CeesS schreef :
Hans V schreef :
Waterblok schreef :
Wel bijzonder dat de sloepschipper in een maand of vier tweemaal betrokken is bij een ernstig ongeval.
Inderdaad opmerkelijk maar mogelijk toch gewoon toeval.
Hoe een (hand)marifoon een achteropklappende (ws snelvarende) watertaxi had kunnen voorkomen is me overigens niet duidelijk. Geen idee van de kundigheid en het zeemanschap van de sloepschipper, maar die marifoon lijkt er toch een beetje bijgesleept (als de samenvatting van de AD journalist klopt).
Dat verplichte vaarbewijs gaat er ongetwijfeld komen, in Westerse samenlevingen wordt doorgaans elk risico als het even kan dichtgetimmerd met nieuwe regels. Op drukke vaarwegen zoals de Nieuwe Maas ligt dat al helemaal voor de hand. Zonder de exacte gang van zaken bij het ongeval te kennen valt ook niet te zeggen of een vaarbewijs in dit geval het verschil had gemaakt. De officier van justitie weet vast meer van de toedracht als hij zijn pijlen op marifoon en vaarbewijs richt.
Ik denk dat de officier van justitie niet bedoelt dat een marifoon het ongeval had kunnen voorkomen, maar dat het ontbreken van zowel een vaarbewijs als marifoon een aanwijzing is van het 'treffen van onvoldoende voorzorgsmaatregelen, die volgens goed zeemanschap geboden zijn' door de bewuste schipper. De tijd tussen de twee gemelde aanvaringen is overigens geen 4, maar 16 maanden. Maar het feit dat er sprake is van twee vrijwel identieke ongelukken is zeker niet in het voordeel van de schipper.
Helder. Maar ook dan lijkt het me een vreemd argument; de suggestie dat schippers zonder vaarbewijs en marifoon per definitie slecht zeemanschap vertonen geeft geen blijk van veel nautische ervaring. Of is het een verkapte aanklacht tegen de overheid, die als die relatie er zo duidelijk ligt heeft nagelaten ter plekke een vaarbewijs- en marifoonplicht voor alle boten in te voeren?
De vraag of de sloepschipper zich aan de plaatselijke voorschriften en vaarregels heeft gehouden (vaarbewijs of niet) lijkt me in de rechtszaal als enige relevant. Bedrijfsmatig vervoer of niet speelt naar mijn idee in de schuldvraag geen rol.
CeesS schreef :
Overigens staat in het bewuste AD artikel dat de bestuurder van de watertaxi niet voldoende uitkijk heeft gehouden, die is zeker mede verantwoordelijk voor de aanvaring.
Zegt de OvJ dat? De schipper van de watertaxi had als het goed is (vaartuig kan denk ik sneller dan 20 km/u) een vaarbewijs. Dat heeft hem naar het schijnt niet belet om
geen goede uitkijk te houden.
Het lijkt me lastig uitwijken voor een snelle watertaxi, zeker als je van achter wordt aangevaren. Hoewel ik in principe de redenatie en inschatting van forumlid plusfast deel kunnen er in het dossier (dat wij niet kennen) nog feiten zitten die een ander licht werpen op deze ogenschijnlijk eenvoudige zaak.