Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ?

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 26 nov 2020 12:46 #1231517

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
AndreAzuree schreef :
(..) De vraag is of "Zeemanschap" een juridisch steekhoudend argument is, als de sloepschipper aan alle wettelijke verplichtingen heeft voldaan.

Dit is m.i. het kernpunt van de discussie. De Rotterdamse Havenmeester roept al jaren, ook in de lokale pers, dat het met de pleziervaart in de steeds drukker wordende haven niet goed gaat. Als voorbeeld onderstaande artikelen.

www.portofrotterdam.com/nl/hav...eziervaart-rotterdam

www.rijnmond.nl/nieuws/185141/...aar-heel-voorzichtig

Het is een goede zaak dat de rechter nu gaat toetsen of je wegkomt met het strikt aanhouden van de wettelijke regeltjes, en daardoor 'legaal' de voorzieningen (die uit het oogpunt van gezond verstand en goed zeemanschap door de lokale autoriteiten luid en duidelijk al jarenlang noodzakelijk worden geacht) te negeren. (edit :'Bij het passeren van havenbekkens is het bijvoorbeeld belangrijk om te horen wat de verkeersbegeleider afspreekt met de binnenvaart of zeevaart’, (...). ‘Je kunt ook zelf opgeroepen worden met een verzoek. Als je naar de marifoon luistert, word je onderdeel van het verkeerssysteem.')

Dat een watersporter die bij uitzondering in het Rotterdamse havengebied verzeild raakt, daarmee wegkomt kan ik nog billijken. Maar voor iemand die daar bedrijfsmatig bezig is, en zich verschuilt achter de pleziervaart regels, gelden m.i. andere criteria.
Laatst bewerkt: 26 nov 2020 13:02 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 26 nov 2020 12:58 #1231519

CeesS schreef :
AndreAzuree schreef :
(..) De vraag is of "Zeemanschap" een juridisch steekhoudend argument is, als de sloepschipper aan alle wettelijke verplichtingen heeft voldaan.

Dit is m.i. het kernpunt van de discussie. De Rotterdamse Havenmeester roept al jaren, ook in de lokale pers, dat het met de pleziervaart in de steeds drukker wordende haven niet goed gaat. Als voorbeeld onderstaande artikelen.

www.portofrotterdam.com/nl/hav...eziervaart-rotterdam

www.rijnmond.nl/nieuws/185141/...aar-heel-voorzichtig

Het is een goede zaak dat de rechter nu gaat toetsen of je wegkomt met het strikt aanhouden van de wettelijke regeltjes, en daardoor 'legaal' de voorzieningen (die uit het oogpunt van gezond verstand en goed zeemanschap door de lokale autoriteiten luid en duidelijk al jarenlang noodzakelijk worden geacht) te negeren.
Dat een watersporter die bij uitzondering in het Rotterdamse havengebied verzeild raakt, daarmee wegkomt kan ik nog billijken. Maar voor iemand die daar bedrijfsmatig bezig is, en zich verschuilt achter de pleziervaart regels, gelden m.i. andere criteria.

Daar kan ik inkomen, maar dan moeten die criteria wel in de wet vastgelegd worden. We leven in een rechtstaat, dus ik mag aannemen dat de rechter ook voornamelijk gaat toetsen aan de hand van wat er in de wet vastgelegd is. Dan praat je volgens mij niet over "wegkomen met het strikt aanhouden van de wettelijke regeltjes", maar gewoon "niet schuldig" aan wat ten laste wordt gelegd. Daar zijn geen gradaties in.

Ik zou overigens wel pleiten voor een vaarbewijs en marifoonplicht in deze situatie. Sterker nog, ik denk dat een vaarbewijs gewoon verplicht zou moeten zijn voor iedereen die een boot bestuurt, vanaf bijv. 6 meter lengte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 26 nov 2020 13:04 #1231521

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1748
CeesS schreef :
....................
Dat een watersporter die bij uitzondering in het Rotterdamse havengebied verzeild raakt, daarmee wegkomt kan ik nog billijken. Maar voor iemand die daar bedrijfsmatig bezig is, en zich verschuilt achter de pleziervaart regels, gelden m.i. andere criteria.
Lijkt mij ook. Ik heb een aantal jaren geroeid in een zgn pilot gig waarbij de vereniging en volgens mij ook de desbetreffende roeibond, als eis stelde dat als er geroeid werd op groot water met beroepsvaart er een werkende (handheld) marifoon aan boord was. Niet omdat het wettelijk verplicht was doch louter uit oogpunt van gezond verstand.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 26 nov 2020 13:06 #1231522

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
AndreAzuree schreef :
(...) We leven in een rechtstaat, dus ik mag aannemen dat de rechter ook voornamelijk gaat toetsen aan de hand van wat er in de wet vastgelegd is.(....)

In mijn openingspost heb ik dit al vermeld : in het Binnenvaartpolitiereglement staat dat de schipper 'alle voorzorgsmaatregelen moet nemen die volgens goed zeemanschap geboden zijn' om te voorkomen dat hij opvarenden in gevaar brengt. Dat geldt 'ook bij ontbreken van uitdrukkelijke voorschriften'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 26 nov 2020 13:08 #1231523

CeesS schreef :
AndreAzuree schreef :
(...) We leven in een rechtstaat, dus ik mag aannemen dat de rechter ook voornamelijk gaat toetsen aan de hand van wat er in de wet vastgelegd is.(....)

In mijn openingspost heb ik dit al vermeld : in het Binnenvaartpolitiereglement staat dat de schipper 'alle voorzorgsmaatregelen moet nemen die volgens goed zeemanschap geboden zijn' om te voorkomen dat hij opvarenden in gevaar brengt. Dat geldt 'ook bij ontbreken van uitdrukkelijke voorschriften'.

Maar wellicht heeft hij dat al gedaan... de vraag is immers of onder die voorzorgsmaatregelen ook marifoon en vaarbewijs vallen. Dit lijkt me duidelijk iets ter interpretatie van het OM en evt. de rechter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 26 nov 2020 13:08 #1231525

Knar schreef :
CeesS schreef :
....................
Dat een watersporter die bij uitzondering in het Rotterdamse havengebied verzeild raakt, daarmee wegkomt kan ik nog billijken. Maar voor iemand die daar bedrijfsmatig bezig is, en zich verschuilt achter de pleziervaart regels, gelden m.i. andere criteria.
Lijkt mij ook. Ik heb een aantal jaren geroeid in een zgn pilot gig waarbij de vereniging en volgens mij ook de desbetreffende roeibond, als eis stelde dat als er geroeid werd op groot water met beroepsvaart er een werkende (handheld) marifoon aan boord was. Niet omdat het wettelijk verplicht was doch louter uit oogpunt van gezond verstand.

Even off topic:
pilot gig! cool...welke vereniging roeide je?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 26 nov 2020 13:11 #1231526

CeesS schreef :

Dat een watersporter die bij uitzondering in het Rotterdamse havengebied verzeild raakt, daarmee wegkomt kan ik nog billijken. Maar voor iemand die daar bedrijfsmatig bezig is, en zich verschuilt achter de pleziervaart regels, gelden m.i. andere criteria.

Precies mijn punt CeesS. Als er geld gevraagd wordt aan passagiers voor een vaartochtje mag je als argeloze passagier een bepaalde vorm van aandacht voor veiligheid verwachten. Deze discussie loopt al jaren voor de zogeheten bruine vloot. Op grond van deze redenering is het vliegen met passagiers in historische vliegtuig gestopt en zie je nooit een 2CV als taxi.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 26 nov 2020 13:15 #1231528

Aad77 schreef :
Overigens ging bij het Maritiem Museum, waar een "halte" van de watertaxi's is het - uiteraard onbevestigde - gerucht dat de taxischipper aan het appen was. Die dingen gaan echt loeihard, ik schat 25 a 30 knoppen.

Ik kan niet zo snel vinden welke watertaxi bij het ongeval betrokken was, maar ik ga uit van één van de MSTXen. Volgens Watertaxi Rotterdam kunnen die 50 km/h (MSTX 1-5) of 55 km/h (MSTX 6 en hoger), ofwel 27 - 30 knopen, dus goede schatting.

Overigens nemen ze, voor zover ik kan zien, max. 12 passagiers mee, en zijn ze geen van allen langer dan 20 m. Ofwel, geen groot schip (zelfs niet honori causa omdat ze passagiersschip zijn), en dus geen snel schip, maar slechts een snelle motorboot (net als de hybride PHW, al kan die “slechts” 25 km/h). De enige reden dat ze dus zo hard mogen varen is omdat de Nieuwe Maas een expliciete snelheidslimiet van “geen” heeft, anders mochten ze niet harder dan 20 km/h.
Bootloos, maar zoekende.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 26 nov 2020 13:23 #1231530

drwingnut schreef :
Aad77 schreef :
Overigens ging bij het Maritiem Museum, waar een "halte" van de watertaxi's is het - uiteraard onbevestigde - gerucht dat de taxischipper aan het appen was. Die dingen gaan echt loeihard, ik schat 25 a 30 knoppen.

Ik kan niet zo snel vinden welke watertaxi bij het ongeval betrokken was, maar ik ga uit van één van de MSTXen. Volgens Watertaxi Rotterdam kunnen die 50 km/h (MSTX 1-5) of 55 km/h (MSTX 6 en hoger), ofwel 27 - 30 knopen, dus goede schatting.

Overigens nemen ze, voor zover ik kan zien, max. 12 passagiers mee, en zijn ze geen van allen langer dan 20 m. Ofwel, geen groot schip (zelfs niet honori causa omdat ze passagiersschip zijn), en dus geen snel schip, maar slechts een snelle motorboot (net als de hybride PHW, al kan die “slechts” 25 km/h). De enige reden dat ze dus zo hard mogen varen is omdat de Nieuwe Maas een expliciete snelheidslimiet van “geen” heeft, anders mochten ze niet harder dan 20 km/h.

klopt, volgens het BPR is een watertaxi dus geen "snelvarend schip". Dan blijft nog wel de issue van het oplopen van een ander schip en het daarmee veroorzaken van een aanvaring. Tenminste, van wat wij weten over deze zaak.
Laatst bewerkt: 26 nov 2020 13:25 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 26 nov 2020 13:24 #1231531

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
AndreAzuree schreef :
(...) de vraag is immers of onder die voorzorgsmaatregelen ook marifoon en vaarbewijs vallen. Dit lijkt me duidelijk iets ter interpretatie van het OM en evt. de rechter.

Het havenbedrijf / havenmeester zijn hier in de pers duidelijk over : 'Bij het passeren van havenbekkens is het bijvoorbeeld belangrijk om te horen wat de verkeersbegeleider afspreekt met de binnenvaart of zeevaart’ (...). ‘Je kunt ook zelf opgeroepen worden met een verzoek. Als je naar de marifoon luistert, word je onderdeel van het verkeerssysteem.’
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 26 nov 2020 13:27 #1231533

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Volgens het BPR is een Watertaxi inderdaad een snelle motorboot.
Die boot mag daar (op de Nieuwe Maas) harder dan 20 km/uur varen omdat dat vaarwater is opgenomen in de Regeling snelle motorboten Rijkswateren 1995. wetten.overheid.nl/BWBR0007331/2013-01-01

En dan geldt BPR art 8.05, eerste lid, onder c. dus:
Artikel 8.05. Verplichtingen bestuurder
1 De bestuurder van een snelle motorboot moet tijdens het varen:
...
c. zich zodanig gedragen, dat geen hinder of gevaar voor andere gebruikers van het vaarwater wordt veroorzaakt.
wetten.overheid.nl/BWBR0003628...ofdstuk8_Artikel8.05
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 26 nov 2020 13:28 #1231534

Ja, ik begrijp dat standpunt van de havenautoriteiten heel goed. Wellicht zal de rechter dat ook meenemen in het oordeel, al zal hij in eerste instantie kijken naar de wettelijke bepalingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 26 nov 2020 13:28 #1231535

JotM schreef :
Volgens het BPR is een Watertaxi inderdaad een snelle motorboot.
Die boot mag daar (op de Nieuwe Maas) harder dan 20 km/uur varen omdat dat vaarwater is opgenomen in de Regeling snelle motorboten Rijkswateren 1995. wetten.overheid.nl/BWBR0007331/2013-01-01

En dan geldt BPR art 8.05, eerste lid, onder c. dus:
Artikel 8.05. Verplichtingen bestuurder
1 De bestuurder van een snelle motorboot moet tijdens het varen:
...
c. zich zodanig gedragen, dat geen hinder of gevaar voor andere gebruikers van het vaarwater wordt veroorzaakt.
wetten.overheid.nl/BWBR0003628...ofdstuk8_Artikel8.05

Volgens het BPR zijn toch alleen grote motorschepen snelvarende schepen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 26 nov 2020 13:31 #1231536

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
CeesS schreef :
AndreAzuree schreef :
(...) de vraag is immers of onder die voorzorgsmaatregelen ook marifoon en vaarbewijs vallen. Dit lijkt me duidelijk iets ter interpretatie van het OM en evt. de rechter.

Het havenbedrijf / havenmeester zijn hier in de pers duidelijk over : 'Bij het passeren van havenbekkens is het bijvoorbeeld belangrijk om te horen wat de verkeersbegeleider afspreekt met de binnenvaart of zeevaart’ (...). ‘Je kunt ook zelf opgeroepen worden met een verzoek. Als je naar de marifoon luistert, word je onderdeel van het verkeerssysteem.’
Dat is ongeveer in hetzelfde stuk als waarin de Parkhaven en de Leuvehaven van bijna alles worden uitgesloten toch? (omdat het geen operationele havens meer zijn; of zie je nog wel eens binnenvaart of zeevaart de Leuvehaven in- of uitvaren?)
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 26 nov 2020 13:34 #1231538

@PaulVerspeek
Slachtoffers hebben schadeclaims ingediend. In een geval is dat opgeteld 67000€, materiële en immateriële schade.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 26 nov 2020 13:40 #1231540

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
AndreAzuree schreef :
Volgens het BPR zijn toch alleen grote motorschepen snelvarende schepen?
Yep. Snelle schepen zijn grote schepen, snelle motorboten zijn kleine schepen.
snel schip: groot motorschip, dat met een snelheid van meer dan 40 km per uur ten opzichte van het water kan varen;

snelle motorboot: klein schip dat, bij gebruikmaking van zijn mechanische middelen tot voortbeweging, sneller dan 20 km per uur ten opzichte van het water kan varen;
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 26 nov 2020 13:43 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 26 nov 2020 13:44 #1231543

  • Mischief
  • Mischief's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1730
De vraag wordt dan of de sloepschipper wel "goed zeemanschap" toonde door tot aan het randje van de wettelijke limieten zonder marifoon op druk vaarwater van wal te steken.
Daardoor kan hij voor mijn gevoel op zijn hoogst mede verantwoordelijk zijn. Als een oploper tegen je op vaart lijkt het me dat je nooit "schuld" kan hebben.

Eens snelvarend beroepsschip dient altijd twee gekwalificeerde schippers aan boord te hebben of beneden een max. snelheid te bijven. Een watertaxi is volgens mij wel een beroepsschip. Of dan nog de grootte een rol speelt weet ik niet. Misschien dat iemand hier dat weet.
De vraag is dan bleef hij net wel onder die limiet of niet. De watertaxi's bij Gorinchem worden gelimiteerd tot max 1 km/h onder de limiet. Daarom mogen ze met een solo schipper varen. (en gaan ze minder hard dan ze zouden kunnen).
Winner 1010 (NED 7855 Slartibartfast)
Piraat, Vaurien, Schakel, Windglider, Etap 22i, Roxane, Lamoille, Vajda, RED & Lightboardcorp SUP.
....Ligplaats Sint Annaland
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 26 nov 2020 13:53 #1231547

Uit het draadje van Paul Verspeek op Twitter:

"Volgens OM ziet de schipper van de sloep de watertaxi aankomen en besluit hij toch de oversteek te maken. Op 50m afstand begrijpt hij dat het te laat is. Hij toetert niet en heeft geen marifoon om te waarschuwen. "


"OM zegt dat de schipper niet beschikte over een groot vaarbewijs en geen marifoon. Beiden zijn niet nodig, zei Ben G. eerder, maar justitie denkt daar anders over. "


update 15:04

"Kort samengevat, zegt OM:
Schipper Oldie had geen groot vaarbewijs en marifoon en heeft geen voorrang gegeven.
Schipper watertaxi heeft onvoldoende uitgekeken en is met hoge snelheid doorgevaren, ong. 30 km/h.
"

update 15:19

"OM zegt verbaasd te zijn dat de zeer ervaren schipper van de watertaxi zo weinig heeft opgelet, en onvoldoende rekening hield met eventuele boten op zijn route."
Laatst bewerkt: 26 nov 2020 14:19 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 26 nov 2020 13:56 #1231548

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7072
Geheel in tegenspraak met het ooggetuige verslag van een mede forumlid:
Etap28i schreef :
De sloep voer langzaam en op het oog redelijk parallel aan de wal. Een dergelijk schip kan dan volgens mij niet eens even snel van richting veranderen en was daar gewoon kansloos. We zagen mensen in de boot staan en snel kleiner worden doordat die zonk. De watertaxi voer hard, zoals bijna altijd. Als het goed gaat is het gaaf, nu even niet. Voordat het ongeluk gebeurde hadden we ons al verbaasd hoe hard er voor en door de Leuvehavenmonding werd gevaren door met name watertaxi’s. Maar ook anderen maakten zich daar schuldig aan.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 26 nov 2020 14:31 #1231559

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
keeszeiler schreef :
""OM zegt dat de schipper niet beschikte over een groot vaarbewijs en geen marifoon. Beiden zijn niet nodig, zei Ben G. eerder, maar justitie denkt daar anders over. "

Het was in de memorie van toelichting van het Binnenvaartbesluit dat De Minister van Justitie in het
Staatsblad van het Koninkrijk der Nederlanden 2009-164 schreef :
Uitgaande van het lengtecriterium betekenen de voorschriften in de artikelen 14, 15 en 16 voor de vaarbewijsplicht het volgende:

Schepen korter dan 15 meter:

Voor schepen korter dan 15 meter is geen vaarbewijs vereist, tenzij:
  • het schip is bestemd of wordt gebruikt voor het bedrijfsmatig vervoer van meer dan twaalf personen buiten de bemanningsleden. Dan is er namelijk een groot vaarbewijs vereist (zie artikel 14);
  • het schip door middel van zijn eigen mechanische voortstuwingsmiddelen een snelheid van meer dan 20 kilometer per uur ten opzichte van het water kan bereiken. Dan is er ofwel klein vaarbewijs ofwel een groot vaarbewijs vereist (zie artikel 16 in samenhang met artikel 14);
  • het schip behoort tot de volgende categorieën:
    1. 1. bestemd of gebruikt voor het bedrijfsmatig vervoer van meer dan twaalf personen buiten de bemanningsleden;
    2. 2. een veerpont als bedoeld in artikel 14;
    3. 3. een veerboot, of
    4. 4. een sleepboot, een duwboot of een sleepduwboot die niet blijkens een verklaring van Onze Minister uitsluitend wordt gebruikt als pleziervaartuig.

    5. Indien het schip wel tot een of meer van deze categorieën behoort is een groot vaarbewijs vereist (zie artikel 14).

zoek.officielebekendmakingen.n...164.html#d13441e1952

Ik kan niet ontkennen dat ik héél benieuwd ben hoe het Openbaar Ministerie tot een conclusie komt die letterlijk in tegenspraak lijkt te zijn met hetgeen door de wetgever (De Minister van Justitie nota bene) in het Staatsblad is gesteld.

Ten aanzien van de "update 15:04": de Watertaxi is een snelle motorboot en had (BPR art 8.05) de sloep niet eens mogen hinderen, laat staan in gevaar brengen.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 26 nov 2020 14:58 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 26 nov 2020 14:41 #1231563

Mischief schreef :
De vraag wordt dan of de sloepschipper wel "goed zeemanschap" toonde door tot aan het randje van de wettelijke limieten zonder marifoon op druk vaarwater van wal te steken.
Daardoor kan hij voor mijn gevoel op zijn hoogst mede verantwoordelijk zijn. Als een oploper tegen je op vaart lijkt het me dat je nooit "schuld" kan hebben.

Eens snelvarend beroepsschip dient altijd twee gekwalificeerde schippers aan boord te hebben of beneden een max. snelheid te bijven. Een watertaxi is volgens mij wel een beroepsschip. Of dan nog de grootte een rol speelt weet ik niet. Misschien dat iemand hier dat weet.
De vraag is dan bleef hij net wel onder die limiet of niet. De watertaxi's bij Gorinchem worden gelimiteerd tot max 1 km/h onder de limiet. Daarom mogen ze met een solo schipper varen. (en gaan ze minder hard dan ze zouden kunnen).

"Eens snelvarend beroepsschip dient altijd twee gekwalificeerde schippers aan boord te hebben of beneden een max. snelheid te bijven. Een watertaxi is volgens mij wel een beroepsschip."

Dat is interessant. Ik zat laatst in zo'n ding, en er was maar 1 schipper aan boord....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 26 nov 2020 14:46 #1231566

van twitter Paul Verspeek

Justitie eist tegen beide schippers een werkstraf van 100 uur voor het veroorzaken van het ongeval op de #NieuweMaas op 12 mei 2018, tussen de sloep Oldie en een watertaxi. Beiden zijn onvoorzichtig geweest, zegt het OM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 26 nov 2020 14:50 #1231570

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
AndreAzuree schreef :
"Eens snelvarend beroepsschip dient altijd twee gekwalificeerde schippers aan boord te hebben of beneden een max. snelheid te bijven. Een watertaxi is volgens mij wel een beroepsschip."

Dat is interessant. Ik zat laatst in zo'n ding, en er was maar 1 schipper aan boord....
Nog even naar het onderscheid tussen "snel schip" en "snelle motorboot" kijken. Waar zat je in?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 26 nov 2020 14:55 #1231572

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4713
Mischief schreef :
De watertaxi's bij Gorinchem worden gelimiteerd tot max 1 km/h onder de limiet. Daarom mogen ze met een solo schipper varen. (en gaan ze minder hard dan ze zouden kunnen).
Een snelle motorboot mag solo gevaren worden, tenzij er één of meerdere waterskiërs achter hangen.

wetten.overheid.nl/BWBR0003628...ofdstuk8_Artikel8.06



Voor een snel schip ligt dat anders.

wetten.overheid.nl/BWBR0003628...ofdstuk1_Artikel1.09
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 26 nov 2020 14:56 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 26 nov 2020 15:00 #1231573

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1045
Ik lees dat een passagiersschip geen klein schip is.

En de definitie van een passagiersschip is:
passagiersschip: schip dat meer dan 12 passagiers mag vervoeren;
De vraag is of dat schip dat mag/mocht.
Laatst bewerkt: 26 nov 2020 15:02 door lschip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.183 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl