Nachtvlinder schreef :
Als er tijverschil is zal het daar vast ook stromen. Wat doet dat eigenlijk; ik kan mij voorstellen dat dat grote krachten op de romp geeft - geen idee wat dat voor effect heeft. Heeft iemand daar iets over gehoord?
Hoezo ?
Merk jij dan wat van andere krachten op de romp als je midden op de Noordzee vaart , even los van natuurlijk de invloed op koers en snelheid over de grond ?
In princiepe is varen op stroom niet anders dan avren op stilstaand water , alleen je snelheid en koers over de grond worden erdoor beinvloed . Dat laatste is natuurlijk in een kanaal niet het geval omdat je daar geen dwarsstromen kunt krijgen ( in neem even aan dat er geen kribben in het Suezkanaal liggen

) . Wat wel invloed heeft is de zuigende werking van een oplopende oever ( het Suezkanaal is vrij smal , maar 200 meter bij een scheepsbreedte van dik 60 meter

, heeft geen damwanden dus de oever loop met een bepaalde hoek op ) doordat het schip met de schroef water onder de romp en vanaf de oevers wegzuigt. De meesten die op het NOK gevaren hebben kennen dat effect wel wat heel vervelend kan zijn als je te dicht bij de oever komt .
Dat effect wordt des te groter naarmate een schip sneller vaart en dat zou hier , gezien die nogal forse snelhed van 13 knopen best eens een van de oorzaken kunnen zijn. Op het NOK bedraagt daarom de snelheid voor de grote schepen zoals containerschepen maar 6,5 knopen , van kleinere en pleziervaart 8 knopen.
Overigens kan het zelfde effect zelfs leiden tot het raken van de bodem ( zoals dat bij de containerramp boven de wadden gebeurde) maar dat zal hier wel meevallen omdat het Suezkanaal 22 meter diep is en die boot iets van 16,5 meter.
Ad