons, maar de meeste buurboten zie ik toch rondvaren met plakletters, zoals het Engelse SSR.
In Duitsland is tot 15 meter registratie ook niet verplicht, zo lees ik ...

Registratie is inderdaad niet verplicht, noch in het VK, noch in Duitsland.
(dat heb ik volgens mij duidelijk beschreven:"... daar waar bootregistratie voor schepen <15 m lengte niet verplicht is in Duitsland, is het voeren van een kenteken voor de meeste van die schepen op de binnenwateren wel verplicht.")
Op de Duitse binnenwateren is een kenteken verplicht als meer dan 3 pk motorvermogen, of langer dan 5,5 meter als alleen door zeilen voortbewogen. (Daar mag het documentnummer van het IBS - het Duitse ICP - voor gebruikt worden)

Edit:
De BSH vermeldt ook op hun website:
Das BSH kann auf Grundlage des Flaggenrechtsgesetzes für Schiffe mit einer Rumpflänge von maximal 15 m ein Flaggenzertifikat [een soort vlaggebrief zoals in Nederland tot 1 januari 2014 werd uitgegeven] ausstellen. Es dient als Nachweis über die Berechtigung zum Führen der deutschen Flagge (ist aber kein Eigentumsnachweis) und ist nach dem Seerechtsübereinkommen von 1982 und dem Hohe-See-Übereinkommen von 1958 international gültig.

Edit 2:
De Duitsers komen klein-budget-zeilers in kleine (oude) bootjes trouwens niet per sé tegemoet:
Das Bundesamt für Seeschifffahrt und Hydrographie (BSH) schreef :
Voraussetzung für die Erteilung eines Flaggenzertifikates ist ein zur Seefahrt bestimmtes Schiff. Ein solches Schiff muss unter anderem aufgrund seiner Bauart, seiner Aufbauten und seiner Maße zur Seefahrt geeignet sein. Die in der Richtlinie 2013/53/EU des Europäischen Parlaments und des Rates (Sportbootrichtlinie) enthaltene Seetauglichkeitseinstufung wird bei der Bestimmung, ob ein Fahrzeug zur Seefahrt bestimmt ist, herangezogen.
Dat klinkt toch een beetje als: "alleen schepen met de CE markering onder ontwerpcategorie A of B komen in aanmerking voor een vlaggebrief".

SSR ("Part III registration") is leuk, maar dit draadje begon over de problemen van Nederlanders in Zuid-Europa, mbt aantonen van nationaliteit en eigendom van het schip. En dan is SSR geen optie, want dat is alleen toegankelijk voor eigenaren die tenminste 180 dagen per jaar fysiek in het VK woonachtig zijn. Als je langer van huis bent raadt RYA een Part I registration aan vòòr vertrek uit het VK.
Part 3 of the Register was formed in 1993 to provide a cheap and simple means of demonstrating British nationality aimed at UK boaters wishing to undertake short foreign voyages from the UK.
...

The key differences between Parts 1 and 3 of the Register are set out on gov.uk.
Part 3 of the Register was never intended to, and does not, offer the full functionality of Part 1 of the Register and hence Part 3 registration is significantly cheaper and simpler to obtain than Part 1 registration.

Anyone intending to spend a long period of time on their yacht away from the UK should consider registering their yacht on Part 1 of the Register before they leave the UK.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 07 dec 2020 22:54 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 07 dec 2020 21:28 #1234588

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Het uitschrijven gaat in ieder geval makkelijk , geen notaris oid nodig

www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 07 dec 2020 21:49 #1234595

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Noballast schreef :
Het hele ICP verhaal doet mij niets behalve dat ik het altijd maar een knullig documentje heb gevonden.
Ik heb persoonlijk niet zo'n probleem met "knullige documentjes" à raison van twee tientjes, zolang het doet wat het moet doen als het gebruikt wordt waar het voor bedoeld is.
Maar dan denk ik eerder aan een motorbootjes-forum dan aan ZF, omdat het gezien de afkomst gericht is op internationale binnenvaart.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 07 dec 2020 21:59 #1234598

  • robhop
  • robhop's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 91
AndreAzuree schreef :
]

Als je boot in het buitenland ligt heb je nu helemaal geen keuze, volgens mij vliegt het kadaster nu niet naar andere landen om registraties te doen. Ik ben dus toch wel benieuwd naar een eventueel alternatief. Zelfs als het kadaster dit wel weer gaat doen is het een hele dure oplossing.

Corona biedt ook kansen. Ik heb uitgebreid gesproken met het kadaster.

Er is nu een procedure om tijdelijke zeebrieven uit te geven, zonder kadastrale registratie vooraf. Dit in verband met het niet kunnen reizen naar het buitenland door de inspecteurs. Deze zeebrief is maximaal een half jaar geldig. Daarna moet de boot in Nederland zijn en alsnog worden geregistreerd. Wel extra kosten, nog een keer 180 euro's voor de tijdelijke zeebrief.

Groet Robin
Sydutchman.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fraai verhaal over het ICP 07 dec 2020 22:06 #1234603

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
robhop schreef :
Er is nu een procedure om tijdelijke zeebrieven uit te geven, zonder kadastrale registratie vooraf. Dit in verband met het niet kunnen reizen naar het buitenland door de inspecteurs. Deze zeebrief is maximaal een half jaar geldig.
Huh? Hoezo nu? Deze mogelijkheid staat èn in de Zeebrievenwet (artikel 11 - sinds 1926) èn in het handboek Douane.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 07 dec 2020 22:55 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.297 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl