Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ?

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 26 nov 2020 15:09 #1231578

JotM schreef :
AndreAzuree schreef :
"Eens snelvarend beroepsschip dient altijd twee gekwalificeerde schippers aan boord te hebben of beneden een max. snelheid te bijven. Een watertaxi is volgens mij wel een beroepsschip."

Dat is interessant. Ik zat laatst in zo'n ding, en er was maar 1 schipper aan boord....
Nog even naar het onderscheid tussen "snel schip" en "snelle motorboot" kijken. Waar zat je in?

In de watertaxi van Leuvehaven, naar Hotel New York. Erg leuk, dat ding gaat bruut hard. Die 30 knoop lijkt me niet overdreven. Ook viel het mij op hoe hard er op de maashaven werd aangevaren en pas vlak voor de de aanlegsteiger ging het gas eraf. Een beetje zoals sommige Amsterdamse taxichauffeurs rijden. Riskant, in mijn ogen.

Ik weet trouwens niet of er 12 of meer passagiers in de watertaxi kunnen.
Laatst bewerkt: 26 nov 2020 15:11 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 26 nov 2020 15:20 #1231581

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
AndreAzuree schreef :
Ik weet trouwens niet of er 12 of meer passagiers in de watertaxi kunnen.

Watertaxi Rotterdam schreef :
De vloot van Watertaxi Rotterdam bestaat uit vijftien snelle MSTX-taxi's, drie klassieke watertaxi's, de Plug-in Hybride Watertaxi (PHW) en de volledig elektrische HNY 6e. Op de MSTX-boten en de PHW kunnen we maximaal twaalf passagiers vervoeren, op de klassieke watertaxi's en de HNY 6e maximaal acht.
www.watertaxirotterdam.nl/over-ons
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 26 nov 2020 15:22 #1231583

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 926
JotM schreef :
AndreAzuree schreef :
Ik weet trouwens niet of er 12 of meer passagiers in de watertaxi kunnen.

Ik bedoelde eigenlijk de sloep.
Laatst bewerkt: 26 nov 2020 15:23 door lschip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 26 nov 2020 15:33 #1231584

ah, dat weet ik ook niet. In een beetje sloep kunnen al gauw 12 mensen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 26 nov 2020 15:39 #1231587

De MSTX-en lopen idd 30 knopen.
Dufour 36
Eigen boot in sloot - Dordrecht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 26 nov 2020 15:40 #1231588

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 926
AndreAzuree schreef :
ah, dat weet ik ook niet. In een beetje sloep kunnen al gauw 12 mensen.

Als dat zo is:

Een varend passagiersschip waarvan de maximale lengte van de romp minder is dan 20 m moet overdag voeren: een gele ruit, op een geschikte plaats en op een zodanige hoogte dat hij van alle zijden zichtbaar is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 26 nov 2020 15:46 #1231592

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
lschip schreef :
AndreAzuree schreef :
ah, dat weet ik ook niet. In een beetje sloep kunnen al gauw 12 mensen.

Als dat zo is:

Een varend passagiersschip waarvan de maximale lengte van de romp minder is dan 20 m moet overdag voeren: een gele ruit, op een geschikte plaats en op een zodanige hoogte dat hij van alle zijden zichtbaar is.
En waarom? Omdat dan andere (kleine) vaartuigen (zoals de Watertaxi) weten dat ze moeten wijken voor het grote schip.

Maar laten we wel wezen ...



Niet echt een groot schip.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 26 nov 2020 15:51 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 26 nov 2020 16:00 #1231597

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
AndreAzuree schreef :
...Zo werd ik ooit onterecht beboet op de Nieuwe Waterweg voor het niet beantwoorden van een marifoon-oproep. Aangezien ik alleen uitluister-plicht had, heb ik dat aangevochten voor de rechtbank in Rotterdam.
Dit is trouwens aangepast in het BPR. Je hebt nu een "uitluister- en communicatieplicht". :)
wetten.overheid.nl/BWBR0003628...ofdstuk9_Artikel9.07
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 26 nov 2020 16:16 #1231599

JotM schreef :
AndreAzuree schreef :
...Zo werd ik ooit onterecht beboet op de Nieuwe Waterweg voor het niet beantwoorden van een marifoon-oproep. Aangezien ik alleen uitluister-plicht had, heb ik dat aangevochten voor de rechtbank in Rotterdam.
Dit is trouwens aangepast in het BPR. Je hebt nu een "uitluister- en communicatieplicht". :)
wetten.overheid.nl/BWBR0003628...ofdstuk9_Artikel9.07

ok, goed om te weten. Overigens: ik voldeed toen mijns inziens ook aan communicatieplicht: ik had me eerder (komende vanuit zee) al lang gemeld bij het juiste blokkanaal zoals het hoort. Toen er later een binnenschipper het over ons had (en wij niet direct werden opgeroepen, omdat de binnenschipper toch voor langs zou gaan) heb ik niet direct gereageerd. Dat vond de zeepolitie genoeg om ons te beboeten. Daar kregen ze later spijt van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 26 nov 2020 18:53 #1231663

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6736
Het is nu dus duidelijk wat de eis van het OM is: beide schippers 100 uur werkstraf. Ben erg benieuwd hoe de rechter zal vonnissen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 26 nov 2020 21:39 #1231724

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Overigens ging bij het Maritiem Museum, waar een "halte" van de watertaxi's is het - uiteraard onbevestigde - gerucht dat de taxischipper aan het appen was. Die dingen gaan echt loeihard, ik schat 25 a 30 knoppen.
De rubberboten die in buurt liggen gaan nog harder, met 2 x 175 of 2 x 250 pk erachter.
Als langzaamvarend schip heb je geen schijn van kans als de schipper van de snelvaarder niet oplet/afgeleid is. Persoonlijk vind ik het vreemd dat het op zulk druk vaarwater is toegestaan/gedoogd wordt om zo hard te varen. Op de weg doen ze daar behoorlijk hysterisch over...

Klopt heb ze ook wel eens mee gemaakt die dingen op weg naar Zeeland. Gaat echt kneiterhard. Ook altijd strak stuurboord gehouden bij die dingen maar dan zul je zien dat je net naast de halte vaart waar ze naar toe moeten. Nou heeft een zeilboot een mast die zien ze daardoor iets minder snel over het hoofd dan een sloep maar blijven enge dingen.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 26 nov 2020 21:53 #1231726

lschip schreef :
AndreAzuree schreef :
ah, dat weet ik ook niet. In een beetje sloep kunnen al gauw 12 mensen.

Als dat zo is:

Een varend passagiersschip waarvan de maximale lengte van de romp minder is dan 20 m moet overdag voeren: een gele ruit, op een geschikte plaats en op een zodanige hoogte dat hij van alle zijden zichtbaar is.

Bij meer dan 12 passagiers is die gele ruit verplicht (en waarschijnlijk nog meer). Dus zowel de watertaxi als sloep mochten zonder gele ruit varen en worden dan aangemerkt als kleine schepen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 27 nov 2020 06:53 #1231752

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27157
Of je je nu wel of niet aan de wet houdt is mag de rechter bepalen, maar er is ook nog zoiets als een proactieve veiligheidsgedachte. Daar zie ik in dit geval vrij weinig van.

Ik weet miet of die snelle veerbootjes AIS hebben? Ik begrijp dat de sloep niets had, geen marifoon en geen AIS? Ik vind dat behoorlijk naief. Als mensen dan roepen dat het niet verplicht is geeft nog meer blijk van het ontbreken van het juiste realiteits besef aangaande die vaarwateren.
Het betekend dat zo'n sloepschipper zich dus niet realiseerd waar hij vaart en wat de risico's zijn voor zijn gasten en zich zelf. Sneu.

Ook de, bij geruchten, appende schipper van het snelle bootje is hetzelfde verhaal; geen proactieve veiligheids houding en gebrek aan realiteits besef. Als dat dan waar is.
Uberhaupt heeft deze schipper onvoldoende uitkijk gehouden of na gelaten tijdig actie te ondernemen.

We wachten het vonnis af.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 27 nov 2020 10:14 #1231783

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
WADnWIND schreef :
Of je je nu wel of niet aan de wet houdt is mag de rechter bepalen, maar er is ook nog zoiets als een proactieve veiligheidsgedachte. Daar zie ik in dit geval vrij weinig van.

Ik weet miet of die snelle veerbootjes AIS hebben? Ik begrijp dat de sloep niets had, geen marifoon en geen AIS? Ik vind dat behoorlijk naïef. Als mensen dan roepen dat het niet verplicht is geeft nog meer blijk van het ontbreken van het juiste realiteitsbesef aangaande die vaarwateren.
Van wie? Van de piloot van de snelle motorboot, die er getuige het verslag van z'n getuigenis vanuit ging dat alle andere vaartuigen op dat stuk van de Nieuwe Maas wel van marifoon (en eigenlijk ook wel AIS) voorzien zijn?
Ik vind dat een ieder die daar 25 knopen vaart er primair voor verantwoordelijk is dat op een veilige manier te doen. Al was het maar omdat veel langzamer vaartuigen door het snelheidsverschil verdomd weinig handelingsperspectief hebben. De Nieuwe Maas is daar ook nog eens één grote bocht, dus wat is het moment dat je je als te overvaren sloep zodanig zorgen moet gaan maken dat je je marifoon ter hand neemt?



Op mij komt dit over als met een motorfiets van achteren een fietser aanrijden en dan de fietser verwijten dat 'ie overdag geen licht aan had.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 27 nov 2020 10:20 #1231784

Mooie analogie.

De rechter besluit natuurlijk, maar als ik zie hoe hard die watertaxi's vertrekken van hun ligplaats en hoe hard ze ook aan komen varen (bij Leuvehaven en ook bij de Maashaven), dan begrijp ik wel dat dat een keer fout is gegaan. Dat zou ik dan eerder als "gebrek aan goed zeemanschap" aanmerken, dan het gedrag van de sloep-schipper. Nogmaals, alles gebaseerd op de info die we nu kennen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 27 nov 2020 10:27 #1231787

  • bteaux
  • bteaux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1129
WADnWIND schreef :
Als mensen dan roepen dat het niet verplicht is geeft nog meer blijk van het ontbreken van het juiste realiteits besef aangaande die vaarwateren.
Met alle respect voor de rest van je betoog, maar deze zinsnede snijdt geen hout.
Je suggereert er mee dat er zeilvrienden zijn die het ontbreken van veiligheidsmiddelen zouden onderschrijven. FOUT!te kort door de bocht.
Ik denk dat de overgrote meerderheid hier het nut van veiligheidsmiddelen onderkent.
Dat wil niet zeggen dat als de wetgever in dit gebied de middelen niet verplicht stelt de schuldvraag al bij voorbaat vaststaat bij het ontbreken ervan.
Dat is de discussie!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 27 nov 2020 12:39 #1231823

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1669
AndreAzuree schreef :
Even off topic:
pilot gig! cool...welke vereniging roeide je?
WSV De Spiegel waar ik lid was van een senioren/recreatieteam. Heerlijk relaxed roeien op de Spiegelplas bij Nederhorst den Berg. De vereniging kent ook een aantal fanatieke wedstrijdteams.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 27 nov 2020 12:45 #1231825

Knar schreef :
AndreAzuree schreef :
Even off topic:
pilot gig! cool...welke vereniging roeide je?
WSV De Spiegel waar ik lid was van een senioren/recreatieteam. Heerlijk relaxed roeien op de Spiegelplas bij Nederhorst den Berg. De vereniging kent ook een aantal fanatieke wedstrijdteams.


Leuk! Ik ken de teams van de Kaag redelijk goed. Ik heb ze ooit aangemoedigd op de Scillies (WK) waar we met een gehuurde Swan naar toe waren gezeild. Mooie, maar pittige sport. Mijn vrouw heeft het ook nog een blauwe maandag gedaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 27 nov 2020 12:47 #1231826

bteaux schreef :
WADnWIND schreef :
Als mensen dan roepen dat het niet verplicht is geeft nog meer blijk van het ontbreken van het juiste realiteits besef aangaande die vaarwateren.
Met alle respect voor de rest van je betoog, maar deze zinsnede snijdt geen hout.
Je suggereert er mee dat er zeilvrienden zijn die het ontbreken van veiligheidsmiddelen zouden onderschrijven. FOUT!te kort door de bocht.
Ik denk dat de overgrote meerderheid hier het nut van veiligheidsmiddelen onderkent.
Dat wil niet zeggen dat als de wetgever in dit gebied de middelen niet verplicht stelt de schuldvraag al bij voorbaat vaststaat bij het ontbreken ervan.
Dat is de discussie!

dank je om dit even op helderen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 27 nov 2020 15:48 #1231855

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
AndreAzuree schreef :
...Sterker nog, ik denk dat een vaarbewijs gewoon verplicht zou moeten zijn voor iedereen die een boot bestuurt, vanaf bijv. 6 meter lengte.
Mmm. Hebben we niet net een hele discussie over proportionaliteit voorbij zien komen? :whistle:

Maar wat je voorstelt bestaat gewoon hoor. Alleen ligt de grens bij 15m, zowel voor pleziervaartuigen als voor bedrijfsmatige vaart. In Rijnvaart-verband afgestemd en nadrukkelijk zo opgenomen in de binnenvaart-wetgeving.
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 27 nov 2020 15:52 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 27 nov 2020 16:16 #1231869

AndreAzuree schreef :
...Sterker nog, ik denk dat een vaarbewijs gewoon verplicht zou moeten zijn voor iedereen die een boot bestuurt, vanaf bijv. 6 meter lengte.

Wees voorzichtig met wat je wenst. Ik heb een tijdje in Spanje gewoond, en de regels zijn daar heel veel strenger wat betreft vaarbewijzen.
Voor bijna alles wat langer is dan 5 meter een vaarbewijs, en naast theorie-examen ook praktijk examens...
Nu kunnen we allemaal gaan roepen: oh wat goed en veilig, echter zijn de cursussen en examens niet gratis. Je leert wel echt varen met een boot (niet zoals dat vaarbewijs hier, die heb ik in 1 middag gehaald: vaarbewijs 1,2 en marifoonexamen. Op en neer gevlogen naar nederland om het te halen, ook geldig in Spanje... en nog goedkoper ook)...

Een duur ingewikkeld vaarbewijs is geen garantie tegen malloten op het water... (kijk maar naar autorijbewijs... ook duur, en toch genoeg malloten op de weg..)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 27 nov 2020 17:27 #1231886

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
sjoerd1981 schreef :
Ik heb een tijdje in Spanje gewoond, en de regels zijn daar heel veel strenger wat betreft vaarbewijzen.
Voor bijna alles wat langer is dan 5 meter een vaarbewijs, en naast theorie-examen ook praktijk examens...
...
Je leert wel echt varen met een boot (niet zoals dat vaarbewijs hier, die heb ik in 1 middag gehaald: vaarbewijs 1,2 en marifoonexamen. Op en neer gevlogen naar nederland om het te halen, ook geldig in Spanje... en nog goedkoper ook)...
Lol. Ik zeg: een gat in de markt. Stedentrip naar Amsterdam, inclusief Nederlands ICC Coastal.
Het is dat Spanje de UNECE resolutie waar het ICC op gebaseerd is wèl ondertekend heeft, anders konden we het volgende topic alvast starten. :whistle:
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Laatst bewerkt: 27 nov 2020 17:59 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 27 nov 2020 18:01 #1231901

Hahaha, helaas, daar heb je een BSN nummer voor nodig...Die regelen wordt wat lastiger...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 27 nov 2020 18:13 #1231903

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27157
bteaux schreef :
WADnWIND schreef :
Als mensen dan roepen dat het niet verplicht is geeft nog meer blijk van het ontbreken van het juiste realiteits besef aangaande die vaarwateren.
Met alle respect voor de rest van je betoog, maar deze zinsnede snijdt geen hout.
Je suggereert er mee dat er zeilvrienden zijn die het ontbreken van veiligheidsmiddelen zouden onderschrijven. FOUT!te kort door de bocht.
Ik denk dat de overgrote meerderheid hier het nut van veiligheidsmiddelen onderkent.
Dat wil niet zeggen dat als de wetgever in dit gebied de middelen niet verplicht stelt de schuldvraag al bij voorbaat vaststaat bij het ontbreken ervan.
Dat is de discussie!

Beste Bteaux,
We hebben het in dit draadje puur en uitsluitend over de Maas in Rotterdam, en de speciefieke verkeersdrukte aldaar.
Welke andere conclusies jij trekt zijn voor jou rekening, maar het HELE draadje gaat over de Maas in Rotterdam.
In het hele verhaal komen géén zeilvrienden voor en geen bootjes in andere gebieden!

Ik zou dat soort conclusies niet doortrekken, dat gebeurd al genoeg op (a)sociale media.

Graag bij de les a.u.b.

Als jij vindt dat het over jou gaat, moet je nog maar een keer nadenken en het draadje opnieuw lezen.

Als die zelfde sloep op loosdrecht gevaren had, was het een geheel andere situatie, maar daar hebben we het nu niet over.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 27 nov 2020 18:17 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vonnis bootongeval van invloed op recreatievaart ? 27 nov 2020 18:17 #1231906

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27157
AndreAzuree schreef :
bteaux schreef :
WADnWIND schreef :
Als mensen dan roepen dat het niet verplicht is geeft nog meer blijk van het ontbreken van het juiste realiteits besef aangaande die vaarwateren.
Met alle respect voor de rest van je betoog, maar deze zinsnede snijdt geen hout.
Je suggereert er mee dat er zeilvrienden zijn die het ontbreken van veiligheidsmiddelen zouden onderschrijven. FOUT!te kort door de bocht.
Ik denk dat de overgrote meerderheid hier het nut van veiligheidsmiddelen onderkent.
Dat wil niet zeggen dat als de wetgever in dit gebied de middelen niet verplicht stelt de schuldvraag al bij voorbaat vaststaat bij het ontbreken ervan.
Dat is de discussie!

dank je om dit even op helderen!

Wat is er helder aan het ontbreken van focus op het vaargebied?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.301 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl