CeesS schreef :
Een groot deel van de discussie gaat intussen over de schuldvraag bij dit ongeval en de betreffende wetteksten. Mij ging het bij het starten van dit draadje meer om de interpretatie van de Officier van justitie.
Je post heeft wel wat losgemaakt! Allereerst: voor vrijwel alle langsgekomen meningen is wat te zeggen. Laten we wel in de gaten houden of we allemaal nog op dezelfde golflengte (
) zitten.
Sec bekeken zijn er denk ik drie afzonderlijke discussies ontstaan:
1. Wie heeft er juridisch schuld aan het ongeluk?
2. Heeft de schipper van de sloep 'ethisch laakbaar' gehandeld?
3. Zouden andere regels van toepassing moeten zijn op dit water?
De eerste discussie houdt niet per se verband met de tweede/derde discussie.
1. Wie heeft er juridisch schuld aan het ongeluk?
Strafrecht is niet echt mijn ding, maar om mijn persoonlijke juridische interpretatie te geven:
- We maken veel veronderstellingen over de mogelijke implicaties van de tenlastelegging. Maar bedenk wel: het is de baan van de OvJ om te vervolgen en daar vervolgens zo veel mogelijk argumenten bij te vinden/verzinnen. Dat hoeft niets te zeggen over of die argumenten hout snijden. De OvJ zit denk ik gewoon in haar maag met een ongeluk waarbij het niet 100% duidelijk is waar de schuld ligt, en vervolgt dus maar beide schippers. 'Better safe than sorry' - zal ze gedacht hebben(?).
- Het zou me ten zeerste verbazen als de rechter de lijn van de OvJ volgt t.a.v. de tenlastelegging jegens de schipper van de sloep. Rechters hebben in NL (anders dan ih Angelsaksisch recht) slechts een afgekaderde ruimte om open normen als de OD of goed zeemanschap in te vullen.
Tenzij de sloep in de veronderstelling voorrang te hebben ook voorrang heeft afgedwongen zie ik het gewoon echt niet gebeuren dat een hogere rechter hier met het "goed zeemanschap vereist vaarbewijs / VHF" argument mee zal gaan. Al is het maar omdat de rechtszekerheid daarmee in het geding komt (los van andere redenen.)
- De schipper van de watertaxi is een ander verhaal.
JotM schreef :
Op mij komt dit over als met een motorfiets van achteren een fietser aanrijden en dan de fietser verwijten dat 'ie overdag geen licht aan had.
Juridisch is dat m.i. ook de enige juiste zienswijze.
reuver schreef :
Als je je aan de letter van de wet houdt ben je alsnog in veel gevallen aansprakelijk voor nalatigheid. Dat is het nare addertje onder het gras bij regeltjes als "goed zeemanschap".
(...)
Vergelijk het met Arbo regelgeving:
20 jaar geleden was geen werkgever verplicht tot het leveren van een goede bureaustoel, maar als de werknemer klachten krijgt, werd de werkgever aangeklaagd voor nalatigheid. Volgens mij is bijna die hele wetgeving vanuit jurisprudentie ontstaan.
Zie m.b.t. het eerste punt de opmerkingen hierboven. M.b.t. het tweede: arbeidsrecht (en bijv. huurrecht) zijn een beetje een rare eend in de bijt omdat het om 'ongelijkwaardige' partijen gaat waarbij de overheid van mening is de zwakkere partij extra te moeten beschermen. Daarnaast is er bij een arbeidsovereenkomst sprake van een civiele overeenkomst, en dus ingevolge de Haviltex-maatstaf ruimte voor de vraag wat 'partijen redelijkerwijs van elkaar mochten verwachten'. Waar we het in casu over hebben is (los van schadeclaims) puur-en-alleen publiek recht en geldt niets van dat alles. Partijen (schippers) hadden geen onderlinge overeenkomst en v.w.b. het strafbaar kunnen stellen zit je met het legaliteits- en rechtszekerheidsbeginsel.
Maar weet je, het is al eerder gezegd:
WADnWIND schreef :
Maar we kennen niet alle details, dus we wachten het vonnis af.
2. Heeft de schipper van de sloep 'ethisch laakbaar' gehandeld?
- Hier kan iedereen natuurlijk een eigen mening over hebben. Zal nooit volledig overeenkomen. Wel leuk om van elkaar te leren.
WADnWIND schreef :
(...) vindt ik , gezien het vaargebied dat je inderdaad zou mogen verwachten dat iedereen het wel heeft aldaar.
Laten we voorop stellen dat de bestuurder van de watertaxi het ongeval ook niet heeft gewild, maar ik vind deze statement wel 'one bridge too far' als dat impliceert dat de watertaxi mocht verwachten dat de sloep een AIS/VHF had. Er varen op de Maas zeer regelmatig ook verschillende rivier-roeiers (in verenigingsverband) en die hebben écht niet allemaal (of geen van allen) een AIS-transponder. De watertaxi had dat moeten weten en rekening mee moeten houden. Als echte heren: agree to disagree?
WADnWIND schreef :
Los van het feit dat de sloep mogelijk niet voldoende opgelet of uitkijk gehouden heeft, mag een dergelijke commerciële grijze sloep best zelf bedenken dat het mogelijk bést handig is in dat vaarwater om gelegenheid te geven aan de ander om gezien beter te kunnen worden.
"feit" en "mogelijk" in één zin gaat moeilijk samen.
Je kunt het ook omdraaien: als een watertaxi zulk matig zicht heeft, waarom heeft die geen radar? Maar on a more serious note: ik ben het met je eens dat bij het commercieel aanbieden van rondvaarten, het wijs was geweest meer veiligheids- en communicatiemiddelen te hebben.
3. Zouden andere regels van toepassing moeten zijn op dit water?
- Beantwoording van die vraag laat ik over aan de mensen die er meer vanaf weten dan ik. Geen idee hoe de hoeveelheid incidenten in verhouding staat tot het aantal vaarbewegingen. Als we de havenmeester mogen geloven wel?
Om ter afsluiting nog wel even provocerend een knuppel in het hoenderhok te gooien (
): m.i. is een klein vaarbewijs in NL veelal eerder een diskwalificatie van iemand z'n daadwerkelijke vaardigheden dan omgedraaid. Veel van de beste wedstrijdzeilers in NL hebben 'm niet. En van die knuppels die op een waterscooter de boeggolf van containerschepen af-surfen stuk voor stuk wel.
Weet je: waar mensen werken (varen) worden fouten gemaakt. Dat is bij dit ongeluk helaas ook gebeurd. Was het te voorkomen? Geen idee. Maar we hoeven niemand zwart te maken zonder het écht te weten.